[Review] Geschreven door Timo op 2007-12-10 16:21:40

De Sims 2: op Een Onbewoond Eiland

Je bent een beroemde chef-kok, muzikant of dokter. Je besluit een reisje te maken met je imposante jacht. Plots woedt er een hevige storm op terwijl je midden op de zee vaart, je crasht en strandt aan op een onbekend eiland. Wat nu? Overleven! Je moet zien te overleven in de ongerepte natuur! Wat houdt er zich schuil in deze wilde jungle? Wilde dieren? Exotische reptielen? Wel, wees gerust. Enkel wat bessen die je laten kotsen en wat apen om je gezelschap te houden. Fijn, toch? Exotisch Ah, De Sims. Wie kent het concept niet. Maak een gezinnetje en leidt een virtueel tweede leventje. Deze winning formula heeft EA al vele centen doen binnenrijven met als gevolg vele uitbreidingspakketten voor de PC versie van De Sims 2. Ook op de consoles is De Sims een grote hit. De Wii is namelijk al aan zijn tweede titeltje toe. Na het schattige en unieke MySims krijgen we nu een meer klassieke Sims, hoewel ditmaal in een exotisch jasje. Bij het begin van De Sims 2: op Een Onbewoond Eiland krijg je zoals we gewend zijn de mogelijkheid een aantal personages te creëren. Ditmaal geen gezinnetje, maar de crew van een jacht. De Sims gaan een reisje maken, zo blijkt. Gezellig, hé! Door middel van een kort tussenfilmpje word je echter al snel duidelijk gemaakt dat dit reisje toch niet zo prettig eindigde als gehoopt. De jacht leidt schipbreuk en plots sta je helemaal in je eentje op een onbewoond eiland...

[url=http://www.wiids.nl/files/Sims2_Castaway_Wii_Scr_008.jpg target=_blanc][img]http://www.wiids.nl/files/Sims2_Castaway_Wii_Scr_008.jpg border=0 height=378 width=540][/img][/url]
Overleven! Sinds je begint met één Sim, start het spel redelijk traag. Je verzamelt wat hout, kokosnoten, misschien zelfs wat schelpjes. Na een aantal minuten doelloos rondlopen, verschijnen er gelukkig de hulpballonnetjes. Toevallig beschikte je personage over een hoop boeken met daarin tips & trucs over het overleven in de jungle. Bijvoorbeeld over het maken van vuur, speren of allerlei andere instrumenten. Daarbij is hij ook nog eens expert in het construeren hiervan. Handig. Naar mate je vordert zul je doelen en missies toegekend krijgen welke je forceren de jungle te doorzoeken, vriendjes te worden met apen en zelfs andere eilanden te bezoeken. Uiteindelijk zul je je eigen gewassen oogsten, jagen naar voedsel en kom je je andere overlevende personages tegen, wat trouwens een enorme hulp is. In je eentje is hout en dergelijke bijeensprokkelen namelijk enorm tijdrovend. Schipwrak De Sims 2: op Een Onbewoond Eiland draait volledig rond simpele fysische activiteiten als het gooien van een speer of het inhalen van een vislijn, toch zal je geen enkele van deze bewegingen uitvoeren met de Wii-afstandsbediening. Geen enkele. Nee, het enige wat je met de Wii-afstandsbediening zult doen is richten op het scherm om een serie oninteressante knoppen aan te klikken. De unieke mogelijkheden van de Wii worden helemaal genegeerd. De besturing van je personage(s) wil daarbij ook niet echt meewerken. De besturing verloopt stroef en het verre camerstandpunt helpt totaal niet mee. Nadat je je door ingewikkelde jungle-omgevingen hebt gewrongen als ware je in een vorklift zat en je je accuraat voor een object hebt geplaatst, kan je een interactie uitvoeren door middel van deze te selecteren in een lijstje. Op de een of andere manier hebben ze zelfs dit weten te verknoeien waardoor het zo goed als onmogelijk is de analoge stick of D-pad hiervoor te gebruiken. Je dient onnodig nauwkeurig te mikken met de Wii-afstandsbediening om een miniem balkje aan te klikken. Al snel smacht je naar een meer actiegerichte aanpak, al was het maar om wat meer variëteit in de game te brengen. Waarom kan ik geen objecten aanklikken met de Wii-afstandsbediening en een beweging maken om ze te gebruiken? De studio die deze game naar de Wii heeft gebracht lijkt het hele punt te hebben gemist.
[url=http://www.wiids.nl/files/Sims2_Castaway_Wii_Scr_004.jpg target=_blanc][img]http://www.wiids.nl/files/Sims2_Castaway_Wii_Scr_004.jpg border=0 height=378 width=540][/img][/url]
Leuk? Ach ja, de game heeft toch ook z’n betere punten. Zo is de muziek is zeer sfeervol met een hoop tropische deuntjes en klinken de geluidseffecten realistisch en helder. Het maken van kledij en woonplaatsen is ook enigszins leuk uitgewerkt. Details als je kledij die langzaamaan scheurt en kapot gaat naarmate je langer de jungle trotseert, zijn leuke toevoegingen. Uiteindelijk blijkt het hele ‘onbewoonde eiland’-scenario met een Animal Crossing soort van gameplay gewoon niet te werken. Zo is er werkelijk geen enkel gevaar te bespeuren in de ‘wilde’ jungle en is er binnen iedere vierkante meter meer dan genoeg voedsel of materiaal te vinden. Terugdenkend aan MySims was één van de leukere en betere elementen het creëren en ontwerpen van huizen, meubels en voorwerpen. In De Sims 2: op Een Onbewoond Eiland is er van dit gegeven totaal niets terug te vinden. Je verzamelt wat hout, kokosnoten en al dat nodig is. Je drukt op een knopje en… poef… daar heb je een stoel. Het is duidelijk dat De Sims 2: op Een Onbewoond Eiland niets meer is dan een matige port, zonder enige creatieve toevoegingen. Besluit Met graphics die op die van een middelmatige PS2-game lijken, een irritante en onnauwkeurige besturing en een saaie, langdradige gameplay, heeft EA de plank echt totaal misgeslagen. Er zit geen schrijntje van originaliteit in de game verwerkt en alles, alles, wat je doet lijkt werkelijk niet mee te werken. Alles verloopt stroef en tegendraads. Als je over de ondermaatse uitvoering heen kunt kijken, zit er echter wel een kern van plezierigheid in de game. Op zijn best zou je De Sims 2: op Een Onbewoond Eiland een leuke verzameltocht kunnen noemen. Verzamel hout, dit, dat, bouw een huisje, trotseer de jungle en overleef. Voor sommigen is dit genoeg om een leuke game te vormen, maar als je de game kritisch bekijkt, schiet die gewoon langs alle kanten te kort. De typische Sims-formule is aanwezig en er is meer dan genoeg te doen, maar het is jammer dat men niet meer tijd heeft gestoken in de mogelijkheden van de Wii. De game heeft namelijk potentie, toch is de versie op de Wii letterlijk een wrak. Een gedoemd schipwrak dat op de Wii is aangespoeld, nadat een wel heel vreselijke storm het schip had toegetakeld.

N1 Score: 4.5

+

-

Gekoppelde games

The Sims 2: Castaway (Wii)