[Review] Geschreven door Johannes op 2007-12-17 20:31:14

EA Playground - I

De klok slaat elf uur en de schoolbel gaat hard en luid door het gehele gebouw. Het startsein van het speelkwartier is aangebroken en daarmee ook één van de belangrijkste ontspanningsmomenten voor de jongeren. Oude en nieuwe rages treffen elkaar op dit korte doch leuke tijdstip waarin vooral de bal, auto’s en andere objecten het subject vormen van de aan plezier onderhevige kindertjes. Bij elke bel die wederom ring verlangde je alweer naar de volgende. Geldt dat ook voor EA Playground? De basisschool ligt voor mij al een decennium in het verleden. Stoffige herinneringen met nog een redelijk aantal goede vrienden passeren zo nu en dan de revue. Het kan soms zo heerlijk zijn om terug te keren naar die goede, oude tijd. Kinderlijk, geen zorgen en onwetend. Electronic Arts tracht met de nostalgische gevoelens, die waarschijnlijk bij velen nog wel aanwezig zullen zijn, een succes te boeken door deze spelletjes bijeen te sprokkelen in één avonturen minigame verzameling.

[url=http://www.wiids.nl/files/EA_Playground_Overview.jpg target=_blanc][img]http://www.wiids.nl/files/EA_Playground_Overview.jpg border=0 height=366.75 width=540][/img][/url]
Te Amerikaans Het kan Electronic Arts Canada lichtelijk verwezen worden dat de game vooral op de Noord-Amerikaanse markt is gericht. Dat is te merken aan het assortiment minigames die in dit Wii spel zijn verpakt. Een zevental, gelijk vanaf het beginnen te spelen, minigames zullen op de Nederlandse dan wel Europese scholen beduidend minder beoefend en populair zijn geweest dan op de scholen van diens Amerikaanse leeftijdsgenootjes. Touwbal (bekend uit bijv. de film Napoleon Dynamite) is zo een voorbeeld. De zes andere spelletjes – pijltjes schieten, muurbal, racen, balletje trappen, racewedstrijd met papieren vliegtuigjes en als gameseller pronkend op de voorkant, trefbal – zullen menig scholier wel bekender in de oren klinken. Wees trouwens niet bang dat je deze directe Nederlandse vertaling ook in de game zult tegenkomen, want die is (gelukkig) volledig Engelstalig. Zoals gezegd gaat de schoolbel, kies en benoem je je personage, en dien je met de D-pad jezelf een weg te banen over het schoolplein, door het bos, stadion enz. Daar is gelijk het eerste struikelblok. Doordat er bewust gekozen is voor het simpele gebruik van slechts de Wii Remote en de Nunchuk-controller niet aangesloten dient te worden, is er geen enkele mogelijkheid tot het beter besturen van je character in de karige 3D wereld. Hierdoor loop je als een tienjarig jongetje met twee linkerbenen op te hoge hakken rond, terwijl hij net aan zijn tweede Breezerslokje wil beginnen. Naarmate de tijd vordert raak je lichtelijk gewend aan het dronken lopen, maar echt goed wordt het nooit.
[url=http://www.wiids.nl/files/27EAPlayground3.jpg target=_blanc][img]http://www.wiids.nl/files/27EAPlayground3.jpg border=0 height=378.10546875 width=540][/img][/url]
Snoep of je leven! Waar het in EA Playground om draait is niet de beste van alle peuters te worden en ook niet die ene meid versieren op het schoolplein. Nee, het gaat één en al om de kleurrijke snoepjes die kennelijk alle kinderen in overvloed bij zich dragen om deze na een simpele, voltooide opdracht keurig aan je af te staan. Elk jongetje of meisje heeft vier dingen in zijn of haar hoofd die uitgevoerd dienen te worden. Dit zijn niet de meest creatieve hersenspinsels en zeker naarmate je een ander personage tegenkomt met hetzelfde spelletje zijn opdrachten hetzelfde. Enige verschil is dat het niveau van extremely easy naar very easy is opgekrikt om je zogenaamd meer tegenstand te bieden. Door de mogelijkheid om power ups te kopen van je verzamelde snoepgoed, bij het populairste jongetje met een soort Game Boy, daalt de moeilijkheidsgraad echter weer aanzienlijk doordat de computer vaak niet lijkt opgewassen tegen het tactisch gebruik van je versnelde, haarscherpe, krachtige ballen bij de leukere onderdelen als muur- en trefbal. Het ene kind na het andere wordt genadeloos ingemaakt en dit herhaalt zich het hele spel door. Na de eerste redelijk vermakelijke anderhalf uur op de teller, staat er dat het spel voor één derde al voltooid is. Verbazingwekkend snel en dat belooft in alle eerlijkheid natuurlijk nooit veel goeds voor de levensduur van de game. Is dit speelkwartier dan werkelijk zo snel afgelopen?

EA Playground - II

Voor de kleine Het is duidelijk dat EA Playground een andere doelgroep probeert aan te spreken dan ze normaliter met hun bekende jaarlijkse series doen. Na MySims op de Wii en DS komt de op één na grootste uitgever van de game industrie, met opnieuw een game voor dezelfde platformen, gericht op een jonger publiek. De ene gamer vindt het makkelijk cashen, ik vind het goed om te zien dat Electronic Arts eindelijk iets anders probeert, maar door het gebrekkige resultaat waaruit duidelijk blijkt dat er met een beperkt budget is gewerkt, kom ook ik op de eerste conclusie uit. Zeker door het feit dat voor de game de volle mep wordt gevraagd, wat eigenlijk niet overeenstemt met het bereiken van de minder kapitaalvermogende doelgroep.

[url=http://www.wiids.nl/files/27EAPlayground5.jpg target=_blanc][img]http://www.wiids.nl/files/27EAPlayground5.jpg border=0 height=378.10546875 width=540][/img][/url]
Ondanks dit is het eerlijker om de game in het contrast van het bedoelde publiek te plaatsen. Zij zullen het niveau van diens tegenstander, de simpele doch effectieve graphics, de herhalende techno deuntjes (die in de poptijd van tegenwoordig, makkelijk een nummer één hit zouden kunnen worden), allemaal voor lief nemen en het virtuele speelkwartier minstens net zo positief beleven als ze de volgende dag op de basisschool doen. Het bovenstaande maakt de gebrekkige besturing bij touwbal, het lachwekkende botsen van je papieren vliegtuig op de rotsen, de aparte besturing van je racewagentjes, het niet al te correct registreren van je afgevuurde pijltjes op borden, bij lange na niet goed. Om nog maar te zwijgen over de ‘heerlijke’ besturing als je van het ene na het andere kind wilt beroven van diens verrukkelijke snoepgoed.
[url=http://www.wiids.nl/files/EA_Playground_001.jpg target=_blanc][img]http://www.wiids.nl/files/EA_Playground_001.jpg border=0 height=367.8 width=540][/img][/url]
Conclusie Electronic Arts probeert eens wat anders, maar door het beperkte aantal van zeven minigames en het snel en makkelijk verzamelen van al het snoepgoed, vormt EA Playground geen langdurig vermaak voor de gevorderde en meerderjarige (lees: 14 jaar, zie 6:164 BW) burger. Mocht je toch stiekem de nostalgie van het schoolplein willen herleven, dan is het raadzaam om te wachten op een klein budgetprijsje. Voor de rest geldt dat ze dit kunnen passeren of zoals een bekende agent in de Verenigde Staten zou zeggen: “Move along people, there's nothing to see here.”

N1 Score: 5.9

+

-

Gekoppelde games

EA Playground (Wii)