[Review] Geschreven door Timo op 2008-01-02 19:54:50
De Sims 2: op Een Onbewoond Eiland
Het thema ‘survival’ is zeer populair de laatste tijd. Dit hebben we enerzijds te danken aan populaire series als Lost en Expeditie Robinson, maar vaak kan men wel eens fantaseren over hoe het zou zijn om op een dag plots aan te spoelen op een onbewoond eiland. Eén met de natuur worden, leven van hetgeen je kunt vinden. Leven zonder deadlines, files en gezeur van je baas. Geen zorgen, geen stress… Dit is het concept achter deze nieuwe telg binnen de familie van de Sims-games. De grote broer op de Wii kreeg een verscheurend eindoordeel, maar is dit avontuur op zakformaat beter te verteren? Het voelt bijna sleur om bij aanvang van de game weer een volledig personage in elkaar te puzzelen, maar dit hoort nu eenmaal bij de Sims. De keuzes qua look voor je personage zijn beperkt, maar dit stoort niet. Na een gepaste haartooi en outfit aan je personage toe te wijzen en deze te benoemen, kan het verhaal beginnen. Het introverhaal gaat anders dan de versie op de consoles. Ook nu weer wast je personage na schipbreuk aan op een onbewoond eiland, maar ditmaal is het geen schipbreuk van de jacht van je personage zelf. Nee, wegens een dom ongeluk struikelt je personage op de haven en komt deze terecht op een boot. Geheel toevallig stond er een grote kist op dat schip, waar hij in valt en niet meer uitgeraakt. Uiteindelijk leidt dit schip dan schipbreuk en van het ene op het andere moment word je personage wakker op de kust een onbewoond eiland. Sommige mensen zijn toch echt niet met het geluk geboren… Het avontuur begint Al vanaf de eerste minuten merk je de overeenkomsten met die andere survival DS-game, Lost in Blue. Laatstgenoemde gaf je enorm veel vrijheid en variëteit in de gameplay, maar dit zorgde voor trail & error overlevingstactieken en was bij momenten zenuwslopend. De Sims is in dit opzicht veel en veel simpeler en duidelijker. Zoals typisch bij De Sims krijg je balkjes met alle basisbehoeftes als: honger, energie, hygiëne enzovoort. Deze moet je constant trachten positief te houden, anders begeeft je personage het. Dit is echter met momenten lastiger dan het lijkt; tuurlijk kun je die grote, vette, ongekookte vis naar binnen vreten die je juist scoorde bij het speervissen, maar dit zal je hygiëne, comfort of zelfs gezondheid geen wonderen doen. Op Een Onbewoond Eiland start zeer lineair. Wat je moet doen wordt telkens voorgesteld door middel van hulpballonnetjes. Bij elke stap die je neemt, wordt verteld wat je moet doen en hoe alles werkt. Hoe meer je leert, hoe opener en vrijer je het eiland zult kunnen exploreren. Al snel zul je een constructie van takken en bladeren je thuis noemen en een lijstje opstellen van taken die je moet volbrengen om te overleven. De meeste acties worden uitgevoerd via simpele menukeuzes. Raak een struik aan om hem te oogsten, onderzoeken, om te hakken of te… gebruiken (om dan blijkbaar de bessen ter plekke te consumeren). Acties als speervissen of jagen op insecten zijn redelijk inventief uitgewerkt door middel van korte minigames. Bijvoorbeeld het pletten van insecten, welke over je scherm lopen, met de stylus of het maken van vuur door op het touchscreen twee stokken over elkaar te wrijven en dan te blazen in de microfoon om het op te wakkeren. Dit alles is zeer fijn uitgewerkt en zelfs als je voor de zeventiende keer weer gaat speervissen, zal het niet gaan vervelen. Uiteindelijk zul je ook echte minigames vrijspelen waarbij je onder andere artistiek aan het werk kunt gaan door te gaan schilderen met insecteningewanden of het maken van muziek.
N1 Score: 6.5
+
-
Gekoppelde games
Sims 2: op Een Onbewoond Eiland DS (Nintendo DS)