[Review] Geschreven door Timo op 2008-01-06 01:03:10

Myst DS

Op een dag kom je een mysterieus boek tegen. Bij het lezen van het boek voel je hoe het verhaal je boeit. Je kunt niet stoppen met lezen. Het is alsof je in trance bent. Van het ene op het andere moment merk je dat je in slaap bent gevallen en stilaan wakker wordt. Bij het openen van je ogen merk je dat de omgeving niet diezelfde is als daarvoor. De wereld die je rondom je ziet doet je wel heel erg denken aan de beschrijvingen uit het boek… Welkom in Myst. De originele PC versie van Myst, welke een port was van Macintosh, verscheen jaren terug in 1993. Lange tijd was het de best verkochte PC game, tot de Sims in 2000 Myst van deze troon stootte. Vanaf dan verschenen er massa’s sequels, spin-offs, remakes, romans, stripversies en ga zo maar door. Zelfs een MMO genaamd Myst Online: Uru Live. De laatste toevoeging in dit rijtje is een remake van de originele titel voor de DS. Een game die na veertien jaar nog steeds zo’n fanbase heeft, dat moet wel een goede game zijn en deze versie op de DS belooft een totaal nieuwe spelervaring aangepast aan het platform. Een zien wat dat oplevert…

[img]/files/mystlogo.jpg[/img]
Welkom in Myst. Myst is qua concept zelfs vandaag de dag nog uniek te noemen. In tegenstelling tot games als Sam & Max of Broken Sword, is Myst een First-person adventure. Zo krijg je het personage waarmee je speelt eigenlijk nooit te zien. Er is ook geen inventaris, je hebt altijd maar één object bij de hand. Myst staat bekend vanwege de enorm hoge moeilijkheidsgraad. Begin je met Myst, begin je aan een hele uitdaging en het tergend moeilijke niveau van de puzzels zullen je bij momenten doen vloeken. Het verhaal, zonder in al te veel detail te treden, gaat over de speler, Stranger, welke op mysterieuze wijze op het eiland Myst is beland en probeert een weg terug te vinden. Al vroeg in het spel ontmoet je de broers Achenar en Sirrus en hun vader Atrus. Atrus schreef een boek met verbindingen naar andere tijdperken. Via dit boek kan er dus doorheen deze tijdperken gereisd worden. Hij had een vrouw genaamd Catherine, welke vaak benoemd wordt, maar je nooit direct zult ontmoeten. Al snel word duidelijk dat er sprake is van een familiedrama binnen dit gezin en dat er op het eiland meerdere dingen niet kloppen. De taak is dan aan jou om de zaken op orde te stellen. Gaandeweg zullen zowel Sirrus als Achenar je voor een lastige vraag stellen. Oud De opbouw van Myst is even wennen. Myst bestaat namelijk niet uit een 2D of 3D wereld, maar uit een hoop pre-rendered plaatjes. Dit zorgde bij het origineel voor sommige van de meest prachtige beelden ooit gezien in videogames. Helaas is dit bij deze versie op de DS wel wat anders. De beelden doen maar weinig om je te laten vergeten dat je eigenlijk naar veertien jaar oude afbeeldingen kijkt samengepropt op een klein scherm. Men probeert dit te verhelpen door een zoomfunctie te integreren, maar telkens je inzoomt zul je niet meer zien dan een hoop vage pixels. Verder heeft het verkleinen van de beelden nog meer negatieve gevolgen. Zo zijn de knoppen op het scherm soms echt véél te klein. Bij bepaalde puzzels moet je knoppen indrukken, maar als deze amper een aantal pixels groot zijn is dit niet zo simpel. Sommige teksten of cijfers welke je zou moeten lezen zijn door het verkleinen onleesbaar geworden. Al na de eerste minuten spelen merk je wat een ramp deze conversie is geworden.
[url=files/mystds1.jpg target=_blanc][img]files/mystds1.jpg border=0 width=256][/img][/url] [url=files/mystds3.jpg target=_blanc][img]files/mystds3.jpg border=0 width=256][/img][/url]
Ramp? De besturing is op papier zeer simpel. Alles gebeurt via het touchscreen en de stylus, net zoals een muis in de PC-versie. Met de PC kun je het pijltje van de muis echter laten ‘zweven’ over het scherm, zonder te klikken. Hierdoor was het mogelijk het pijltje een bepaalde animatie te laten tonen als er interactie mogelijk was. De DS-versie heeft zo’n soort optie niet. Het is dus constant willekeurig geklik wat tot zeer veel gissen en missen leidt. Dit werkt enorm frustrerend. Als je wat te enthousiast twee of driemaal achter elkaar klikt, zit je namelijk al snel drie omgevingen verder. Hier hadden ze toch net wat anders op moeten verzinnen. Het gebeurde daarbij ook meer dan eens dat een tik met de stylus niet herkend werd. Een game als Myst kun je eigenlijk meer een ‘ervaring’ noemen dan een traditionele videogame. Het is belangrijk te allen tijde alert te zijn om visuele of audiele hints op te merken. Helaas. Hoewel de DS zogenaamde verbeterde geluidseffecten en grafische beelden bevat, laat de kwaliteit hiervan vaak de wensen over. De muziek en geluidseffecten klinken over het algemeen zeer aangenaam en zorgen voor die unieke atmosfeer. Toch klinken ze met momenten net iets te ruw en ongeraffineerd, zelfs als je oortelefoons gebruikt. Dit zou geen minpunt zijn, ware het niet dat sommige puzzels puur op audio zijn gebaseerd. Zo zul je vroeg in de game twee ‘inwoners’ uit Myst tegenkomen welke je vragen hen te helpen door middel van een korte videoclip met gesproken tekst. Dat is te zeggen, ze vragen je hen te helpen, als je tenminste kunt verstaan wat ze te zeggen hebben. Het geluid is zo verstoord dat niets verstaanbaar is. Kan het nog erger? Myst DS maakt ingenieus gebruik van een pagina waar je nota’s om bepaalde dingen te herinneren neer kunt typen. Typen? Ja, typen. Amper negen lijntjes krijg je tot je beschikking welke je dient in te vullen met een toetsenbord op het touchscreen, zonder enige vorm van punctuatie. Zeer frustrerend als je bijvoorbeeld terugdenkt aan het notaboekje uit Hotel Dusk of de maps uit Phantom Hourglass, waar je gewoon net als in Picto-Chat berichten kunt neerpennen. Hoe ze een simpele optie als dit hebben kunnen verknoeien, is me een raadsel. Notities nemen behoort meestal tot de kern van dit soort games en uiteindelijk zal je toch naar pen en papier moeten grijpen, wat het nut van deze draagbare versie compleet vernielt. Daarbij komt nog eens dat de verhaallijn van Myst zich begeeft doorheen verscheidene tijdperken, waardoor je telkens kunt reizen. Dit doe je door middel van het aanraken van een afbeelding in een boek. Doe je dit, krijg je echter totaal geen feedback en sta je plots van het ene op het andere moment in een ander tijdperk en dit heb je pas door als je een stap achteruit zet. Irritant.
[url=files/mystds2.jpg target=_blanc][img]files/mystds2.jpg border=0 width=256][/img][/url] [url=files/mystds4.jpg target=_blanc][img]files/mystds4.jpg border=0 width=256][/img][/url]
Besluit Myst is een steengoede game als je van adventures houdt. Deze titel zette ooit de standaard en is zelfs vandaag de dag, zoveel jaren later, nog steeds een topper te noemen. Op de PC weliswaar. Deze versie op de DS is op z’n minst rampzalig te noemen. De game rommelt en kraakt langs alle kanten. De besturing is slecht aangepast en niets lijkt naar behoren te werken. Myst staat bekend om zijn aartsmoeilijke puzzels en ingewikkelde systemen, maar op de DS is dit alles nog eens tien keer, wat zeg ik, honderd keer erger. Sommige puzzels zijn zo goed als onspeelbaar en zullen je eerder willekeurig doen gokken dan echt nadenken. Veel puzzels draaien soms rond kleine details, maar door de slechte conversie zijn deze vaak niet of nauwelijks op te merken. Over het algemeen kan er wel over een aantal kleine minpuntjes heen gekeken worden, maar dit gaat er echt zwaar over. De prijs voor slechtste port ooit overhandig ik dan ook met alle plezier aan Myst. Wil je genieten van dit pareltje, ga dan voor de PC-game, maar blijf ver weg van deze DS versie. Ver, ver weg.

N1 Score: 3

+

-

Gekoppelde games

Myst (Nintendo DS)