[Review] Geschreven door Quint op 2008-01-18 15:48:54

Donkey Kong: Jungle Climber

Apenarend, apenbroodboom, apenjaren, apenkooi, apenkop, apenliefde, Apennijns, apennootje, apenpak, apenstaartje, apentaal, aapgod, aapje en aapmens. Het woord “aap” - of een verbastering ervan – is erg geliefd in de Nederlandse taal. Het wordt dan ook vaak gebruikt om een apart object, spel of gebeurtenis mee aan te duiden. De betekenis van de eerdergenoemde woorden zijn vanzelfsprekend allemaal terug te vinden in de dikke Van Dale. Echter, wij gamers interesseren ons maar in één vorm van het woord aap en wel de Engelse variant: (Donkey) Kong. Want Donkey Kong is een geliefd personage onder ons allen. Games met deze aap in de hoofdrol staan vaak automatisch garant voor een hoop lol. Zo zijn de Donkey Kong Country’s op de SNES al omgedoopt tot ware klassiekers en ook Donkey Kong 64 mocht er wezen. Natuurlijk hebben we het vertrek van Rare bij Nintendo allemaal meegekregen en even waren we bang dat we van onze favoriete aap nooit meer iets zouden horen. Niets is echter minder waar. Het character was nog steeds in de handen van Nintendo en zo werd de ontwikkelaar Paon aan het werk gezet. Het doel was om het uitstekende werk wat Rare als standaard had neergezet, voort te zetten. Paon wilde echter niet voortborduren op dit succes en besloot dan ook te gaan experimenteren met de spellenreeks. Het resultaat? DK: King of Swing.

[url=http://www.wiids.nl/files/dkj76.jpg target=_blanc] [img]/files/dkcli5.jpg[/img]
NEW! In het begin van je avontuur zul je waarschijnlijk nog eventjes flink knoeien met deze besturing. Het is namelijk behoorlijk wennen, maar oefening baart kunst. Vooral het draaien om de as werkt aanvankelijk een beetje onwennig, waardoor je al gauw de fout maakt de verkeerde kant op te klimmen. Gelukkig is het echt een spel wat je even onder de knie moet krijgen en als dit eenmaal is gelukt, dan komt de ware kracht van de game de hoek om kijken. Het is namelijk goed uitgewerkt, uniek en leuk om te doen. Dankzij de twee schermen wordt het speelveld aanzienlijk vergroot en zo kun je al een flink stuk vooruit kijken op baan om te zien wat je nog te wachten staat. Een pluspunt dus ten opzichte van de voorganger, want meer structuur en overzicht in het spel werkt in de praktijk een stuk fijner. Door dit vergrote overzicht is het voor de makers mogelijk geworden om wat meer diepgang in het spel te stoppen. Zo zitten er veel meer obstakels in ten opzichte van het eerste deel en ook een aantal hulpstukken zijn toegevoegd. Denk hierbij aan planten die je wegslingeren of de bekende kanonnen die je alle hoeken van het speelveld laten zien. Ook nieuw is Diddy Kong. Het kleine hulpaapje zal op Donkey Kong’s rug springen en fungeren als extra leven. Dit is echter niet het enige; hij kan ook met een hamer allerlei vijanden om zich heen aan gort slaan of zelf vooruit geslingerd worden als aanvallend projectiel.
[img]/files/dkcli1.jpg[/img] [img]/files/dkcli3.jpg[/img]
Wat natuurlijk ook niet uit kon blijven was de toevoeging van het touchscreen. De makers hebben er echter niet zoveel aandacht aan besteed en daarom is deze functie alleen maar terug te vinden in een enkele speciale move. Deze kun je gebruiken door op een speciaal icoontje te tikken, die verschijnt naar mate je genoeg diamantjes hebt verzameld. Deze diamantjes vind je in ieder level na een voldoende aantal en zo kun je Donkey Kong veranderen in een zwevende gouden aap. Hierbij hoef je niet langer te klimmen, maar enkel de schouderknoppen te gebruiken om te sturen. Je bent tevens tijdelijk onoverwinnelijk, waardoor je door allerlei gespuis heen kunt rossen. Een leuk extraatje, maar niet echt gameplay-verdiepend. Teveel van het goede In het spel zitten ook nog de nodige eindbazen, puzzels en andere verzamelobjecten verwerkt. Zo kun je olievaten verzamelen, KONG-letters, diamantjes en speciale munten. Al deze dingen zorgen ervoor dat je naar bepaalde geheime werelddelen af kunt reizen of extraatjes verdient die uiteindelijk invloed hebben op de gameplay. Dit komt een beetje over alsof de makers het gevoel hadden dat er nog niet genoeg in het spel verwerkt was en dit probeerden op te lossen door er wat meer verzameldingen in te stoppen. Aan de ene kant een beetje jammer, want het raakt zo al snel overvol en het komt hierdoor dan ook geforceerd over, maar aan de andere kant zijn deze zaken natuurlijk alleen maar welkom voor de die-hards.
[img]/files/dkcli6.jpg[/img] [img]/files/dkcli7.jpg[/img]
Een (vierspeler)feestje Ook aanwezig in het spel zijn de minigames. Jawel, ook Jungle Climber moet geloven aan de nieuwe hype binnen gamesland. Gelukkig zijn het dit keer geen slappe aftreksels, maar leuke opzichzelfstaande spelletjes. Zo moet je in de één proberen zoveel mogelijk bananen te vangen en in de ander binnen een bepaalde tijd het einde van een parcours afleggen. Al deze minigames zijn in een singlecard multiplayer ook nog eens met zijn vieren te doen! Erg netjes en zeker een positieve toevoeging aan het geheel. Dit alles, inclusief de Adventure Mode, is verwerkt in een heerlijk sausje van gedetailleerde achtergronden en felle kleurtjes. De kleiachtige look van het eerste deel is vervangen door een netter ogende mix tussen 3D en 2D die overduidelijk alleen maar mogelijk is op de Nintendo DS. Het is verder geen hoogstaand kunstwerkje, maar het ziet er netjes, vertrouwd, leuk en gezellig uit. De soundtrack mag er ook wezen met een aantal nieuwe typische Donkey Kong-deuntjes en zelfs wat oude, geremixte versies van de Country-games komen terug. Een feest van herkenning voor de fans onder ons en lekker toepasselijk in de vrolijke gameplay van het spel.
[img]/files/dkj80.jpg[/img] [img]/files/dkj81.jpg[/img]
Conclusie Al met al is Donkey Kong: Jungle Climber een waardige opvolger en een zeer degelijk opzichzelfstaand spel. Het principe blijft leuk en vernieuwend, al heeft het wel een hoog instapniveau. De toevoeging van de twee schermen zorgt voor een beter overzicht en betere gameplayelementen en dat komt het spel alleen maar ten goede. Verder zorgen de singlecard vierspelermultiplayerstand, alle verzamelobjecten (al zijn die eigenlijk te geforceerd), de mini-games en de andere leuke extraatjes zoals de special move en Diddy Kong ervoor dat het spel echt af voelt. De graphics zijn een stuk vooruit gegaan, maar niet echt speciaal en het geluid doet wederom haar ding. Een zeer geslaagd, tweede project van Paon.

N1 Score: 8.5

+

-

Gekoppelde games

Donkey Kong: Jungle Climber (Nintendo DS)