[Review] Geschreven door Marcel op 2008-01-24 22:54:43

Zack & Wiki: Quest for Barbaros' Treasure

Het zit Capcom niet mee. Maakt men eens een ontzettend toffe en originele Wii-game zonder zombies, besluit Nintendo Europa het spel uit te stellen. De alom geprezen Point & Click adventure is eindelijk verkrijgbaar in Nederland. Met het spel blaast Capcom een oud versleten en vergeten genre op een ludieke wijze nieuw leven in! Kwaliteit De game maakt gebruik van de Cel-Shaded techniek die Nintendo eerder benutte voor The Wind Waker. Capcom tilt het stijltje echter naar nieuwe hoogten met schaduwranden, texture filtering en allerlei lichteffecten. Zack & Wiki oogt ontzettend strak en het spel bevat ook prachtig gecomponeerde muziek. De piratenstijl is door het hele spel doorgevoerd. Van de kledij van de personages tot aan de knoppen in het menu. Tijdens de intro krijg je direct het idee dat je met het een kwaliteitsproduct te maken hebt!

[img]files/ZackWikki3.jpg[/img]
De jonge piraat Zack komt al snel in aanraking met de legendarische Barbaros. De gevreesde piraat is vervloekt en verandert in talloze gouden relikwieën. Barbaros geeft Zack de opdracht om zijn lichaam bij elkaar te zoeken op het legendarische schateiland. De piratenbende waartoe Zack behoort, heeft net als de Verenigde Staten te maken met een kredietcrisis en kan wel wat extra geld gebruiken. Daarnaast belooft Barbaros dat Zack zijn schip krijgt. De grootste wens van iedere piraat! Kwantiteit Het spel is opgedeeld in honderden puzzels die verspreid zijn over tientallen levels. De verpakking vermeldt een speeltijd van veertig uur en aangezien ik al aardig wat tijd heb doorgebracht op het schateiland kan ik me best in die bewering vinden. De levels bereik je via de schuilplaats waar Zack en zijn vrienden zich verborgen houden. De schuilplaats dient als menu voor de game en je kunt er extra levens kopen en je voortgang bijhouden. Daarnaast zijn er diverse collecties te bewonderen zoals de gevonden lichaamsdelen van Barbaros en de gebruiksvoorwerpen en extras.
[img]files/ZackWikki2.jpg[/img]
De kapitein van de Sea Rabbits bewaakt de kaart waarmee je de volgende uitdaging kunt aangaan. De verschillende werelden zijn opgedeeld in afzonderlijke kamers. Het avontuur brengt je naar verschillende locaties zoals onheilspellende tempels in de jungle of verborgen grotten in een vulkaan of gletsjer. De levels bestaan grotendeels uit enkele kamers en een schatkist. Het is de bedoeling om met de vaardigheden van Zack en Wiki de schatkist te bereiken zonder dat Zack het loodje legt. Diversiteit Met de pointer van de Wii afstandsbediening kun je Zack dirigeren en hem objecten laten onderzoeken. Klik bijvoorbeeld op een boom en de camera zoomt verder in zodat je het stukje natuur goed kunt bekijken. Een getekend mannetje verschijnt in beeld met de Wii-controller in zijn hand. Hij toont je de manier waarop je de controller moet vasthouden. Nadat je de boom hebt vastgepakt kun je deze met de controller schudden. Het hoofdelement van de game is dan ook het manipuleren van objecten. Zack & Wiki hebben echter ook andere vaardigheden.Wanneer je schudt zonder dat je een object vast hebt verandert Wiki in een bel. De aanval van Wiki verandert je vijanden op hun beurt in gebruiksvoorwerpen. Een vleermuis wordt een paraplu, een slang wordt een grijphaak en een inboorling verandert in een totempaal. De objecten hebben elk weer nieuwe mogelijkheden en krachten. Je kunt de paraplu gebruiken als parachute om veilig te landen na een val. Je kunt de paraplu echter ook omdraaien door je Wii-controller omhoog te bewegen en deze vervolgens als haak gebruiken om van een touw een kabelbaan te maken. De oplossingen liggen altijd voor de hand maar worden nooit van te voren kenbaar gemaakt. Je kunt slechts het object onderzoeken om te kijken of je eigenaardigheden kunt ontdekken. De paraplu is bijvoorbeeld voorzien van het “2”-symbool wat uiteraard duidt op hetzelfde knopje van de Wii-afstandsbediening.

Zack & Wiki: Quest for Barbaros' Treasure II

Complexiteit In het begin zijn de puzzels vrij eenvoudig en zul je zonder moeite de schatkist bereiken. Naarmate het spel vordert krijg je echter meer objecten om te manipuleren, maar ook meer hindernissen voor je kiezen. Zo blaast een standbeeld van een slang constant je fakkel uit; gooi er een pot overheen en het probleem is opgelost. Het lijkt allemaal vrij simpel, maar vergeet niet dat je de pot eerst moet omdraaien voor je hem kan gebruiken om het standbeeld onschadelijk te maken. Een andere uitdaging zijn de onderdelen die je eigenlijk niet moet of hoeft te gebruiken. De levels zitten vol met valkuilen die je zowel kunt omzeilen of activeren. Als je aan de verkeerde hendel trekt, opent zich een valkuil onder je voeten. Er is weinig ruimte voor falen in het spel. Één foutje is al fataal voor de onverschrokken piraat en Wiki laat met zijn irritante piepstemmetje altijd weten dat hij kan vliegen en jij niet! Je krijgt nadat je af bent gegaan de keuze om verder te gaan waar je gebleven was of helemaal opnieuw met een level te beginnen. Aangezien de werelden vrij compact zijn en je meer punten verdient als je de puzzels in één keer oplost zul je vaak de levels herspelen om een extra hoge score te verkrijgen.

[img]files/Zack&Wiki_Wii_Capcom_014.jpg[/img]
Naast de schatkisten die het hoofddoel vormen zijn er ook diverse bonussen vrij te spelen. Er zitten een aantal muzikaal aangelegde skeletten in het spel die je vragen om met je bel te rinkelen op de maat van de muziek. De fans van Capcom-games zullen direct de deuntjes herkennen uit onder andere Ghouls n’ Ghosts en andere klassiekers. Du-du-du-du, du-du, dudu, dudu, dudu, dududu-du… Intensiteit De hoogtepunten in het spel zijn net zoals in veel andere spellen de eindbazen. In tegenstelling tot wat je van veel games gewend bent, zul je zelden strijd leveren met de monsters. Het oplossen van puzzels speelt wederom een cruciale rol en het is de bedoeling om de eindbaas zo ver mogelijk weg te jagen zodat je de schatkist kunt bereiken. Het valt echter soms niet mee om een vijand te verslaan die een schatkist meepikt en ergens anders neerzet. Een eindbaaslevel kan plots veranderen wanneer er een berg instort of een toren afbrokkelt!
[img]files/Zack&Wiki_Wii_Capcom_011.jpg[/img]
De enige problemen waar ik soms tegenaan liep, hadden meer te maken met de techniek van de Wii remote dan met het spel zelf. Het is soms vrij lastig om een voorwerp of wapen om te draaien. Een ander puntje van kritiek is het gebrek van een indicatie of je een puzzel goed oplost of niet. Na iedere succesvolle oplossing krijg je applaus en punten; je krijgt echter nooit tijdens het verrichten van de vele handelingen een idee of je op het goede spoor bent. Het is soms frustrerend dat je na een keer of vier schudden met een object geen resultaat hebt bereikt en iets anders probeert. Achteraf blijkt dat je vijf of zes keer had moeten schudden. De typisch Japanse stijl heb ik persoonlijk niet veel op aan te merken. Er zullen vast gamers zijn die oordoppen indoen zodra ze het knerpstemmetje van Wiki horen. Anderen zullen het stijltje en de slappe humor juist wel waarderen. Conclusie Zack & Wiki is een uitdagende Point & Click adventure die lekker speelt, mooi oogt en goed klinkt. Het flinterdunne verhaaltje vormt een leuke opvulling tussen de verschillende gebieden door en de cartoon-stijl is door het hele spel doorgevoerd. Ondanks dat Zack & Wiki avontuurlijke gameplay bevat, draait het grootste gedeelte van het spel om de puzzels. Naast de hierboven beschreven voorbeelden spelen ook sleutels, bommen en wildwaterbanen een belangrijke rol in het spel. Het is echter veel leuker als je de oplossingen en puzzels zelf ontdekt en beleefd. Ik sluit daarom af met de mededeling dat je de kwaliteit, kwantiteit, diversiteit, complexiteit en intensiteit zelf moet ondervinden door Zack en Wiki te kopen!

N1 Score: 8.7

+

-

Gekoppelde games

Zack & Wiki: Quest for Barbaros' Treasure (Wii)