[Review] Geschreven door Marcel op 2008-01-25 20:14:55

Advance Wars: Dark Conflict

Na de release van Advance Wars: Dual Strike werd al snel duidelijk dat de Advance Wars-serie net zo vastgeroest was als een oude Sovjet-tank. Met name de gameplay kon wel een flinke opknapbeurt gebruiken. Advance Wars: Dual Strike legde de nadruk op de CO-Powers en buitenaardse wezens en minder op de elementen die de serie zo succesvol maakten. De strategische diepgang en intense veldslagen zijn terug. Advance Wars: Dark Conflict voorziet de serie van nieuwe munitie! Dag 1 Het is stil. Buiten hoor ik de naderende tanks en ik sommeer mijn infanterie om dekking te zoeken. Het is een kwestie van afwachten en de tactiek van de vijand analyseren. De grond begint te trillen, het teken dat de zware artillerie in aantocht is. Mijn troepen nemen succesvol een fabriek in en ik stap naar buiten om de situatie te evalueren…

Advance Wars: Dark Conflict is het vierde deel in de alom geprezen Advance Wars serie. De kern van de gameplay is onveranderd gebleven. Je hebt het commando over een leger en of productiefaciliteiten zoals vliegvelden, fabrieken en havens. Het is de bedoeling om de vijand te verslaan met je armee. Die taak wordt uiteraard bemoeilijkt door tal van spelregels. Advance Wars kan vergeleken worden met een bordspel. Je speelt om de beurten en je mag iedere eenheid maar één keer verplaatsen per beurt. Het is de bedoeling om met zo min mogelijk zetten een vijandelijke eenheid te vernietigen. Een tank is bijvoorbeeld sterk tegen jeeps terwijl de bazookatroepen tanks de baas zijn. De eenheden lopen uiteen in klasse, mogelijkheden en vuurkracht. De mech guns dienen als artillerie om vijandelijke troepen vanaf een afstand te bestoken. Iedere verplaatsing of aanval kost benzine of ammunitie. De slagkracht van je troepen op peil houden is net zo belangrijk als het produceren van tanks en vliegtuigen. Je moet dus altijd mobile workshops in de buurt hebben om de kogels aan te vullen. Eenheden zoals vliegtuigen en boten vergen nog meer aandacht qua bevoorrading. Een tank zonder benzine kan niet meer bewegen een vliegtuig zonder kerosine zal echter neerstorten en een duikboot zinken. Dag 2 Een roekeloze sergeant stormt richting een vijandelijke stelling. Het vuur van machinegeweren en artillerie vermorzelt zijn bataljon. Na enkele uren strijd verlies ik mijn geduld en stuur ik mobile workshops bijgestaan door een pantserdivisie om de boel te redden. Tevergeefs: de soldaten sterven door vijandelijk vuur en ik roep de sergeant bij me voor een briefing…
In tegenstelling tot de eerdere delen speelt het verhaal een belangrijke rol in Advance Wars: Dark Conflict. De wereld is getroffen door een storm van meteorieten en het onafhankelijke legioen van Laurentia biedt opvang en voedsel. De hoofdpersoon Ed en kapitein O’Brian zijn eervolle soldaten die proberen om de burgers te helpen. Admiraal Sigismundo, de bevelhebber van Laurentia, wil hier echter niets van weten en probeert de goede bedoelingen van Ed, O’Brian en Lin te dwarsbomen. Ondanks dat beide legers in puin liggen gaat hij door met de oorlog tegen Zyphorian. Tijdens de campagne probeert hij O’Brian dwars te bomen. De meest vreemde orders worden gegeven zodra O’Brian en de admiraal ruzie krijgen. Je mag bijvoorbeeld één beurt geen infanterie eenheden gebruiken of je moet je landingsschepen laten liggen. De verhaallijn omvat intriges, schuldgevoelens, politiek en natuurlijk haat en liefde. Naast de immer woedende oorlog is de aarde getroffen door een onbekend virus. De weinigen overlevenden zijn hierdoor in gevaar. Het overgrote deel van het verhaal wordt nog steeds vertolkt met portretten en tekstballonnen. In Dark Conflict zul je regelmatig getrakteerd worden op artwork om de tekst te illustreren. Het vormt een welkome afwisseling en een ander pluspunt is de mogelijkheid om ieder stukje tekst en iedere onderbreking door te spoelen. Wanneer een missie faalt hoef je dus niet wederom naar dezelfde briefing te luisteren. Dag 3 De discussie loopt hoog op en ik beveel de sergeant om terug te trekken. De sergeant weigert echter en zegt dat hij de slag nog steeds kan winnen. Met een furieus gebaar wijst hij naar de vijandelijke troepen. “Ik deserteer!” Het maakt geen indruk en de kapitein van de luchtmacht krijgt het bevel over zijn eenheden. Al snel sprint de sergeant richting de vijandelijke stellingen. Hij wordt getroffen door een raket en daarmee is zijn veldtocht voorbij. “Het was een eervolle soldaat. Het is spijtig dat hij zo moest sterven.” De altijd indringende woorden van de kapitein zorgen voor orde in het chaotische hoofdkwartier.
Naast de zeer uitgebreide verhaallijn die tevens extra trial missions bevat met extra moeilijke uitdagingen zijn er weinig andere spelmodi in Dark Conflict verwerkt. De warroom is ingeruild voor een robuuste online-optie. De Versus-mode gaat voortaan door het leven als Free Battle en je hebt meer opties gekregen om zelf levels te ontwerpen. Het is jammer dat naast de warroom ook de hardmode niet aanwezig is in het spel. Met name de veteranen zullen met weinig moeite door de eerste missies razen. Naarmate het spel vordert, krijgt de vijand echter steeds meer voordelen. De uitgebreide online-optie maakt gebruik van friendcodes. Je kunt de levels die je gemaakt hebt ruilen met je vrienden of een veldslag leveren. De simplistische online-mode kun je spelen zonder friendcodes. Er mag echter extra nadruk worden gelegd op simplistisch aangezien de levels niet groter zijn dan tien bij tien vakjes en de instellingen vooraf bepaald worden. De laatste online-functionaliteit is de map server waar je eigen gemaakte kaarten kunt uploaden of de creaties van anderen kunt downloaden. Hier geldt echter wederom de limiet van tien bij tien hokjes waardoor je niet al je creativiteit kwijt kunt.

Advance Wars: Dark Conflict II

Dag 4 De vijandelijke eenheden marcheren noordwaarts richting mijn vliegvelden. De kapitein weet zijn gebied te behouden met snelle bombardeeroperaties en de raketten die ik ter ondersteuning heb aangeboden verrichten goed werk. De slag is gewonnen, maar de oorlog is nog lang niet voor bij. Ik geef een teken aan de radioman die vlug langs de loopgraven naar mij toe sluipt. Order aan infanterie groep 2 *stop* Verover brug *stop* Coördinaten 72,39 *stop*

De online-mode is echter niet de enige verandering die deze Advance Wars ondergaan heeft. Zoals je waarschijnlijk al kon afleiden uit de titel en de verhaallijn is de game aanzienlijk grauwer en serieuzer dan de eerdere delen. De game heeft een iets realistischer stijltje en de meeste eenheden zijn opnieuw ontworpen. De vliegtuigen hebben geen gigantisch grote straalmotoren meer en zelfs de meest overdreven kanonnen zijn niet meer zo imposant. Aan de ene kant verliest de serie hiermee charme, maar aan de andere kant past de duistere stijl perfect bij de verhaallijn en actie op het scherm. De gevechten vinden in tegenstelling tot Dual Strike plaats op een enkel scherm. Het bovenste scherm van de DS toont constant de informatie van het slagveld of de eenheid die je geselecteerd hebt. De stylusbesturing is uiteraard getweakt en voelt preciezer. De echte Advance Wars-puristen zullen echter net als ik kiezen voor de D-Pad en knoppen voor een meer directe besturing. Een andere welkome verandering is de mogelijkheid om in te zoomen. Met de R-knop plaats je de camera een stuk dichterbij, waardoor de situatie duidelijker wordt en meer details zichtbaar worden. Dag 5 Tot mijn grote verbazing zijn de mariniers er in geslaagd om de vijand te overmeesteren. De brug is van ons en een weg naar het vijandelijke hoofdkwartier ligt open. De productie is de afgelopen dagen flink opgevoerd. Een aantal steden zijn gevallen en onder controle; dat zorgt voor extra bouwmateriaal. De artillerie is versterkt en de gloednieuwe anti-tank wapens worden langs de zijlijn opgesteld. Het laatste gat in het front is gedicht en met mijn verrekijker spot ik een aantal vijandelijke tanks. “Vuur op mijn teken!” “Nu!” Het bulderende kanonnenvuur vernietigt de gemotoriseerde eenheden. Met een grijns wijs ik naar de puinhopen van wat eens het derde storm-regiment was. De moraal van mijn troepen ligt flink hoger en een terugtrekkend helikoptersquadron wordt getroffen door een schouwspel van kogels en raketten.
De nieuwe stijl en uitgebreide verhaallijn vallen echter in het niet bij de veranderingen die men heeft toegepast in de balans. Een online-mode moet immers goed uitgebalanceerd zijn aangezien het anders niet eerlijk is. De eenheden zijn allemaal aangepast tegenover de vorige Advance Wars-spellen. Daarnaast zijn er nieuwe wapens toegevoegd aan je arsenaal. De anti-tank-gun schiet ieder pantservoertuig aan gort. De mega-tank heeft flink veel vuurkracht ingeleverd terwijl de infanterie en verkenningsvoertuigen sterker zijn geworden. Het veroveren van steden is eenvoudiger geworden door de motoren en de battleships kunnen als enige unit in één beurt verplaatsen en schieten. De laatste toevoeging is de mobile workshop. De APC heeft plaatsgemaakt voor een multifunctioneel voertuig dat tevens basissen kan bouwen. Je bent dus niet langer afhankelijk van de gebouwen op het slagveld. Dag 6 Het laatste offensief is ingezet en ik kijk toe hoe het vierde regiment wanhopig het hoofdkwartier beveiligt. De zwakke plek is ontdekt en grote groepen soldaten worden bijeengebracht om de aanval in te zetten. Het innemen van de fabrieken is zonder tegenstand verlopen en de vijand trekt zich langzaam terug de bergen in. De luchtmacht wacht hen daar op en met een oorverdovend lawaai worden de laatste vijandelijke units verslagen. De oorlog is na een felle en hevige strijd eindelijk beëindigd.
De laatste verandering in het spel is de muziek. De deuntjes van het eerste en tweede deel werden constant gerecycled. Eindelijk heeft men compleet nieuwe muziek gecomponeerd en het klinkt verrassend goed. De mix tussen de technostijl uit de eerdere delen en de nieuwe rockstijl is een genot voor de oren. De Advance Wars-spellen liepen een lange tijd achter wat betreft muziek en geluidseffecten het nieuwe materiaal maakt echter wel indruk. Dag 7 Triomfantelijk marcheren we door de straten van de hoofdstad. Het gevaar is geweken en we ontvangen talloze militaire onderscheidingen voor onze beproevingen. We zijn wederom een stap dichter bij vrede en veiligheid waar ook ter wereld.
Conclusie Advance Wars: Dark Conflict bevat nog steeds de vertrouwde robuuste basis waar de serie groot door is geworden. De verbeteringen in de presentatie en muziek zorgen er echter voor dat de game een stuk aangenamer oogt en speelt. Daarnaast is haast ieder element aangepast en soms zelfs opnieuw uitgevonden. De gameplay is sneller, evenwichtiger en completer dan ooit te voren. Het enige grote minpunt is het gemis aan een warroom. De trial maps bieden net niet genoeg materiaal voor de ervaren Advance Wars-speler. De online mogelijkheden maken een hoop goed maar het mapcenter is te oppervlakkig in de uitvoering. Advance Wars schittert als nooit te voren. De beste DS-titel sinds tijden.

N1 Score: 9.5

+

-

Gekoppelde games

Advance Wars: Dark Conflict (Nintendo DS)