[Review] Geschreven door Quint op 2008-01-28 21:13:40

NiGHTS: Journey of Dreams

Heb je dat wel eens? Je hebt een ontzettend drukke dag gehad met allerlei gebeurtenissen die je waarschijnlijk lang bij zullen blijven. Je bent oververmoeid en kunt niet wachten totdat je de warme donzen dekentjes van je eigen welvertrouwde bedje mag betreden met je verzuurde lichaam. Als je er dan eindelijk in ligt ben je binnen no-time vertrokken en waan je je een weg in een volgend avontuur, maar dan plaatsvindend in je eigen gedachten. Je treedt buiten je lichaam, plaatst jezelf in een zelfverzonnen omgeving en gaat daar op pad. Dit is vaak erg plezierig, maar soms ook minder plezant. Als je wakker wordt met het zweet op je voorhoofd heb je nog eventjes nodig om te beseffen dat het allemaal niet echt was en je alles maar gedroomd hebt. Heb je dat wel eens? Waarschijnlijk wel, want vrijwel ieder mens droomt wel eens. Stel je nu eens voor dat wat wij dromen wordt omgezet in een échte wereld. Een wereld die wij zelf creëren en alleen maar kan bestaan als wij dátgene dromen. De wezens die jou toespreken of die jij tegenkomt, heb jij onbewust zelf bedacht, maar bestaan wel echt. Al is het in een andere dimensie. Op dit principe rust NiGHTS: Journey of Dreams voor de Wii. Een wereld in een andere dimensie, gedroomd door een teer kinderzieltje.

[url=http://www.wiids.nl/files/346njid7.jpg][img]http://www.wiids.nl/files/346njid7.jpg width=450 border=0][/img][/url]
Een leuk principe waar uiteraard wel een goed spel uit valt te maken. Zo dacht SEGA er ook over toen ze in 1996 kwam met NiGHTS into Dreams voor de SEGA Saturn. Het spel werd omgedoopt tot een ware klassieker en het was dan ook een zeer aangename verrassing toen SEGA ongeveer 10 jaar na dato aankondigde met een indirect vervolg te komen voor Nintendo’s nieuwste console; de Wii. Wat zou het mooi worden. Een vernieuwde franchise met pracht en praal graphics, wonderbaarlijke muziek en natuurlijk een ongekende, innovatieve besturing. Besturingen totdat je er bij neervalt Met dit gevoel startte ik het spel op en ik had werkelijk waar enorm veel zin om aan een dromerig avontuur te beginnen. Mezelf verliezen in al het moois wat het spel mij ging brengen en ik zag mezelf al lovend spreken over deze titel in deze recensie. Ik startte de singleplayer op en kreeg een hoop filmpjes voorgeschoteld om duidelijk te maken wat er allemaal aan de hand was. Jij bent een jongetje dat droomt, in een droomwereld terechtkomt en daar stuit op allerlei problemen. Jij bent uiteraard de enige die hier wat aan kunt doen en krijgt daarbij hulp van twee vriendelijke inwoners van deze wereld. Een gebrilde uil en een harlekijntje genaamd NiGHTS. De uil is de slimme van het stel en legt je allerlei zaken uit, waaronder bijvoorbeeld de controls. Ik fuseer met NiGHTS en stijg de lucht in.
[url=http://www.wiids.nl/files/NiGHTS_JoD_07.jpg][img]http://www.wiids.nl/files/NiGHTS_JoD_07.jpg width=450 border=0][/img][/url]
Ik krijg vervolgens de keuze uit drie verschillende control-mogelijkheden, zodat ik precies diegene pak die bij me past. Zo kan ik alleen met de Wii Remote spelen, een combinatie van deze afstandsbediening en de Nunchuk of alleen met de Classic Controller. Voor het gemak probeerde ik ze alle drie uit en hoe stom het ook klinkt; met geen van de opties kreeg ik NiGHTS ook maar díe richting in gestuurd waarin ik hem wilde hebben Al gauw bleek dat je je in een in-2D-vastgelegd-parcours bevindt en je alleen binnen deze grenzen NiGHTS kunt besturen. Ondanks het feit dat ik dus in een 3D-omgeving bij een fontein stond, was het voor mij niet mogelijk links de diepte in te vliegen. Ik moest persé naar rechts sturen, waarna het beeld meedraaide waardoor het net leek alsof ik een rondje om de fontein heen vloog. Apart. Vreemd. Niet verwacht. Meteen dus al een gigantisch punt van gewenning, want op deze manier 2D bewegen in een 3D omgeving had ik nog nooit eerder gezien of meegemaakt. Maar goed, het principe was me duidelijk en dus begon ik de besturingen alsnog uit te testen. De Wii Remote-besturing beviel me al meteen voor geen meter. Je gaf de richting en snelheid van NiGHTS aan door een cursor die in beeld verscheen rechts van het midden van je beeld te houden, waarna je op A drukt. Hierdoor begint NiGHTS te vliegen in een bepaalde richting (je kunt alleen de hoogtes bepalen) in zijn vastgelegd parcours. Het voelde niet fijn, het werkte niet zoals ik wilde en dus ging ik kijken naar de Nunchuk-besturing. De cursor in beeld maakte plaats voor de vertrouwde analoge-stick. Ik kon nu de hoogtes aangeven door het knuppeltje simpelweg omlaag of omhoog te bewegen en ook loopings waren een stuk gemakkelijker te maken. Dit was immers een kwestie geworden van de analoge-stick roteren. Ondanks dat het een stuk logischer en prettiger werkte dan met de Wii Remote, was het nog steeds erg onwennig doordat NiGHTS overduidelijk vaste richtingen in werd gestuurd. De analoge-stick naar rechtsboven verplaatsen, zorgde ervoor dat NiGHTS ook precies die richting in vloog. Hierdoor is er geen mogelijkheid om tussen de rechtsboven-positie en de ‘kwartslag-naar-rechts’-positie te sturen, want die registreert het spel niet. Dit resulteert in een onsoepele realiteit van bewegingsgevoel en dat is echt onnodig zonde in een spel als dit. Het draait immers allemaal om de besturing. Het uittesten van de Classic Controller kwam vrijwel overheen met die van de Nunchuk en de Wii Remote en dus besloot ik toch maar om simpelweg de normale controllers van de Wii te gebruiken.
[url=http://www.wiids.nl/files/Nightswiie33.jpg][img]http://www.wiids.nl/files/Nightswiie33.jpg width=450 border=0][/img][/url]
Nightopia’s: dromen of nachtmerries? Ik stuntelde heel wat af om ook maar een beetje een natuurlijk gevoel te krijgen van de besturing. Het bleef gewoon lastig om jezelf 2D te verplaatsen in een 3D-omgeving, maar na een hoop oefening dacht ik het een beetje onder de knie te hebben. Ik verliet de fontein, de thuisbasis van het spel, en vertrok in één van de deuren rondom deze waterspuiter. Ik besloot eerst een kijkje te gaan nemen in de zogeheten “My Dream”-kamer. Hier komen alle poppetjes terecht die je in je avontuur tegenkomt. Ook het weer in deze kamer wordt aangepast naar het weer bij jouw thuis dankzij een directe koppeling aan het weerberichtkanaal. Er is verder niets anders te doen dan een beetje heen en weer lopen in deze saaie en kale kamer (al kun je wel heuvels creëren om het er toch nog enigszins wat leuker uit te laten zien), dus ik stond al snel weer buiten.

NiGHTS: Journey of Dreams II

De andere deuren rondom de fontein brengen je naar een zogeheten Nightopia; een zelfgecreëerde droomwereld. Deze Nightopa's bestaan ieder uit vijf verschillende opdrachten die je moet voltooien. Deze opdrachten duren vaker niet langer dan een minuutje of twee, maar er zijn natuurlijk uitzonderingen. Dit klinkt weinig en dat is het ook. Binnen een uur of vijf heb je het spel dan ook al uitgespeeld en dat kan natuurlijk tegenwoordig echt niet meer. Overigens doe je er wel een stuk langer over als je in een bepaald level tegen het einde aan afgaat. Je moet dan namelijk alles opnieuw doen, wegens het ontbreken van checkpoints. De eerste opdracht van een Nightopia bestaat standaard uit het verslaan van drie vogels met sleutels en de laatste is altijd een eindbaasgevecht. Tussen deze vijf levels in zit vrijwel ook altijd nog een soort van mini-game, waarbij NiGHTS bijvoorbeeld verandert in een boot. Hierbij verandert ook het hele cameraperspectief, waarbij je dus echt het gevoel hebt even van de normale gang van zaken af te stappen om even een leuk tussenspelletje te doen. Een aangename afwisseling. Een minder aangename afwisseling was het feit dat elke opdracht ingeleid werd door een tergend lang filmpje en onnodige laadtijden. Nu is het mogelijk om die filmpjes te skippen, maar je voelt toch een dusdanige verplichting om ze te kijken om het allemaal te blijven snappen waar het over gaat. De laadtijden zijn echter niet te skippen en dat begon op een gegeven moment toch wel op mijn zenuwen te werken. Overigens nog een kanttekening bij de filmpjes; de voice-over is echt lachwekkend. NiGHTS is een kerel (hij wordt aangesproken met “hij”), maar heeft een hoog vrouwenstemmetje. Daarnaast heeft hij ook nog eens een heel erg bekakt Engels accent, wat totaal niet past bij dit spel.

[url=http://www.wiids.nl/files/93NiGHTS5.jpg][img]http://www.wiids.nl/files/93NiGHTS5.jpg width=450 border=0][/img][/url]
Voordat je aan een missie begint, wordt dus al vastgesteld wat je doel is. Bereik de finish binnen een bepaalde tijd, zorg dat je sleutels terughaalt of red een aantal verwarde wezentjes. Om dit voor elkaar te krijgen zul je gebruik moeten maken van het arsenaal van NiGHTS. Zo is het mogelijk om een looping te maken waarna alle objecten binnenin deze looping opgezogen worden. Handig als je op een massa blauwe bolletjes afvliegt, die je onmogelijk in een rechtlijnige beweging tot je kunt nemen. Verder is het mogelijk om een dash-aanval uit te voeren. Deze dash-aanval is beperkt. Tijdens je rit bevindt er zich namelijk een balkje linksonder in beeld. Dit balkje vul je op door bepaalde ringen heen te vliegen. Druk vervolgens op een daarvoor bestemde knop - die afhankelijk is van de gekozen besturing - om NiGHTS te laten dashen en hij schiet naar voren. Gedurende korte tijd zal NiGHTS zo sneller vliegen én het dient ook meteen als aanvalsmethode. Zo kun je namelijk obstakels of vijanden kapot beuken. Terwijl je dasht, zal NiGHTS een stuk moeilijker te besturen zijn (ja: nóg moeilijker…), waardoor combo’s om door ringen heen te vliegen terwijl je dasht waarbij je dus je balkje weer oplaadt zodat je nóg meer kunt dashen, haast onmogelijk zijn. Om dit voor elkaar te krijgen heb je echt gigantisch veel oefening nodig en eigenlijk is de normale besturing al moeilijk zat, waardoor vrijwel niemand hier aan toekomt. Om er nog eens een schepje bovenop te doen, is het mogelijk om bij ieder level een highscore te behalen. Punten scoor je door de eerdergenoemde blauwe bolletjes te verzamelen en door ringen heen te vliegen. Doe dit in een korte periode achter elkaar en je maakt een scorecombo. Samen met de besteedde tijd van de missie wordt dit omgezet in een beloning van de letters A, B, C, D of E. Om de één of andere reden scoorde ik altijd een C of D, terwijl ik toch echt het gevoel had dat ik goed bezig was. Ik raakte hierdoor onzeker en besloot een kijkje te gaan nemen bij andere spelers. Hoe ik dit deed? Door een online-match te spelen!
[url=http://www.wiids.nl/files/205nights1.jpg][img]http://www.wiids.nl/files/205nights1.jpg width=450 border=0][/img][/url]
Online Want ja dames en heren, er zit ook een WiFi-optie in NiGHTS. Naast de tweespeler-multiplayer, is het ook mogelijk om online andere My Dream-kamers te zien of om een één tegen één match te vliegen. Het is hierbij de bedoeling dat je eerder de finish bereikt dan je tegenstander. Het is eenvoudig een dusdanige wedstrijd te starten; via het hoofdmenu kies je voor een WiFi-challenge waarna het spel automatisch een tegenstander voor je zoekt. Ik had er al snel één gevonden. Ene “Yanh” uit Japan. Je stemt beide voor een map en de match kan beginnen. Na het aftellen schoot mijn tegenstander direct naar voren en dat was de laatste keer dat ik hem zag. Blijkbaar is het dus wel degelijk mogelijk om erg goed in het spel te worden en de besturing te overmeesteren. Helaas had ik hier simpelweg de zogezegde kracht niet voor en dus stopte ik met het online-spelen na een dikke asswhoop te hebben ontvangen. Vreemd sausje Dit alles speelt zich natuurlijk af in een sausje van geluid en graphics. Het is echter een erg vreemd sausje. Een naar sausje. Een sausje bestaande uit pure citroensap gemixt met hete pepers. Een sausje waarbij je gezicht zich samentrekt van ongeluk. Je begrijpt natuurlijk wel waar ik op doel; de graphics en het geluid zijn simpelweg ondermaats. De werelden en characters zijn erg kartelig afgewerkt en tonen totaal niet de kracht die de Wii wel in zich heeft. Gelukkig heeft SEGA dit op een bepaalde manier op weten te lossen. Alles heeft namelijk ontzettend felle kleuren, waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet. Alles flitst aan je voorbij en omdat alles zo fel en vrolijk is, let je niet zo gauw meer op de details. Dit wordt echter des te pijnlijker duidelijk als het spel zich even afspeelt buien de vliegsessies. Neem bijvoorbeeld de mini-games of het rondwandelen als jochie bij de fontein. Je zult dan merken dat niet alleen de animaties erg houterig zijn, maar ook dat de graphics je simpelweg afschrikken. Hetzelfde valt ongeveer te zeggen over de muziek. De muziek is vaak te chaotisch of te zenuwslopend, terwijl ik eigenlijk hoopte op een dromerige soundtrack. Een erg gemiste kans. Verder zitten er vaak ook vervelende bliepjes in de muziek die niet zouden misstaan op de oude grijze Gameboy.
[url=http://www.wiids.nl/files/205nights6.jpg][img]http://www.wiids.nl/files/205nights6.jpg width=450 border=0][/img][/url]
Conclusie Gelukkig is niet alles negatief. Het spel heeft ook zo zijn positieve kanten. Zo zijn de momenten waarbij je de besturing redelijk onder de knie hebt, er eindelijk een lekker deuntje opstaat en het gevoel van snelheid een beetje wilt werken mooie spelmomenten. Helaas zijn deze erg zeldzaam te noemen. Het spontaan veranderen van het camerastandpunt is vaak leuk gedaan. Ook de dusdanige momenten waarbij NiGHTS bijvoorbeeld verandert in een dolfijn wanneer je ineens onder water kukelt, om vervolgens direct terug te transformeren wanneer je weer boven water komt vergezeld met de nodige special effects en snelheden, tonen aan dat deze titel wel degelijk potentie had. Met de nadruk op had. De realiteit leert namelijk dat het spel behoorlijk ondermaats is door de slechte soundtrack, de belabberde graphics, de besturing die enorm lastig onder de knie valt te krijgen, de onnodige laadschermen, de houterige animaties, de slechte voice-over, het ontbreken van checkpoints en de korte speelduur. De leuke extra’s zoals de ‘mini-games’, de creatieve eindbazen, de mogelijkheid om ook als een meisje dat droomt te spelen en de online-opties, kunnen hier helaas niets aan doen. Ik zou bij deze NiGHTS: Journey of Dreams al bijna uit willen roepen tot de grootste tegenvaller van 2008. Een enorme misser.

N1 Score: 4.8

+

-

Gekoppelde games

NiGHTS: Journey of Dreams (Wii)