[Review] Geschreven door Quint op 2008-02-06 03:14:47

Donkey Kong: Jet Race

Zoals altijd bekeek ik vol bewondering de voorkant van het doosje van mijn zojuist geworven Wii-game. Ik zag de welbekende aap, Donkey Kong, met twee bongo’s om zijn middel waar vuur uit kwam. In de achtergrond zag ik nog twee andere aapjes: Diddy Kong en Dixie Kong. Ze leken allen te zweven door de kracht van de blazende bongo’s. Mijn ogen reken verder en zagen opvallende kleuren inclusief blurstrepen, die mij aan snelheid deden denken. Één ding deed mij nog het meest opvallen: de gigantisch grote glimlachen van de aapjes die pronkten boven de titel van de game: Donkey Kong: Jet Race. Ze leken er enorm veel plezier in te hebben. Ik vroeg mij toen af of dat ook voor de speler zou gelden...

Na deze kundige observatie ging de disc de blauwe gleuf in en het spel werd opgestart. Een korte tijd door het menu manoeuvreren deed mij eindigen bij de tutorial waarbij Cranky Kong de besturing uitlegde. Zoals velen wellicht al weten, hebben de bongo’s plaats gemaakt voor de Wii Remote en de Nunchuck. Het spel stond namelijk van origine gepland voor de Gamecube met als bijbehorende controllers dat eerdergenoemde stukje speelgoed. De game werd echter verschoven naar Nintendo’s nieuwste console, de Wii, en vanwege de mogelijkheden van de nieuwe controllers werd het oude besturingssysteem overboord gegooid. Het basisprincipe bleef echter behouden; het moest en zou een race-game blijven waarbij Donkey Kong & co op bongo’s door de lucht zweven, vechtend om de eerste plek. De basisbesturing Door de verandering in controllers met meer knoppen dan één grote middenknop, kon er meer diepgang gecreëerd worden om zo tot een completere race-game te komen. Cranky vertelt mij dan ook dat ik snelheid moet maken door geleidelijk met de Wii Remote en de Nunchuck heen en weer te schudden. Na enkele seconden, welke afhankelijk zijn van het gekozen character, zal je de topsnelheid bereikt hebben, waarna de lol pas kan beginnen. Door vervolgens alleen de Wii Remote te schudden, zal je personage naar rechts bewegen en door de Nunchuck te schudden zal hij of zij naar links bewegen. De accuratie van het sturen zal wederom afhankelijk zijn van het gekozen personage. Schud je de controllers tijdens je maximale snelheid tegelijkertijd, dan zul je springen. Een bijkomend voordeel van dit alles is dat je je altijd in een vaste baan in de lucht bevindt, waardoor je nooit van de baan af kunt vallen. Het zou echter geen funracer meer zijn, als het je niet lastig werd gemaakt. Zo zijn er dan ook allerlei obstakels in de levels gestopt, die er voor zorgen dat je crasht en weer moet gaan schudden om de maximale snelheid te bereiken. Hier laat het spel overigens een steekje los door je geschud vaak aan te zien als een sprong. Een jammerlijke misregistratie die nogal vaak voorkomt.
[img]http://farm2.static.flickr.com/1011/660890879_9eaadbb58b.jpg?v=0[/img]
Obstakels, turbo’s en combo’s De eerdergenoemde obstakels zijn een mix tussen vijanden en objecten, waarvan er een hoop te herkennen zijn uit de Donkey Kong-series. Zo kom je normale tonnen tegen, ijzeren tonen, TNT-vaten, wespen, stekelballen en vuurballen. Gelukkig is het negen van de tien keer mogelijk deze obstakels te vernietigen. Met een druk op de A-knop zal je personage namelijk een aanval uitvoeren, waarmee je tonnen kapot kunt slaan of vijanden mee uit de weg kunt werken. Vaak krijg je hiervoor bananen en deze zijn erg belangrijk in het spel. Ze liggen overal verspreid in zowel enkele exemplaren als in trosjes. Deze gele fruiteenheden laden rechts in beeld een metertje op en wanneer deze één keer vol is, zul je in staat zijn een turbo uit te voeren (in het spel een ‘Wild Move’ geheten). Deze activeer je door de analoge stick naar voren te bewegen om hem vervolgens weer los te laten. Je character schiet dan naar voren en ieder obstakel wat hij of zij dan raakt, zal juist voor een combo zorgen in plaats van snelheidsvermindering. Normaliter duurt je turbo maar een seconde of twee, maar na aanraking van een vijand, mede-racer of een normale ton zal hij verlengd worden. Raak je zo een aantal voorwerpen op rij, dan zal je combo maar door blijven gaan en hierdoor zul je als een gek door het veld heen razen. Dit is in perfecte mate gedaan, waardoor het soms cruciaal kan zijn dat je op dat moment een combo kunt maken, om de persoon voor je in te halen. Het is dus niet zo dat je een hele lap in één grote combo door kunt brengen. De obstakels zijn precies in de juiste afstand van elkaar opgesteld, zodat er ook nog timing en precisie van sturing bij komt kijken. Een geweldig leuke extra, die de lol echt naar een hoger niveau tilt. Niet te moeilijk, niet te gemakkelijk; ideaal. Verder zijn de bananen ook in een uitstekende mate aanwezig, waardoor het niet eindeloos mogelijk blijft turbo’s te maken. Vaak heb je hier echter wel behoefte aan, want eerlijk is eerlijk: de normale snelheid die je maakt, ook al is het de zogenaamde maximale snelheid, is nu niet bepaald denderend te noemen. Het voelt langzaam aan, maar geeft je daardoor wel meer de tijd de omgeving tot je te nemen. Zo kun je gemakkelijker obstakels aan zien komen en preciezer sturen. Elk nadeel heb zijn voordeel. Items en extraatjes Om even terug te komen op de A-knop waarmee je stoten uitdeelt; deze kun je ook gebruiken om je medespelers een mep mee te verkopen, waardoor je ze tijdelijk uitschakelt. Dit is overigens niet de enige manier om je tegenstanders dwars te zitten. De bekende items zijn namelijk ook weer terug in een vorm die we nog kennen uit Diddy Kong Racing. Inderdaad, ballonnetjes. Dit keer zijn ze echter beperkt tot rode en blauwe ballonnen, die afgeschoten kunnen worden met de B-knop. De kleuren van de ballonnen hebben niets te maken met de soort aanval, maar alles met het ras van je character. Je kunt namelijk kiezen uit Kongs (Donkey Kong, Diddy Kong, Dixie Kong en vijf geheime characters) en Kremlings (Kritter, Kip, Kass en wederom vijf geheime characters), waarbij de rode items een versterkende werking hebben als een Kong hem pakt en de blauwe wanneer een Kremling hem pakt. Zo zijn er rode items waarbij je voor een bepaalde tijd bananen van je tegenstanders kunt jatten of blauwe items waarbij je tonnen achterover kunt gooien. Indien deze items versterkt zijn door het ras, zal de tijd bij het bananenjatten verlengd worden en de tonnen nemen plaats voor TNT-vaten. Een leuke, strategische toevoeging, wat de jacht naar de items alleen maar groter maakt.
[img]http://farm2.static.flickr.com/1380/660861865_7c8cc48110.jpg?v=0[/img]

Donkey Kong: Jet Race II

Alsof dat nog niet genoeg is, is er ook nog de mogelijkheid om over zogenaamde vraagtekenblokken heen te vliegen, waarbij je iets in de omgeving in werking stelt. Denk hierbij aan het verschijnen van tonnen, het loslaten van een zandmonster of het opduiken van knaltonnen. Knaltonnen? Jawel de bekende tonnen die je een vaste richting in schieten, zijn terug! Beland je in zo’n ton, dan mag je verwachten een flink stuk af te snijden of simpelweg sneller vooruit geschoten te worden. Op deze laatstgenoemde zit soms nog wat variatie: af en toe verschijnt er een metertje onder in beeld wat oploopt. De bedoeling is dan om op een bepaald moment de controllers tegelijkertijd te schudden, waarbij je jezelf lanceert met een vastgestelde snelheid. Deze snelheid is afhankelijk van het vakje waar het metertje zich in bevond op het moment van schudden. Een leuk extraatje. Verder zit er nog één bijzondere ton van deze soort in het spel en die is felrood. Deze zal je hoog de lucht inschieten, waarna je trucjes kunt doen om zo extra bananen te verdienen. Deze trucjes completeer je door op het aangegeven moment de Wii Remote de juiste richting in te slaan. Simpel doch effectief, leuk, goed uitgewerkt en afwisselend.

[img]http://farm2.static.flickr.com/1435/661718198_1573d6787a.jpg?v=0[/img]
Last but not least zit er ook nog de creatieve uitspatting van de makers in om af en toe de bongo’s om te ruilen voor een ander reismiddel. Zo kun je in een bobslee of een mijnkarretje terecht komen of belanden op een neushoorn of zaagvis. Deze stellen je niet alleen in staat iets sneller vooruit te laten gaan, maar zorgen er ook voor dat je tijdelijk onoverwinnelijk bent voor wat voor obstakels en items dan ook. Wederom een leuke toevoeging die zorgt voor een fijne afwisseling op zijn tijd. Verschillende modi Waar deze afwisseling echter behoorlijk ontbreekt, is in de omgevingen. Er zijn zes soorten omgevingen: een jungle-achtige, een sneeuwachtige, een zon/zee/strandachtige, een vuurachtige, een tempelachtige en een ruimteachtige. Het woord omgeving mag hierbij gerust vervangen worden door level. Ondanks de aanwezigheid van vier verschillende cups in de Grand Prix-mode, worden de omgevingen namelijk schaamteloos hergebruikt. De ene cup bestaat uit drie verschillende levels en de andere weer uit vijf. Vaak zijn de aanwezige speelvelden precies hetzelfde als in de eerder gespeelde cup, met hier en daar een andere plaatsing van obstakels of wellicht een iets andere route. De omgeving van het level blijft echter exact hetzelfde en dat is toch wel heel ernstig. Een totaal van zes opzichzelfstaande maps is echt te laag voor een hedendaagse racer. Daar moet je ook nog eens bij optellen dat de graphics van het spel niet bepaald optimaal zijn. Er zijn erg weinig details aanwezig en alles is erg rond of juist hoekig en vooral ook fel van kleur. Er gebeurt vaak wel het één en ander en met name de effecten onder water en de blureffecten zijn noemenswaardig, maar daar blijft het ook bij. Met het geluid is overigens niets mis; deze bestaat uit geremixte versies van bekende klassiekers en een aantal nieuwe deuntjes die de sfeer goed neerzetten. Iets waar ik zelf al snel genoeg van kreeg waren de kreten welke je character uitslaakt wanneer je een combo maakt. Mocht je combo namelijk redelijk lang duren, dan hoor je steeds dezelfde monotone kreet langs komen, wat op den duur vervelend gaat worden.
[img]http://farm2.static.flickr.com/1332/661730650_f4c5d1ccd2.jpg?v=0[/img]
Naast de Grand Prix-mode is er ook nog een Challenge Mode waarbij Candy Kong je uitdaagt om allerlei missies te voltooien onder bepaalde voorwaarden. Denk hierbij aan het halen van een lap binnen een bepaalde tijd of het kapotslaan van een bepaald aantal tonnen binnen een bepaalde tijd. Niet echt een boeiende toevoeging, maar het kan de speelduur wel aanzienlijk verlengen. In de Grand Prix-mode is deze namelijk erg kort. Na anderhalf uur gespeeld te hebben en overal goud te hebben behaald, zag ik de aftiteling al langs komen. Nu moet ik er wel bij zeggen dat dit op het gemakkelijkste niveau was (er zijn er in totaal drie, waarvan je er twee moet vrijspelen), maar toch. Dit zou in principe niets moeten veranderen aan de lapsnelheid, want verschillende cc’s kent het spel niet. Verder zit er nog een Single Race-mode in waarbij je een enkel level uit kunt kiezen om daar vervolgens de nummer één plek te halen, een Time Trial-mode inclusief Ghosts, waarbij je je tijdrecords kunt proberen te verbreken en een Free Run-mode die puur en alleen bedoeld is om bepaalde levels te oefenen. Zowel de Single Race-mode als de Grand Prix-mode kun je met zijn vieren doen. Een volwaardige multiplayer is dus aanwezig! Een zeer nuttige en vooral leuke toevoeging, want een funracer als deze is vrijwel gemaakt om met meerderen te spelen. Helaas is het niet mogelijk om online te gaan, wat dan toch weer een beetje jammer is in deze tijden.
[img]http://farm2.static.flickr.com/1023/660863269_1d8b059c12.jpg?v=0[/img]
Conclusie Al met al is Donkey Kong: Jet Race een zeer waardige funracer om de tijd mee te doden voordat Mario Kart Wii er is. Het spel staat daarnaast ook nog eens prima op zichzelf door de immens grote variatie van gameplay binnen de races zelf. Helaas doen de korte speelduur van de Grand Prix-mode, de matige graphics, de af en toe jammerlijke misregistratie van de besturing, het ontbreken van variatie tussen de levels én het ontbreken van de online-mode het spel niet veel goeds. Daar staan dan weer wel een leuke multiplayer-mode, een hoop unlockables, een over het algemeen goed werkende besturing en lekkere deuntjes tegenover. Overall in ieder geval voldoende redenen om ook op mijn gezicht een glimlach te toveren, ook al is hij niet zo groot als van de aapjes op de voorkant van het doosje.

N1 Score: 7

+

-

Gekoppelde games

Donkey Kong: Jet Race (Wii)