[Review] Geschreven door Quint op 2008-02-13 19:52:04

Ghost Squad

Wakker worden, douchen en ontbijten. Naar de binnenstad fietsen. Naar het plaatselijke winkelcentrum heen en terug fietsen. Mijn ‘grote’ pauze op de middelbare school. De hoeveelheid beweging van ruim de helft van de Nederlanders op één dag. Ghost Squad op de Wii uitspelen. Allemaal dingen die ik in 30 minuten kan doen of die in het algemeen 30 minuten duren. Eigenlijk zou ik uit principe maar maximaal 30 minuten aan deze recensie moeten besteden, ware het niet dat er een addertje onder het gras zit…

[url=http://www.wiids.nl/files/106gs1.jpg][img]http://www.wiids.nl/files/106gs1.jpg width=450 border=0][/img][/url]
Perpetuum Mobile Ondanks het feit dat Ghost Squad maar 30 minuutjes duurt voordat je de eindcredits ziet, eist het spel namelijk van je dat je het nog een keer speelt. En nog een keer. En nog een keer. En nog een keer. Net zo lang tot je alles en iedereen hebt vrijgespeeld. Hoe dit kan? Simpel. Ghost Squad is een rasechte arcade-shooter. Je bevindt je op een rails en het spel sleurt je zo door drie verschillende levels heen. Één vindt plaats in een groot landhuis, één op een vliegtuig en de ander in de jungle. Het is de bedoeling dat je zoveel mogelijk gespuis neerknalt wat door de camera in beeld wordt gebracht. Het daarbij behorende wapenarsenaal is de eerste keer dat je aan je arcade-avontuur begint behoorlijk beperkt. Na vijf keer het einde te hebben gezien, is daar echter ruim verandering in gekomen. De vraag is alleen of je wel zin hebt om vijf keer, zo niet meer, door het spel heen te lopen. Het antwoord is nee.
[url=http://www.wiids.nl/files/106gs2.jpg][img]http://www.wiids.nl/files/106gs2.jpg width=450 border=0][/img][/url]
Onrealisme Het zijn namelijk maar een behoorlijk magere 30 minuten aan spelvermaak. In First Person allerlei mensen neerknallen is leuk, maar niet als bijna alle mensen identiek zijn. Ook niet als het er allemaal nog slechter uitziet dan de gemiddelde PSP-game. Ook niet als je geen cursor hebt om mee te aimen en ook niet als het geluid veel te hectisch is doordat je supervisor je spamt met radioberichten, je vijanden overdreven kreunen na het overlijden en je wapen het nodige geweld door de kamer galmt. Hier komt nog eens bij dat er totaal geen rekening wordt gehouden met realisme, terwijl het spel dit toch wel enigszins wil uitstralen. Zo zit je in een speciale eenheid, de Ghost Squad, die bijvoorbeeld in het tweede level de president moet redden. Klinkt als een serieuze boel, maar dan mag SEGA mij toch eens uitleggen sinds wanneer er ongeveer acht mensen achter een bed passen, waarom mensen zelfs in een vliegtuig of in een huis zonnebrillen dragen en waarom een helikopter pas neerstort na drie volle hits met een raket. Of wat te denken van de onbeperkte munitie? Het gegeven dat je tussendoor wel moet reloaden, maakt nog een beetje goed.
[url=http://www.wiids.nl/files/gs_066.jpg][img]http://www.wiids.nl/files/gs_066.jpg width=450 border=0][/img][/url]
Lastige keuzes Het moge duidelijk zijn dat er van alles mankeert aan het spel. De makers hebben het nog enigszins leuk proberen te maken door je af en toe een keuze te geven in je rails-ervaring. Pak ik de linkerdeur of de rechterdeur? Schiet ik iedereen kapot á la Rambo, of gooi ik eerst een rookgranaat op de grond? De keuzes hebben echter vrijwel geen enkele invloed op je spelverloop, want je komt uiteindelijk toch op dezelfde plek uit. Je bepaalt zo alleen of je het voor jezelf moeilijker wilt maken of niet. Dit is dan ook één van de weinig goede kanten van het spel: met de gemiddelde moeilijkheidsgraad zit het wel snor en die kun je ook nog eens veranderen.
[url=http://www.wiids.nl/files/gs_068.jpg][img]http://www.wiids.nl/files/gs_068.jpg width=450 border=0][/img][/url]
Tevergeefs De chaos van het spel wordt vrolijk verdubbeld wanneer je allerlei modi vrij speelt waarmee je je tegenstanders verandert in ninja’s of bikini-babes en je geweer plaats neemt voor een aantal shurikens of een waterpistooltje. Leuke extra’s, maar het maakt het spel zelf er niet beter op. Het blijven dezelfde magere 30 minuten. De diversiteit zoals het toevoegen van gijzelaars die je niet neer mag schieten, het demonteren van bommen of mijnen, het afmaken van een hoofdbaas aan het eind van ieder level, het kunnen oppakken van Power-Ups en de Wii Zapper ondersteuning zijn goed geprobeerde pogingen om het spel er aantrekkelijker op te maken, maar het mag uiteindelijk door de slappe uitwerking niet baten. Het versturen van je highscores via WiFi, de co-op mode en de volwaardige vierspelerstand zijn echter wél interessante opties. Feit blijft echter dat je de 30 minuten die het spel eist beter kunt besteden. Je kunt er namelijk meer in doen dan je denkt.

N1 Score: 3.9

+

-

Gekoppelde games

Ghost Squad (Wii)