[Review] Geschreven door Johannes op 2008-03-19 23:33:53

Mario & Sonic Op De Olympische Spelen

De Olympische Spelen in Peking staan meer in het licht van de mensenrechtensituatie dan hetgeen waar het daadwerkelijk om gaat: de sportieve prestaties. SEGA maakt er in ieder geval nog een kleurrijk, vrolijk en herkenbaar uitstapje van naar het verre Oosten. Met de stylus in de hand zien we niet de Chinese Muur, maar wel de binnenkant van het stadion waar vele Olympische sporten onderworpen zullen worden aan een nieuwe recordpoging. Beter dan de reeds gerecenseerde Wii-versie of faalt deze handheld versie daar waar zijn grote broer enkele maandjes eerder verscheen en wel aanspraak mocht maken op een bronzen medaille?

[url=http://www.wiids.nl/files/Mario_&_Sonic_Olypmic_DS_Box_PAL.jpg target=_blanc][img]http://www.wiids.nl/files/Mario_&_Sonic_Olypmic_DS_Box_PAL.jpg border=0 width=400][/img][/url]
Mochten wij in oktober al [URL="http://www.wiids.nl/article.php?id=23483"]kennis maken [/URL] met Mario & Sonic op de Wii bij SEGA op het hoofdkantoor en de volledige versie thuis uitvoerig spelen, daar zijn we in het eerste kwartaal van dit jaar nog niet af van het ooit onwaarschijnlijke duo. SEGA had zich vooraf een verkoopdoel opgelegd van wereldwijd vier miljoen exemplaren die in de woonkamer, trein, wc en collegezalen moesten opduiken. Met eerst aan een grote vraag op de nog altijd goedverkopende Wii te voldoen en enkele maandjes later hetzelfde trucje te herhalen lijkt SEGA onverminderd het marketingboekje voor beginners te hebben gelezen. En zo blijkt, is dit een zeer succesvolle toepassing van het lanceren van twee soortgelijke versies. Seen it before Aangezien ik zelf ook de [URL="http://www.wiids.nl/article.php?id=23892"]Wii-versie[/URL] onder de loep had genomen, voelde ik me redelijk snel thuis in het menu zoals een vis terugkeert na zijn verschoonde kom. De zestien characters – geen unlockables – zijn op dezelfde plek terug te vinden met dezelfde voor- en nadelen, zelfde begincompetities en enkele zelfde sporten. Enkele, want niet alle sporten zijn in de Wii-versie doorgevoerd en andersom. Zo kun je nu kennis maken met baanwielrennen en schoonspringen. Daar tegenover staat dat bijvoorbeeld het roeien geslachtofferd is. Is allemaal niet zo erg als het op het eerste gezicht lijkt, want beter zestien goede minigames op je twee schermen dan één stylus door je scherm.
[url=http://www.wiids.nl/files/Mario_&_Sonic_Olypmic_DS_012.jpg target=_blanc][img]http://www.wiids.nl/files/Mario_&_Sonic_Olypmic_DS_012.jpg border=0 width=250][/img][/url] [url=http://www.wiids.nl/files/Mario_&_Sonic_Olypmic_DS_013.jpg target=_blanc][img]http://www.wiids.nl/files/Mario_&_Sonic_Olypmic_DS_013.jpg border=0 width=250][/img][/url]
Waren sommige mini-games op de Wii nogal twijfelachtig van toffe, maar ook vage Wii-controls voorzien, daar is dat hetzelfde op de Nintendo DS. Sommige onderdelen voelden beter op de handheldversie doordat de besturing niet afhankelijk was van de soms niet geheel goed functionerende Wii-controls. Met de stylus voelt alles goed binnen handbereik al komt het op sommige momenten over alsof je Gordon Ramsey loopt na te doen met het goed roeren van een saus in een zeer kleine pan, ofwel krassen op je scherm zoals dat in de volksmond wordt genoemd. Een ander opmerkelijk punt was dat het leek alsof de AI van je tegenstander naar een niveau was gezakt dat maar net boven Bonnie St. Claire’s IQ bleef hangen. Bij eerste ontmoetingen met enkele onderdelen werd daar onmiddellijk een wereldrecord neergezet door mij. Nu weet ik dat dergelijke spellen niet heel van een speler vereisen, maar dat het zo gemakkelijk ging werkte juist averechts. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat andere onderdelen na verschillende pogingen nog steeds geen goed resultaat hebben opgeleverd simpelweg door de onlogische besturing. Done it before… Ondanks dat mijn eerdere ervaring met dit Olympische spel al redelijk was, kon ik nog wel genoeg plezier beleven op de DS. Mini-games om zodoende old school muziek (enige toffe muziek in de game) te ontgrendelen, aanmoedigen door in de microfoon te blazen alvorens de uitvoering van een bepaald onderdeel, graphics die de gemiddelde games op de DS overstijgen, online functionaliteit en multiplayer offline met één cartridge; het zorgt er allemaal wel voor dat SEGA wel enigszins met liefde omging met de bekende franchises die zij in handen had. Gooi er nog een goede promotie tegenaan en het maakt niet uit wat ik van dit spel vind. In deze tijden waarin Nintendo’s nadruk van betere games van de DS naar de Wii is verschoven, is een titel als Mario & Sonic wel degelijk welkom. Al is het alleen maar om te weten dat je touchscreen leeft, althans leefde, want het zal zeer waarschijnlijk ook met voorzichtig spelen enkele littekens op je geliefde tweeschermige handheld veroorzaken mits je voor de recordpogingen gaat.
[url=http://www.wiids.nl/files/Mario_&_Sonic_Olypmic_DS_008.jpg target=_blanc][img]http://www.wiids.nl/files/Mario_&_Sonic_Olypmic_DS_008.jpg border=0 width=250][/img][/url] [url=http://www.wiids.nl/files/Mario_&_Sonic_Olypmic_DS_010.jpg target=_blanc][img]http://www.wiids.nl/files/Mario_&_Sonic_Olypmic_DS_010.jpg border=0 width=250][/img][/url]
Conclusie Geen gouden medaille voor SEGA’s product dat voor goede tijden zal zorgen, maar ook zeker niet een spel dat op voorhand dient te worden afgeschreven. Ondanks dat niet alles even lekker is uitgewerkt weten de dikke loodgieter en de blauwe egel hier een vermakelijk spelletje neer te zetten. Vraag blijft echter wel voor hoe lang dit leuk blijft. De Nintendo Wi-Fi Connection zal sommigen langer zoet houden, maar na mijn tweede Olympische bezoek hang ik weer een bronzen medaille om het duo’s nek.

N1 Score: 6.8

+

-

Gekoppelde games

Mario & Sonic at the Olympic Games (Nintendo DS)