[Special] Geschreven door Paul S op 2003-11-26 15:48:55

De toekomst van gamen

Waarin ligt nu de toekomst van het gamen. De verschillende grote partijen denken er allemaal een beetje anders over, maar wat is het meest logisch? Connectivity? Vooral Nintendo heeft een mondje vol over de toekomst van gamen. Die ligt nu in Connectivity. Het aan je GameCube hangen van je GameBoy Advance. Het eigenlijke idee is heel leuk, maar de uitwerking heeft altijd nog te wensen gelaten. Het meest briljante idee (Kirby’s Roll-o-rama) heeft nog steeds het daglicht niet gezien. In Kirby’s game is Kirby een soort van Aiai die zich door een level laat bewegen als de speler het level kanteld. Dit die je met de tilt sensor in een speciale GBA cartridge. Valt Kirby van het level af, dan heb je nog een kans om hem terug in het spel te krijgen, hij valt namelijk vanuit het level zo in je GBA en daarmee moet jij hem naar bepaalde punten toerollen en hem weer het level op de GC “ingooien”. Helaas is die game nog niet deze kant opgekomen (beter nog, nog niet eens geland in Japan) en zo wordt de beste implementatie van de GBA-GC connectivity weggegooid. De beste connectivity bevindt zich tot nu toe nog in The Legend of Zelda: The Wind Waker, waarbij een 2de gamer met Tingle boven de wereld zweeft en opzoek kan gaan naar allerlei verborgen quests. Waarom is die connectivity geen succes? Om de simpele reden dat het bergen met geld kost om er plezier van te hebben. Zeker in mijn geval. Ja, ik bezit een GameCube. Ja, ik bezit een GBA. Ja, ik bezit Zelda:TTW en ja, zucht, ik heb een link kabel, maar dat heeft me klauwen vol geld gekost. Ik heb ook Metroid Prime (60 euro) en daar wilde ik ook wel eens in dat Fusion pak spelen. Mooi pech, want daarvoor heb je Metroid Fusion (50 euro) ook nodig… Of het voorgaande voorbeeld van Kirby’s Roll-o-rama. Daarvoor heb je een GC spel van 60 euro en een tilt cartridge nodig (die je waarschijnlijk alleen voor die game gebruikt)… En Final Fantasy: Ctrystal Chronicle. Het is voor mij een groot probleem om 3 vrienden te vinden die en een GBA hebben en een link kabel en zulke games leuk vinden. Jammer maar helaas is connectivity dus erg afhankelijk van je omgeving. Connectivity’s Toekomst rating (op de 10): [+] [+] LAN? Hetzelfde euvel als bij de connectivity geldt ook voor de onlangs met Mario Kart geïntroduceerde LAN mogelijkheid. Het klinkt veel belovend, een van de leukste games ooit met 16 man tegelijk spelen. Probleem is wel dat je dan 8 GameCubes, 16 controllers, 8TV’s, een berg UTP kabels en een switch/hub nodig hebt. Als dat nog niet het grootste probleem is, heb je ook nog 8 Broadband Adapters nodig. En die krengen die je verder maar voor een game (Phantasy Star Online) kunt gebruiken kosten 50 euro! Straks zijn ze ook te gebruiken bij Phantasy Star Online: Ep. III, maar daarvoor zal weer een abonnement afgesloten moeten worden. AAARGHH F*CkIn’ GeLd! En weer afhankelijk van je omgeving. Maar toch, mochten de BB adapters in de toekomst standaard in de console zitten (zoals bij de Xbox) en de functie wordt ook standaard ondersteund, dan zit er nog wel iets in. Het bij elkaar rapen van kabels en een switch is tegenwoordig met de vele PC’s in een huis niet zo moeilijk meer en 2 TV’s zijn in de meeste huizen ook wel te vinden. Nu nog alleen 2 consoles en je hebt een kleine LAN. Kan ook leuk zijn. LAN’s Toekomst rating (op de 10): :( :( :( :( Online Games? Microsoft en Sony zien de problemen van het zoeken van mensen en hardware in je omgeving niet en zij gokken (en dan vooral Microsoft) op de online gameplay. Gewoon verbinding zoeken met mensen op het net en de rest komt wel goed. Helaas wordt hierbij een ding vergeten. De fun die je haalt uit mutli-player gaming wordt doorgaans geproduceerd door de opmerkingen die heen en weer vliegen tijdens het gamen. En met die opmerkingen bedoel ik die, die je maat naast je tegen je roept. En dat je hem in z;n gezicht kunt uitlachen nadat je met nauwkeurige precisie 3 van zijn ballonnen met 3 groene schildjes hebt verwijdert. En in die fun wordt flink gesneden tijdens online games, aangezien er niemand naast je zit. Daar komt nog eens bij dat alles afhankelijk is van je kabel, ADSL of modem snelheid en dat je ook nog eens een flinke portemonnee mag hebben om alles te kunnen financieren. Het ergste aan online games vind ik persoonlijk dat diepgang vaak ver te zoeken is. OK, bij games als Final Fantasy 11 is het allemaal heel cool dat je avonturen kunt beleven met duizenden mensen (zoals daarvoor al kon met Everquest en vergelijkbare games), maar buiten die online RPG’s is weinig diversiteit te beleven. Het blijft meestal bij schieten, schieten en nog eens schieten, wat ook nog eens gebeurd in korte rondes. Diepgaande gameplay en scripted events vind je niet in online games, net als een diep verhaal. Een online Zelda zou dan ook (gewoon omdat het via dat medium gebracht wordt) nooit de diepte kunnen hebben van de traditionele games omdat het gewoonweg niet mogelijk is met de restricties die het medium heeft. Erg jammer. Meer dan een leuk extra’tje zal het nooit worden, op een enkele game na (zoals FF11). Online games Toekomst rating (op de 10): :S :S :S :S :S Diepe Single-player ervaringen? Eigenlijk heb ik me al verraden, maar in mijn ogen ligt de toekomst van gamen in de steeds dieper wordende single-player ervaring die games bieden. Oppervlakkig games zullen nooit verdwijnen, want een game als PN03 gaat er als tussendoortje zeker in, maar de toekomst ligt voor ons gamers toch echt in games als Zelda, Half Life2, Final Fantasy 12, Metal Gear Solid 3. Juist de single-player games blijven boeien door hun diversiteit en er zit geen grens op het detail dat je in zulke games kunt stoppen (tenminste, zolang de hardware het toelaat). Met ieder sprong die de hardware vooruit gaat, gaat ook de kwaliteit van de games vooruit, tenminste zo zou het moeten zijn. Laat het nu juist Nintendo zijn die dit lijkt te begrijpen. Aan de ene kant moeten hun games voor iedereen toegankelijk zijn, maar ze zijn niet te braaf om daarmee de gameplay niet steeds dieper te maken. Neem nu Mario Kart: Double Dash, hier kun je bochten op vele verschillende manier nemen (alleen met de Joystick, met L erbij, met R erbij, met L en R erbij, met B erbij en met alle drie de extra knoppen), wat de tactiek en rijvaardigheid veel dieper maakt. In Zelda zitten weer veel nieuwe mogelijkheden en in Mario Sunshine brengt het waterkanon niet alleen nieuwe mogelijkheden, maar ook een shitload aan nieuwe gameplay. De toekomst ligt in mijn ogen echt in de single-player games. Games als Metroid Prime, Zelda: The Wind Waker en Half-Life 2 zijn alleen maar voorproefjes van hoe het in de toekomst kan worden. En het leuke is, het verreist ook wat minder van je portemonnee, je hebt een console, een controller, een TV en een game en je kunt beginnen. Geen broadband adapters, geen modems, geen switches, geen Handhelds, geen extra kabels, een abonnementen. Gewoon gamen zoals het hoort. Diepe Single-player ervaringen Toekomst rating (op de 10): :*D :*D :*D :*D :*D :*D :*D :*D :*D :*D