[Review] Geschreven door Johannes op 2008-04-08 20:30:21

Professor Kageyama’s Rekenentraining: Verbeter je rekenvaardigheden met de honderd-cellenmethode

Er wordt al vroeg op de basisschool begonnen met het aanleren, stimuleren, verbeteren van de rekenvaardigheden om niet alleen rekenwonders aka levende rekenmachines te ontdekken, maar ook ieder kind een kans te geven om in de toekomst tot tien te laten tellen of zijn wisselgeld snel te berekenen. Aangezien Nintendo’s handheld inmiddels voor de hele familie bedoeld is, komt dit goed uit. Na dr. Kawashima komt professor Kageyama met zijn speciale software om de rekenvaardigheden van jong en oud weer op een hoger niveau te brengen. Is deze man met zijn honderd-cellenmethode daarin geslaagd? Hoofdrekenen is bij mij persoonlijk altijd al een favoriet onderdeel geweest op de lagere school. Allerlei optel- en aftreksommetjes maken van verschillende cijfercombinities om zodoende als eerste van de groep de opgave in te leveren. Een aparte vonk tussen de pen en het papier enerzijds, en mijn hersenen en cijfers anderzijds. Zodra je de middelbare school bereikt, wordt het allemaal iets minder. De mogelijkheid om werkelijk alles lekker lui op je rekenmachine uit te rekenen was weliswaar niet aan mij besteed, doch nam de activiteit op het gebied van hoofdrekenen af naar een lager pitje. Ondanks deze daling stond ik absoluut niet te springen ten tijde van de aankondiging van Nintendo’s zoveelste traininggame. Het zijn er weliswaar niet zo heel veel, maar voor mijn gevoel wordt de DS-bezitter overspoeld met een overstroming aan non-games, die vooral voor de mainstream bedoeld zijn. Hoe dan ook, er werd weer ouderwets gerekend met de Nintendo DS op haar zij zoals met de Brain Training games ook het geval is.

[url=http://www.wiids.nl/files/Kageyama_DS_1.jpg][img]http://www.wiids.nl/files/Kageyama_DS_1.jpg width=225 border=0[/img][/url] [url=http://www.wiids.nl/files/Kageyama_DS_2.jpg][img]http://www.wiids.nl/files/Kageyama_DS_2.jpg width=225 border=0[/img][/url]
Traininggames x 5 = Error Een rustig - maar naar mate de tijd vordert irritant en niets-toevoegend – opstartmuziekje vormen samen met een karikatuurtje van professor Kageyama tegen een lichtbruinrode achtergrond het decor voor de gehele training. Opzich niet heel veel mis mee, aangezien je ogen toch alleen gericht zullen zijn op de rekensommetjes die je voorgeschoteld zal krijgen, en het volume op nul gezet kan worden. Als echter de mogelijkheden van het spel zich presenteren verwacht ik steeds minder. De magie met de stylus zal zeer waarschijnlijk ontbreken. Dat blijkt ook na de eerste simpele optelsommetjes. Het is de bedoeling om alles zo snel mogelijk op te schrijven, maar ondanks het feit dat ik sommige gebreken van de handschriftherkenningsprogrammatuur voor lief neem, en een gouden medaille op het eind krijg, lijkt er een echt direct doel te ontbreken. Natuurlijk is het de bedoeling om je rekenvaardigheden te verbeteren, want dat is alleen maar goed voor jezelf. Toch zou het mooi geweest zijn als er wat meer gestimuleerd werd om dat doel te bereiken. Als ik net één seconde slomer ben dat de tijd van de reeds geïnstalleerde eerste plek en ik alsnog een gouden plak krijg, zie ik niet de uitdaging om op mijn rechterscherm alle correcte antwoorden als een razendsnelle maniak te krassen. De teksten van de aan de Ritsumeikan University te Tokyo lesgevende man zijn ook niet van een interessant niveau aangezien het de hele tijd dezelfde zinnetjes zijn die na je tijdsprint worden opgedreund. Uitzetten hiervan is geen optie dus ben je genoodzaakt om vijf keer snel op het scherm te tikken om eventueel aan de volgende opdracht te beginnen. Waar de opties in Dr. Kawashima’s Brain Training op het eerste gezicht beperkt leken, doch achteraf meer diepgang kennen dan je verwacht had, geldt voor Rekentraining dat je eerste indruk ook werkelijkheid wordt. Het is immers zo kaal als een geschoren lammetje in de vijfde maand door boer Jansen. De gepromote honderd-cellenmethode verandert daar weinig aan. In rap tempo een roostercel invullen is niet veel anders dan het getal in de meest linkerkolom te onthouden en daarna het bovenste getal ermee te vermenigvuldigen, delen et cetera. Het gebrek van een online-mogelijkheid dient zich na enkele dagelijkse trainingsessies aan. De drang om een hoger level te bereiken door elke dag bij Kageyama terug te keren is niet aanwezig en daarnaast zijn de hogere niveaus ook niet moeilijker. Daarnaast hebben je eigen tijden de computer al lang en breed verslagen en wil je nu wel eens weten hoe snel je daadwerkelijk bent. Er zit weliswaar een offline multiplayer in die reeds speelbaar is met één cartridge, maar het zegt heel wat als ik een online functie vind missen aangezien ik me nooit bekommer om dit gedeelte.
[url=http://www.wiids.nl/files/Kageyama_DS_3.jpg][img]http://www.wiids.nl/files/Kageyama_DS_3.jpg width=225 border=0[/img][/url] [url=http://www.wiids.nl/files/Kageyama_DS_4.jpg][img]http://www.wiids.nl/files/Kageyama_DS_4.jpg width=225 border=0[/img][/url]
Conclusie Dit spel is niet meer dan een collectie van de verschillende mogelijkheden om rekensommetjes op te lossen. Aftrekken, optellen, vermenigvuldigen, delen, staartformules en nog meer van dat passeren de revu, maar zorgen naar mijn mening niet voor een gerechtvaardige aanschaf. Daarnaast kan iedereen die al kan hoofdrekenen tot de conclusie komen dat de plusjes niet tegen de minnetjes in casu opwegen. Oftewel reken de volgende som uit en je komt tot het eindcijfer van Kageyama’s projectje.
((7 x 9) (5-2) + 5² - (-3 x 15) + ( 145,6 / 1,6)) / 10
… of je scrollt inderdaad gewoon naar beneden.

N1 Score: 3.5

+

-

Gekoppelde games

Professor Kageyama’s Rekentraining (Nintendo DS)