[Review] Geschreven door Quint op 2008-04-15 18:33:57

Magie & Illusie

Nederland was de laatste maanden in rep en roer. Uri Geller zocht een opvolger en het land was getuige van een aantal deelnemers dat dacht dat ze het in huis had. Wekelijks werden er baanbrekende stunten uitgehaald en mensen zaten op het puntje van hun stoel. De truc achter dit alles was negen van de tien keer een fenomeen dat we hedendaags steeds vaker terugzien: magie. Een goede timing dus voor Nintendo om met Magie & Illusie naar de Nintendo DS te komen. Een spel dat je zou moeten kunnen omtoveren tot een ware goochelaar. Slaagt Nintendo hierin?

[url=/files/meibox.jpg][img]/files/meibox.jpg width=500 border=0[/img][/url]
Kort door de bocht gezegd: ja. Nintendo heeft het voor elkaar gekregen om een uitermate leuk pakketje samen te stellen wat je echt het gevoel en idee geeft andere mensen voor de gek te kunnen houden. Vrijwel alle trucs maken gebruik van de mogelijkheden van de Nintendo DS: van het gebruik van het touchscreen tot aan het uitblazen van kaarsen door middel van de ingebouwde microfoon. De interactiviteit van de truc wordt daarmee aanzienlijk versterkt en daarbij dus realistischer neergezet. Het feit dat er een medium tussen je truc zit, doet vrijwel niets aan het geheel af en daar verdient Nintendo respect voor.
[img]/files/mei1.jpg[/img] [img]/files/mei2.jpg[/img]
Het spel wordt dan ook geleverd met een stok kaarten, wat uiteraard ironisch is gezien de geschiedenis van Nintendo. Het bedrijf was immers, voordat het een spellenboer werd, een kaartspelontwikkelaar. De kaarten worden in allerlei trucjes betrokken, waarbij bepaalde gegevens op de Nintendo DS worden ingevoerd. Een extra vorm dus van interactiviteit, die in de praktijk erg goed blijkt te werken. Het resultaat is vaak onbegrijpelijk voor je publiek, wat jou uiteraard een bevredigend gevoel achter laat.
[img]/files/mei3.jpg[/img] [img]/files/mei4.jpg[/img]
Maar hoe tovert dit spel jou dan om tot goochelaar? Welnu, daar dienen de diverse opties voor. In een in mijn ogen erg vreemd gekozen stijltje (lees: een gothic dame inclusief kinky outfit, flinke pixel-boobs en spike-armband is als het ware je ‘lerares’) word je duidelijk gemaakt dat het spel eigenlijk erg simpel in elkaar zit. Gedurende het leren van bepaalde trucjes, verdien je punten. Hoe meer punten, hoe meer trucjes je kunt leren. Deze hoogstandjes worden je verteld door stap voor stap het gehele gebeuren uit te leggen. “Als de persoon dit doet, druk jij gauw op de R-knop, terwijl je doet alsof je de Nintendo DS voor zijn of haar neus rechtzet.” Een gigantisch nadeel voor wellicht velen onder ons is het feit dat deze teksten in Engels op je scherm verschijnen. Een Nederlandse versie had hier zeker niet misstaan, gezien het jonge publiek dat de game hier mee aan had kunnen trekken. Echter, de meeste trucjes zijn echt enorm leuk bedacht en geven aan dat de makers ook daadwerkelijk lol hebben gehad en moeite wilden doen tijdens het maken van het spel. Heb je eenmaal je gewenste truc nauwkeurig bestudeerd, dan kun je hem op jezelf uitproberen, waarna uiteraard het echte publiek op moet draven. Je geeft dan in het spel aan ‘op te willen treden’. Na ieder optreden tegenover een willekeurig familielid of dier, word je wederom beloond met een aantal magiepunten, waarmee je weer leuke extraatjes vrij kunt spelen. Zoals het een gedreven goochelaar betaamt, ga je uiteraard meteen aan de slag met je zojuist geworven aanwinsten. Met de nadruk op 'gedreven'. Niet iedereen zal namelijk weken lang iedere dag het goochelaartje uit willen hangen, dus het is maar de vraag hoe lang het spel leuk blijft. Dit verschilt uiteraard per persoon en daarom is het lastig hier een oordeel aan mee te geven. Wil je echter alle trucs uit je hoofd leren en ze aan verscheidene mensen getoond hebben, dan ben je al gauw tientallen uren verder.
[img]/files/mei6.jpg[/img] [img]/files/mei7.jpg[/img]
Dit alles gebeurt overigens in een mix van vrolijke graphics zonder daar teveel bij stil te staan. Verwacht dus geen geweldige 3D-effecten of andere visuele hoogstandjes; het wordt lekker simpel en kleurrijk in beeld gebracht, doch gaat het niet vervelen. Ook de muziek speelt vrijwel geen rol in een ‘non-game’ als dit, maar de geluidseffecten zoals het uitblazen van een kaars, zijn leuk gedaan.
[img]/files/mei5.jpg[/img] [img]/files/mei8.jpg[/img]
Conclusie Al met al is Magie & Illusie een erg geslaagd project wat aantoont dat ‘non-games’ wel degelijk echt leuk kunnen zijn. Het gebruik van de mogelijkheden van de Nintendo DS en de bijgeleverde stok kaarten leveren je publiek een interactie die je wellicht op voorhand niet had kunnen bedenken. Het vreemde stijltje van de presentatie is echter een lichte misser, maar dat mag de pret niet drukken. Een gigantisch nadeel is echter het ontbreken van Nederlandse schermteksten: de jonge goochelaartjes onder ons zullen de Engelse tekst dus enigszins moeten kunnen beheersen. Magie & Illusie is desondanks een dusdanig compleet pakket, dat ik met enorme zekerheid kan zeggen dat je zo'n samenstelling niet op een andere manier voor een prijs van €30 in de winkels kunt vinden. Magie & Illusie tovert je om tot een ware goochelaar!

N1 Score: 8

+

-

Gekoppelde games

Magie & Illusie (Nintendo DS)