[Review] Geschreven door Marcel op 2008-04-27 00:07:43

No More Heroes

In een verbazingwekkend schouwspel aan munten, bloed, zweet en tranen splijt ik mijn vijanden in tweeën. Na een dag hard werken plof ik neer op de bank en wacht ik op mijn volgende opdracht…

[img]files/nomoreheroes235_art1.jpg[/img]
Het is zomaar een dag in het leven van Travis Touchdown die de hoofdrol speelt in de nieuwste game van Suda51. De excentrieke Japanse spelontwikkelaar kwam onlangs met No More Heroes op de proppen. Keine Helden Mehr is de spirituele opvolger van het net zo idiote Killer 7. De games van Suda’s Grasshopper Manufacture zijn bloederig, vreemd en met een klein budget in elkaar gebouwd. Men gaat verder dan iedere andere ontwikkelaar als het gaat om het in beeld brengen van bloederige actie en opmerkelijke momenten. Heroes Neem nu het verhaal van No More Heroes. Travis Touchdown besluit om met een Light Saber knock-off Helter Skelter te onthoofden. Meneer Helter Skelter blijkt de elfde beste huurmoordenaar te zijn van het stadje waar Travis woont. In Santa Destroy is een organisatie actief die de vorderingen van de killers bijhoudt. Iedere assasin heeft één doel voor ogen en dat is natuurlijk om de nummer één te worden. De hoofdrolspeler van de game gaat echter alleen akkoord met de uitdaging als de Sylvia Christel met hem naar bed wil. De otaku die zijn dagen slijt met het kijken van worstelvideo’s en perverse pornografische films raakt hierdoor verzeild in een wedstrijd van leven en dood! De grote gameuitgevers staan natuurlijk niet te springen om de games van Suda. Hierdoor werkt hij altijd met een klein budget dat hij met goed doordachte ontwerpkeuzes optimaal benut. De game krijgt hierdoor een eigen stijl en valt niet onder te brengen in een genre. Het spel is met comic-achtige beelden overgoten. De stad Santa Destroy kun je verkennen met een hypermoderne motor en de game heeft duidelijk moeite met het op beeld brengen van de grafische pracht. De locaties die je aandoet variëren van een filmstudio tot aan de kamer van Travis. De binnengebieden zijn aanzienlijk mooier vormgegeven dan de buitenwereld.
Volksheld Het is de bedoeling om met Travis de nummer één moordenaar te worden. Je krijgt een telefoontje van Sylvia die je vertelt hoeveel geld je moet dokken om de volgende killer op de ranglijst uit te dagen. Je spaart het bedrag bij elkaar door klusjes te doen. In het begin krijg je een simpel baantje als kokosnootplukker en uiteindelijk promoveer je tot pompbediende. De opdrachten worden toegelicht door je baas die beweert dat kokosnoten de bouwstenen waren van de stad en dat iedereen die kokosnoten niet respecteert te maken krijgt met zijn vuisten. De klusjes maken meestal gebruik van de besturing van de Wii afstandsbediening en de actieknoppen. Een kleine tekstballon in beeld laat zien welke knop of handeling je moet verrichten. Je krijgt een tijdslimiet en je wordt beoordeeld en betaald. De volgende stap is het oefenen van je zwaardkunsten! In No More Heroes krijg je direct de Beam Katana tot je beschikking. Je slaat door op de A-knop te drukken en de positie van je Wii Remote bepaald of je hoge of lage slagen uitdeelt. Met de B-knop kun je je tegenstanders buiten westen schoppen. Als een vijand genoeg schade heeft opgelopen verschijnt er een grote pijl in beeld. Zwiep met de Wii afstandsbediening de juiste kant op en zie hoe je belager in tweeën splijt en verandert in een fontein van munten en bloed in de Amerikaanse versie en munten en as in de Europese versie. De tweede mogelijkheid om tegenstanders uit te schakelen zijn worstelmoves die je uit kunt voeren nadat een vijand bewusteloos is. Het geeft de game een tikje diepgang aangezien sommige vijanden óf het zwaard óf de worstelaanvallen kunnen blokkeren. In de simpele moeilijkheidsgraad hoef je de aanvallen van je tegenstanders niet af te slaan. Na iedere succesvolle kill wordt door een gokkast onder in beeld bepaald of je een extra bonus hebt verdiend. Je bent tijdelijk heel snel of je krijgt duivelse krachten om je vijanden bloederig mee af te maken.
Moraalridder Je hebt de bovenstaande aanvallen nodig om de K-Entertainment opdrachten tot een goed einde te brengen. Een fastfood magnaat die een nieuw restaurant wil openen moet een kopje kleiner gemaakt worden door Travis. Daarnaast zijn er ook opdrachten waarbij je binnen een bepaalde tijd een grote groep vijanden moet uitmoorden. Het geld dat je verdient met de klusjes en de K-Entertainment missies heb je nodig om de killers uit te dagen. Je kunt ook nieuwe kleding kopen, fitnessen of je wapen upgraden. Naarmate je vordert in het spel krijgt Travis steeds meer en meer gevaarlijkere opdrachten. Het geld dat je betaalt om de moordenaars uit te dagen wordt gebruikt om de wensen van de killers te vervullen. Je bereikt een assasin door eerst een level te doorploegen. De normale Light Saber gameplay wordt hier afgewisseld met tal van leuke minigames. De Katana gebruiken als een honkbalknuppel is hier een voorbeeld van. Nadat je een spoor van bloed of as hebt achtergelaten krijg je de final showdown met de uitgedaagde assasin. Een mooi voorbeeld is dokter Peace die voor de battle van het door jouw betaalde geld heeft gedineerd in een luxe restaurant. De eindbazen vechten meestal met een bepaald patroon. Het is de bedoeling om erachter te komen wat het beste moment is voor de aanval en ze dan uit te schakelen met de Katana en worstelmoves. De arena’s waarin je vecht zijn hierbij van groot belang. Een obstakel kan bijvoorbeeld kogels blokkeren en op het strand zijn door je tegenstander tal van valkuilen gegraven. Na iedere strijd wordt het lichaam van de verliezer opgeruimd en word je gefeliciteerd door Sylvia. De game zit vol met leuke, aparte en gruwelijke filmpjes en berichten. Het ene moment wordt Travis uit een limousine de straat op gegooid. Het andere moment belt de videowinkel op met de mededeling dat hij zijn pornofilms niet op tijd heeft ingeleverd. Daarnaast krijgt hij het advies om zijn kussen te wassen. De vreemde karakters maken de scènes nog specialer. Dokter Peace die een opera voordraagt of een vrouwelijke assasin die haar eigen hoofd eraf blaast. No More Heroes heeft het allemaal!
Anti-held Wat het spel niet heeft is een hoog ‘GTA’ gehalte. De game is lichtelijk geïnspireerd door de grootste sandbox serie van dit moment. De stad is echter nogal doods voor een spel waarbij vrijheid een rol speelt. Alle events in het spel worden pas geactiveerd als Travis op een icoon gaat staan. Je hebt geen spontane vechtpartijen op straat en de politie is ook nergens te bekennen in Santa Destroy. Het enige wat je kunt doen is rondcrossen op je motor of oude kleding uit vuilnisbakken vissen. Santa Destroy is geen toevoeging aan het spel en dat is gezien de mogelijkheden van een grote open wereld erg jammer. De muziek van de game is net als de game zelf een mengelmoes van klassieke en moderne elementen. Een 8-bit deuntje wordt zonder meer afgewisseld met moderne rock. Het prominente thema nummer van de eerste trailer is zo een beetje de enige compositie in het spel waar meerdere variaties van zijn. De katana klinkt als een Star Wars Light Saber en de voice-acting van Travis en co. kent hoogtepunten maar ook dieptepunten. De intonatie ligt nog wel eens verkeerd en bij sommige uitspraken zul je even achter je oren krabben. De over de top accenten en karakteristieke trekjes passen perfect bij de game.
[img]files/nomoreheroes235_art2.jpg[/img]
Conclusie No More Heroes is een ontzettende toffe, actievolle knal - en - beukgame overgoten met een comic sausje. De wereld van Santa Destroy is helaas niet helemaal goed uit de verf gekomen en het spel moet het vooral hebben van het grappige verhaal met bijbehorende personages. Een geoefende zwaardvechter splijt de game binnen een uurtje of acht in tweeën. Het zoeken naar T-Shirts en andere spullen in de lege wereld maakt de game niet interessanter. Het constant verbeteren van de scores en het onthoofden van de vijand zullen echter gelukkig niet snel vervelen!

N1 Score: 8

+

-

Gekoppelde games

No More Heroes (Wii)