[Review] Geschreven door Timo op 2008-05-01 00:32:00

Ninja Reflex

Je vraagt je toch steeds af hoe men op die geweldige ideeën komt om minigame-compilaties mee te vormen. De Wii heeft al kermisgames, partygames en caféspelen, maar ditmaal gaat EA nog een stapje verder. Ze verkennen de wereld van de ninja's. Ninja's zijn snel, sluw en hebben goede reflexen. Perfect om een Wii-game rond te maken, dacht EA. Ninja Reflex bestaat echter niet zomaar uit een aantal minigames, hij is daarbij ook nog eens educatief! Met de game kun je namelijk je reflexen trainen en leer je je te ontspannen! Dit alles als ninja! Als dat niet stoer is, weet ik het ook niet meer. Creatieve mensen, daar bij EA. Het is waar, de Wii bezit ondertussen zoveel partygames dat je door de bomen het bos bijna niet meer ziet. Sommige van deze titels zijn echter verrassend goed, maar het merendeel zéér slecht. Hoe Ninja Reflex zich vergelijkt met andere titels op de Wii, lees je in deze recensie.

[url=files/ninreflogo.jpg target=_blanc][img]files/ninreflogo.jpg border=0 width=464][/img][/url]
Zes minigames Bij ninja’s denk je ongetwijfeld meteen aan stoere en sluwe vechtersbazen welke gehele dorpen uitschakelen met hun katana’s en werpsterren. Ninja Reflex gooit het over een andere boeg, minder gewelddadig, waarbij je vissen met je blote hand uit een rivier dient te grijpen en vliegen vangt met eetstokjes. Klinkt misschien saai, maar niet getreurd, je zult ook de kans krijgen met een katana te zwaaien of werpsterren weg te zwaaien. Ninja Reflex is namelijk een game waarmee je je reflexen traint door middel van minigames. In feite de training die iedere ninja vooraf krijgt om zich klaar te maken voor het echte werk. De minigames vragen telkens een soort concentratie en oplettendheid waarbij je op het juiste moment een handeling dient uit te voeren. De game bevat echter slechts zes minigames. Klinkt weinig en helaas… dat is het ook. Het is nog maar de vraag of dit voldoende is om Ninja Reflex tot een volwaardige game te vormen. De nunchuck is een typisch ninja-wapen, maar ironisch genoeg maakt de game geen gebruik van de Nunchuck-uitbreiding voor de Wii-afstandsbediening. In dit spel zul je namelijk enkel de afstandsbediening gebruiken. De minigames zijn bijlange niet slecht, maar echt superleuk kun je ze ook niet noemen. Geen enkele van de minigames heeft de kwaliteit waardoor je ze meerdere malen opnieuw wilt spelen, doch bevat de game een soort drijfveer waarbij de moeilijkheid steeds stijgt en je riemen verdient telkens je een uitdaging vervolledigt. De reis naar de zwarte riem, de hoogst mogelijke, is echter niet bijster lang. Ook de multiplayer valt wat tegen, want slechts de helft van de minigames kun je tegelijk spelen, bij de andere drie dien je de Wii-afstandsbediening door te geven en echt leuk is dat niet.
[url=files/11ninjareflex3.jpg target=_blanc][img]files/11ninjareflex3.jpg border=0 width=464][/img][/url]
Ingewikkeld Het aantal minigames is misschien wat karig, ze brengen wel elk iets compleet anders. Qua concept zijn ze vrij simpel te noemen, wat oké is sinds het hier om minigames gaat. Het probleem ligt echter in de uitvoering welke toch wat afwerking mist. De leukste minigame is misschien wel “Hashi,” waar je met eetstokjes naar vliegen grijpt en deze naar een schaaltje met brandende was sleept om ze weg te ruimen. Initieel een beetje verslavend, maar toch wordt het al snel saai en dat is helaas ook het geval bij de andere vijf minigames. Hier en daar zijn ze ook iets te ingewikkeld in elkaar gezet voor wat ze zijn. Bijvoorbeeld bij “Shuriken” krijg je de opdracht kartonnen ninja’s neer te halen met werpsterren, maar je moet eerst richten naar je doel, je doelpunt vastzetten met de B-knop en dan werp je met enige willekeurige beweging de ster weg. De eerste malen ook vrij amusant, maar de beweging die je maakt houdt niet erg veel steek sinds je niet richt met je pols en dat vastzetten van je doel haalt ook enorm de schwung uit het geheel. De grootste ramp is echter “Katana,” waar je vijanden hun aanvallen moet tegenhouden door je katana op het juiste moment hun richting uit te zwaaien. Nuja, zwaaien? Je hoeft enkel de afstandsbediening hoog, laag, links of rechts te houden. Als je ermee zwaait, zal dit niet herkend worden en dat haalt het plezier er enorm uit sinds dit toch een automatische beweging is die je maakt. De andere drie minigames bestaan uit: vissen vangen in een stromende rivier, vuurvliegjes vangen in het donker en met een nunchuck toegeworpen projectielen als watermeloenen doorslaan. Leuk voor even, maar ze bieden te weinig om ze keer op keer opnieuw te spelen.
[url=files/11ninjareflex7.jpg target=_blanc][img]files/11ninjareflex7.jpg border=0 width=464][/img][/url]
Besluit Ninja Reflex heeft een leuke presentatie, grafisch is alles sfeervol weergegeven en de ninja-wereld zoals we die kennen uit films en series - inclusief alle clichés - wordt goed vertaald naar de game. De muziek is fijn en helpt de sfeer te zetten en een aantal gimmicks als een manier om je eigen ninja-naam samen te stellen of een yogaonderdeel zijn interessante toevoegingen. Deze laatste dient om te mediteren door middel van een stem welke je relaxerende ademhalingsoefeningen toedeelt. Datgene waar het om draait, de minigames, zijn echter middelmatig en lang niet goed genoeg om Ninja Reflex een volwaardige toevoeging aan het gamesarsenaal van de Wii te noemen. Fans van ninja’s zullen teleurgesteld zijn sinds de game het stoere wereldje op een enorm flauwe manier afschildert. Ninja Reflex doet alsof het is ontwikkeld om je reflexen te trainen, maar in de realiteit is het enkel ontwikkeld om bij EA wat meer geld in het laatje te werpen en dat is helaas duidelijk te merken.

N1 Score: 4

+

-

Gekoppelde games

Ninja Reflex (Wii)