[Review] Geschreven door Timo op 2008-05-05 16:47:35

Mystery Dungeon: Shiren The Wanderer

Soms kom je zo’n unieke titel tegen. Een game die tegen de gevestigde waarden in gaat en met een fris concept je tracht te betoveren. Shiren the Wanderer valt exact binnen dit concept. Het is dan wel een RPG waarvan er al zoveel bestaan, Shiren is in vele opzichten een titel welke dit genre benaderd met unieke ideeën. De vraag is echter of dit het spel wel ten goede komt… Eigenlijk is de uitspraak ‘een fris concept’ onterecht. Shiren The Wanderer is namelijk een port van een Super Nintendo (Famicon) titel welke enkel in Japan verscheen onder de naam Fushigi no Dungeon 2: Fūrai no Shiren. Deze titel vormde het tweede deel uit de Mystery Dungeon serie en krijgt nu zijn herleving op de Nintendo DS. De speler krijgt de controle over Shiren, een ronin. Een ronin is een rondzwervende samoerai uit het oude Japan zonder een heer of een meester. Shiren heeft een trouwe vriend welke hem steeds volgt genaamd Koppa, een pratende wezel. Het duo begint een reis naar het Land van de Gouden Condor (Land of the Golden Condor). Deze queeste vormt het eerste en enige doel van het spel. Schaakspel Shiren speelt zich vooral af in kerkers (dungeons) welke steeds moeilijker en ingewikkelder worden naargelang je vordert in het spel. Het opmerkelijke is dat deze kerkers telkens volledig willekeurig worden gegenereerd, je zult nooit – hoe vaak je de game ook doorspeelt – een exact dezelfde kerker tegenkomen. Iedere kerker is gebaseerd op een grid en bevat een selectie aan monsters, vallen en voorwerpen. De gameplay is turn-based, maar niet op een manier zoals je het zou tegenkomen in bijvoorbeeld een Final Fantasy. Telkens jij een stap zet, zetten je vijanden ook een stap. In feite kun je het spelsysteem vergelijken met een schaakspel. Als je in confrontatie komt met een monster, zal deze niet aanvallen nadat jij een actie onderneemt of dit nu bestaat uit het gebruiken van een voorwerp of het uitvoeren van een aanval. Beurt om beurt, dus. Dit alles gebeurt wel gewoon op het speelveld. Telkens je een stap voorwaarts zet, moet je goed uitkijken waar de vijanden zich bevinden of je wordt onverwachts aangevallen. Het aanvallen is trouwens zo simpel al het indrukken een knop wanneer je naast een monster staat, of in de buurt als het om langeafstandswapens gaat zoals een kruisboog. Je zult echter niet enkel beroep moeten doen op kracht alleen, het gaat om denken, om strategie. Think outside the box[/I]. Verder denken in iedere situatie die je tegenkomt. Het spel bereid je dan ook op alles voor door middel van zo’n 50 trainingsessies welke je kunt volgen om elementen als de voorwerpen en aanvallen onder de knie te krijgen. De focus ligt niet op de kracht van je personage, maar op die van de speler en het strategisch denken.

[url=http://www.wiids.nl/files/133stw7.jpg target=_blanc][img]http://www.wiids.nl/files/133stw7.jpg border=0 height=384 width=256][/img][/url] [url=http://www.wiids.nl/files/133stw8.jpg target=_blanc][img]http://www.wiids.nl/files/133stw8.jpg border=0 height=384 width=256][/img][/url]
Dood = dood Hoe simpel de gameplay ook is, strategisch denken wordt naarmate je vordert een onmisbaar element. Toch wordt de titel een RPG genoemd en geen strategische game. Shiren maakt namelijk ook gewoon gebruik van wapens en bescherming welke je je personage kunt toewijzen net als een selectie van bruikbare voorwerpen om bijvoorbeeld je gezondheid op pijl te houden. Verder zul je levels omhoog gaan naarmate je meer monsters verslaat, maar dit is waar de vergelijking met andere RPG’s abrupt stopt. Wanneer je sterft in Shiren The Wanderer keer je namelijk niet simpelweg terug naar je meest recente opslagpunt. Nee, wanneer je sterft… sterf je ook letterlijk. Je verliest al je gespaarde experience points, je uitrusting, wapens, alles. Het ene moment ben je seconden verwijderd van het vervolledigen van een kerker en het andere moment bevind je je terug in het beginpunt op level 1 met amper een medisch kruidmiddel op zak. Je merkt al dat deze game niet zomaar een game is en zeker niet voor iedereen. Uren van spelen en strijden zijn in luttele momenten weggevaagd. Ofwel haat je dit concept, maar als je een open geest hebt, is dit in feite een zeer frisse verandering tegenover dat aloude concept van [i]sla op-sterf-laad-herhaal. Onthoud wel dat alle kerkers telkens in een willekeurig patroon worden opgebouwd, hierdoor zul je nooit een exact dezelfde omgeving doorspelen. De game is moeilijk, maar is er wel op berekend dat je vele malen zult sterven en herbeginnen. De vele personages reageren telkens op een andere manier iedere keer je ze tegenkomt na (alweer) een herrijzenis uit de dood. Sommigen kun je zelfs aanwijzen om je te helpen tijden je reizen, maar dit enkel nadat jij hen hebt geholpen door middel van een soort sidequests. Ook openen er in de tussentijd nieuwe faciliteiten als cafés en dergelijke. Het vele sterven hoef je niet te zien als telkens weer vele uren gameplay geschrapt, maar meer als net een integraal deel van deze gameplay. De sleutel tot het waarderen van deze titel ligt dan ook in het leren uit je fouten en nieuwe strategieën te ontdekken om de vele uitdagingen te overkomen. Een idee dat recht tegenover de vele RPG’s staat welke je belonen door simpelweg steeds een hogere en hogere level te behalen waardoor je verder kunt. Dit neemt niet weg dat de titel geen grinden bevat, het verslaan van monsters enkel en alleen om een hogere level te verkrijgen, want sommige moeilijkere dungeons vragen om het uiterste van je kunnen.
[url=http://www.wiids.nl/files/133stw13.jpg target=_blanc][img]http://www.wiids.nl/files/133stw13.jpg border=0 height=384 width=256][/img][/url] [url=http://www.wiids.nl/files/133stw12.jpg target=_blanc][img]http://www.wiids.nl/files/133stw12.jpg border=0 height=384 width=256][/img][/url]
Online[/B] Ook al is Shiren zonder twijfel een singleplayer game, toch introduceert de DS versie een multiplayer optie. De zogenaamde ‘Traveller Rescue.’ Met deze functie kun je via lokale multiplayer of via Nintendo WiFi Connection een hulpkreet uitroepen wanneer je sterft waarna een hulpvaardige zwerver deze kan opvangen en jou uit de nood helpen. Deze dient dan de kerker te doorspelen tot op het punt waar jij bent neergegaan om je te redden. Hieraan zijn wel grote risico’s verbonden, want helpers kunnen evengoed hier alles verliezen. De beloning is echter groot, wat een succesvolle redding wordt rijkelijk beloond met minstens één waardevol voorwerp. Dit is een onverwachts zeer leuke toevoeging en de titel bezit vooralsnog genoeg activiteit waardoor je vaak niet te lang hoeft te wachten op een redding. Verdere online support bestaat uit top 100 scores voor iedere kerker en speciale noties voor uitzonderlijke realisaties als bijvoorbeeld het doorspelen van een kerker zijnde level 1 of zonder voorwerpen. [b]Besluit Mystery Dungeon: Shiren The Wanderer is een zeer unieke game en weggelegd voor enkel een select publiek. Als de aparte aanpak je echter weet te bekoren, zal de game je niet snel loslaten. Veel is gefocust op het vechten, dit terwijl het vechtsysteem ongelooflijk simpel lijkt. Toch zal je snel merken dat het ingewikkelder wordt naarmate je meer monsters en voorwerpen tegenkomt. Iedere situatie zal vragen om sluwheid, strategie en out-of-box denken. Dit simpele maar diepe concept, de vele kerkers en de twee WiFi opties zijn zeker genoeg om Shiren The Wanderer weken, al dan niet maandenlang te blijven spelen.

N1 Score: 7

+

-

Gekoppelde games

Mystery Dungeon: Shiren the Wanderer (Nintendo DS)