[Review] Geschreven door Quint op 2008-05-09 02:31:27

Wii Fit

Carlo Boszhard en Irene Moors zetten de trend. Tenminste...voor mij. “Oeh ah, ochtendgymnastiek, oeh ah, fanatiek! Oeh ah, ochtendgymnastiek, en dat lekker op muziek!” Een regelrechte quote uit het altijd zo vrolijke Telekids. Elke zaterdagmorgen zat ik standaard voor de buis gekluisterd om achtereenvolgens dit euforische kinderprogramma te bekijken. Nu, zo’n 10 jaar later, zing ik dit liedje wederom en zit ik opnieuw voor een tv. Niet om Telekids te kijken, maar om Wii Fit te spelen; Nintendo’s nieuwste ‘troef’ voor de Wii, welke hoofdzakelijk gebruikt wordt om het mainstream publiek ook aan het gamen te krijgen. Een leuke - en voor ieder van ons: de hoofdzakelijke - bijkomstigheid? Je schijnt er na regelmatig gebruik wat kilootjes mee af te vallen en/of wat spieren mee te kweken. Werkt het echter ook? Is het leuk, nuttig en realistisch of is het pure oplichterij? Ik onderwerp mij aan een gehele trainingssessie van een aantal dagen...

[url=http://www.mywii.com.au/img/accessory/Wii-Balance-Board-1.jpg][img]http://www.mywii.com.au/img/accessory/Wii-Balance-Board-1.jpg width=500 border=0][/img][/url]
Het Wii Balance Board Het zal vrijwel niemand ontgaan zijn dat Wii Fit niet zomaar een ‘gewoon’ spel is. Je ziet het misschien al aan de grootte van de doos, maar hetgeen wat wellicht nog wel meer opvalt is het hogere prijskaartje. De reden hiervoor is simpel: als je Wii Fit koopt, krijg je niet alleen een stukje software, maar ook een flinke homp hardware meegeleverd genaamd het Balance Board. Het Balance Board is een zeer gecompliceerd en uniek stuk speelgoed, waardoor de prijsstijging al gauw verklaard wordt. Want wat is het nu precies? Het Balance Board heeft qua uiterlijk nog het meeste weg van een grote, brede weegschaal. We hebben echter geen schermpje, geen gekke kleurtjes of aparte verhoginkjes, neen: niets van dit alles. We hebben wel een strak doch redelijk gerond design met een maagdelijk wi(i)t kleurtje samengesteld in een symmetrisch geheel, wat speciale ribbels voor extra grip, een keurige afronding aan de onderkant met bijbehorende voetjes tegen slipgevaar en een aangenaam gewicht van het ding zelf, dat het robuust doet aanvoelen. Dit alles is maar goed ook, want het ding kan stiekem best veel. Zo kan het je gewicht meten, je balans zoeken en de druk op bepaalde plekken aan de oppervlakte berekenen. Ook voelt het simpelweg goed om erop te staan; je voelt je veilig en je hebt echt het idee op iets stevig te staan. Wat ik echter miste aan het machientje, was een “A-knop”. De enige knop die aanwezig is, is de Power-knop, maar een grote A-knop aan de zijkant die je gemakkelijk in zou kunnen drukken met je voet, zou zeker niet misstaan hebben. Zeker niet gezien het feit dat je in Wii Fit zelf vaak genoeg op A moet drukken om bepaalde instructies te skippen. Om dan iedere keer de Wii Remote er weer bij te pakken, is nogal omslachtig. Die heb je namelijk zelf maar een enkele keer daadwerkelijk nodig voor het uitvoeren van een oefening. Daarnaast heb je waarschijnlijk wat ruimte om je heen gecreëerd zodat je geen obstakels en/of levende wezens tijdens je trainingssessie tot last komt. Het gevolg is dat de Wii-afstandsbediening niet eventjes snel weg kan worden gelegd indien hij onnodig is, wat je natuurlijk wel graag zou willen doen. Het moge echter in het algemeen duidelijk zijn dat het Balance Board met zijn mogelijkheden een mooi stukje technologie is, zeker als je het gaat impliceren in een game. Veertig extra euromuntjes is dan ook helemaal niet zo gek, want je krijgt er ook zeker iets voor terug. Niet alleen wat betreft theoretische techniek, maar ook wat betreft praktisch vermaak…
[url=/files/Wii_Fit_001.jpg][img]/files/Wii_Fit_001.jpg width=500 border=0][/img][/url]
Karigheid? Waarna je het spel opstart, zie je een pratend Balance Board in beeld verschijnen. Gek genoeg ziet het ding er door zijn/haar eigen ronde vormen en de symmetrie leuk uit, waardoor al gauw het gevoel van het hebben van een band met het ingame-character ontstaat. Het Balance Board legt je uit hoe gezond fitnessen wel niet is en hoe leuk het wel niet kan zijn en bla die bla die bla. Je kent het wel; het standaard praatje wat we ook al zagen in het begin van bijvoorbeeld Brain Training. Zoals het een echte gamer betaamt, klik ik dit geblaat snel door, waarna ik gevraagd word op mijn Balance Board (BB) te gaan staan, zonder schoenen en sokken, om het apparaat voor deze sessie te configureren. Het kost maar een paar lousy seconden, dus je kunt vrijwel onmiddellijk aan de slag. Het startscherm, genaamd Wii Fit Plaza, ziet er simpel en karig uit en op het eerste gezicht lijkt er van alles te missen. Hetgeen wat je ziet is een grafiek met lijnen erin van vorige trainingsessies, een Mii-character (of meerdere) dat al eens een training heeft gehad en een paar ‘knoppen’ waar je op kunt klikken met de Wii Remote. Deze knoppen brengen je naar verscheidene opties, zoals het toevoegen van het Wii Fit kanaal op je Wii (dit kanaal zorgt ervoor dat je je resultaten kunt bekijken zonder de disc in je Wii te hoeven doen...een erg beperkte extra dus) het testen of je BB nog steeds werkt, het aanmaken van een nieuwe gebruiker, een ‘trial’-modus wat eigenlijk neerkomt op een beperkte quick start-optie en de optie om daadwerkelijk te gaan fitnessen. Uiteraard is die laatste optie waar het allemaal om draait, dus als u het niet erg vindt, ga ik daar eventjes wat dieper op in. Om je eigen account te starten, klik je op je Mii die zich staat te vervelen in het eerdergenoemde menu, en vul je, indien ingesteld, je wachtwoord in. Dit wachtwoord dient er voor dat andere mensen jouw uiterst belangrijke trainingsessies niet kunnen verpesten. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren, wanneer meerdere mensen dezelfde Wii gebruiken. Een erg handige optie dus! Pimp my menu Goed, we zitten in het menu waar het allemaal om draait. De grafiek heeft plaats genomen voor een kalender met wat stempels erop van wederom vorige trainingsessies (klik erop en je vindt oude resultaten terug), een aantal knoppen zijn veranderd en het ziet er allemaal nét weer wat anders uit. Het is echter nog steeds enorm karig door het enkele gebruik van twee kleuren, maar het verduidelijkt de boel wel. Toch denk ik dat er meer in had gezeten…zeker als je bijvoorbeeld kijkt naar de achtergrond van het menu zelf. Het is allemaal simpel, kaal en…eentonig. Nintendo lijkt te zijn vergeten dat het hier gaat om je persoonlijke pagina, dus wellicht was het slim geweest om er een uitgebreide ‘customize’-optie in te proppen. Iedereen prefereert namelijk wat anders en een spel als Wii Fit is puur en alleen gericht op de individuele gamer. Sowieso is het pimpen van allerlei dingen hedendaags gigantisch hot, dus nemen wij geen genoegen met het veranderen van het achtergrondkleurtje. Sorry Nintendo, maar nee. Dat is gewoon niet hip. Maar goed, die optie ontbreekt dus en daarom zit niets anders op dan jezelf te ergeren aan de simpelheid van het menu, mocht je aangelegd zijn voor zulke irritatiepunten. Wat overigens wel meteen op een positieve manier opvalt, is de rustgevende muziek. Het probeert je op je gemak te stellen en je een ‘fris’ gevoel mee te geven. Al gauw merk je dat het ook daadwerkelijk zo werkt, wat uiteraard alleen maar een enorm pluspunt is.
[url=/files/Wii_Fit_002.jpg][img]/files/Wii_Fit_002.jpg width=500 border=0][/img][/url]
Meten, meten en nog eens meten Ok, genoeg geblaat over het menu en het ontbreken van enige inspiratie daarvan; het is tijd voor de daadwerkelijke inhoud van het spel. Je kunt kiezen uit twee dingen; Body Test en Training. De Body Test dient voor geen enkel ander middel dan het meten en vastleggen van jouw gegevens wat betreft je lichaam. Zo weegt het je gewicht en vergelijkt het je met je lengte (De uitslag is de zogeheten BMI-waarde) en registreert het je balans. Uiteindelijk bepaalt het vanuit deze gegevens je Wii Fit age. Hierbij moet je echter zelf je lengte en leeftijd in vullen; dat kan het BB namelijk niet meten. Wat het multifunctionele apparaat naar mijn inziens wel had moeten kunnen registeren, is je spierkracht. Wii Fit beweert namelijk dat je eventueel te zwaar bent en dat je spieren kunt kweken, maar hoe weet het apparaat nu of je bijvoorbeeld een body builder bent of niet? Je bent dan namelijk vrijwel zeker te zwaar voor je lengte, maar je hebt je vetten omgezet in spiermassa, waardoor je er helemaal niet verkeerd uit ziet. Door het ontbreken van dit gegeven tijdens de test, verliest het, voor de al wat getrainde mensen onder ons, zijn geloofwaardigheid aanzienlijk. Echter, dat zou de pret niet mogen drukken. Je hebt je uitslag en daarmee zul je het moeten doen. Zo ben je bijvoorbeeld te zwaar of te licht, waarna je jezelf een doel kunt geven om dit te veranderen. Mocht je bijvoorbeeld binnen twee weken, drie kilo af willen vallen, dan kun je dit aangeven. Het spel helpt je vervolgens je vorderingen per dag bij te houden, maar maakt totaal geen specifiek trainingschema aan, om je te helpen bij het bereiken van je doel. Nee, dit zul je zelf uit moeten vogelen en hier brak mijn klomp. Hoe kan Nintendo nu zoveel reclame maken en zoveel de nadruk leggen op het ‘meehelpen bij het afvallen’, als het je niet eens een goed trainingschema kan geven om je doel te bereiken? Nee, het enige dat Wii Fit doet, is vastleggen wat je per dag hebt gedaan en wat er de volgende dag met je gewicht of balans is veranderd. Jij bent degene die dan zelf mag uitzoeken of je de volgende keer beter je best moet doen of niet. Sterker nog; je weet helemaal niet of het überhaupt wel haalbaar is om binnen je vastgestelde tijd je doel te bereiken. Het spel zal alleen zeggen dat het moeilijk of haalbaar zal zijn, maar preciezer wordt het niet. Toen ik dit meemaakte, zag ik eigenlijk al helemaal geen nut meer in het spel. Het enige wat het nog kon redden, waren de oefeningen. Die moesten namelijk dusdanig leuk zijn, dat ze het voor mij de moeite waard maakten om zelf uit te gaan rekenen hoeveel ik nu moet trainen of niet. Maar wat was nu eigenlijk mijn doel?

Quint's en Benjamin's persoonlijke ervaringen

*Attentie*
We splitsen hier de review even in tweeën. We laten zowel Benjamin, als mezelf, Quint, aan het woord. Benjamin is één van onze magerste, zo niet, dé magerste (lees: schrielste) redactieleden en ik ben persoonlijk niet onbekend met de sportschool. Twee mooie uitgangspunten dus om Wii Fit te testen. Ik zal beginnen met mijn eigen verhaal...
*Attentie*
Quint’s ready for take-off Goed, met mijn 88 kilo en 186 centimeters was ik klaarblijkelijk twee kilo’s te zwaar volgens de test en ook mijn balans was niet je van het. Gezien ik zelf al voor enige tijd regelmatig naar de sportschool ga en dus wel mag stellen dat ik meer spiermassa heb dan de gemiddelde mens, mag ik deze uitslag met een korreltje zout nemen. Toch…om negatieve vooroordelen tijdens het spelen te voorkomen, deed ik net alsof het mijn doel was om alsnog de twee kilo’s kwijt te raken binnen twee weken. “Het was goed haalbaar”, aldus het pratende Balance Board. Na de enorme teleurstelling van het missen van een helpende hand wat betreft het uitstippelen van een training, besloot ik zelf maar wat te gaan doen. Ik deed mijn trainingspak aan, zweetbandje om en mijn bidon met fris water stond klaar. *Uhum*. Dus…Ik koos voor “Training” en zag dat er vier verschillende soorten oefeningen zijn: Yoga-, spier-, aerobics- en balansoefeningen.
[url=/files/Wii_Fit_005.jpg][img]/files/Wii_Fit_005.jpg width=500 border=0][/img][/url]
De oefeningen De yoga-oefeningen zijn er om bepaalde spieren wat losser te maken, de spieroefeningen stellen je in staat bepaalde spieren te trainen en dus ‘te kweken’, de aerobics zijn er om vet te verbranden en de balansoefeningen om je balans te verbeteren. Tijdens je oefeningen krijg je hulp van een man of een vrouw; je mag zelf kiezen. Omdat er bepaalde ‘kinky’ standjes in het spel zitten, die uiteraard allemaal voor worden gedaan door je trainer, hebben de man en vrouw een nogal vaag uiterlijk. Ze hebben simpele contourlijnen en geen gezicht. Op deze manier zullen de expliciete beelden niet zo duidelijk in beeld worden gebracht en ik kan alleen maar lof hebben voor deze manier van oplossen. Ook al is het raar; het heeft wel iets unieks. Deze oefeningen zijn echt puur gericht op de oefeningen zelf; er wordt continu de nadruk gelegd op bepaalde aspecten, zoals de houding van je armen in een bepaalde stand. Het is in principe niets anders dan naar een sportschool gaan, maar dan in je eigen huiskamer. De beelden worden echter wel enorm simpel op het scherm getoond, met wederom erg simpel en karig gebruik van kleuren, maar het is een stijltje waar je van moet houden. Ook zorgt het logischerwijs voor meer overzichtelijkheid en als het goed is, valt het beeld je niet zo heel veel op als je serieus aan het trainen bent. Ik heb echter persoonlijk niet veel naar deze oefeningen gekeken, omdat ik dit beter, uitgebreider en op een leukere manier in de sportschool kan doen. Hier voegt Wii Fit namelijk niets toe aan het ‘echte’ werk. Voor mij dus een minpunt en oninteressant onderdeel van het spel. Overigens kan het ook niet je spiermassa berekenen, dus of de oefeningen überhaupt nut hebben, zul je zelf na moeten checken. Wat nog wel een belangrijk punt is om te melden, is het gevaar van deze oefeningen! Dat Wii Fit ook slecht kan zijn voor je lichaam is puur en alleen gebaseerd op het feit dat de spier - en - yogaoefeningen van een redelijk hoog niveau zijn. Hierdoor is het erg gemakkelijk om snel een foute houding aan te nemen. Het punt is dat de trainer in beeld niet aan kan geven wat je precies fout doet; feedback ontbreekt. Hierdoor kun je herhaaldelijk dezelfde fout maken en dit kan uiteindelijk voor problemen zorgen. Met de oefeningen zelf is dus helemaal niets mis: het ligt aan de gebruiker. Uiteraard worden er wel steeds tips en hints tussendoor gegeven, maar dat valt natuurlijk niet te vergelijken met een personal trainer die precies aangeeft wat je fout doet. LoL! De eerdergenoemde trainers worden overigens niet altijd ingezet als ‘coaches’; de balans - en - aerobicsoefeningen maken gebruik van de welbekende Mii’s. De insteek van deze oefeningen is dan ook iets meer fun-gerelateerd. Het is geen kwestie van simpelweg bepaalde houdingen maken of opdrukken, maar oefeningen verwerkt in gameplayelementen. Zo was ik aan het hardlopen met de Wii Remote in mijn zak, in een zeer vrolijke en kleurrijk park vol met Mii’s. Ook heb ik steps gedaan op een podium met leuk camerawerk en als een echte professional met vier hoola-hoops gehoola-hooped (is dat een woord?). Ook heb ik mijn balans geoefend door te gaan ski’en, ballen te koppen en zelfs door real life Monkey Ball te spelen. Dit alles vindt plaats in vrolijke omgevingen en de Mii’s spelen hierin de hoofdrol. Het maakt het oefenen echt een enorm stuk leuker en je hebt stiekem niet in de gaten dat je aan het trainen bent. Het Balance Board reageert echt uitstekend op alles wat je doet en ondanks het feit dat hij draadloos is, reageert hij ook nog eens gigantisch accuraat. Hierdoor is geen enkel spelletje frustrerend om te doen. Hoe beter bijvoorbeeld je balans is, hoe beter je wordt in de balansspelletjes; een logisch en complimenterend gevolg.
[url=/files/Wii_Fit_006.jpg][img]/files/Wii_Fit_006.jpg width=500 border=0][/img][/url]
Persoonlijke conclusie Door deze toevoegende waarde van lol en precizie kwam voor mij dan ook de ware aard van Wii Fit naar boven. Het gaf me het gevoel dat het een meerwaarde heeft en toen ik, naar mate de dagen vorderden, zag dat een dagelijkse training van ongeveer een uur (ik heb alleen aerobics gedaan) ook daadwerkelijk nut had, was het voor mij duidelijk: Wii Fit is terecht een troef van Nintendo. En ja; de twee kilo’s zijn eraf! [img]files/Quintscijfers.jpg[/img]
*Benjamin*
Om te beginnen... In tegenstelling tot ons meest gespierde redacteur Quint, ben ik juist iemand die wel een aardige spiertraining kan gebruiken. Vol trots stap ik dan ook voor het eerst op het Wii Balance Board, met het idee dat ik mezelf is even flink in het zweet ga werken. Ik weet dan ook dat afvallen totaal niet nodig is en daar is het Balance Board het volledig mee eens. Als deadline heb ik dus voorgesteld dat ik er binnen een maand één kilo bij wil hebben. Het is jammer dat Wii Fit niet speciaal voor jou een programma samenstelt dat ervoor zorgt dat je je doel ook daadwerkelijk makkelijk bereikt. Maar goed, het is niet anders. Ik besluit om de Aerobic oefeningen dan ook maar even te laten voor wat het is en begin met de eerste spiertrainingen. De eerste oefening is de Single Leg Extension, waarbij je op één been moet gaan staan en je armen en andere been een zo groot mogelijk zwaai moet geven. Het lastigste aan deze oefening is om je balans te houden, maar wonder boven wonder slaagde ik daarin en werd ik beloond met drie sterren en een complimentje van mijn persoonlijke trainer. Ik was verbaasd over de uitslag, want erg stabiel stond ik naar mijn idee niet echt op het witte plankje. Bovendien had ik niet echt het idee dat ik mijn spieren aan het trainen was, maar dit was ook nog maar de eerste oefening.
[url=files/18wf8.jpg][img]files/18wf8.jpg width=500 border=0][/img][/url]
Lang leve de spierpijn! Ik weet van mezelf dat ik een debiel ben wat betreft opdrukken, dus ik twijfelde of ik me zou wagen aan de volgende oefening, de Press-up & Side Stand. Maar om een beetje spierkracht op te bouwen, is opdrukken een goede basis. Na zes minuten zweten, waarbij het in deze oefening de bedoeling is om het opdrukken af te wisselen met een houding waarbij je met één hand op het Balance Board leunt en met je andere hand de lucht in wijst, kreeg ik een beloning van maar liefst vier sterren en de titel ‘Bodybuilder’. En weer was ik stomverbaasd. Ik een bodybuilder, laat me niet lachen. Na de oefening merkte ik wel al meteen dat deze oefening, in tegenstelling tot de vorige, wel nut heeft. Ik was niet alleen buiten adem, maar de spierpijn in mijn armen was ook volop aanwezig. Na deze oefening twee keer gedaan te hebben, kreeg ik de mogelijkheid om het aantal keer opdrukken te verhogen naar maar liefst tien stuks. Laat ik eerst de basis maar onder de knie hebben, dacht ik bij mezelf. De laatste zware spieroefening waar ik mij aan waagde was de Parallel Stretch, waarbij je je onderarmen op het Balance Board moet leggen en je benen naar achteren moet strekken. Vervolgens vertelde mijn trainer met een lach dat ik deze houding 30 tot 40 seconden vol moest houden, en daarbij ook nog eens mijn Centre of Grafity (CoG) in het midden moest houden. Ook bij deze oefening werd ik beloond met een compliment van mijn trainer. Het lijkt dan allemaal zo makkelijk, maar die spierpijn in mijn lichaam werd alsmaar heviger. Om de zware spiertraining af te wisselen met ‘echte’ spelletjes besloot ik een paar balansoefeningen te gaan spelen. Het bleek al gauw dat skiën niet voor mij is weggelegd en dat ik een pro was in de Super Monkey Ball-achtige mingame. Waar deze spelletjes voor je lichaam voor zorgen? Het verbeteren van je balans, al was dat bij mij niet echt van belang.
[url=/files/18wf7.jpg][img]/files/18wf7.jpg width=500 border=0][/img][/url]
Het resultaat Zoals mij door het Balance Board aangeraden werd (ja, hij kan echt praten!), sluit ik mijn dagelijkse Wii Fit-training af met een Body Test, waarbij hij je gewicht en balans opnieuw meet en aan de hand daarvan je BMI bepaald. Met trots wordt mij mijn nieuwe BMI gepresenteerd: 19,41. Wat krijgen we nou, mijn BMI en mijn gewicht zijn gedaald. Maar het was toch juist de bedoeling dat ik één kilo aan zou komen? Nu moet ik zelfs nog 1,2 kilo erbij zien te krijgen! Laten we het er maar op houden dat een wat langere training is vereist en ik mijn doel maar een paar maandjes moet verschuiven… Persoonlijke conclusie Wii Fit is voor mij een leuke manier om mijn spiermassa te vergroten (lees: te kweken) en daarbij ook nog gemotiveerd te blijven door het toegankelijke systeem en de goede uitleg. Om je doel te bereiken, voor zowel het aankomen als het afvallen, is wel een langere periode nodig dan twee weken, maar dat is niet iets waar je Wii Fit de schuld aan kan geven.

Conclusie + eindcijfer

Algemene conclusie Overall kunnen we stellen dat Wii Fit een geslaagd project is. Het mist echter een paar radicale opties, waardoor de game niet de topper is geworden die het had kunnen zijn. Denk hierbij aan het feit dat het spel geen trainingsschema voor je uit kan stippelen indien je een doel hebt gesteld, de lay-out enorm karig is en het een stijltje heeft waar je van moet houden (toch komt het wel weer de overzichtelijkheid ten goede; het ontbreken van een uitgebreide customize-optie voor je persoonlijke pagina is echter een misser), het je spiermassa niet kan berekenen en/of meten, waardoor gespierde mensen vrij weinig aan het hele spierconcept hebben (ook gezien het feit dat de spieroefeningen in het spel totaal geen toevoegende waarde hebben aan een echte sportsschool), maar tegelijkertijd voor mensen die juist vrijwel nooit in een sportschool komen, een enorm positieve toevoeging zijn. Let er hier echter wel bij op dat de oefeningen van een redelijk hoog niveau zijn en je zo dus gemakkelijk een foute houding aan kunt nemen, welke kan resulteren in serieuze problemen voor je lichaam. Directe en concrete feedback ontbreekt namelijk en dat kan ook niet anders in dit geval. De nadruk ligt echter op de aerobics – en – balansoefeningen met de Mii’s, die duidelijker het game-aspect naar voren laten komen en zo de ware kracht achter Wii Fit laten zien. Het maakt het trainen leuk en doeltreffend, zonder dat je het in de gaten hebt. Samen met het erg robuuste, zeer accurate en stylishe Wii Balance Board, is het dan ook totaal niet erg om die oefeningen lekker thuis te doen. Je geniet ervan. De graphics van de Mii-oefeningen zijn vrolijk, simpel en doeltreffend, maar die van de yoga – en – spieroefeningen zijn wat aan de karige kant. De muziek is rustgevend en enorm toepasselijk op ieder moment. En wellicht nog wel het grootste pluspunt: het werkt. Je valt af en kweekt spieren, als je het maar lang genoeg en vaak genoeg doet. En Nintendo heeft ervoor gezorgd dat dit op een aangename manier kan. Wii Fit opent deuren voor een zeer breed publiek en het is daarom terecht dat Wii Fit Nintendo’s nieuwste troef mag worden genoemd.

[img]files/Wii_Fit_Boxsolo_JAP.jpg[/img]

N1 Score: 7.9

+

-

Gekoppelde games

Wii Fit (Wii)