[Review] Geschreven door Joost op 2008-05-25 17:48:49

Worms: A Space Oddity

Een koud glas melk voor de dorst is nooit verkeerd. De vraag is echter of Team 17 deze nog wel kan produceren. Je vindt het uit in onze recensie van Worms: A Space Oddity.

Terminaal Het is altijd vervelend om sterk te beginnen en rottig te eindigen. Het kan dan beter omgekeerd zijn, dat je met een kwakkelend begin toch nog een heel eind komt. Degeneratie is het ergste wat een mens kan overkomen. Zodra je beddenlakens tegen het eind van de nacht zijn veranderd in een drijfmestveld van de incontinentie, je ledematen zijn verworden tot fragiele, perkament-achtige twijgjes en je haren grijze, dwarrelende slierten zijn, weet je dat het ergens fout moet zijn gegaan. Het is een treurnis die bij het leven hoort. Het is een onoverkomelijk iets en slechts te voorkomen door een al dan niet onverhoeds, al dan niet zelf aangestuurd vroegtijdig einde. Zoals een terminale patiƫnt beseft dat de dood een betere oplossing is dan een plantenbestaan, had Team 17 al enige tijd geleden de stekker des levens uit de Worms-serie moeten trekken. Hetgeen nu op de Wii vertoond wordt, is een treurtoneel dat niet meer doet dan verlangen naar verloren en betere tijden. Waar ging het precies mis? Verwaterd In de kern is dit spel gelijk aan zijn voorgangers, wat inhoudt dat je een stel wormen aanvoert tegen een stel andere wormen. In Worms-spellen krijgen spelers om de beurt de kans een van de wormen aan te sturen en hiermee te trachten de tegenstander(s) zoveel mogelijk schade toe te brengen. Per beurt heb je een vastgesteld aantal seconden tot je beschikking waarin je je worm kan verplaatsen, gebruik kan maken van een gereedschap (iets in de trant van een een touw waarmee je afstanden tussen stukken level kan overbruggen, of een drilboor om jezelf in te graven) en/of met een gigantische hoeveelheid wapens kan toeslaan.
[url=http://www.wiids.nl/files/456waso8.jpg][img] http://www.wiids.nl/files/456waso8.jpg border=0 width=225 [/img][/url] [url=http://www.wiids.nl/files/456waso6.jpg][img] http://www.wiids.nl/files/456waso6.jpg border=0 width=225 [/img][/url]
Nu beschikt Space Oddity nog steeds over deze kenmerken, alleen zijn ze stuk voor stuk verwaterd of verfomfaaid. In plaats van op de lichamen van humoristische koeien, trek je nu ten strijde op een serie inspiratieloze planeten. De heilige granaten, superbananen, postduiven, superschapen en napalm zijn vervangen door space blasters, time frags en impact frags, die op de naam en het uiterlijk na dezelfde wapens zijn als het weinig spectaculaire basisarsenaal wapens uit de eerdere Worms-delen. Handige gereedschappen? Weg. De teams kunnen maximaal bestaan uit vier wormen. De accurate muis-toetsenbord besturing is ingewisseld voor het geforceerde, tragische leed van het zenuwachtige gewiebel en gezwaai van de witte afstandsbediening, wat de schaarse seconden van je beurt nog sneller voorbij zal laten gaan. Tot slot Waarom heeft het zo moeten zijn? Ik weet het niet, en Team 17 zelf waarschijnlijk ook niet. De in de hele serie al consistent waardeloze singleplayer kan het spel als vanouds niet redden en de multiplayer (een online optie ontbreekt overigens), normaal de bloeiende levensboom van Worms, is door het vele onverklaarbare gesnoei en onnodige veranderingen verworden tot een vale, bladerloze stronk. Het is dermate triest dat het me doet denken aan de metamorfose van wijlen Opa, die van een beer van een vent door alzheimer verwerd tot een mormelende schim van zichzelf die niet meer wist wat voor of achter was. Het is een voor zichzelf sprekende metafoor waarmee ik dit oordeel wilde afsluiten.

N1 Score: 4.5

+

-

Gekoppelde games

Worms: A Space Oddity (Wii)