[Review] Geschreven door Quint op 2008-06-07 00:18:47

Fire Emblem: Radiant Dawn

Vroeger had ik van die kleine, plasticgroene soldaatjes. Ik zette ze altijd op een rijtje waarna ik ze één voor één omver schopte of sloeg. Uiteindelijk keek ik naar de ravage welke ik had aangebracht en dat vond ik dan tof. Ik had alle soldaten vermoord. De zesjarige Quint kon de gehele wereld aan. Strategie is nooit echt mijn ding geweest. Diepgang zoals resources verzamelen en je bemanning ter plekke uitbreiden is niet voor mij weggelegd. Ik wil gewoon meteen aan de slag kunnen en vechten. Eventueel nog een aantal RPG-elementjes erin, zoals de betrekking van de verschillende eigenschappen en sterktes van je wapen en je character. Turn-based mag en nadenken is ook prima, zo lang ik maar niet té veel rekening moet houden met allerlei andere zaken. Fire Emblem biedt dit alles.

[url=/files/Fire_Emblem_Radiant_Dawn_Wii_005.jpg][img]/files/Fire_Emblem_Radiant_Dawn_Wii_005.jpg width=500 border=0][/img][/url]
Het principe Vandaar dat ik ook bij iedere aankondiging van een Fire Emblem-deel warm word van binnen. Nu zijn er niet zoveel Europese releases (inclusief deze titel, vier stuks), maar toch. Stuk voor stuk zijn ze zeer degelijk, hebben ze een instapniveau waar je u tegen zegt en zit het dusdanig goed in elkaar dat het ook nog eens heel erg leuk is om te spelen. Het principe is dan ook doorgaans alle delen precies hetzelfde gebleven. Omstebeurt zet je je bemanning een aantal stapjes vooruit, dien je items toe, laat je ze aanvallen, laat je ze wachten of laat je ze praten met mensen in de buurt. Mocht je dat willen, natuurlijk. Per beurt kun je namelijk maar één handeling uitvoeren voor ieder character. Dit wordt vergezeld met een aantal strategische elementen zoals het triangel-systeem van de wapens (1 > 2, 2 > 3, 3 > 1), de positie en hoeveelheid van je tegenstanders en het feit dat indien je bemanningsleden dood gaan, ze ook dood blijven. Je krijgt ze niet meer terug gedurende je avontuur. Tel hierbij op dat je personages allemaal hun eigen unieke vaardigheden hebben (ze kunnen bijvoorbeeld healen en/of met magie aanvallen en/of op lange afstand schieten en/of alleen op korte afstand aanvallen en/of vliegen, etc.) en je snapt dat je liever geen enkel lid dood wilt laten gaan. Gemixt in een sausje van de Middeleeuwen is dit de kracht achter de Fire Emblem-serie.
[url=/files/Fire_Emblem_Radiant_Dawn_Wii_009.jpg][img]/files/Fire_Emblem_Radiant_Dawn_Wii_009.jpg width=500 border=0][/img][/url]
GameCube-titel? En dat bevalt prima. Het is namelijk zó’n goed principe, dat je eigenlijk graag meer van hetzelfde wilt. Toch, bij de aankondiging van deze Wii-versie genaamd Radiant Dawn, hoopte ik stilletjes op een aantal veranderingen. Een Wii-besturing, een online-ondersteuning en betere graphics. Niets van dit alles vind je echter terug in deze titel. Hiermee is Radiant Dawn in geen enkel opzicht beter dan zijn voorganger op de GameCube. Sterker nog; deze game is in principe gewoon een GameCube-titel. Toch, om de Wii-bezitters ook maar een deel te gunnen en om de algemene vraag van ‘we want more’ te verzadigen, heeft Nintendo er voor gekozen alles lekker simpel en basisch te houden, met als enige toevoeging wat nieuwe personages, nieuwe omgevingen en een nieuw verhaal. Is dit nu juist slecht of goed? Mijn gevoel is gemixt. De graphics zijn in ieder geval dik ondermaats wat betreft de Wii-capaciteiten. Ondanks de cartoony stijl, had hier veel meer ingezeten. Het spel kent namelijk totaal geen oog voor detail. Mocht je in de overview-map iemand van lange afstand aanvallen waarbij er bijvoorbeeld een regenton tussen jullie beide staat, dan zul je deze ton niet terugzien in het close-up gevechtsscherm. Zulke overduidelijke slordigheden zijn enorm storend, omdat ze simpelweg onnodig zijn.
[url=/files/Fire_Emblem_Radiant_Dawn_Wii_008.jpg][img]/files/Fire_Emblem_Radiant_Dawn_Wii_008.jpg width=500 border=0][/img][/url]
Conclusie Toch is dit geen onnodig deel in de reeks. Het is en blijft Fire Emblem. Om dan ook maar met een enigszins neutrale conclusie te komen, gezien dat hetgeen is wat mijn gevoel ook zegt te doen, houd ik het bij het volgende: Fire Emblem: Radiant Dawn is totaal niets nieuws onder de zon ten opzichte van het GameCube-deel Fire Emblem: Path of Radiance. Niet wat betreft opties, presentatie, spelervaring, graphics of geluid. Het is gewoon meer van hetzelfde. Mocht je dat, net als ik, voorlopig nog volledig accepteren, dan is deze titel zeker een aanrader. Het principe blijft namelijk enorm sterk en de extra opties zoals een online-functie, Wii-Remote integraties en spectaculairdere graphics zien we in een later deel wel terug. Voor nu genieten we maar van het feit dat we wederom een heerlijk en 'nieuw' Fire Emblem-avontuur, op de Wii, voor ons hebben liggen.

N1 Score: 7.5

+

-

Gekoppelde games

Fire Emblem: Radiant Dawn (Wii)