[Review] Geschreven door Rutger op 2008-06-13 01:54:09

Pagina 1

Met Pro Evolution Soccer 2008 brengt Konami de PES-serie naar de Wii. Een debuut, want nog niet eerder verscheen er een deel uit deze serie op een Nintendo console buiten Japan. Om deze entree een waardige te maken, besloot Konami een apart team op het spel te zetten, dat zich richtte op het zo volledig mogelijk benutten van de Wii Remote en Nunchuk. De klassieke ‘kruisje is passen, vierkantje is schieten’ besturing van de voorgaande delen is door hen overboord gegooid en vervangen door een aanwijssysteem, waarbij je aanwijst waar spelers naartoe moeten lopen. Dat klinkt natuurlijk fantastisch, want computergestuurde spelers die weigeren de goede kant op te lopen zijn hierdoor voorgoed verleden tijd. Tenminste, dat is de theorie. Of het ook in de praktijk zo werkt, lees je in deze recensie. Hoe werkt nu precies het aanwijssysteem waar ik het zojuist over had? De basis van dit systeem is, zoals gezegd, gebaseerd op het met de Wii Remote aanwijzen waar een speler naartoe moet gaan. Je wijst een plek op het veld aan met de Wii Remote, drukt op A en de speler die in balbezit is zal ernaartoe lopen. Gelukkig kun je diezelfde speler ook met de control stick van de Nunchuk laten lopen, waardoor de mogelijkheid ontstaat om meerdere spelers tegelijk te besturen. Mocht je een andere speler willen sturen dan degene met de bal, dan kun je deze speler aanwijzen en naar een plek ‘slepen’. Passen werkt op een vergelijkbare manier. Je kunt een speler direct aanspelen door hem te selecteren en op B te drukken, of naar een spelerloze plek passen en de dichtstbijzijnde speler ernaartoe laten gaan. Ook wanneer je niet in balbezit bent, verplaats je de spelers op een dergelijke manier.

Klinkt simpel, niet? Een kind kan de was doen. Gelukkig is de besturing uitgebreider dan hierboven beschreven. Ik zal verder niet ingaan op alle details die de besturing rijk is, maar ik kan wel vertellen dat deze een aantal interessante mogelijkheden aan de - voorheen soms ietwat beperkte - PES besturing toevoegt. Vooral de mogelijkheid om met de Nunchuk een speler te laten lopen en met de Wii Remote een andere speler de diepte in te sturen is een geschenk uit de hemel. Helaas zal deze recensie geen lofzang aan de nieuwe besturing van PES2008 worden. Mijn grootste bezwaar is dat je door het ‘coach spelen’ - want zo voelt het - de nuance in onderlinge duels kwijtraakt. Buitengewoon irritant is bijvoorbeeld dat er geen knop is waarmee je spelers kunt laten rennen. In plaats daarvan moet je een plek op het veld aanwijzen die dusdanig ver van de speler verwijderd is dat de beste man zelf ook nog wel snapt dat hij beter kan gaan rennen. Het resultaat is dat je, wanneer je een tegenstander op je af ziet komen, vaak niet genoeg tijd hebt om adequaat te reageren. Tenminste, als je überhaupt op die speler aan het letten bent. Meerdere spelers tegelijk besturen kan handig zijn, maar ik bevond mezelf vaak in situaties waarin ik een balloze speler diep aan het sturen was, om er vervolgens achter te komen dat ik de bal al niet meer had. Andersom gaat dit ook op. Ik ben mijn verdediging goed aan het zetten, waarna ik ineens in balbezit blijk te zijn. Tempo is een belangrijke factor in voetbal en die factor wil nog wel eens in de weg zitten wanneer ik elf man tegelijk moet besturen. Gek genoeg ligt het tempo van het spel een stuk lager dan zijn voorganger Pro Evolution Soccer 6. Toen ik PES6 ter vergelijking weer eens opstartte, viel me pas op hoe heerlijk het tempo van dat spel is. Dit zorgt dus voor een dilemma: het tempo in PES2008 ligt eigenlijk te laag, maar het tempo opvoeren zou ten koste van de nieuwe mogelijkheden gaan. Ik kan me PES2008 met het tempo van PES6 dan ook niet voorstellen en dat is erg jammer.
Verdedigen werkt waardeloos. De bedoeling is dat je aangeeft welke tegenstander je wilt verdedigen door hem aan te wijzen en op A te drukken, waarna jouw dichtstbijzijnde speler hem automatisch verdedigt. Daarnaast kun je zowel mandekking als zonedekking gebruiken, maar in geen van deze gevallen krijg je directe controle over je speler. Zoals ik net al aangaf, is dit mijn grootste bezwaar. Je raakt de controle over individuele spelers nagenoeg volledig kwijt, waardoor ik afhankelijk ben van het niveau van de computer. Heeft de computer een baaldag, dan krijg ik de rekening gepresenteerd. Dat de verdediging niet veel voorstelt, blijkt uit het feit dat in de potjes die ik online gespeeld heb het gemiddelde opliep tot minstens vijf goals per wedstrijd, met uitschieters tot tien goals. Er zijn wel manieren om de verdediging meer solide te maken, maar het werkt allemaal nogal omslachtig. Tackelen bijvoorbeeld doe je door je tegenstander te selecteren, op Z te drukken en met de Nunchuk te zwaaien. Waarom moet dit zo ingewikkeld zijn? Tegen de tijd dat ik bedacht heb hoe ik iemand moet tackelen, ligt de bal al in het net. Het gebrek aan nuance helpt ook niet bepaald bij het goed plaatsen van een tackel. Kortom, ik wil het rondje terug! Het laatste voorbeeld van een situatie waarin het gebrek aan controle storend wordt, is die situatie waarin je op het doel moet schieten. In voorgaande delen was het mogelijk om te bepalen hoeveel kracht erachter een schot moest zitten, maar in PES2008 niet. Wanneer je geschoten hebt - je doet dit door met de Nunchuk te schudden - is het wederom afwachten hoeveel zin de computer heeft om je schot goed te plaatsen. Uiteraard is deze controle in andere delen ook niet optimaal, maar daar was het nog mogelijk om te bepalen hoe hard er geschoten diende te worden. Waarom kan dit in PES2008 niet? Waarom is tackelen ingewikkeld en schieten simpel, terwijl het andersom had moeten zijn? Hetzelfde geldt trouwens voor vrije trappen en corners, waar je weinig tot geen controle over de verrichtingen van je speler hebt. Ik schiet ze dan ook nooit; ik pass ze altijd kort op een medespeler. Dat lijkt me toch niet de bedoeling.

Pagina 2

Presentatieproblemen Daarnaast heeft PES2008 een flink probleem met de presentatie. Ja, je hebt Cristiano Ronaldo op de voorkant staan. Ja, je hebt meer stadions in het spel dan elke willekeurige ander versie. Ja, je hebt een goedogend introductiefilmpje en mooie pijltjes en boogjes op het veld, maar dit alles kan niet verbergen dat het spel beperkt is ten opzichte van andere delen. Het maken en aanpassen van spelers bijvoorbeeld is tot een minimum beperkt. Je kunt geen eigen spelers meer maken en van bestaande spelers kun je alleen hun naam aanpassen. Opvallend is trouwens ook dat de spelers in dit spel minder kwaliteiten hebben waarop hun spel gebaseerd is dan andere delen uit de serie. Waar in andere delen spelers dertig tot veertig eigenschappen hadden, kennen ze er in PES2008 welgeteld zeven (alhoewel ze daarnaast nog extra speciale vaardigheden hebben). Ook deze eigenschappen zijn niet aan te passen. Wel is het mogelijk om met je Mii´s te spelen, maar dan bepaalt de computer voor je hoe goed ze zijn. Bovendien hebben de Mii´s om de één of andere reden enorm grote hoofden, wat soms het zicht op de bal belemmert. Nog verschrikkelijker is echter de brutale amputatie van de gaafste modus uit alle andere PES delen: de Master League. In plaats daarvan krijgt PES2008 voor de Wii de zogenaamde Champions Road. Ook hierin begin je met een standaardteam en verkrijg je langzaam betere spelers om je team te versterken, met als grote verschil dat je niet kunt kiezen welke spelers je krijgt. Ik zal niet ingaan op de precieze procedure, maar ik zal wel zeggen dat het belachelijk is. Hoe je ook smeekt en bidt dat je na een pot tegen Heerenveen willekeurig Alves toegewezen krijgt, meestal zul je het moeten doen met willekeurige slechte verdediger nummer zestien. De spelers die je al hebt verbeteren wel, maar als ze genoeg ervaring hebben, moet je zelf besluiten welke vaardigheid je verbetert. Dat is op zich geen slecht idee, maar het is nogal tijdrovend en daarom frustrerend als je door wilt spelen. Daarnaast is de Champions Road, in tegenstelling tot de Master League, eindig en heeft het om die reden minder replaywaarde.

Qua graphics en geluid lijkt PES2008 grotendeels op zijn voorgangers. Dat wil zeggen het spel doet wat het moet doen, maar niet meer dan dat. Het publiek ziet er nog steeds niet uit, de muziek is nog steeds irritant en de commentatoren zijn nog steeds idioten. Gelukkig is dit niet erg storend en naar mijn mening ook weinig relevant in het geval van een voetbalspel. Mocht je wel op graphics kicken, dan kun je waarschijnlijk beter voor de Xbox 360 of PS3 versie gaan. Wel een uitstekende toevoeging is de mogelijkheid om online tegen anderen te spelen. Ik kan niet uit ervaring spreken, maar van anderen hoor ik regelmatig dat andere versies van dit spel last hebben van lag. Met het deel voor de Wii heb ik echter nauwelijks last van lag gehad. Het is uiteraard niet perfect, maar over het algemeen is de online functie van PES2008 voor de Wii meer dan degelijk. Nu het systeem met friendcodes nog dumpen en de Wii is een volwassen online medium. De derde helft Toen PES2008 voor de Wii uitkwam, werd het spel met positieve oordelen overdonderd. De nieuwe besturing zou zo goed zijn dat je niet meer terug zou willen naar andere delen. Misschien heb ik dan wel een andere PES6 gespeeld dan deze recensenten, want om eerlijk te zijn wil ik niets liever dan terug naar de oude besturing. Pas toen ik PES6 onlangs weer speelde om het te kunnen vergelijken met dit spel, besefte ik hoe geweldig het is om volledige controle over een individuele speler te hebben. Toegegeven, computergestuurde spelers die niet naar de goede plek lopen zijn vervelend en daar heeft dit deel een goede oplossing voor, maar als ik op dit moment zou moeten kiezen tussen individuele controle gecombineerd met domme AI en weinig tot geen individuele controle gecombineerd met het kunnen spelen van coach, dan kies ik liever voor het eerste. Deze recensie doet het spel misschien minder eer aan dan het verdient. Ik wil zeker niet zeggen dat dit spel saai is of dat het een onvoldoende verdient. Met meerdere spelers blijft het spel vermakelijk en de online functie geeft de replaywaarde van het spel een flinke boost, maar het spel heeft nog last van kinderziektes. De weg die Konami met dit deel is ingeslagen is interessant en ik hoop dat ze die weg zullen vervolgen, maar op dit moment is er nog veel ruimte voor verbetering. De weinige controle die je over één speler hebt, gecombineerd met de waardeloze verdediging, maken het spel een soms nogal oppervlakkige ervaring. Daarnaast is het gebrek aan opties in vergelijking met de andere versies onacceptabel. Het terugbrengen van de mogelijkheden ten gunste van de nieuwe besturing is een truc die wel meer developers uithalen, maar naar mijn mening is het niet te rechtvaardigen. Daarvoor is het concept van de Wii al lang niet meer nieuw genoeg.

N1 Score: 7

+

-

Gekoppelde games

Pro Evolution Soccer 2008 (Wii)