[Review] Geschreven door Theun op 2008-06-19 14:45:27

Naruto: Clash of Ninja Revolution

Niet zo heel lang geleden was het dan eindelijk zover. Naruto verscheen op de Wii. Vele fans stonden hier al tijden op te wachten. Naruto games zijn nu eenmaal wat zeldzamer in Europa dan in het buitenland. Toch komt dan weer die vraag op duiken: is deze game eigenlijk wel goed? Games gebaseerd op anime series zijn over het algemeen vrij matig en fans zeuren vaak over de Engelse voice-overs. Om te zorgen dat mensen weten wat ze in huis halen met deze game heeft Wii-DS de nieuwe Naruto onder de loep genomen! Naruto: Clash of Ninja Revolution is vanzelfsprekend gebaseerd op de manga - en - anime-serie genaamd Naruto. In de serie draait het allemaal om de hyperactieve Ninja genaamd Uzumaki Naruto. Naruto werd gepest in zijn eigen dorp en besloot naar de Ninja Academy te gaan om daar alles te leren over Ninja’s. Hetgeen deze game goed van pas is gekomen, want daardoor kon ontwikkelaar Tomy een vechtgame maken over de serie. Er zijn al eerder games verschenen van Naruto en eerlijk is eerlijk: in vergelijking met andere anime gebaseerde games, waren deze nog best goed ook. Genoeg hoop dus voor deze nieuwe editie op de Wii!

[img]/files/o_naruto-logo.jpg[/img]
I am Ninja! Wanneer je Naruto: Clash of Ninja Revolution opstart, zul je al gauw merken dat deze game enkel draait om vechten. Het begint al met een mooi geanimeerd voorfilmpje en wanneer je in het menu zit ben je meteen klaar om te beginnen. Naruto kent verschillende modi, waarvan de belangrijkste de Single Player-,Multiplayer- en Mission-mode zijn. In de Single Player-mode moet je vechten tegen meerdere computers achter elkaar, in andere games heet dit vaak ‘Arcade’, grote kans dus dat je er al mee bekend bent. In de Multiplayer-mode kun je vechten tegen een vriend(in) en in Mission-mode kun je het verhaal volgen door middel van missies. Zoals eerder gezegd: iedere mode draait om vechten. Laten we daarom maar gelijk overgaan op dat gedeelte. Het vechten is eigenlijk vrij simpel: je kiest een personage, gaat de ring in en probeert je tegenstander helemaal kapot te slaan. Het klinkt alsof je een vechtgame hebt uitgekozen waar er al 1000 van zijn, maar toch moet gezegd worden dat Naruto meer is dan een standaard fighter. Ieder personage heeft namelijk unieke aanvallen, wat erop neer komt dat alleen het verdedigen vrijwel hetzelfde is bij iedereen. Vechten gebeurt dus gevarieerd, waardoor het langer leuk is. Ook de manier waarop gevochten wordt, zit leuk in elkaar. Je kunt aanvallen doen met de knoppen, maar ook het bewegen van je controller kan leiden tot combo’s. Zwaai je bijvoorbeeld je Wii Remote vijf keer heen en weer, dan zal je personage op het scherm vijf machtige variërende stoten achter elkaar uitvoeren. Andere aanvallen, zoals een grab, gaan dan wel weer met slechts één druk op de knop. Je hoeft dus niet de hele tijd met je armen te slingeren om een wedstrijd te winnen. Nog interessanter zijn de special attacks. Deze kunnen uitgevoerd worden nadat je genoeg klappen hebt uitgedeeld aan je tegenstander. Je activeert zo’n aanval met een knop, maar om het uiterste eruit te halen zul je de Wii Remote bewegingen die op het scherm verschijnen, moeten nabootsen. Aan de ene kant is dit dus een game waarbij je de Wii Remote goed gebruikt, maar aan de andere kant blijft het wel nog lekker ouderwets dankzij de knoppen. Overigens moet daar ook bij gezegd worden dat je de game ook kunt spelen met de Classic Controller en de GameCube controller. Wellicht dat die opties handiger zijn voor competitief spelen, maar het brengt minder plezier met zich mee.
Waar het dus in de Single Player en Multiplayer mode enkel om het in elkaar slaan van je tegenstander gaat, daar heb je ook nog de Mission-mode om het verhaal van deze game te volgen en de besturing beter onder de knie te krijgen. In Mission-mode leer je in het begin stap voor stap hoe je welke aanval kunt doen en op welke manieren je kunt verdedigen. Dit zijn er meer dan je zou denken, dus het spelen van deze mode is sowieso wel handig. Later zul je gevechten moeten winnen of speciale opdrachten moeten uitvoeren zoals het weerkaatsen van alle aanvallen. Het niveau van de missies blijft omhoog gaan, waardoor je dus echt beter kunt worden in het spel. Natuurlijk wordt tussendoor ook een verhaal verteld, wat gaat door middel van simpele filmpjes. Als laatste is er ook nog een mode waarin je mini-games kunt spelen die speciaal voor de Wii Remote zijn gemaakt. Niet heel speciaal, maar wel leuk om even te doen.

Naruto: Clash of Ninja Revolution II

Konichiwa Tot nu toe klinkt Naruto: Clash of Ninja Revolution als een goede game en om eerlijk te zijn: er is vrij weinig mis mee. Het vechten is leuk en gevarieerd en de besturing goed uitgewerkt. Het spel bevat behoorlijk wat personages, waarvan een hoop die je nog kunt ontgrendelen. Het weliswaar niet het beste vechtspel ooit, maar zeker wel vermakelijk. Toch zullen de meeste fans van de Japanse show waarschijnlijk struikelen over de stemmen. Alle stemmen zijn namelijk ingesproken door Engelstalige acteurs en de optie om Japanse stemmen te gebruiken is er niet. Nu hebben die acteurs overigens geen slecht werk geleverd. Sterker nog, de stemmen zijn overtuigend ingesproken en passen bij ieder personage, maar het is voor te stellen dat fans het raar vinden om te spelen met deze Engelse stemmen.

Wat overigens wel een minpunt is, zijn de tussenfilmpjes in de Mission-mode. Deze bestaan enkel uit tekst en hier en daar een tekeningetje van een personage. Heel teleurstellend, want het introfilmpje van de game bevat heerlijke anime beelden. Waarom de tussenfilmpjes dan zo ontzettend karig zijn, is toch wel vreemd. Wellicht dat Tomy hier iets meer tijd en moeite in had moeten steken, dan had het resultaat namelijk heel mooi kunnen zijn. Qua graphics zit het wel snor met Naruto. Het is spel is volledig gecell-shaded en in de gevechten zit diepte. Echt 3D kun je het niet noemen, maar je kunt stapjes in de achtergrond nemen om aanvallen te ontwijken, de camera beweegt dan automatisch mee om het beeld weer normaal te zetten. Er is geen sprake van framedrops en het spel speelt lekker weg. Het geluid is ook dik in orde, maar zoals eerder gezegd kunnen de Engelse stemmen problemen op leveren voor Japanse fans. Hoe dan ook, ze zijn gelukkig wel goed ingesproken en je kunt duidelijk merken dat er veel aandacht aan besteed is. Ook de achtergrond muziek is netjes en geluidseffecten uit de serie keren terug in deze game.
Conclusie Al met al is Naruto: Clash of Ninja dus een leuke vechtgame, met veel herkenning voor de fans. Diezelfde fans zullen zich wel even over de stemmen heen moeten zetten, maar dan hebben ze wel een volwaardige Naruto game in handen. De Mission-mode heeft wellicht wat karige tussenfilmpjes, maar daar staat tegenover dat de missies zelf leuk om te doen zijn. Naruto: Clash of Ninja is dus een goede fighter en absoluut een toevoeging voor de Wii.

N1 Score: 8

+

-

Gekoppelde games

Naruto Shippuden: Clash of Ninja Revolution European Version (Wii)