[Review] Geschreven door Quint op 2008-06-21 01:35:18

Final Fantasy CC: Ring of Fates

Je bent jong, onervaren, maar hebt wel een enorme wilskracht. Je bent een klein jochie genaamd Yuri, en je moeder is al sinds enkele jaren gestorven. De enige personen die je over hebt, zijn je vader en je tweelingzusje Chelinka. Ook twee vrienden van je vader, de magiër Alhanalem en de vrouwelijke alchemist Meeth, welke wonen in hetzelfde dorpje als jij, hebben een plekje in je hart veroverd. Zo leven jullie met zijn vijven een vredevol leventje, waarin jij en je tweelingzusje een hechte band lijken te hebben incluis speciale krachten. Je wilt deze krachten uitbuiten, want ooit zul je net zo groot en sterk worden als je vader.

[url=/files/148ffcc10.jpg][img]/files/148ffcc10.jpg width=500 border=0][/img][/url]
Op een dag... Als op een dag om een onbekende reden je vader voor je neus wordt vermoord door een assasin, lijkt het einde zoek. Je bent emotioneel enorm gekwetst, maar je weet deze gevoelens om te zetten in wraak. Wanneer blijkt dat deze moordenaar ook verantwoordelijk is voor de dood van je moeder, weet je het zeker: je zult eindeloos trainen om te groeien waarna je met je tweelingzusje en je vaders vrienden op pad gaat. Je zusje kan niet vechten, maar is wel slim. Daarnaast maakt ze ongekende krachten bij je los, vanwege jullie speciale band. Dit resulteert in het algemene gebruik van krachtige combo's die je in close-combat met je zwaard kunt maken. Alhanalem kan logischerwijs magische aanvallen uitvoeren en Meeth kan magiebollen brouwen, in een pot veranderen en daarmee wegvliegen of weggeschoten worden, of simpelweg slaan met haar stok. Ook kom je al gauw in je avontuur een springgraag mannetje tegen genaamd Gnash die uitstekend overweg kan met de pijl en boog.
[url=http://www.gamerankings.com/screens5/925295/3.jpg][img]http://www.gamerankings.com/screens5/925295/3.jpg width=250 border=0][/img][/url] [url=http://www.gamerankings.com/screens5/925295/2.jpg][img]http://www.gamerankings.com/screens5/925295/2.jpg width=250 border=0] [/img][/url]
Stotteren Zo vorm je een party van vier in een wereld vol gevaren. Alles wordt volledig weergegeven in 3D met een perspectief dat enigszins van schuinbovenaf is genomen. De graphics zijn voor DS-kenmerken erg geslaagd en kunnen je versteld doen staan. Oog voor detail in de pakjes van allerlei characters is bijvoorbeeld aanwezig. Dit brengt echter ook gelijk een enorme domper met zich mee; mocht het druk worden op je scherm, dan vliegen de framedrops je om de oren. Dit wordt veroorzaakt door de vele vijanden die zomaar kunnen verschijnen en het rondhuppelen van je party. Blijkbaar kan de Nintendo DS deze pracht dus eigenlijk niet aan. Een ander negatief aspect van deze volledige 3D-wereld is het ontbreken van een analoge stick op de Nintendo DS. In sommige situaties zul je namelijk merken dat het D-pad niet altijd even vloeiend werkt. Vooral bij diagonaal lopen kun je in de problemen komen.
[IMG]/files/fffcccds1.jpg[/IMG] [IMG]/files/fffcccds2.jpg[/IMG]
Kort door de bocht genomen Final Fantasy: Crystal Chronicles: Ring of Fates is kort door de bocht genomen een RPG met direct combat-gevechten. Mij persoonlijk spreekt dat enorm aan en natuurlijk helemaal wanneer het goed is uitgewerkt. Dit is echter niet helemaal het geval. Waar de actie zich allemaal afspeelt op het bovenste scherm, daar wordt het touchscreen onder andere gebruikt om te wisselen tussen de personages van je party. Om dit tijdens een gevecht te doen, verlies je kostbare tijd wanneer je je stylus tevoorschijn moet toveren. Het gevolg is dat je haastig met je vinger op het desgewenste character drukt, wat resulteert in vlekken op je scherm. Dit geldt niet alleen hiervoor, maar ook voor het selecteren van de magiebollen. Deze magiebollen vind je ook op het touchscreen en staan voor verschillende krachten. Zo kun je healen, reviven of simpelweg aanvallen met stroom, vuur of water. Om deze te selecteren voor het desgewenste character, selecteer je eerst het character en vervolgens de magiebol. Druk op de x-knop, houd hem ingedrukt en je zult zien dat er een cirkel op je scherm verschijnt. Vervolgens gebruik je de D-pad om deze cirkel te bewegen, waarna je de kracht loslaat op de gewenste plek. Zo val je dus eventueel je vijanden aan en/of heal je je eigen party. De makers doen er echter nog een schepje bovenop met het 'magiebollencombo-aspect'. Hiermee kun je bovenop een al geplaatste cirkel, een ander character ook een dusdanige cirkel laten plaatsen, waardoor je aanval een stuk krachtiger wordt. In je eentje is dit geen doen; je zult veel te veel moeten selecteren op je touchscreen en dit is ongeoorloofde tijd in een realtime-gevecht. Een extra welke je vrijwel nooit zult gebruiken in de singleplayer. Het gebruiken van de magiebollen zelf is namelijk al tijdrovend genoeg.
[url=http://www.gamerankings.com/screens5/925295/7.jpg][img]http://www.gamerankings.com/screens5/925295/7.jpg width=250 border=0][/img][/url] [url=http://www.gamerankings.com/screens5/925295/9.jpg][img]http://www.gamerankings.com/screens5/925295/9.jpg width=250 border=0][/img][/url]

Final Fantasy CC: Ring of Fates II

Co-op Maar gelukkig heeft Square Enix iets unieks achter de hand. Een volledige co-op modus tot vier spelers zorgt er namelijk voor dat je avontuur een stuk aangenamer wordt en deze combo's een stuk handzamer! Een vereiste is wel dat iedereen een gamecard heeft, maar dat mag de pret niet drukken. Een bijkomend nadeel zijn wederom de framedrops, waarvan je nóg meer last hebt in deze speeloptie.

[IMG]/files/fffcccds3.jpg[/IMG] [IMG]/files/fffcccds4.jpg[/IMG]
Kerkers, kerkers en nog eens kerkers Maar goed, je hebt niet altijd een aantal vrienden bij je en je verwacht van een Final Fantasy-titel natuurlijk wel een zeer degelijk singleplayer-avontuur. Die is er ook, in zekere zin, maar je moet er wel van houden. Ring of Fates is namelijk niet het type RPG waarin je veel dorpjes bezoekt en met characters praat. Nee, het is vooral gericht op het vechten. Je zult kerker na kerker afstruinen, experience poins verdienen, uplevelen, geld verzamelen, items bij elkaar scharrelen en je outfit met wapens tweaken. Eigenschappen die in vrijwel iedere RPG te vinden zijn, maar in Ring of Fates ligt hier dus de nadruk op. Dit kan na een tijdje, wat bij mij zeker het geval was, gaan vervelen. Je hebt nog maar net een indrukwekkende baas verslagen, die overigens stuk voor stuk enorm mooi en groots gepresenteerd worden met ieder een zwakke plek en imposant voorkomen, of je zit alweer in een volgende kerker. Ik ben meer van de geronde RPG's, die zich meer richten op het puzzelaspect en sidequests in dorpjes en dergelijke. Ring of Fates biedt dit haast niet. De kleinschaligheid van het aantal dorpjes had ik al genoemd, maar de puzzels verdienen ook een afstraffing. Mocht je er namelijk één tegenkomen, dan is deze zó enorm simpel, dat je eigenlijk niet eens in de gaten had dat dit überhaupt een uitdaging moest zijn. Zo kom je ook regelmatig dezelfde puzzel tegen en dit komt nogal geforceerd over.
[url=http://www.gamerankings.com/screens5/925295/4.jpg][img]http://www.gamerankings.com/screens5/925295/4.jpg width=250 border=0][/img][/url] [url=http://www.gamerankings.com/screens5/925295/6.jpg][img]http://www.gamerankings.com/screens5/925295/6.jpg width=250 border=0][/img][/url]
Vijanden incluis frustrerende AI Gelukkig wordt deze moeilijkheidsgraad rechtgetrokken in de gevechten. De vijanden, die 'uit het niets' verschijnen, zijn vaak pittig en vereisen een zeer gevarieerde aanpak. De één is zwak tegen magie, de ander tegen zwaardslagen en weer een ander bevindt zich continu in de lucht waardoor je veel zult moeten springen en hakken. Al deze aanvallen voer je uit met de knoppen van de Nintendo DS; het touchscreen wordt echt puur en alleen gebruikt voor het selecteren van dingen. Nu ben je dus met een party, maar indien je alleen speelt, zul je vrijwel niets aan je CPU-medespelers hebben. De AI is namelijk enorm slecht en ze staan meer in de weg dan dat ze iets goeds doen. Je zult dus zelf tussen de personages moeten switchen, mocht je wat strategie in de strijd willen gooien. Een jammerlijk minpunt, wat de game frustrerend kan maken in sommige situaties. Audiovisueel De geluidskwaliteit is echter een genot. Op bepaalde momenten zit er een zeer degelijke voice-over in het spel en de geluidseffecten van de magische aanvallen, het clashen van je zwaard en sprongetjes zijn van een hoog niveau. De muziek is een echte sfeerzetter en komt erg goed tot zijn recht uit de kleine speakertjes van je dubbelschermige handheld. Overigens verdienen de tussenfilmpjes een speciale vernoeming: deze zijn, zoals we van de Final Fantasy-games gewend zijn, adembenemend.
[IMG]/files/fffcccds5.jpg[/IMG] [IMG]/files/fffcccds6.jpg[/IMG]
Conclusie Al met al is Final Fantasy: Crystal Chronicles: Ring of Fates een zeer degelijke RPG, welke hier en daar wat steekjes laat vallen. Dit is te vinden in de soms te gecompliceerde manier van aanvallen, de framedrops, de slechte AI van je partyleden en de onhandigheid van de D-Pad in een volledige 3D-wereld. Allereerst moet je rekening houden met het feit dat dit avontuur vooral draait om het vechten en dus niet het oplossen van puzzels, het bezoeken van dorpjes en het oplossen van sidequests. Dit kan na verloop van tijd vervelend en saai worden, zeker gezien de game een lange levensduur heeft. Je avontuur wordt echter stukken opgeleukt door de vierspeler-co-op modus, maar een eigen gamecard voor elke speler is wel een vereiste. Audiovisueel gezien is het spel enorm sterk en de graphics zijn ook om van te smullen. Tevens is het verhaal van een ongekend niveau door de unieke presentatie ervan. Zo wordt het allemaal zeer dramatisch gebracht inclusief voice-over en hier en daar een tussenfilmpje. Ondanks dit alles blijf ik met het gevoel achter dat er meer in deze Final Fantasy had gezeten. Wellicht dat een volgend deel de eerdergenoemde slordigheidjes weet weg te werken. Een ezel stoot zich immers geen twee keer aan dezelfde steen. Toch?

N1 Score: 7.8

+

-

Gekoppelde games

Final Fantasy: Crystal Chronicles: Ring of Fates (Nintendo DS)