[Special] Geschreven door Quint op 2008-06-24 21:29:27
Link, Zelda & Sheik
Dat Super Smash Bros. Brawl het derde deel is in de Smash Bros.-reeks, behoeft verder geen uitleg. Ieder deel draaide vooral om het rooster aan Nintendo-characters, omdat het juist zo gaaf was om characters uit verschillende games tegen elkaar te laten vechten. In Super Smash Bros. Melee kenden we terugkerende personages, de veteranen, maar ook een aantal nieuwe. Hetzelfde geldt voor het aantal characters in Super Smash Bros. Brawl, dat in totaal op 35 komt. Maar waar komen de vechters van origine vandaan? Wie zijn nieuw, wie kennen we al van vorige delen en wat zijn hun moves? Enige veranderingen ten opzichte van de vorige delen? We zetten alles voor je op een rijtje, met vandaag 15 characters en morgen de laatste 20. Let op: pagina vier bevat een zevental personages dat je moet vrijspelen. Spoiler-alert dus! Link Het was 1985 toen Yamauchi, de toenmalige directeur van Nintendo, Shigeru Miyamoto op het matje riep. Het was kort na het succes van Donkey Kong en Super Mario [url=/files/link.jpg][img]/files/link.jpg width=250 border=0 align=left[/img][/url]Bros. en Yamauchi zag in dat de jonge Miyamoto veel in zich had. Hij kreeg dan ook de opdracht om een nieuw fenomeen ‘uit te vinden’ en hij kreeg daarbij alle vrijheid die hij nodig had. Shigeru hoefde niet lang na te denken over hetgeen wat hij graag zou willen zien in een videogame. Als klein jochie vond hij het namelijk altijd enorm spannend om in de natuur rond te lopen om zo nu en dan een ware grot tegen te komen. Hij vroeg zich dan altijd af wat zich aan het einde van die grot zou bevinden. Ook las hij veel boeken en keek hij films, welke allemaal te maken hadden met avonturieren. De hormonen in Miyamoto’s lijf deden hem beseffen dat het enigszins aangenaam zou zijn als er een prinses aan het einde van al je geploeter en gesjouw op je stond te wachten. Uiteraard kon dit alleen gepaard gaan met een grote bad-guy in het verhaal. Deze losse ideeën werden samengebracht en uitgebreid tot het kaliber The Legend of Zelda-avontuur zoals we dat hedendaags kennen. Één zeer belangrijk aspect wat Miyamoto altijd in het achterhoofd heeft gehouden, is dat de speler zich uitstekend moest kunnen identificeren met het hoofdpersonage. Hij wil de speler het gevoel geven daadwerkelijk de held te zijn. Dit is terug te vinden in de naam ‘Link’. Link is letterlijk een link tussen jouw normale wereld en de wereld waarin jij de held speelt. Het ontbreken van tekst voor het hoofdpersonage is hier een logisch vervolg op. Link zelf heeft namelijk niets te zeggen. Jíj bent Link. Inmiddels zijn er zo’n 25 Zelda-games en is Link een waar icoon van Nintendo. Het is dan ook niet meer dan logisch dat Link een gastrol speelde in de eerste Super Smash [url=/files/link_070523a-l.jpg][img]/files/link_070523a-l.jpg width=192 border=0 align=right[/img][/url]Bros. De spelserie kende namelijk een enorme fanbase en Link is hier hoofdzakelijk het gezicht van. Daarnaast was het character uitermate geschikt voor de game; Link is immers een geleerde zwaardvechter en samen met zijn arsenaal aan bommetjes, de boemerang en pijl en boog, kan dat voor een leuke mix zorgen. In het eerste deel was de pijl en boog nog niet aanwezig, maar in Melee werd dit toegevoegd aan zijn arsenaal. Daarnaast is Link in ieder Super Smash. Bros. deel een vlug doch relatief zwaar character met snelle zwaardslagen en lange afstandsaanvallen in de vorm van de eerdergenoemde wapens. In Super Smash Bros. Brawl is vrijwel niets veranderd. De The Legend of Zelda: Ocarina of Time Link is [url=/files/link_070523c-l.jpg][img]/files/link_070523c-l.jpg width=192 border=0 align=right[/img][/url]qua looks verworpen en de The Legend of Zelda: Twilight Princess Link komt daarvoor in de plaats. Nog steeds kan de groengeklede kerel gooien met bommetjes, zijn boomerang welke dit keer gepaard gaat met een wervelwind en schieten met zijn pijl en boog. Ook de befaamde ‘rondzwiep’-aanval met bijbehorende kreun is nog steeds van de partij. Gepaard met sterke downsmash-aanvallen is Link zeker een kracht om rekening mee te houden. Zou je denken. Competitief gezien blijkt Link namelijk het één-na-zwakste character te zijn in Super Smash Bros. Brawl. Dit komt met name door het feit dat zijn finishing-smashes niet bepaald krachtig zijn. Anders dan dat is er nog de nieuwe Final Smash waarbij Link zijn tegenstanders meerdere malen gigantisch veel zwaardslagen geeft, waarbij het Triforce-teken verschijnt. Zelda & Sheik Zelda kent vele kanten en wordt per Zelda-deel anders neergezet. In het algemeen kan echter gezegd worden dat Zelda de prinses van Hyrule is, het land waar The [url=/files/zelda.jpg][img]/files/zelda.jpg width=250 border=0 align=left[/img][/url]Legend of Zelda zich vrijwel altijd in afspeelt, en bezit heeft van de Triforce of Wisdom. Ganon heeft deze kracht nodig om de Triforce compleet te maken om vervolgens onsterfelijk te worden. Dit is de reden dat hij Zelda constant kidnapt waarna een held moet komen redden. Deze held is de drager van de Triforce of Courage: Link. In vele Zelda-delen, zoals de originele The Legend of Zelda, moet Link er eerst achterkomen dat hij de uitverkorene is. Gaandeweg krijg je het doel voor ogen om de prinses Zelda te redden. Zelda wordt in de serie vaak neergezet als een kind, tiener of erg jonge dame met blonde haren en blauwe ogen. Ze heeft echter een volwassen uiterlijk in The Adventure of Link, The Legend of Zelda: Ocarina of Time en The Legend of Zelda: Twilight Princess. Ook haar haren verschillen van kleur; waar ze normaal blond zijn, daar zijn ze in The Legend of Zelda, The Adventure of Link en in Twilight Princess bruin. Tevens kent Zelda meer diepgang naar mate de delen vorderen, maar speelbaar is ze, behalve in het spel Zelda’s Adventure, nooit geweest. Zo speelt ze niet langer de rol van de hopeloze prinses, maar helpt ze Link zelfs in Ocarina of Time en The Wind Waker om Ganon te verslaan. Zo blijkt dan ook door de delen heen dat Zelda magische krachten bezit. Dat is echter niet alles. Ze kent ook alter-ego’s die per stuk ook weer hun eigen krachten kennen. Sheik is één van die alter-ego’s, die we zien in Ocarina of Time. Zelda [url=/files/sheik.jpg][img]/files/sheik.jpg width=250 border=0 align=right[/img][/url]heeft de gedaante aangenomen van een Sheikah, om zo Link te kunnen helpen bij zijn quest zonder dat Ganon dit merkt. Ze bespeelt de harp om zo liedjes door te geven en kent speciale krachten zoals het ‘opgaan in rook’. Zelda en Sheik zijn pas in de Super Smash Bros. serie opgenomen in Super Smash Bros. Melee. De precieze reden hiervoor is onbekend, want Zelda kent in Melee namelijk de Sheik-transformatie uit Ocarina of Time en die game was al een tijdje uit ten tijde van de Super Smash. Bros-release. Wellicht was deze transformatie een vereiste vanaf het begin en was dit technisch nog niet mogelijk op de Nintendo 64. Hoe dan ook, Zelda is in Melee een relatief langzaam character en wordt gekenmerkt door haar magische krachten, afkomstig van de godinnen Din, Nayru en Farore. Tevens heeft ze dus de mogelijkheid te transformeren in Sheik, wat meteen een geheel nieuw assortiment aan bewegingen en aanvallen met zich meebrengt. Zo is Sheik erg snel en erg sterk in de lucht. Ten opzichte van Brawl is er vrijwel niets veranderd wat betreft de aanvallen op de Final Smash na, welke het afvuren van de Light Arrow is. Hier en daar vind je een kleine aanpassing in de knockback, maar de principes zijn hetzelfde gebleven. Qua uiterlijk is men echter van het Ocarina of Time-design overgestapt naar het Twilight Princess-design. Zelfs Sheik heeft een metamorfose ondergaan, ondanks het feit dat dit personage niet te vinden was in Twilight Princess. Deze was namelijk in een later stadium uit de game geschrapt. Toch was het volledige 3D-model van Sheik al gemaakt en Eiji Aonuma heeft deze dan ook opgestuurd naar Sakurai, zodat hij deze vorm van Sheik kon gebruiken voor Super Smash Bros. Brawl.
Captain Olimar, Ice Climbers, Samus & Fox
Captain Olimar Captain Olimar is een personage afkomstig uit de spelserie Pikmin, welke een interessante historie heeft. Één van Shigeru [url=/files/pikmin.jpg][img]/files/pikmin.jpg width=250 border=0 align=left[/img][/url]Miyamoto’s grootste hobby’s is tuinieren. Op een dag liep hij weer eens te spelen in zijn tuin en bedacht hij dat hij zijn flora wel eens zou kunnen combineren tot iets unieks in een game, gecombineerd met een element wat hij al had: Super Mario 128. Super Mario 128 is een heel vaag verhaal op zich, wat tot op de dag van vandaag nog steeds niet duidelijk is. Sinds de aankondiging van de werknaam Mario 128 in 1997 als vervolg op Super Mario 64 en sinds de presentatie van een demo op de SpaceWorld in 2000, werd Super Mario 128 beschouwd als een Mario-titel in spe. De demo liet allerlei Mario’s zien, rondlopend op een wereldbol. Ze konden blijven plakken, maar ook geordend worden. Miyamoto heeft tot en met 2007 iedereen wijs gemaakt dat Super Mario 128 nog steeds een titel was die in de maak zou zijn voor een Nintendo-console. Het was niet Super Mario Sunshine en ook niet Super Mario Galaxy. Daarnaast is hij van een GameCube-release verplaatst naar de Wii, maar Miyamoto liet eind 2007 weten dat de meeste ideeën van Super Mario 128 terug te vinden zijn in Pikmin. Het is dus nog steeds niet duidelijk of Super Mario 128 nog steeds in de maak is, of dat Shigeru het hoofdconcept in Pikmin heeft gestopt. Het lijkt er in ieder geval wel op. Pikmin was dus geboren en kreeg het verhaaltje met zich mee, gebaseerd op Miyamoto’s gedachten: hoe het zou zijn om als klein wezentje te leven in een enorme [url=/files/pikmin_080109b-l.jpg][img]/files/pikmin_080109b-l.jpg width=192 border=0 align=right[/img][/url]wereld van fauna. Je enige vriendjes en hulp zouden kleine bloempjes zijn, genaamd de Pikmin. Deze naam is afgeleid van Shigeru’s hond, een Shetland Sheepdog, die Pikku heette. Het hoofdpersonage van de game, een reiziger die neerstort op een wereld met allerlei bloemen en planten om zich heen, moest er grappig en verward uitzien om de speler ook daadwerkelijk het gevoel te geven in een vreemde wereld te zijn beland. Dit werd Captain Olimar, wiens naam afkomstig is van Mario. De Japanse naam voor Olimar is immers Orima. Qua uiterlijk heeft hij ook wat weg van Mario: zie de overeenkomende grote, ronde neus. Verder is het een personage met korte armpjes en korte beentjes en een zeer rond hoofd, wat hem een tevens een schattig voorkomen meegeeft. Door zijn kleine gestalte was het een verrassing toen Captain Olimar werd aangekondigd als speelbaar character in Super Smash Bros. Brawl. Het is natuurlijk wel een character van Shigeru Miyamoto, dus [url=/files/pikmin_080109d-l.jpg][img]/files/pikmin_080109d-l.jpg width=192 border=0 align=left[/img][/url]de kans was groot, maar relatief gezien zou Olimar veel te klein zijn om te vechten. Deze verhoudingen zijn echter overboord gegooid en zo krijgt Olimar alsnog een respectabele lengte om zich stand te kunnen houden tussen de andere vechters. Zijn aanvallen zijn gecombineerd met de Pikmin; hij gebruikt ze om weg te gooien, maar ook als verlengsnoer om zo in het speelveld te blijven. Tevens is het bekende fluitje om de Pikmin te ordenen aanwezig, om zo de verwijzingen naar de originele game aan te dikken. Daarnaast kan de kapitein zelf ook de nodige klappen uitdelen, al doen ze geen van allen veel schade. Captain Olimar met zijn Pikmin moet het dan ook vooral hebben van zijn snelle aanvallen met een zeer lage recovery, die zo de schade aanzienlijk doen oplopen. Zijn Final Smash is ook afkomstig uit Pikmin: de Final Day laat de characters op het speelveld aangevallen worden door de bekende monstertjes uit de Pikmin-serie, waarbij Olimar veilig in zijn raket is weggevlogen.
Sonic & Snake
Sonic In de tijd dat Nintendo en SEGA nog rivalen waren zochten de twee bedrijven constant manieren om elkaar af te troeven of te [url=/files/sonic.jpg][img]/files/sonic.jpg width=250 border=0 align=left[/img][/url]imiteren. SEGA had een mascotte nodig. Yuji Naka en andere SEGA programmeurs en ontwerpers gingen aan de slag. Ristar, Alex Kidd geen enkel figuur had genoeg aanhang om het gezicht van SEGA te worden. Naoto Oshima kwam met een mislukt konijn op de proppen en Yuji Naka dacht na over de eigenschappen van het wezen. Hij wordt daarom gezien als de bedenker van Sonic. Naoto maakte van het konijn een razendsnelle egel. Het was wellicht een idee van Naka om Sonic snel te maken om de extra kracht van de Genesis tegenover de NES extra aandacht te geven immers moest Yuji Naka de game programmeren.. Officieel blijft SEGA volhouden dat Yuji Naka de bedenker is van de gameplay het character en de naam van Sonic. Het is daarentegen keer op keer bewezen dat niet Naka maar Naoto Sonic ontworpen heeft. Yuji Uekawa nam het werk van Naoto Oshima over toen hij SEGA verliet en Artoon oprichtte. In Sonic Adventure maakte we voor het eerste kennis met de lange ‘menselijke’ Sonic die de plaats van de blauwe egel innam. Met de stap naar 3D ging ook de kwaliteit van de Sonic spellen drie stappen achteruit. Sonic is het tweede third party character dat mee vecht in Super Smash Bros. Brawl. Hij kan eindelijk de strijd met Mario [url=/files/sonic_071010d-l.jpg][img]/files/sonic_071010d-l.jpg width=192 border=0 align=right[/img][/url]beslechten en ook de andere Nintendo characters laten zien dat hij veel beter is. Sonic is verreweg de snelste van iedereen en zelfs Captain Falcon kan hem niet bijhouden. De aanvallen zijn net zoals zijn bewegingen gebaseerd op snelheid. Met de Spindash beukt hij zijn tegenstanders omver en met de Spring Jump geeft een grote trampoline hem extra hoogte. De Spincharge dient als krachtige luchtaanval en met een aantal Homing Attacks laat hij zijn tegenstanders geen moment alleen. De lange armen en benen van de moderne Sonic delen tevens veel schade uit. De Final Smash is natuurlijk zijn Super Sonic transformatie waarmee hij roekeloos over het scherm heen schiet en dat is tevens zijn grote minpunt. Sonic is moeilijk onder de controle te houden en onervaren spelers zullen vaak door eigen fouten de afgrond in vallen! Snake Hideo Kojima heeft altijd veel informatie verstrekt over de ontwikkeling van de Metal Gear games. Solid Snake is geïnspireerd door actiefilms. De naam van Snake komt van de film Escape from New York. De held in die [url=/files/snake2.jpg][img]/files/snake2.jpg width=250 border=0 align=left[/img][/url]film heet namelijk Snake Plissken. De naam Plissken wordt in Metal Gear Solid 2 tevens door Snake gebruikt als codenaam in zijn gesprekken met FOXHOUND agent Raiden. Daarnaast was de look van Snake jarenlang gedefinieerd door Mel Gibson(Lethal Weapon) en Michael Biehn(The Terminator). De boxart van de eerste Metal Gear op de NES is min of meer een tekening van een scene uit The Terminator. Kojima zegt dat de gelijkenis met films goed was voor de marketing. In de allereerste Metal Gear was er echter nog geen persoonlijkheid en was Snake gewoon de avatar voor de speler. Het uiteindelijke unieke ontwerp van Solid Snake was een combinatie van de action-hero look en de animé stijl waar men in Japan dol op is. Het werd Yoji Shinkawa die Snake tekende zoals we hem vandaag de dag kennen! Solid Snake was de held in Metal Gear: een tactische spionnengame op de MSX computer. De special unit FOXHOUND agent Solid Snake onder het commando van Big Boss had de opdracht om in zijn eentje het zwaar bewaakte en bewapende Outer Heaven te [url=/files/snake_070921b-l.jpg][img]/files/snake_070921b-l.jpg width=192 border=0 align=right[/img][/url]betreden en te vernietigen. De intriges en dramatische scènes werden al in de eerste Metal Gear game geïntroduceerd. Aan het einde van het spel bleek dat Big Boss niet alleen je opdrachtgever was maar ook de leider van Outer Heaven! Hideo Kojima groeide mede door de Metal Gear-serie uit tot een waar icoon in de gamewereld. Solid Snake werd als eerste aangekondigd als third party character voor Super Smash Bros. Brawl. In het nieuwste deel van de Metal Gear Saga getiteld: Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots kruip je in de huid van een oude en zieke Solid Snake. In Super Smash Bros. Brawl is hij gelukkig zo fit als een hoentje en gebruikt hij zijn wapentuig om zijn vijanden het vuur aan de schenen te leggen. [url=/files/snake_070921c-l.jpg][img]/files/snake_070921c-l.jpg width=192 border=0 align=left[/img][/url]Snake kan explosieven plaatsen en deze op commando opblazen. Daarnaast heeft hij een UAV bij zich waarmee hij hoog de lucht in kan vliegen. Met handgranaten gaat hij iets minder subtiel te werk en deze kunnen tevens opgevangen worden door zijn tegenstanders. Een Nikita Rocket Launcher is zijn laatste troef. De projectielen zijn op afstand bestuurbaar en kunnen vrij eenvoudig op vijanden afgestuurd worden. De combo’s waarmee hij menig bewaker bewusteloos heeft geslagen behoord eveneens tot zijn moveset. Hij kan ten slotte met de Final Smash een helikopter oproepen. Snake zelf springt op de touwladder van het gevaarte waarna hij zijn Grenade Launcher tevoorschijn haalt om zijn vijanden te bestoken!
Zeven spoiler-characters!
Falco Falco werd in Star Fox geïntroduceerd als de copiloot van Fox en is niet meer van zijn zijde geweken. Hij kwam zelfs Fox helpen aan [url=/files/hidden04/hidden04.jpg][img]/files/hidden04.jpg width=250 border=0 align=left[/img][/url]het einde van zijn soloavontuur op Dinosaur Planet. De rivaliteit tussen de twee is minstens zo belangrijk als de vriendschap. Falco ziet zichzelf als de beste fighter-pilot in het Lylat System en wil dat keer op keer bewijzen! In Super Smash Bros. Brawl gaat Falco zijn tegenstanders te lijf met een Blaster die sterker is dan die van Fox. Daarnaast heeft hij nu zijn eigen vechtstijl. Met zijn vleugels deelt hij rake klappen uit om zijn tegenstanders vervolgens uit te schakelen met sterke stoten. De Fox Illusion heeft hij omgedoopt tot Falco Phantasm. De nieuwe variant heeft een verticaal in plaats van een horizontaal effect. Het is perfect om vijanden de afgrond in te rammen die proberen om terug op de arena te klimmen. Met de Fire Bird aanval gooit Falco één van zijn vogeleigenschappen in de strijd namelijk zijn snavel. De sprongen van Falco zijn aanzienlijk hoger dan die van Fox en sommige andere characters. Hij heeft als enige nadeel zijn lichte gewicht waardoor hij snel de arena uitvliegt. Daarnaast zijn Falco’s bewegingen op het land niet zo soepel en snel als die van Fox. Wolf Wolf is een nieuw character in de Smash Bros. line-up. Hij deed zijn intrede in de Star Fox serie als tegenstander en rivaal van Fox en Falco. Met team Star Wolf die [url=/files/hidden12.jpg][img]/files/hidden12.jpg width=250 border=0 align=right[/img][/url]regelmatig van leden verandert kiest hij de kant van degene die het meest betaald. Zodoende is hij al meerdere malen ingehuurd door de slechte Andross die wil dat hij Fox uitschakelt. Wolf ziet er angstaanjagend uit maar heeft niet altijd kwade bedoelingen. In Star Fox Assault hielp hij uiteindelijk Fox om de Apparoids te verslaan. De rivaliteit tussen Fox en Wolf zorgt er echter voor dat de twee elkaar constant blijven aanvallen! “Can’t let you do that Star Fox!”, met dit motto betreedt Wolf O’ Donnell het strijdtoneel. Een groot deel van zijn aanvallen lijkt op die van Fox maar net zoals Falco gebruikt hij zijn unieke eigenschappen om de moves te perfectioneren. Wanneer hij in een gevecht belandt, gebruikt hij zijn klauwen om zijn tegenstanders extra schade aan te richten. Dezelfde klauwen gebruikt hij tevens om van grote hoogte op zijn vijanden af te stormen. Aan het einde van de krachtige Fire Wolf luchtaanval deelt Wolf een extra trap uit. Wolf gebruikt zijn reflector vooral als tegenaanval tegen aanstormende vijanden. Met de Wolf Flash kan hij zijn tegenstanders naar beneden lanceren. Het grootste nadeel van Wolf zijn de schichtige bewegingen. Daarnaast heeft hij veel moeite om terug op de arena te klimmen.
Gekoppelde games
Super Smash Bros. Brawl (Wii)