[Special] Geschreven door Quint op 2008-06-24 21:29:27

Link, Zelda & Sheik

Dat Super Smash Bros. Brawl het derde deel is in de Smash Bros.-reeks, behoeft verder geen uitleg. Ieder deel draaide vooral om het rooster aan Nintendo-characters, omdat het juist zo gaaf was om characters uit verschillende games tegen elkaar te laten vechten. In Super Smash Bros. Melee kenden we terugkerende personages, de veteranen, maar ook een aantal nieuwe. Hetzelfde geldt voor het aantal characters in Super Smash Bros. Brawl, dat in totaal op 35 komt. Maar waar komen de vechters van origine vandaan? Wie zijn nieuw, wie kennen we al van vorige delen en wat zijn hun moves? Enige veranderingen ten opzichte van de vorige delen? We zetten alles voor je op een rijtje, met vandaag 15 characters en morgen de laatste 20. Let op: pagina vier bevat een zevental personages dat je moet vrijspelen. Spoiler-alert dus! Link Het was 1985 toen Yamauchi, de toenmalige directeur van Nintendo, Shigeru Miyamoto op het matje riep. Het was kort na het succes van Donkey Kong en Super Mario [url=/files/link.jpg][img]/files/link.jpg width=250 border=0 align=left[/img][/url]Bros. en Yamauchi zag in dat de jonge Miyamoto veel in zich had. Hij kreeg dan ook de opdracht om een nieuw fenomeen ‘uit te vinden’ en hij kreeg daarbij alle vrijheid die hij nodig had. Shigeru hoefde niet lang na te denken over hetgeen wat hij graag zou willen zien in een videogame. Als klein jochie vond hij het namelijk altijd enorm spannend om in de natuur rond te lopen om zo nu en dan een ware grot tegen te komen. Hij vroeg zich dan altijd af wat zich aan het einde van die grot zou bevinden. Ook las hij veel boeken en keek hij films, welke allemaal te maken hadden met avonturieren. De hormonen in Miyamoto’s lijf deden hem beseffen dat het enigszins aangenaam zou zijn als er een prinses aan het einde van al je geploeter en gesjouw op je stond te wachten. Uiteraard kon dit alleen gepaard gaan met een grote bad-guy in het verhaal. Deze losse ideeën werden samengebracht en uitgebreid tot het kaliber The Legend of Zelda-avontuur zoals we dat hedendaags kennen. Één zeer belangrijk aspect wat Miyamoto altijd in het achterhoofd heeft gehouden, is dat de speler zich uitstekend moest kunnen identificeren met het hoofdpersonage. Hij wil de speler het gevoel geven daadwerkelijk de held te zijn. Dit is terug te vinden in de naam ‘Link’. Link is letterlijk een link tussen jouw normale wereld en de wereld waarin jij de held speelt. Het ontbreken van tekst voor het hoofdpersonage is hier een logisch vervolg op. Link zelf heeft namelijk niets te zeggen. Jíj bent Link. Inmiddels zijn er zo’n 25 Zelda-games en is Link een waar icoon van Nintendo. Het is dan ook niet meer dan logisch dat Link een gastrol speelde in de eerste Super Smash [url=/files/link_070523a-l.jpg][img]/files/link_070523a-l.jpg width=192 border=0 align=right[/img][/url]Bros. De spelserie kende namelijk een enorme fanbase en Link is hier hoofdzakelijk het gezicht van. Daarnaast was het character uitermate geschikt voor de game; Link is immers een geleerde zwaardvechter en samen met zijn arsenaal aan bommetjes, de boemerang en pijl en boog, kan dat voor een leuke mix zorgen. In het eerste deel was de pijl en boog nog niet aanwezig, maar in Melee werd dit toegevoegd aan zijn arsenaal. Daarnaast is Link in ieder Super Smash. Bros. deel een vlug doch relatief zwaar character met snelle zwaardslagen en lange afstandsaanvallen in de vorm van de eerdergenoemde wapens. In Super Smash Bros. Brawl is vrijwel niets veranderd. De The Legend of Zelda: Ocarina of Time Link is [url=/files/link_070523c-l.jpg][img]/files/link_070523c-l.jpg width=192 border=0 align=right[/img][/url]qua looks verworpen en de The Legend of Zelda: Twilight Princess Link komt daarvoor in de plaats. Nog steeds kan de groengeklede kerel gooien met bommetjes, zijn boomerang welke dit keer gepaard gaat met een wervelwind en schieten met zijn pijl en boog. Ook de befaamde ‘rondzwiep’-aanval met bijbehorende kreun is nog steeds van de partij. Gepaard met sterke downsmash-aanvallen is Link zeker een kracht om rekening mee te houden. Zou je denken. Competitief gezien blijkt Link namelijk het één-na-zwakste character te zijn in Super Smash Bros. Brawl. Dit komt met name door het feit dat zijn finishing-smashes niet bepaald krachtig zijn. Anders dan dat is er nog de nieuwe Final Smash waarbij Link zijn tegenstanders meerdere malen gigantisch veel zwaardslagen geeft, waarbij het Triforce-teken verschijnt. Zelda & Sheik Zelda kent vele kanten en wordt per Zelda-deel anders neergezet. In het algemeen kan echter gezegd worden dat Zelda de prinses van Hyrule is, het land waar The [url=/files/zelda.jpg][img]/files/zelda.jpg width=250 border=0 align=left[/img][/url]Legend of Zelda zich vrijwel altijd in afspeelt, en bezit heeft van de Triforce of Wisdom. Ganon heeft deze kracht nodig om de Triforce compleet te maken om vervolgens onsterfelijk te worden. Dit is de reden dat hij Zelda constant kidnapt waarna een held moet komen redden. Deze held is de drager van de Triforce of Courage: Link. In vele Zelda-delen, zoals de originele The Legend of Zelda, moet Link er eerst achterkomen dat hij de uitverkorene is. Gaandeweg krijg je het doel voor ogen om de prinses Zelda te redden. Zelda wordt in de serie vaak neergezet als een kind, tiener of erg jonge dame met blonde haren en blauwe ogen. Ze heeft echter een volwassen uiterlijk in The Adventure of Link, The Legend of Zelda: Ocarina of Time en The Legend of Zelda: Twilight Princess. Ook haar haren verschillen van kleur; waar ze normaal blond zijn, daar zijn ze in The Legend of Zelda, The Adventure of Link en in Twilight Princess bruin. Tevens kent Zelda meer diepgang naar mate de delen vorderen, maar speelbaar is ze, behalve in het spel Zelda’s Adventure, nooit geweest. Zo speelt ze niet langer de rol van de hopeloze prinses, maar helpt ze Link zelfs in Ocarina of Time en The Wind Waker om Ganon te verslaan. Zo blijkt dan ook door de delen heen dat Zelda magische krachten bezit. Dat is echter niet alles. Ze kent ook alter-ego’s die per stuk ook weer hun eigen krachten kennen. Sheik is één van die alter-ego’s, die we zien in Ocarina of Time. Zelda [url=/files/sheik.jpg][img]/files/sheik.jpg width=250 border=0 align=right[/img][/url]heeft de gedaante aangenomen van een Sheikah, om zo Link te kunnen helpen bij zijn quest zonder dat Ganon dit merkt. Ze bespeelt de harp om zo liedjes door te geven en kent speciale krachten zoals het ‘opgaan in rook’. Zelda en Sheik zijn pas in de Super Smash Bros. serie opgenomen in Super Smash Bros. Melee. De precieze reden hiervoor is onbekend, want Zelda kent in Melee namelijk de Sheik-transformatie uit Ocarina of Time en die game was al een tijdje uit ten tijde van de Super Smash. Bros-release. Wellicht was deze transformatie een vereiste vanaf het begin en was dit technisch nog niet mogelijk op de Nintendo 64. Hoe dan ook, Zelda is in Melee een relatief langzaam character en wordt gekenmerkt door haar magische krachten, afkomstig van de godinnen Din, Nayru en Farore. Tevens heeft ze dus de mogelijkheid te transformeren in Sheik, wat meteen een geheel nieuw assortiment aan bewegingen en aanvallen met zich meebrengt. Zo is Sheik erg snel en erg sterk in de lucht. Ten opzichte van Brawl is er vrijwel niets veranderd wat betreft de aanvallen op de Final Smash na, welke het afvuren van de Light Arrow is. Hier en daar vind je een kleine aanpassing in de knockback, maar de principes zijn hetzelfde gebleven. Qua uiterlijk is men echter van het Ocarina of Time-design overgestapt naar het Twilight Princess-design. Zelfs Sheik heeft een metamorfose ondergaan, ondanks het feit dat dit personage niet te vinden was in Twilight Princess. Deze was namelijk in een later stadium uit de game geschrapt. Toch was het volledige 3D-model van Sheik al gemaakt en Eiji Aonuma heeft deze dan ook opgestuurd naar Sakurai, zodat hij deze vorm van Sheik kon gebruiken voor Super Smash Bros. Brawl.

Captain Olimar, Ice Climbers, Samus & Fox

Captain Olimar Captain Olimar is een personage afkomstig uit de spelserie Pikmin, welke een interessante historie heeft. Één van Shigeru [url=/files/pikmin.jpg][img]/files/pikmin.jpg width=250 border=0 align=left[/img][/url]Miyamoto’s grootste hobby’s is tuinieren. Op een dag liep hij weer eens te spelen in zijn tuin en bedacht hij dat hij zijn flora wel eens zou kunnen combineren tot iets unieks in een game, gecombineerd met een element wat hij al had: Super Mario 128. Super Mario 128 is een heel vaag verhaal op zich, wat tot op de dag van vandaag nog steeds niet duidelijk is. Sinds de aankondiging van de werknaam Mario 128 in 1997 als vervolg op Super Mario 64 en sinds de presentatie van een demo op de SpaceWorld in 2000, werd Super Mario 128 beschouwd als een Mario-titel in spe. De demo liet allerlei Mario’s zien, rondlopend op een wereldbol. Ze konden blijven plakken, maar ook geordend worden. Miyamoto heeft tot en met 2007 iedereen wijs gemaakt dat Super Mario 128 nog steeds een titel was die in de maak zou zijn voor een Nintendo-console. Het was niet Super Mario Sunshine en ook niet Super Mario Galaxy. Daarnaast is hij van een GameCube-release verplaatst naar de Wii, maar Miyamoto liet eind 2007 weten dat de meeste ideeën van Super Mario 128 terug te vinden zijn in Pikmin. Het is dus nog steeds niet duidelijk of Super Mario 128 nog steeds in de maak is, of dat Shigeru het hoofdconcept in Pikmin heeft gestopt. Het lijkt er in ieder geval wel op. Pikmin was dus geboren en kreeg het verhaaltje met zich mee, gebaseerd op Miyamoto’s gedachten: hoe het zou zijn om als klein wezentje te leven in een enorme [url=/files/pikmin_080109b-l.jpg][img]/files/pikmin_080109b-l.jpg width=192 border=0 align=right[/img][/url]wereld van fauna. Je enige vriendjes en hulp zouden kleine bloempjes zijn, genaamd de Pikmin. Deze naam is afgeleid van Shigeru’s hond, een Shetland Sheepdog, die Pikku heette. Het hoofdpersonage van de game, een reiziger die neerstort op een wereld met allerlei bloemen en planten om zich heen, moest er grappig en verward uitzien om de speler ook daadwerkelijk het gevoel te geven in een vreemde wereld te zijn beland. Dit werd Captain Olimar, wiens naam afkomstig is van Mario. De Japanse naam voor Olimar is immers Orima. Qua uiterlijk heeft hij ook wat weg van Mario: zie de overeenkomende grote, ronde neus. Verder is het een personage met korte armpjes en korte beentjes en een zeer rond hoofd, wat hem een tevens een schattig voorkomen meegeeft. Door zijn kleine gestalte was het een verrassing toen Captain Olimar werd aangekondigd als speelbaar character in Super Smash Bros. Brawl. Het is natuurlijk wel een character van Shigeru Miyamoto, dus [url=/files/pikmin_080109d-l.jpg][img]/files/pikmin_080109d-l.jpg width=192 border=0 align=left[/img][/url]de kans was groot, maar relatief gezien zou Olimar veel te klein zijn om te vechten. Deze verhoudingen zijn echter overboord gegooid en zo krijgt Olimar alsnog een respectabele lengte om zich stand te kunnen houden tussen de andere vechters. Zijn aanvallen zijn gecombineerd met de Pikmin; hij gebruikt ze om weg te gooien, maar ook als verlengsnoer om zo in het speelveld te blijven. Tevens is het bekende fluitje om de Pikmin te ordenen aanwezig, om zo de verwijzingen naar de originele game aan te dikken. Daarnaast kan de kapitein zelf ook de nodige klappen uitdelen, al doen ze geen van allen veel schade. Captain Olimar met zijn Pikmin moet het dan ook vooral hebben van zijn snelle aanvallen met een zeer lage recovery, die zo de schade aanzienlijk doen oplopen. Zijn Final Smash is ook afkomstig uit Pikmin: de Final Day laat de characters op het speelveld aangevallen worden door de bekende monstertjes uit de Pikmin-serie, waarbij Olimar veilig in zijn raket is weggevlogen.

Door Marcel:
Ice Climbers De Ice Cilmbers waren een uniek stel in de character line-up van Super Smash Bros. Melee. De bergbeklimmers werden voor het [url=/files/iceclimbers.jpg][img]/files/iceclimbers.jpg width=250 border=0 align=right[/img][/url]eerst gesignaleerd op de NES en keerden pas in de Smash Bros. serie terug. De Ice Climbers hebben allebei uitrusting bij zich voor barre tochten en grote hamers om onderweg gevaarlijke wezens kort en klein te slaan! Met dezelfde strategie gaan de twee in Super Smash Bros. te werk. De twee hamers delen grote schade uit en de Ice Climbers kunnen er tevens ijsblokken mee schieten. De tweede voor de hand liggende aanval is de mogelijkheid om vijanden te bevriezen. Daarnaast gebruiken de Ice Climbers hun klimtouwen om snel hoogte te maken. Tijdens een ontmoeting met meer vijanden tegelijk kunnen de Ice Climbers hun hamers in de rondte draaien. In principe hebben de twee nauwelijks nieuwe aanvallen meegekregen. De Final Smash activatie laat echter een reusachtige ijsberg verschijnen waar de Ice Climbers zich thuis voelen! De andere characters zijn de ijzige kou natuurlijk niet gewend en lopen veel schade op! Samus Aran Samus Aran is een graag geziene gast in de Smash Bros. arena. Het eerste deel was immers haar Nintendo 64 debuut en enige optreden op de 64-bit console. Het eerste [url=/files/samus.jpg][img]/files/samus.jpg width=250 border=0 align=left[/img][/url]spel waar ze de hoofdrol in speelde was Metroid. Gunpei Yokoi producent van Nintendo divisie Research & Development 1 was een groot fan van sci-fi films en boeken. Hij was Nintendo’s creatieve meesterbrein tot Shigeru Miyamoto die rol van hem overnam. Het was vooral de hardware waar Gunpei alles van af wist waardoor zijn spellen altijd op een bepaalde manier technisch mooier en beter waren dan andere games. Het ontstaan van Samus zal voor altijd een mysterie blijven aangezien Gunpei kort na zijn vertrek bij Nintendo overleed. Nintendo of America heeft een officiële theorie over Samus en de reden waarom Metroid een vrouwelijke hoofdrolspeelster heeft. “Samus is een vrouw in een ruimtepak omdat er destijds geen vrouwelijke spelfiguren waren die een hoofdrol speelden, laat staan in een actievolle en spannende game als Metroid!” De fans plaatsen echter kanttekeningen bij deze conclusie. Een groot aantal Metroid aanhangers denkt namelijk dat het achtergrond verhaal een veel belangrijkere rol speelt dan het schokeffect in 1988. In Metroid II: The Return of Samus raakt de baby Metroid immers gehecht aan Samus. Het is waarschijnlijker dat Samus een vrouw is om dit soort verhaallijnen mogelijk te maken. Een gegeven dat zowel Nintendo of America, Japan en Retro Studios regelmatig over het hoofd zien! Nadat ze zichzelf bewezen had tegen de andere mascottes van Nintendo in Super Smash Bros. kreeg ze eindelijk nieuwe avonturen voorgeschoteld. Het meest recente avontuur op de Wii is Metroid Prime 3: Corruption waarbij ze al haar krachten gebruikt om het universum te redden van de ondergang. In Super Smash Bros. Brawl benut [url=/files/zerosuit_samus.jpg][img]/files/zerosuit_samus.jpg width=250 border=0 align=right[/img][/url]ze haar iconische Gun Arm en Morphball transformatie. Daarnaast verandert Samus in Zero Suit Samus wanneer je een Smash Ball gebruikt. Door het reusachtige laserschot worden zowel haar pak als haar tegenstanders vernietigd! De lenige Zero Suit Samus die haar Varia Suit inruilt voor een bodysuit treed op als een ware atleet. De pijlsnelle bewegingen zijn een lust voor het oog evenals haar uitstraling en charisma. Het verlies van haar pak zorgt er echter wel voor dat ze sneller de arena uitvliegt en dat ze tevens een aantal aanvallen zoals de Screwattack niet meer kan gebruiken. In plaats daarvan benut ze haar multifunctionele pistool als lasso, enterhaak en vuurwapen. In tegenstelling tot Super Smash Bros. Melee vliegt Samus niet binnen enkele klappen de arena uit. Daarnaast hebben sommige wapens een upgrade gekregen en zijn andere verzwakt. De impact van de Super Missle is kleiner geworden en ook de Charge Beam heeft de nodige vuurkracht ingeleverd. De venijnige trappen hebben gelukkig een groter bereik gekregen en met haar handen deelt ze meer schade uit. Een ander voordeel tegenover Melee is natuurlijk de eerder genoemde transformatie waardoor je niet één maar twee characters tot je beschikking hebt! Fox De game Star Fox draaide in tegenstelling tot Mario - en - Zelda-titels niet om de characters maar om de techniek. Argonaut Games werkte aan 3D space shooter en Shigeru [url=/files/fox.jpg][img]/files/fox.jpg width=250 border=0 align=left[/img][/url]Miyamoto en zijn team kregen de opdracht om een hoofdrolspeler te verzinnen. Miyamoto haalde zijn inspiratie uit Star Wars, Star Trek en andere epische ruimtevertellingen. Het leek hem een goed idee om dieren te gebruiken zodat de game ook voor een jonger publiek geschikt was. Uiteindelijk bezocht Miyamoto een gebedsplaats in Japan waar hij een standbeeld zag van een vos die volgens een legende door ronde poorten heen kon vliegen. Het idee werd later verwerkt in Star Fox met de zilveren en gouden ringen! De overige characters uit de Star Fox serie waren de dieren die hij niet had uitgekozen om de hoofdrol te spelen. Star Sparrow werd Falco en Star Wolf werd Wolf O’ Donell. De eerste game van Star Fox werd in Europa omgedoopt tot Star Wing. Het Star Fox team kreeg de opdracht om de slechte keizer Andross te verslaan. De primitieve 3D beelden waren destijds een lust voor het oog. Het vervolg op het eerste Star Fox spel volgde op de Nintendo 64. In Lylat Wars trokken Fox en zijn kornuiten opnieuw ten strijde. Wederom moest je als Fox een groot aantal planeten leeg knallen en je in nood verkerende vrienden rugdekking geven. In Super Smash Bros. Brawl laat Fox zijn Arwing thuis en vertrouwt hij op zijn Blaster en snelheid. Fox was één van de populairste figuren in Melee. Het waren vooral zijn vingervlugge bewegingen en gevarieerde aanvallen. In [url=/files/fox_070611a-l.jpg][img]/files/fox_070611a-l.jpg width=192 border=0 align=right[/img][/url]Super Smash Bros. Brawl is hij terug en zijn de meeste van zijn karakteristieke aanvallen bewaard gebleven. Met de Deflector kun je projectielen van Samus en vuurballen van Mario met gemak afweren. Daarnaast is zijn Fire Fox aanval krachtiger gemaakt. Met de Fox Illusion move kan Fox uit iedere benarde situatie ontsnappen. Zijn razendsnelle benen geven niet alleen de tegenstanders het nakijken, hij kan er tevens krachtige schoppen mee uitdelen. De Smash Ball teleporteert een Land Master waarmee je de vijanden kunt verpulveren. Het kanon de Barrel-roll en het gevaarte zelf zaaien dood en verderf op het slagveld!

Sonic & Snake

Sonic In de tijd dat Nintendo en SEGA nog rivalen waren zochten de twee bedrijven constant manieren om elkaar af te troeven of te [url=/files/sonic.jpg][img]/files/sonic.jpg width=250 border=0 align=left[/img][/url]imiteren. SEGA had een mascotte nodig. Yuji Naka en andere SEGA programmeurs en ontwerpers gingen aan de slag. Ristar, Alex Kidd geen enkel figuur had genoeg aanhang om het gezicht van SEGA te worden. Naoto Oshima kwam met een mislukt konijn op de proppen en Yuji Naka dacht na over de eigenschappen van het wezen. Hij wordt daarom gezien als de bedenker van Sonic. Naoto maakte van het konijn een razendsnelle egel. Het was wellicht een idee van Naka om Sonic snel te maken om de extra kracht van de Genesis tegenover de NES extra aandacht te geven immers moest Yuji Naka de game programmeren.. Officieel blijft SEGA volhouden dat Yuji Naka de bedenker is van de gameplay het character en de naam van Sonic. Het is daarentegen keer op keer bewezen dat niet Naka maar Naoto Sonic ontworpen heeft. Yuji Uekawa nam het werk van Naoto Oshima over toen hij SEGA verliet en Artoon oprichtte. In Sonic Adventure maakte we voor het eerste kennis met de lange ‘menselijke’ Sonic die de plaats van de blauwe egel innam. Met de stap naar 3D ging ook de kwaliteit van de Sonic spellen drie stappen achteruit. Sonic is het tweede third party character dat mee vecht in Super Smash Bros. Brawl. Hij kan eindelijk de strijd met Mario [url=/files/sonic_071010d-l.jpg][img]/files/sonic_071010d-l.jpg width=192 border=0 align=right[/img][/url]beslechten en ook de andere Nintendo characters laten zien dat hij veel beter is. Sonic is verreweg de snelste van iedereen en zelfs Captain Falcon kan hem niet bijhouden. De aanvallen zijn net zoals zijn bewegingen gebaseerd op snelheid. Met de Spindash beukt hij zijn tegenstanders omver en met de Spring Jump geeft een grote trampoline hem extra hoogte. De Spincharge dient als krachtige luchtaanval en met een aantal Homing Attacks laat hij zijn tegenstanders geen moment alleen. De lange armen en benen van de moderne Sonic delen tevens veel schade uit. De Final Smash is natuurlijk zijn Super Sonic transformatie waarmee hij roekeloos over het scherm heen schiet en dat is tevens zijn grote minpunt. Sonic is moeilijk onder de controle te houden en onervaren spelers zullen vaak door eigen fouten de afgrond in vallen! Snake Hideo Kojima heeft altijd veel informatie verstrekt over de ontwikkeling van de Metal Gear games. Solid Snake is geïnspireerd door actiefilms. De naam van Snake komt van de film Escape from New York. De held in die [url=/files/snake2.jpg][img]/files/snake2.jpg width=250 border=0 align=left[/img][/url]film heet namelijk Snake Plissken. De naam Plissken wordt in Metal Gear Solid 2 tevens door Snake gebruikt als codenaam in zijn gesprekken met FOXHOUND agent Raiden. Daarnaast was de look van Snake jarenlang gedefinieerd door Mel Gibson(Lethal Weapon) en Michael Biehn(The Terminator). De boxart van de eerste Metal Gear op de NES is min of meer een tekening van een scene uit The Terminator. Kojima zegt dat de gelijkenis met films goed was voor de marketing. In de allereerste Metal Gear was er echter nog geen persoonlijkheid en was Snake gewoon de avatar voor de speler. Het uiteindelijke unieke ontwerp van Solid Snake was een combinatie van de action-hero look en de animé stijl waar men in Japan dol op is. Het werd Yoji Shinkawa die Snake tekende zoals we hem vandaag de dag kennen! Solid Snake was de held in Metal Gear: een tactische spionnengame op de MSX computer. De special unit FOXHOUND agent Solid Snake onder het commando van Big Boss had de opdracht om in zijn eentje het zwaar bewaakte en bewapende Outer Heaven te [url=/files/snake_070921b-l.jpg][img]/files/snake_070921b-l.jpg width=192 border=0 align=right[/img][/url]betreden en te vernietigen. De intriges en dramatische scènes werden al in de eerste Metal Gear game geïntroduceerd. Aan het einde van het spel bleek dat Big Boss niet alleen je opdrachtgever was maar ook de leider van Outer Heaven! Hideo Kojima groeide mede door de Metal Gear-serie uit tot een waar icoon in de gamewereld. Solid Snake werd als eerste aangekondigd als third party character voor Super Smash Bros. Brawl. In het nieuwste deel van de Metal Gear Saga getiteld: Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots kruip je in de huid van een oude en zieke Solid Snake. In Super Smash Bros. Brawl is hij gelukkig zo fit als een hoentje en gebruikt hij zijn wapentuig om zijn vijanden het vuur aan de schenen te leggen. [url=/files/snake_070921c-l.jpg][img]/files/snake_070921c-l.jpg width=192 border=0 align=left[/img][/url]Snake kan explosieven plaatsen en deze op commando opblazen. Daarnaast heeft hij een UAV bij zich waarmee hij hoog de lucht in kan vliegen. Met handgranaten gaat hij iets minder subtiel te werk en deze kunnen tevens opgevangen worden door zijn tegenstanders. Een Nikita Rocket Launcher is zijn laatste troef. De projectielen zijn op afstand bestuurbaar en kunnen vrij eenvoudig op vijanden afgestuurd worden. De combo’s waarmee hij menig bewaker bewusteloos heeft geslagen behoord eveneens tot zijn moveset. Hij kan ten slotte met de Final Smash een helikopter oproepen. Snake zelf springt op de touwladder van het gevaarte waarna hij zijn Grenade Launcher tevoorschijn haalt om zijn vijanden te bestoken!

Zeven spoiler-characters!

Falco Falco werd in Star Fox geïntroduceerd als de copiloot van Fox en is niet meer van zijn zijde geweken. Hij kwam zelfs Fox helpen aan [url=/files/hidden04/hidden04.jpg][img]/files/hidden04.jpg width=250 border=0 align=left[/img][/url]het einde van zijn soloavontuur op Dinosaur Planet. De rivaliteit tussen de twee is minstens zo belangrijk als de vriendschap. Falco ziet zichzelf als de beste fighter-pilot in het Lylat System en wil dat keer op keer bewijzen! In Super Smash Bros. Brawl gaat Falco zijn tegenstanders te lijf met een Blaster die sterker is dan die van Fox. Daarnaast heeft hij nu zijn eigen vechtstijl. Met zijn vleugels deelt hij rake klappen uit om zijn tegenstanders vervolgens uit te schakelen met sterke stoten. De Fox Illusion heeft hij omgedoopt tot Falco Phantasm. De nieuwe variant heeft een verticaal in plaats van een horizontaal effect. Het is perfect om vijanden de afgrond in te rammen die proberen om terug op de arena te klimmen. Met de Fire Bird aanval gooit Falco één van zijn vogeleigenschappen in de strijd namelijk zijn snavel. De sprongen van Falco zijn aanzienlijk hoger dan die van Fox en sommige andere characters. Hij heeft als enige nadeel zijn lichte gewicht waardoor hij snel de arena uitvliegt. Daarnaast zijn Falco’s bewegingen op het land niet zo soepel en snel als die van Fox. Wolf Wolf is een nieuw character in de Smash Bros. line-up. Hij deed zijn intrede in de Star Fox serie als tegenstander en rivaal van Fox en Falco. Met team Star Wolf die [url=/files/hidden12.jpg][img]/files/hidden12.jpg width=250 border=0 align=right[/img][/url]regelmatig van leden verandert kiest hij de kant van degene die het meest betaald. Zodoende is hij al meerdere malen ingehuurd door de slechte Andross die wil dat hij Fox uitschakelt. Wolf ziet er angstaanjagend uit maar heeft niet altijd kwade bedoelingen. In Star Fox Assault hielp hij uiteindelijk Fox om de Apparoids te verslaan. De rivaliteit tussen Fox en Wolf zorgt er echter voor dat de twee elkaar constant blijven aanvallen! “Can’t let you do that Star Fox!”, met dit motto betreedt Wolf O’ Donnell het strijdtoneel. Een groot deel van zijn aanvallen lijkt op die van Fox maar net zoals Falco gebruikt hij zijn unieke eigenschappen om de moves te perfectioneren. Wanneer hij in een gevecht belandt, gebruikt hij zijn klauwen om zijn tegenstanders extra schade aan te richten. Dezelfde klauwen gebruikt hij tevens om van grote hoogte op zijn vijanden af te stormen. Aan het einde van de krachtige Fire Wolf luchtaanval deelt Wolf een extra trap uit. Wolf gebruikt zijn reflector vooral als tegenaanval tegen aanstormende vijanden. Met de Wolf Flash kan hij zijn tegenstanders naar beneden lanceren. Het grootste nadeel van Wolf zijn de schichtige bewegingen. Daarnaast heeft hij veel moeite om terug op de arena te klimmen.

Door: Quint
Toon Link Tijdens de aankondiging van The Legend of Zelda: The Wind Waker op de Spaceworld van 2001 was iedereen geshockeerd. De nieuwe Zelda voor de GameCube werd cell-shaded. [url=/files/hidden11.jpg][img]/files/hidden11.jpg width=250 border=0 align=left[/img][/url]Waar in 2000 nog een trailer verscheen met zeer mooie 3D-graphics van een vechtende Link en Ganondorf, daar leek in 2001 helemaal niets meer van over te zijn. De reden? Miyamoto wilde graag de nadruk leggen op de gezichtsuitdrukkingen van Link en hij vond dat deze cell-shaded wereld zijn algemene belevenis van de Zelda-serie beter uitte. Dit komt onder andere door de vroegere belevenis van avonturen die Miyamoto ondervond in stripboeken. De game kreeg veel kritiek, maar werd ook door velen met open armen ontvangen. Het gevolg is dat de Link uit The Wind Waker, ook wel ‘Toon Link’ genoemd, zijn intrede maakt in Super Smash Bros. Brawl. ‘Voor de fans.’ Deze Link is niets anders dan een kleinere versie van de ‘normale’ Link die wat sneller ter voet is en andere effecten kent bij sommige aanvallen. Zo doet zijn zwiepende ronddraai aanval wat meer hits en is zijn forward-A aanval geen zwaardslag, maar een klap. Ganondorf Gannon, Ganon en Ganondorf. Het zijn allemaal benamingen voor één en hetzelfde character in het Zelda-universum. Miyamoto wilde graag werken met een bad-guy die qua [url=/files/hidden09.jpg][img]/files/hidden09.jpg width=250 border=0 align=right[/img][/url]intenties volledig afweek van het hoofdpersonage. De twist in het verhaal zit hem in het feit dat zowel de held, als de prinses, als de slechterik voor hetzelfde object gaan; de Triforce. Per deel in de spelreeks verschilt de situatie, maar in het algemeen kan gezegd worden dat Ganon de drager is van de Triforce of Power. Ganon is qua uiterlijk nogal veel veranderd. In de eerste delen werd Ganon alleen neergezet als een harig varken met hoeven, flinke slachttanden en een drietand. De spelling Gannon werd alleen gebruikt in The Legend of Zelda, het Japanse tweede deel en de CD-i game Zelda’s Adventure. Daarna is deze veranderd in Ganon. Pas in Ocarina of Time kreeg hij ook een humane gedaante. Deze werd Ganondorf genoemd. De voornaamste reden was om Ganondorf wat meer in het verhaal te betrekken en als personage meer diepgang te geven. Zo bleek dat hij een koning was van de dieventribe de Gerudo’s, die, wanneer hij de ware kracht van de Triforce of Power losliet, kon veranderen in een enorm monster, wat weer de eerdergenoemde Ganon is. Ganondorf kreeg vanwege zijn stoere uiterlijk en diepgang als personage veel lof. Het was dan ook een zeer aangename verrassing dat hij opdook als speelbaar character in Super Smash Bros. Melee. Qua uiterlijk was Ganondorf gebaseerd op de demo [url=/files/hidden09_080318d-l.jpg][img]/files/hidden09_080318d-l.jpg width=192 border=0 align=left[/img][/url]die getoond werd op de Spaceworld 2000. Wat betreft zijn speelstijl, was het een kloon van Captain Falcon. Echter; hij rende langzamer, sprong lager maar had ook een drie keer zo’n sterke counter. Ganondorf was een zeer zwaar character met een lange recovery, vooral ter grond. Zijn aanvallen kende ook een zeer hoge knockback. Dit alles werd uitgevoerd met de handen en de voeten: Ganondorf kende geen wapen. In Super Smash Bros. Brawl is alles hetzelfde gebleven, op een paar kleine aanpassingen na. Zo komt deze Ganondorf uit The Legend of Zelda: Twilight Princess en is zijn side special move veranderd naar een grab waarna hij zijn tegenstander wegblaast met een energiestoot. Ook kennen zijn normale aanvallen een grotere range, is de befaamde Warlock Punch krachtiger en sneller dan voorheen en kent hij de Final Smash waarbij hij transformeert in Ganon het beest. Al met al kunnen we zeggen dat Ganondorf er qua handzaamheid op vooruit is gegaan ten opzichte van Super Smash Bros. Melee en het nog steeds moet hebben van zijn luchtaanvallen. Hij blijft echter over het algemeen zeer langzaam en vooral zijn grond-aanvallen vergen veel lag als start-up. Captain Falcon Captain Douglas Jay Falcon is een character afkomstig uit de F-Zero-serie. F-Zero is een futuristische racer, die zijn origine [url=/files/hidden05.jpg][img]/files/hidden05.jpg width=250 border=0 align=left[/img][/url]kent op de Super Nintendo. Het spel kenmerkte zich door sci-fi voertuigen en enorme snelheden. Captain Falcon bleek de meest effectieve mascotte te zijn uit alle ontworpen characters afkomstig uit de F-Zero-serie en werd daarom ook gepresenteerd als de standaard racer. Dit was dan ook te zien in onder andere F-Zero X op de Nintendo 64 en F-Zero GX op de GameCube. Vanwege het wereldwijde succes van de serie en de exclusiviteit op de Nintendo-consoles, werd besloten om de F-Zero X-versie van Captain Falcon op te nemen in het rooster van Super Smash Bros. voor de Nintendo 64. Hij bleek namelijk qua lichaamsbouw en lengte prima geschikt te zijn als vechter. Door het hebben van de snelste dash-attack in het spel, zijn zeer sterke grabs, zijn lichtheid en zijn befaamde Falcon Punch, was Captain Falcon één van de sterkste characters in de game. Hij kende echter een relatief grote lengte, waardoor hij gemakkelijk te comboën was. In Super Smash Bros. Melee keerde hij terug, met dezelfde F-Zero X-look, maar met een nieuwe Forward-B aanval genaamd de Raptor Boost. Wederom kende Captain Falcon dezelfde bewegingscombinaties als in het eerste deel, waaronder de snelste dash van alle characters, waardoor hij voor de tweede keer als één van de sterkste characters werd beschouwd. De negatieve aspecten zoals zijn lengte zijn echter ook blijven hangen. [url=/files/hidden05_080222a-l.jpg][img]/files/hidden05_080222a-l.jpg width=192 border=0 align=right[/img][/url]In Super Smash Bros. Brawl kent Falcon het uiterlijk uit F-Zero GX, maar is qua aanvallen verder compleet onveranderd ten opzichte van de vorige Smash-delen. Echter, hij heeft niet langer de snelste dash: deze wordt nu toegekend aan Sonic. Verder kan hij een omgekeerde Falcon Punch uitvoeren en heeft hij de Final Smash Blue Falcon, waarbij hij zijn tegenstanders ramt met zijn wagen uit de F-Zero serie. Toch wordt hij nog steeds beschouwd als één van de relatief sterkste characters in de game. Mr. Game & Watch In 1980 kwam Nintendo met een handheld-console genaamd de Game & Watch, waar maar één spel op te spelen viel, genaamd [url=/files/hidden08.jpg][img]/files/hidden08.jpg width=250 border=0 align=left[/img][/url]Silver Ball. Het spel bestond uit het jongleren van ballen en het personage dat aan het jongleren was, was een compleet zwart ventje met volledig zwarte strepen en rondjes als lichaam. Kenmerkend waren zijn grote ronde, zwarte hoofd en neus. In Super Smash Bros. Melee werd besloten dit personage op te nemen in het arsenaal, met als moves verschillende terugverwijzingen naar andere spellen uit de Game & Watch serie zoals Fire en Chef. Het character uit Silver Ball werd genomen als verpersoonlijking van Mr. Game & Watch, maar kende als grote verschil het ontbreken van de ogen. In Silver Ball had dit personage die namelijk wel, maar in Melee zijn deze weggelaten om onbekende redenen. Als vechter was Mr. Game & Watch een vreemd gebalanceerd character. Hij bewoog nogal houterig en zweverig, waardoor hij zeer gemakkelijk te raken was. Ook konden sommige luchtaanvallen niet ge-L-canceled worden, had hij een zeer zwak, defensief schild en een zeer korte, defensieve rol. Echter, zijn normale aanvallen komen wel met een enorm grote hitbox en zijn ook zeer geschikt voor lange afstandsaanvallen. Toch, door zijn lichtheid en zeer lage defensieve mogelijkheden, is Mr. Game & Watch een personage dat vrijwel nooit wordt gebruikt in competitieve wedsrijden. [url=/files/hidden08_080310d-l.jpg][img]/files/hidden08_080310d-l.jpg width=192 border=0 align=right[/img][/url]In Brawl is het character flink opgepoetst en is hij simpelweg een stuk sterker en sneller gemaakt. Ook zijn defensieve eigenschappen zijn een stuk toegenomen; zo dekt zijn schild nu wel zijn gehele hitbox. Zijn hitbox is overigens in het algemeen ook groter geworden, omdat het personage wat groter is gemaakt. Zijn Final Smash genaamd Octopus, laat Mr. Game & Watch veranderen in een…octopus, waarbij hij onder andere zijn tentakels gebruikt om de spelers flinke schade toe te doen. R.O.B. R.O.B., ook wel Robotic Operation Buddy geheten, was een accessoire voor de NES uitgebracht in 1985. Hij is vergelijkbaar met het huidige Wii Balance Board: hij werd gepresenteerd als een stuk speelgoed en compatible gemaakt met meerdere games, zoals [url=/files/hidden07.jpg][img]/files/hidden07.jpg width=250 border=0 align=left[/img][/url]Gyromite en Stack-Up. Het grote verschil is echter, dat R.O.B. niet persé nodig was om de games te spelen. Nintendo maakte hem om de game-business een beetje levend te houden, na de Video Game Crash in 1983. En wat bleek? Het werkte. R.O.B. was een gewilde accessoire en werd precies 20 jaar na dato ‘herboren’ in Mario Kart DS, door daar te verschijnen als speelbaar character. De relatief jongere mensen vonden het maar een vreemd character, maar was stiekem ook enorm geliefd door de wat oudere spelers. Daarnaast was het pure nostalgie voor de makers bij Nintendo. Om diezelfde reden is R.O.B. ook beschikbaar gesteld als speelbaar personage in Super Smash Bros. Brawl. Dit bleef echter relatief gezien lang geheim en ook het feit dat hij in de singleplayer opdook als vijand, deed vele mensen geloven dat hij niet speelbaar zou zijn. Toch bleek het zo te zijn met een compleet eigen move-set inbegrepen. Zo kent R.O.B een zeer lage recovery, goede aanvallen in de lucht, krachtige worpen, een standaard lange afstandslaser-aanval en is hij relatief zwaar. Hij kent echter ook een grote hitoppervlakte, een lange ‘start-up lag’ voor sommige kill moves en hij ‘zweeft’ in de lucht, wat hem een gemakkelijk target maakt. Zijn Final Smash is echter wel een zeer krachtige: de Diffusion Beam zorgt ervoor dat R.O.B.voor een gelimiteerde tijd een continue lazer uit zijn mond schiet, die zeer krachtig is. Daarbij kun je hem ook volledig besturen en zelfs items gebruiken. Tot dusver het eerste gedeelte van de de characters-special. Morgen volgen de resterende 20!

Gekoppelde games

Super Smash Bros. Brawl (Wii)