[Special] Geschreven door Marcel op 2008-06-25 21:08:30

Mario, Peach & Bowser

In ons artikel van gisteren kon je lezen over het ontstaan van de held van Hyrule en de avonturen van Snake. Daarnaast was natuurlijk ook het Star Fox team van de partij. In de feature van vandaag gaan we verder in op de bewoners van het Mushroom Kingdom en Dreamland. Uiteraard sluiten we ook vandaag af met een [b]spoiler-alert, aangezien je op de laatste pagina een aantal geheime characters vindt![/b]

Door Rutger:
Mario Van alle Brawl personages die eigenlijk geen introductie behoeven, heeft Mario nog net even iets minder introductie nodig dan de rest.[url=files/SSBB_Art_Mario_001.jpg][img]files/SSBB_Art_Mario_001.jpg width=250 border=0 align=left[/img][/url]Ondanks dat deze besnorde loodgieter nog nooit fatsoenlijk een waterleiding heeft gerepareerd en nodig iets moet doen aan zijn overgewicht, presteert hij het nog steeds om elke game waar zijn gezicht op staat naar hoge verkoopcijfers te leiden. Voor velen is Mario zelfs een synoniem van Nintendo, getuige het feit dat Super Smash Bros. door onwetenden nog wel eens Super Mario Smash Bros. genoemd wordt. Mario’s succesverhaal begon toen de jonge ontwerper Shigeru Miyamoto werd voorgesteld aan de toenmalige baas van Nintendo Hiroshi Yamauchi. De jonge Miyamoto had een nietszeggende status binnen het bedrijf, totdat Nintendo's arcadegame flopte. Nintendo of America had een groot aantal van de Radar Scope arcade machines geproduceerd, waardoor het voortbestaan van het bedrijf onzeker was. Aan de jonge Shigeru de eer om met een spel op de proppen te komen dat werkte op de Radar Scope arcade machine. Hij ontwierp het spel Donkey Kong, waarbij de speler met een klein mannetje genaamd Jumpman de grote aap Donkey Kong te lijf moest gaan. In Amerika merkte men op dat Jumpman door zijn grote snor veel leek op de eigenaar van het Nintendo pand Mario Segali. Ondertussen heeft Mario meer dan vijftig games op zijn naam staan met als recente topper natuurlijk Super Mario Galaxy! Toch is Mario er nooit echt in geslaagd om zich bij de top van de personages te scharen in Super Smash Bros.[url=files/SSBB_Mario_Fludd_002.jpg][img]files/SSBB_Mario_Fludd_002.jpg width=192 border=0 align=right[/img][/url]In de voorgaande delen is Mario telkens een middenmoter gebleken die in geen enkel aspect echt uitblonk. In Super Smash Bros. Brawl is hieraan weinig veranderd; voorlopig lijkt Mario zich slechts matig te kunnen weren. Veranderingen ten opzichte van de voorgaande delen zijn de toevoeging van de FLUDD uit Mario Sunshine - een move die tot nu toe niet erg bruikbaar lijkt te zijn - en het toewijzen van de tornado aan de Down Air in plaats van de Down Special - ook niet bepaald een verbetering. Om deze redenen is Mario alleen maar achteruit gegaan en wordt hij over het algemeen in de lagere regionen van de tier list geplaatst. Blijkbaar wordt de beste man oud. Wie meer zoden aan de dijk wil zetten, kan dan ook beter kiezen voor een bekend familielid van Mario. Over wie ik het heb? Om daar achter te komen, zul je naar de spoiler pagina van dit artikel moeten bladeren. Peach Een ander personage waarvan men al van mijlen ver aan zag komen dat ze weer haar opwachting zou maken, is prinses Peach.[url=files/SSBB_Peach_001.jpg][img]files/SSBB_Peach_001.jpg width=250 border=0 align=left[/img][/url]De prinses van het Mushroom Kingdom wordt al sinds Super Mario Bros. op de hielen gezeten door Bowser. In haar jonge jaren ging ze door het leven als Princess Toadstool, totdat ze in Super Mario 64 haar brief aan Mario ondertekende met Peach. Dit koosnaampje wordt sindsdien door iedereen gebruikt om de prinses aan te spreken. Het aantal spellen waarin ze zelf op avontuur gaat, is op één hand te tellen. Na haar optreden in Super Mario Bros. 2 was ze echter wel regelmatig op de tennisbaan of het voetbalveld te vinden. Daarnaast beleefde Peach in Super Princess Peach een avontuur waarbij haar emoties een rol speelden. In Melee was prinses perzik onverwachts goed. Dit was vooral te danken aan haar - zelfs buiten competitieve kringen bekende - downsmash, die belachelijk sterk en verreikend was. Men vroeg zich af waar Peach überhaupt Mario, Luigi en Yoshi voor nodig had, als ze zelf met Bowser af kon rekenen door alleen de C-stick naar beneden te duwen. De makers van het spel zagen dit blijkbaar ook in en gaven Peach (en de downsmash) de zogenaamde nerf die ze verdiende(n). Het resultaat is een jammerlijk slecht personage dat zich moet redden met het spammen van forward airs en dash attacks. Eindoordeel: waardeloos. Bowser Bowser, ook wel King Koopa genaamd, is de koning van de Koopa's en probeert keer op keer Peach te ontvoeren.[url=files/SSBB_Bowser_001.jpg][img]files/SSBB_Bowser_001.jpg width=250 border=0 align=right[/img][/url]De naam van Bowser is afgeleid van "beu sire" een Noors woord dat "fine sir" betekent. Dit is ironisch bedoeld, aangezien Bowser helemaal geen nette of aardige heer is. Integendeel, met zijn vurige karakter en imposante verschijning is hij een waardige vijand voor Mario en een gevaar voor het Mushroom Kingdom! Alhoewel Bowsers optreden in Melee redelijk kansloos is, kan men zich maar moeilijk voorstellen dat de schrik van Mushroom Kingdom niet terugkomt in Brawl om nog wat langer onder zijn kont geschopt te worden. De statistisch gezien meest falende antagonist in de geschiedenis van videogames weet ook dit keer niet te imponeren. Alhoewel Bowser op een aantal punten vooruit is gegaan, bevindt hij zich momenteel nog steeds ergens in de laagste rangen van de Smash Bros. wereld. Grootste probleem? Hij is nog steeds groot, langzaam en log. Dit is eeuwig zonde, aangezien Bowser verder gaaf is. Je zou bijna medelijden met hem krijgen. Falen in prinsessen kidnappen, falen in werelden overheersen, zelfs falen in dansen, en nu ook nog falen in Super Smash Bros. Arme Bowser, ik leef met je mee…

Yoshi, Donkey Kong & Diddy Kong

Yoshi Dan hobbelt er achter de drie personages uit het Mushroom Kingdom nog de één of andere dinosaurus met een identiteitscrisis aan.[url=files/yoshi232323.jpg][img]files/yoshi232323.jpg width=250 border=0 align=left[/img][/url] Yoshi heet het beestje, een naam gebaseerd op de Japanse uitdrukking "Yoshi!", wat letterlijk geweldig of goed betekent. Hij werd niet ontworpen door Miyamoto, maar door ontwerper Shigefumi Hino. De groene dino zit al meer dan een decennium met een dilemma. ‘Wel een eigen serie…niet een eigen serie…wel het huisdier van Mario…niet het huisdier van Mario.’ Yoshi besloot al jaren geleden dat hij niet langer aan het voeteneinde van het bed van Mario wilde liggen, en dus ging hij solo (te beginnen met Yoshi’s Story voor de Nintendo 64). Sindsdien eert Yoshi Mario nog slechts sporadisch met een bezoek in de klassieke adventure games, alhoewel hij nog wel altijd aanwezig is wanneer Mario gaat karten/voetballen/tennissen/golven/curlingen.Deze opstelling als de ‘ultieme profiteur’ wordt door de overige leden van het Mushroom Kingdom niet gewaardeerd. Yoshi is er in Super Smash Bros. al vanaf het begin bij en vocht tot nu toe altijd onder zijn eigen symbool (een ei).[url=files/yoshi_080213c-l.jpg][img]files/yoshi_080213c-l.jpg width=192 border=0 align=right[/img][/url]Zijn vaardigheden zijn nooit echt indrukwekkend geweest; Yoshi is langzaam, log en komt moeilijk terug op de stage. In Brawl is hieraan weinig veranderd. Kondigde Masahiro Sakurai nog trots op zijn website aan dat Yoshi dit keer een heuse third jump had gekregen, uiteindelijk bleek het niet meer dan een klein sprongetje. Yoshi heeft nog wel zijn sterke smashes en luchtaanvallen, maar dit is een schrale troost ten opzichte van zijn waardeloze grabs en slechte combopotentie. Dat, en het feit dat Yoshi als enige personage nog steeds niet uit zijn schild kan springen. Donkey Kong Een andere verrader die al sinds jaar en dag in de Smash Bros. wereld actief is, is Donkey Kong. Of is Mario hier eigenlijk de verrader?[url=files/SSBB_DK_001.jpg][img]files/SSBB_DK_001.jpg width=250 border=0 align=left[/img][/url]Waren het immers niet Mario en Donkey Kong die meer dan 25 jaar geleden samen voor het eerst in een spel genaamd Donkey Kong op de NES verschenen? Leuk weetje: de naam Donkey Kong werd in dit spel per toeval toegekend aan de grote aap die veel weg had van King Kong. Nintendo of America vroeg in een telefoon gesprek hoe de gorilla heette, waarop Miyamoto "Monkey Kong" antwoordde. De Amerikanen konden Miyamoto door de slechte telefoonverbinding nauwelijks verstaan en dachten dat hij Donkey Kong zei! Na dit spel hebben Mario en Donkey Kong verschillende wegen bewandeld, maar menig gamer zal nog niet vergeten zijn dat ‘Jumpman’ in zijn eerste game niet het titelpersonage was. Tegenwoordig behoren Mario en Donkey Kong beide tot het standaardrepertoire van de gamewereld, en om die reden verschijnen ze beiden in alle tot nu toe uitgegeven Super Smash Bros. games. Waar Donkey Kong in het oorspronkelijke NES spel en de voorgaande delen van Smash Bros. nog op zijn nummer gezet werd door Mario, lijkt hij zich nu eindelijk te kunnen revancheren. De King Kong ripoff bij uitstek is nagenoeg onveranderd ten opzichte van Melee en dat legt hem bepaald geen windeieren. Zijn grabgame is één van de sterkste uit het spel, hij heeft een degelijke range en kracht en is één van de snelste heavyweights in het spel. Ook is het voor Donkey Kong nog steeds mogelijk om personages op zijn rug te dragen en met ze door het level te lopen, waardoor hij zich met man en al de afgrond in kan storten om makkelijk KO’s te maken.

Door: Timo
Diddy Kong Donkey Kong heeft nu ook zijn beste vriendje, Diddy Kong, mee weten te sleuren in het vechtfestijn wat Super Smash Bros.[url=files/SSBB_Diddy_Kong_001.jpg][img]files/SSBB_Diddy_Kong_001.jpg width=250 border=0 align=left[/img][/url] is. Het personage van Diddy kwam maakte voor het eerst zijn opwacht in Donkey Kong Country voor de SNES. Oorspronkelijk was het echter de bedoeling dat hij de nieuwe look van Donkey Kong Jr., bekend van de gelijknamige NES game, zou worden. De veranderingen bleken echter zo radicaal dat Nintendo weigerde deze nieuwe versie te gebruiken voor Donkey Kong Jr. Rare nam deze woorden van Nintendo ter harte en besloten hem dan maar om te dopen tot een nieuw personage, Diddy Kong, Donkey Kong's neefje en tevens beste maatje. Oorspronkelijk zou hij trouwens "Dinky Kong" als naam hebben gekregen, maar vanwege auteursrechtelijke redenen bleek dit niet mogelijk. Diddy Kong valt het gemakkelijkst te herkennen aan zijn rode petje waarop het Nintendo logo prominent aanwezig is. In de eerste Donkey Kong Country bleek duidelijk hoe erg hij opkeek tegen Donkey Kong door hem steeds de hoogte in te prijzen.[url=files/SSBB_Diddy_Kong_003.jpg][img]files/SSBB_Diddy_Kong_003.jpg width=192 border=0 align=right[/img][/url]Zijn grootste wens was de hoofdrol te krijgen in een eigen videogame. Deze droom werd al snel werkelijkheid in Donkey Kong Country 2, waar Donkey Kong werd gekidnapt en het aan Diddy en zijn vriendin Dixie Kong was hem te bevrijden uit de klauwen van King K. Rool. Alsook in het derde deel speelde hij een grote rol. Na drie delen van Donkey Kong Country maakte hij zijn overstap naar 3D met Diddy Kong Racing op de Nintendo 64, waar hij het racegenre revolutioneerde door ook een avontuurelement toe te voegen en qua voertuigen zowel vliegtuigjes als gocarts en hovercrafts te gebruiken. Zeer recent verscheen er ook een Diddy Kong Racing voor de Nintendo DS, maar deze werd met gemengde gevoelens ontvangen. In Super Smash Bros. Brawl beweegt hij zeer gracieus en ondeugend over het scherm, net zoals je zou verwachten van zo’n klein aapje.[url=files/SSBB_Diddy_Kong_004.jpg][img]files/SSBB_Diddy_Kong_004.jpg width=192 border=0 align=right[/img][/url]Laat je echter niet misleiden door zijn uiterlijk, want hij is een stevige vechter. Wacht maar tot hij zijn Peanut Popgun bovenhaalt, een pistool waarbij hij apennootjes als kogels afschiet. Hoe langer het wapen oplaadt, hoe harder hij schiet. Laad het echter niet te hard op, want dan krijg je zelf de volle laag. Een ander geheim wapen is zijn Rocketbarrel Boost, een soort jungle jet-pack waarbij hij zich tijdelijk de lucht in lanceert. Voor zijn Final Smash weet hij echter beide technologieën te combineren waarbij hij vanuit de lucht appennootjes à volonté afschiet op zijn tegenstanders. Als je trouwens fan bent van geroosterde nootjes, kun je deze nadat ze zijn afgeschoten binnensmikkelen waardoor je zelfs een beetje schade herstelt.

Wario, Lucas & Ike

Wario Wario werd ooit ontworpen door de ondertussen legendarische, maar helaas te vroeg overleden Gunpei Yokoi (bedenker Game Boy en Virtual Boy, producer Metroid serie).[url=files/wario.jpg][img]files/wario.jpg width=250 border=0 align=left[/img][/url] Hij was de absolute antagonist, de tegenpool, van Mario zelve en verscheen voor het eerst in het Game Boy spel Super Mario Land 2: 6 Golden Coins als de aartsrivaal van Mario en ook eindbaas. Met zijn luie, ruige, dikke en gulzige persoonlijkheid is hij duidelijk het complete tegengestelde van de fitte, heldhaftige en steeds goedgezinde Mario. Toch wist hij sympathie op te wekken en naast veelvuldige verschijningen in Mario-games, kreeg hij ook de rol als protagonist in zijn eigen series. Hoewel Wario op het eerste zicht lui en ongeïnspireerd overkomt, neemt dit niet weg dat hij ook een zeer sterke kant heeft. Deze wordt vooral gedreven door hebberigheid. Denk hierbij aan de WarioWare, Inc. serie, een uiterst unieke gameserie waarbij snelle en kleine minigames van amper vijf seconden lang centraal staan. Het was namelijk Wario's doel om door het creëren van deze kleine minigames een imperium op te starten en het geld van de verkoop ervan op te strijken. Deze serie is echter vrij recent, de oorsprong van zijn eigen games bevindt zich in het platformgenre. Dit met de Wario Land serie, welke zich met vier delen verspreidt over de gehele reeks Game Boys, van de klassieke tot de Game Boy Advance. Ook in 3D kreeg hij een grote hoofdrol in Wario World op de GameCube en zeer recentelijk maakte hij ook de Nintendo DS onveilig in Wario: Master of Disguise. Wario doet nu ook voor de eerste maal zijn intrede in de Super Smash Bros. serie.[url=files/wario_070629b-l.jpg][img]files/wario_070629b-l.jpg width=192 border=0 align=right[/img][/url]Dit doet hij met zijn trouwe motorfiets aan zijn zijde, met deze kan hij zijn tegenstanders zonder pardon overrijden. Dit is echter niet zijn enige sluwe truckje... Iedereen herinnert zich ongetwijfeld de trailer waarin Wario voor het eerst werd voorgesteld. Alhier toonde hij zijn onvergeeflijke beheersing van zijn winderigheid. Als hij al zijn kracht weet op te bouwen, kan hij een wind laten van het kaliber waar Tsjernobyl jaloers op zou zijn. Zijn speciale aanval weet hij op te wekken door een simpel teentje look te nuttigen, hierdoor krijgt hij tijdelijk superkrachten in de vorm van niemand minder dan Wario-Man! Let echter op, want zijn krachten zijn zo sterk dat een ritje op zijn motorfiets je meteen buiten het scherm lanceert, weet de kracht van Wario-Man dus te doseren! Lucas Heb je nog nooit gehoord van Lucas? Geen zorgen, want het is namelijk de eerste maal dat dit personage ooit naar het Westen keert.[url=files/SSBB_Lucas_001.jpg][img]files/SSBB_Lucas_001.jpg width=250 border=0 align=left[/img][/url]Lucas verscheen tot nu toe in één enkele game, Mother 3 voor de Game Boy Advance. In dit derde derde deel uit de serie hier bekend als Earthbound kreeg hij echter wel de hoofdrol tot zijn rekening. Deze game en serie is in Japan zo populair dat een plekje in dit vechtfestijn niet uit kon blijven. Wist je trouwens dat Lucas eigenlijk ook al een personage voor Super Smash Bros. Melee ging worden? Dit ging echter uiteindelijk niet door, omdat Mother 3 steeds werd uitgesteld en de deadline niet gehaald kon worden. Lucas is een zeer verlegen jongetje, maar met grote krachten. Zo beschikt hij over psychische krachten genaamd PSI-krachten waarmee hij een hoop vijanden het vuur aan de schenen te leggen. Lucas lijkt qua uiterlijk een blonde versie van Ness, maar als Lucas uit zijn timide schulp kruipt blijkt hij een waardige tegenstander. Zijn trouwe slangenpopje gebruikt hij voor grijpen en gooien. Aanvallen doet hij met zijn PSI-krachten waarmee hij krachtige donder-, vuur- en ijsaanvallen uit zijn mouw weet te schudden. Hij kan zelfs met een magnetische kracht objectieven en andere aanvallen van tegenstanders absorberen om zo zijn schade te herstellen. Activeer je zijn Final Smash, gebruikt hij zijn krachtigste PSI-aanval waarbij hij meteoren laat neerstormen op zijn tegenstanders. Ike Ike is bekend uit de Fire Emblem serie, met name uit de Gamecube-versie Path of Radiance en de Wii-versie Radiant Dawn.[url=files/ike.jpg][img]files/ike.jpg width=250 border=0 align=right[/img][/url]In de eerste titel was hij zelfs het hoofdpersonage, hiermee was hij het eerste hoofdpersonage in een Fire Emblem game welke niet van royale afkomst of van adel was. Hij is als personage dan ook meer down-to-earth en iemand waar iedereen zich mee kan identificeren. Zijn persoonlijkheid is vrij rechtoe rechtaan, subtiliteit staat niet in zijn woordenboek. Ike keert in Brawl voor de eerste maal met zijn karakteristieke blauwe haar naar de Super Smash Bros. serie. Hij weet zijn kracht al meteen te tonen door het eenhandig hanteren van een groot zwaard, een zwaard dat normaal bedoeld is om vastgehouden te worden met twee handen. Met dit zwaard weet hij rake klappen uit te delen. Hij kan zelfs zijn zwaard moeiteloos in de lucht gooien, waarna hij deze middenin de lucht opvangt om zo met grote kracht neerwaarts zijn tegenstanders aan te vallen. Hij kan ook de krachten van de natuur gebruiken om zijn tegenstanders te bestoken met een spoor van vuur, dit vergt echter concentratie dus oplettendheid is nodig.

Kirby, Meta Knight & King Dedede

Door: Theun
Kirby Eén van de meest geliefde personages in de Smash Bros.-serie is natuurlijk Kirby. Niet omdat hij zo sterk is, maar omdat hij zuigt.[url=files/SSBB_Kirby_001.jpg][img]files/SSBB_Kirby_001.jpg width=250 border=0 align=left[/img][/url]Kirby is het enige personage in Brawl die verzonnen is door Sakurai zelf. Het begon allemaal in 1992 toen Kirby zijn debuut maakte op de Game Boy. In Kirby’s Dreamland maakte de wereld kennis met een grappig balletje die zijn vijanden op kon eten en vanaf Kirby’s Adventure hun aanvallen ook kon kopiëren. Alsof dat nog niet genoeg was kon Kirby ook nog eens vliegen. Kirby werd erg geliefd door de gamers en mede daardoor zijn er ondertussen al bijna twintig games met hem in de hoofdrol. Kirby is in een aantal van deze games ook wel eens omgetoverd in een bal en in de meeste avonturen games maakt hij ook gebruik van zijn favoriete en milieuvriendelijke manier van reizen: de Warpstar. Hoewel Kirby erom bekend staat altijd al roze te zijn geweest, is de keuze van zijn kleur niet helemaal vloeiend verlopen.[url=files/SSBB_Kirby_004.jpg][img]files/SSBB_Kirby_004.jpg width=192 border=0 align=right[/img][/url]Sterker nog, in Kirby’s Dreamland was de held van dromenland nog wit en bij Kirby‘s debuut op de NES, ontstond er een conflict over zijn kleur. Shigeru Miyamoto, de man achter Mario, wilde namelijk dat Kirby geel werd. Sakurai eiste echter dat zijn creatie roze zou worden en na lang gekibbel gaf Miyamoto het op. Kirby heeft destijds zijn herkenbare roze uiterlijk gekregen, maar in latere Kirby games zijn er ook andere Kirby’s gesignaleerd, waaronder dus een gele. In de Super Smash Bros.-serie staat Kirby dus vooral bekend als het ‘zuigende’ personage. Kirby kan namelijk ook in Super Smash Bros. zijn vijanden opzuigen en zodoende hun krachten overnemen. Vaak wordt dan ook gezegd dat je met Kirby eigenlijk alle personages in één hebt. Hetgeen natuurlijk niet helemaal waar is, omdat Kirby slechts één aanval kan kopiëren. Kirby kent verder ook andere unieke aanvallen zoals de bekende ‘baksteen’ en zijn hamer. Die laatste was in Melee nogal een zwakke en trage aanval, maar heeft in Brawl een flinke boost in kracht gekregen. Kirby is daarmee beter geworden in vergelijking met voorgaande games en dus zeker een waardige Brawl’er. Meta Knight De rivaal van Kirby ontworpen door Masahiro Sakurai. In veel games moet Kirby namelijk tegen Meta Knight vechten en dient de gevleugelde zwaardvechter als een tussenbaas.[url=http://www.smashbros.com/en_us/characters/images/metaknight/metaknight.jpg][img]http://www.smashbros.com/en_us/characters/images/metaknight/metaknight.jpg width=250 border=0 align=left[/img][/url] Toch is Meta Knight geen kwaadaardig personage. Meta Knight probeert namelijk vaak hetzelfde doel te bereiken als Kirby en ziet de gevechten tussen hen meer als vriendschappelijke wedstrijden om hun krachten te meten. In sommige games doet Meta Knight zijn masker af. Dan is te zien dat hij er hetzelfde uitziet als Kirby, maar dan volledig in het blauw gehuld met witte ogen. In Kirby and the Amazing Mirror en in Kirby Squeak Squad heeft hij echter een paars lichaam. De laatste jaren is Meta Knight door zijn verpersoonlijking in de serie steeds vaker een speelbaar personage geworden in Kirby games. In Super Smash Bros. Brawl maakt hij zijn debuut in de serie. Meta Knight vecht, net als in andere games, voornamelijk met zijn zwaard. Ook kan hij wat langer in de lucht blijven en zelfs zweven dankzij zijn vleugels. Meta Knight is een licht personage met veel unieke en veelbelovende aanvallen. Meta Knight zijn bereik is overigens zeer beperkt, maar dankzij zijn vlotte en krachtige aanvallen kan Meta Knight zeer sterk zijn. Zo kent hij een tornado aanval en kan hij achter zijn cape onzichtbaar worden en andere personages vanuit het niets neerslaan. Meta Knight kent een aantal goede finishing moves als je ze op het juiste moment gebruikt. Daarnaast heeft hij in Brawl zelfs een eigen level op zijn luchtschip, die voor het eerst gezien wordt in Super Smash Bros. Brawl. King Dedede De obesitas-pinguïn, ontworpen door Masahiro Sakurai waarbij de character's naam een totaal onbekende herkomst heeft, die de rust Dreamland keer op keer weet te verstoren.[url=files/SSBB_King_Dedede_001.jpg][img]files/SSBB_King_Dedede_001.jpg width=250 border=0 align=right[/img][/url] King Dedede denkt namelijk alleen maar aan zichzelf en veroorzaakt daardoor veel problemen. Kirby heeft al een aantal keren dagen en nachten moeten reizen om King Dedede uiteindelijk te verslaan. Toch is King Dedede niet volledig slecht. In sommige Kirby-games teamed hij zelfs up met Kirby, en in Kirby 64: The Crystal Shards bevrijdt de roze rakker hem zelfs! King Dedede lijkt ook in alle opzichten, behalve uiterlijk, op Kirby. Hij kan vliegen en andere beesten opzuigen, maar geen aanvallen kopiëren. Zijn bekendste wapen is de hamer genaamd de ‘Jet Hammer’. Deze hamer draagt King Dedede vrijwel altijd bij zich als een soort van teken dat hij de koning is over zijn Waddle Dee's. De Waddle Dee's zijn King Dedede's onderlingen, die hem altijd helpen met zijn gemene plannen. De Waddle Dee's zorgen er namelijk voor dat Kirby niet zonder slag of stoot bij hun koning kan aankomen, maar echt voor veel weerstand zorgen ze niet. In Super Smash Bros. Brawl is King Dedede overigens voor de tweede keer ooit speelbaar. Sakurai was al van plan om King Dedede in de originele Smash Bros. speelbaar te maken, maar door gebrek aan tijd is dat destijds niet doorgegaan.[url=files/SSBB_King_Dedede_002.jpg][img]files/SSBB_King_Dedede_002.jpg width=192 border=0 align=left[/img][/url]In Kirby’s Air Ride werd King Dedede voor het eerst écht speelbaar en in Brawl kunnen spelers wederom de bul uithangen met deze pinguïn. Net zoals in de Kirby serie is zijn voornaamste wapen de Jet Hammer, waarmee hij vijanden flinke klappen kan uitdelen. Ook kan hij vliegen en zuigen, net als Kirby. King Dedede is geen snel personage, maar alle traagheid wordt gecompenseerd door zijn kracht. Een leuk feitje: Sakurai spreekt zelf de stem in van King Dedede in Brawl. Wellicht herkent hij iets van zichzelf terug in zijn eigen ontworpen personage?

Pikachu, Pokémon Trainer & Pit

Pikachu Wie kent Pikachu nu niet? Ontworpen door Ken Sugimori is hij samen met Mario wellicht één van de bekendste game-personages van heel de wereld.[url=files/SSBB_Pikachu_001.jpg][img]files/SSBB_Pikachu_001.jpg width=250 border=0 align=left[/img][/url]Het kleine gele elektrische muisje dat nog het meest wegheeft van een chinchilla, is vooral bekend geworden dankzij de Pokémon anime, waarin Pikachu een hoofdrol kreeg door de eerste Pokémon van Ash te worden. Tot op de dag van vandaag is Pikachu nog in iedere aflevering voorgekomen. De naam van het beestje is afkomstig uit het Japans: "pika" betekent "volt" of "schok" en "chu" is de Japanse verwoording voor het piepen van een muis. Dankzij zijn schattige uiterlijk is Pikachu zeer geliefd onder de fans en in de RPG’s is Pikachu ook nog eens een krachtige Pokémon. Pikachu kan namelijk een enorme hoeveelheid elektriciteit opwekken met zijn rode wangetjes. Hiermee kan hij iedereen onder stroom zetten en is Pikachu een geduchte tegenstander. Alleen grond-Pokémon voelen niks van deze elektriciteit. Pikachu is de geëvalueerde vorm van Pichu, de Pokémon die in Melee ook nog deel uitmaakte van de Smash Bros. personagelijst. Pichu doet dit deel niet meer mee, omdat het anders een overkill aan speelbare Pokémons zou zijn geweest. Net zoals in de animé en Pokémon games bestaan vrijwel alle aanvallen van Pikachu uit elektrische aanvallen. Pikachu kan bliksemschichten schieten en zelfs een donderstraal vanuit de hemel roepen. Pikachu is licht en vooral snel. Vooral zijn snelheid is een troef en dat wordt ook uitgebeeld in één van zijn aanvallen: de Quick Attack. Met die aanval legt Pikachu in een mum van tijd een behoorlijke afstand af en iedereen die Pikachu raakt krijgt een schok. Ideaal om het level weer te bereiken na er vanaf te zijn geslagen. Pokémon trainer Pokémon Trainer is gebaseerd op de Pokémon Trainer uit de games Red & Blue, ook de inspiratiebron voor Ash Ketchum uit de anime.[url=files/pokemontrainer1.jpg][img]files/pokemontrainer1.jpg width=250 border=0 align=left[/img][/url]Pokémon Trainer heeft drie Pokémon om te gebruiken in Brawl, maar kan er slechts één tegelijk inzetten. De Pokémon die hij heeft zijn Squirtle, Ivysaur en Charizard. Allemaal bekende Pokémon voor de fans, omdat deze allemaal in het rijtje thuis horen van de beginner Pokémon uit Red & Blue. Charizard is namelijk de uiteindelijke evolutie van Charmander, Ivysaur de geëvolueerde vorm van Bulbasaur en Squirtle is zelfs een starter Pokémon. Alle drie de Pokémon hebben unieke aanvallen en tactisch wisselen tussen deze Pokémon maakt Pokémon Trainer sterk in Brawl.[url=files/pokemontrainer3.jpg][img]files/pokemontrainer3.jpg width=192 border=0 align=right[/img][/url]Squirtle is licht en snel en heeft een hoop vlotte aanvallen. Aanvallen zoals Water Gun doen geen schade, maar andere zoals Surf zijn wel effectief en handig. Ivysaur moet het vooral hebben van zijn bereik. Ivysaur kan zaadjes schieten, maar is sterker met afstandswapens in de vorm van Razor Leaf en Vine Whip. Charizard daarentegen staat natuurlijk vooral bekend om zijn kracht. Naast het feit dat Charizard wat langer en makkelijker in de lucht kan manoeuvreren, heeft Charizard een aantal behoorlijk sterke aanvallen in huis. Daarmee is Charizard ook gelijk de powerhouse in het team van Pokémon Trainer, maar heeft wel als nadeel dat Charizard wat traag is. Pit Wederom een nieuwkomer in Brawl, ditmaal in de vorm van de al bijna vergeten Pit. Met Melee werden er al een aantal vergeten personages uit de sloot gevist, zoals de Ice Climbers en ditmaal is hetzelfde gebeurd met Pit.[url=files/pit.jpg][img]files/pit.jpg width=250 border=0 align=left[/img][/url] Pit maakte zijn debuut in de jaren ‘80 op de NES in de game Kid Icarus. Kid Icarus was een game die ging over een mannelijke engel, gewapend met pijl & boog, gebaseerd op de Griekse figuren Eros, Icarus, Perseus, Bellerophon en Hercules. Pit moest de Godin van de Duisternis verslaan om de wereld te redden. Hetgeen hem uiteindelijk gelukt is. Pit maakte in 1991 een comeback toen er een tweede Kid Icarus uitkwam genaamd Of Myths and Monsters. Hierna hebben we niets meer van Pit vernomen tot aan het moment dat bekend werd dat de jonge engel mee mocht doen in de nieuwe Super Smash Bros. Pit is gelukkig niet zomaar een nieuwkomer. Hij kent veel herkenbare aanvallen uit de oude games en dat maakt Pit een sterk personage in Brawl. Zo kan hij pijlen schieten met zijn boog, aanvallen weerkaatsen met zijn schild en heeft hij twee kleine zwaarden om mee te vechten. Als kers op de slagroom heeft Pit als engel zijnde natuurlijk de mogelijkheid om extra lang in de lucht te blijven. Pit kan enorm vaak mid-air springen en met zijn up-special aanval kan hij ook nog eens tijdelijk vliegen. Pit is daardoor lastig de afgrond in te sturen en zal veel schade moeten hebben om van het veld afgesmeten te worden.

Vijf spoiler-characters!

Door: Rutger
Marth Marth was één van de nieuwkomers in Super Smash Bros. Melee en zoals veel van de nieuwelingen bleek hij een bijzonder goed personage te zijn.[url=files/hidden02.jpg][img]files/hidden02.jpg width=250 border=0 align=left[/img][/url]Voor Melee hadden weinig mensen buiten Japan ooit van Marth gehoord. De Fire Emblem games waarin Marth voorkomt, zijn immers nooit buiten Japan verschenen. Hij is de hoofdrolspeler in de originele Fire Emblem game (Fire Emblem: Shadow Dragons and the Blade of Light) en het derde deel (Fire Emblem: Mystery of the Emblem), waarin hij de rol van heldhaftige prins op zich neemt. Ook zal hij binnenkort verschijnen in een remake van het eerste deel voor de DS. Tijdens het lokalisatieproces van Super Smash Bros. Melee wilde men Marth aanvankelijk Mars noemen, maar uiteindelijk besloot men om toch de naam Marth te behouden. Zoals gezegd was Marth een beest in Melee, waar zijn geweldige grabs, luchtaanvallen, forward smash en up tilt zorgde voor een plek bij de beste vier personages (samen met Fox, Falco en Sheik). In Brawl zijn al deze aanvallen nog nagenoeg hetzelfde, met één belangrijk verschil: ze hebben minder bereik. Marths bereik was in Melee één van zijn grootste wapens en het gebrek eraan is goed merkbaar in Brawl. Dat wil echter niet zeggen dat Marth geen goed personage meer is. Een aantal van zijn aanvallen zijn flink verbeterd, wat gecombineerd met zijn toch al imposante arsenaal aan aanvallen zorgt voor een meer dan degelijke all-round vechter. Klein minpuntje: het ontbreekt Marth nog steeds aan een projectiel. Luigi ‘That’s mama Luigi to you, Mario!’ Luigi, het kleine broertje van Mario, verscheen voor het eerst in de arcadegame Mario Bros.[url=files/luigih1.jpg][img]files/luigih1.jpg width=250 border=0 align=right[/img][/url]De naam Luigi komt van een pizza restaurant genaamd Mario & Luigi's, dat is gevestigd in de buurt van het hoofdkantoor van Nintendo of America in Washington. In het begin werd Luigi gekenmerkt door zijn groene kleding en sinds Super Mario Bros. 2 speelt ook zijn lengte een rol. Luigi is zelden in een game te vinden zonder zijn broer Mario. De game Luigi's Mansion was het begin van zijn solo carrière. In Super Smash Bros. Brawl is Luigi uit de schaduw van zijn broer gekropen en heeft hij zijn rechtmatige plaats als gaafste personage ooit bedacht geclaimd. Ten opzichte van Mario is Luigi in Super Smash Bros. altijd een nogal statisch personage geweest. Zijn bewegingen voelen houterig en zijn snelheid laat soms te wensen over. In Super Smash Bros. Melee kon dit probleem verholpen worden door het gebruik van de wavedash, maar die techniek is in Brawl verwijderd. Hoe kan Luigi dan toch beter zijn geworden? Het antwoord is vrij simpel. Luigi is niet sneller geworden, het spel is langzamer geworden. Luigi is nagenoeg onveranderd ten opzichte van Melee, met nog steeds als grootste voordeel dat hij tussen nagenoeg elke combo kan komen met zijn neutral air. Zijn mogelijkheden voor het terugkomen op de stage - één van Luigi’s zwakheden in Melee - zijn wel sterk verbeterd, omdat het een stuk makkelijker is om met zijn tornado (ver) terug te komen. Daarnaast kent hij een aantal van de stoerste taunts uit het spel (samen met Peach en King Dedede). Tot nu toe lijken toernooiresultaten mijn ophemeling van Luigi nog niet te rechtvaardigen, maar als Luigi speler kan ik niet om zijn hoge graad van awesomeheid heen. Ness Ness, in Japan bekend als Ninten, was de hoofdrolspeler in de Snes RPG Earthbound (in Japan getiteld Mother).[url=files/hidden01.jpg][img]files/hidden01.jpg width=250 border=0 align=left[/img][/url]De ontwerper van de game Shigesato Itoi heeft Ness ontworpen als zelfportret. Het spel is gevuld met talloze traumatische en leuke ervaringen uit de jeugd van Itoi. Hij bezocht bijvoorbeeld ooit de verkeerde film in de bioscoop als klein kind, waardoor hij in plaats van een cartoon een gruwelijke thriller voor ogen kreeg! Lange tijd werd gevreesd voor de aanwezigheid van Ness in Super Smash Bros. Brawl in verband met de aankondiging van een ander (hier niet te bespreken) personage uit het EarthBound universum. Gelukkig bleek een aantal weken voor de Japanse release dat Ness, die ook in de vorige twee delen al speelbaar was, gewoon weer aanwezig zal zijn. Zijn disproportioneel grote hoofd wordt gecompenseerd door zijn telekinetische krachten, die hij bij veel van zijn aanvallen gebruikt. Deze kracht wordt veelal aangeduid met de term PK (een afkorting van het Engelse Psychokinesis). Daarnaast draagt Ness een knuppel en een yo-yo, die hij in Super Smash Bros. inzet bij zijn smash aanvallen. In het eerste deel uit de Smash Bros. reeks was Ness één van de beste personages samen met Pikachu en Kirby. In Melee viel Ness tegen en werd hij doorgaans in de lagere regionen van de tier list geplaatst. Deze dalende lijn wordt doorgezet, want in Brawl lijkt Ness één van de meest waardeloze personages te zijn. Hij heeft weinig range, matige smash aanvallen en is over het algemeen minder goed dan zijn hier niet te bespreken collega uit de Mother serie. Daarnaast kan hij bijzonder lelijk gechaingrabbed worden door Marth, wat één van de redenen is dat Ness nauwelijks gespeeld wordt op toernooien.
Door: Theun
Lucario Lucario, ontworpen door Satoshi Tajiri, is de geëvolueerde vorm van Riolu en een zeer sterke Pokémon. Hij is van het type Fighting en Steel en bezit een arsenaal aan aanvallen.[url=files/lucario1.jpg][img]files/lucario1.jpg width=250 border=0 align=right[/img][/url]Lucario heeft in de anime ook meer aandacht gekregen dankzij de achtste Pokémon film, waarin een hoofdrol was weggelegd voor de bijzondere Pokémon. Lucario wordt neergezet als een Pokémon die leeft om met andere Pokémon te vechten. Daarnaast reist hij graag mee met trainers, om zo meer van de wereld te kunnen zien. De naam 'Lucario'is afgeleid van het Engelse woord 'oracle' dat staat voor orakel, gecombineerd met het Latijne 'Lupus', dat staat voor wolf. In Super Smash Bros. Brawl maakt Lucario zijn debuut en wordt hij ook wel gezien als de vervanger van Mewtwo. Lucario heeft een normaal gewicht en is niet super snel, maar wel erg sterk. Lucario wordt de vervanger van Mewtwo genoemd, omdat vrijwel al zijn aanvallen gelijk zijn aan die van Mewtwo. De enige unieke aanval van Lucario is zijn Final Smash genaamd de Aura Storm. Deze is gebaseerd op zijn innerlijke kracht genaamd Aura en met deze aanval lanceert Lucario een gigantische energiestraal. Iedere tegenstander die in deze straal komt, zal dan ook veel schade oplopen Jigglypuff Jigglypuff, in het Japans Purin geheten, is een ballon-Pokémon wederom ontworpen door Satoshi Tajiri.[url=http://www.smashbros.com/en_us/characters/images/hidden10/hidden10.jpg][img]http://www.smashbros.com/en_us/characters/images/hidden10/hidden10.jpg width=250 border=0 align=left[/img][/url]Haar naam ontleent ze van een Japanse caramelpudding, welke de naam Purin ook draagt. Dit verwijst natuurlijk naar haar schattig en bol uiterlijk dat kan opzwellen. Ze is er al bij vanaf de eerste Smash Bros. en ook in Brawl ontbreekt Jigglypuff niet. Jigglypuff maakte haar debuut op de Game Boy in Pokémon Red & Blue, maar werd vooral bekend dankzij de anime. In de serie keerde Jigglypuff namelijk veelvuldig terug om Ash en zijn vrienden te laten horen dat ze goed kon zingen. Helaas voor Jigglypuff bevat haar gezang een magisch deuntje, waardoor iedereen die het hoort in slaap valt. Jigglypuff voelde zich in de anime dan ook keer op keer beledigd en telkens als mensen in slaap vielen, tekende ze rare gezichtjes op hen met haar vilstift. Jigglypuff's meest bekende optreden in de show is hoogstwaarschijnlijk die met Aerodactyl. Vlak voordat Jigglypuff gaat zingen verandert Charmeleon namelijk in Charizard en nadat Ash is gered, stuurt Jigglypuff de Aerodactyl weer de grond in. In Super Smash Bros. Brawl is haar vilstift overigens niet één van haar wapens, maar haar gezang natuurlijk wel. Jigglypuff kent namelijk een aantal bekende aanvallen uit de Pokémon games. Zoals eerder gezegd kan ze andere personages in slaap zingen, maar ze ook een flinke klap verkopen met haar rest aanval. Een andere krachtige aanval van Jigglypuff is de rollout, die net als in Melee wel eerst moet worden opgeladen. In tegenstelling tot in Melee kan de rollout nu ook halverwege stoppen, zodat Jigglypuff’s aanval niet meer zo snel kan leiden tot zelfmoord acties. Tot zover dit tweede en laatste deel van de characters: alle 35 speelbare personages in Brawl zijn nu behandeld! Morgen gaan we verder met een nieuwe feature gebaseerd op het competitief niveau in Brawl. Stay tuned!

Gekoppelde games

Super Smash Bros. Brawl (Wii)