[Special] Geschreven door Rutger op 2008-06-26 19:52:49

Community

Diegenen van jullie die mijn artikelen over Vijf jaar SSBM en Spelen om te winnen hebben gelezen, weten dat ik intensief bij de competitieve Super Smash Bros. community betrokken ben. Mocht dit het geval zijn, dan weten jullie waarschijnlijk ook dat ik mezelf geweldig vind in Smash en dat ik graag tegen de zogenaamde scrubs loop te zaniken over hoe slecht ze wel niet zijn. Met een nieuw deel in de Super Smash Bros. reeks slechts luttele uren van de Europese gamers verwijderd, leek vandaag mij een mooie dag om weer eens even flink elitair te gaan zitten doen en jullie te informeren over de huidige staat van de competitieve Super Smash Bros. Brawl community. Tenminste, voor zover dat mogelijk is natuurlijk. Ik ben me er terdege van bewust dat het spel - vanaf de Japanse release gezien - nog geen half jaar uit is en dat de competitie nog in de kleuterfase zit. Of de competitie daar ooit uit gaat komen is niet te zeggen, maar dat de contouren zich al beginnen te vormen is duidelijk. Uiteraard bestaat er altijd de mogelijkheid dat het slechts bij contouren blijft en dat Brawl over een half jaar saai blijkt te zijn, maar dat is een doemscenario waar ik voorlopig nog niet van uit wil gaan. Voor sommigen is het doemscenario echter al geruime tijd de werkelijkheid. Veel spelers die tot de top van de competitieve Melee community behoren, vinden het spel ronduit waardeloos. Het valt ook niet te ontkennen dat, vanuit een competitief perspectief, Brawl enorm van Melee verschilt. Brawl is langzamer, minder flitsend en kent minder echt bruikbare geavanceerde technieken (alhoewel de mogelijkheid bestaat dat er in de komende jaren nog nieuwe technieken ontdekt worden). Ook is het spel meer gebaseerd op geluk, wat voornamelijk tot uiting komt in het willekeurig struikelen van personages (in de community trippen genoemd); een aspect waarvan nagenoeg iedereen vindt dat het belachelijk is. De meeste Melee professionals in Europa hebben het spel al flink onder handen kunnen nemen dankzij de Freeloader, maar slechts een enkeling omarmt Brawl op de manier waarop jarenlang zijn voorganger omarmd werd.

Een wedstrijd tussen de professionele Amerikaanse smashers Mew2King (Meta Knight) en Azen (Ike).
In Amerika is het beeld iets anders. Alhoewel ook daar veel spelers Brawl bekritiseren, lijken velen het spel wel te willen spelen. Aan de andere kant van de Atlantische oceaan zijn dan ook al vele toernooien georganiseerd, waardoor het mogelijk wordt enigszins een beeld van de huidige niveau te schetsen. Over het algemeen lijken de spelers die goed waren in Melee ook goed te zijn in Brawl. Bekende spelers als Mew2King, PC Chris, Cort en KoreanDJ hebben ondertussen de toon voor competitief Brawl spelen al gezet. Het is duidelijk dat, ondanks dat Brawl anders speelt dan Melee, de mindgames die deze spelers in de afgelopen jaren hebben opgedaan binnen niet al te lange tijd overgezet kunnen worden naar Brawl. Het spel kan dus competitief zijn. De vraag blijft dan echter: is het wel leuk? Is het spel gebalanceerd of worden bepaalde personages en technieken dood gespammed? Het feit dat er in Amerika sinds de release ongeveer een dozijn toernooien per week wordt georganiseerd, geeft al een beetje aan dat er in ieder geval een kern van plezier moet zijn. Om enigszins duidelijk te maken hoe Brawl op dit moment gespeeld wordt in Amerika, zal ik op de volgende pagina de personages bespreken die veel gebruikt worden en waarom zij zo populair zijn.
En ja, de volgende pagina bevat spoilers!

Personages

Snake Met stip op één staat de Metal Gear protagonist Solid Snake. Hij is zonder twijfel het meest gespeelde, gevaarlijke en overpowerde personage in Super Smash Bros. Brawl. Waarom is niet moeilijk uit te leggen, maar waar te beginnen? Ten eerste heeft Snake tilts die net zo sterk zijn als de gemiddelde smash, maar die wel de snelheid van een tilt kennen. Daar komt bovenop dat Snake’s tilts belachelijke disjointed hitboxes hebben. Dit wil zeggen dat het gebied dat Snake beslaat met een aanval een stuk groter is dan de animatie doet lijken. Daarnaast kan Snake de meest efficiënte versie van wat in de volksmond snakedashing genoemd wordt (een techniek die overigens ook onder namen als snakesliding, DACUS en Mortar Slide bekend staat). Door middel van deze techniek kan men snel over een groot gedeelte van een stage heen glijden, vergelijkbaar met de manier waarop in Melee de wavedash werkte. Hij wordt uitgevoerd door een dash-attack uit te voeren en die onmiddellijk te stoppen met een up smash (dit is dan ook de enige aanval die Snake tijdens het glijden kan uitvoeren). Meerdere personages beheersen deze techniek, maar met Snake is deze het efficiëntst. Tel daarbij op een goede recovery, een half dozijn aan projectielen en een forward smash met een kracht om u tegen te zeggen, en je hebt het (voorlopig) beste personage uit het spel.

Aanschouw in deze video hoe onvoorstelbaar leuk het is om Snake ditto’s te spelen. De spelers zijn de Amerikanen PC Chris en Cort.
Meta Knight De eerste indrukken die er aan de hand van demo’s van Meta Knight kwamen, waren overweldigend. Hij was veruit het beste personage uit het spel en iedereen die hem oppikte behaalde een instant win. In de eerste maanden na de release waren de kritieken minder positief en even werd gedacht dat Meta Knight misschien toch niet het geweldige personage was dat iedereen tijdens de demo had leren kennen. Het tegendeel bleek echter al snel waar; Meta Knight is goed. Heel goed. Zijn airgame is, dankzij een aantal snelle luchtaanvallen waarmee goede combo’s te maken zijn, één van de beste uit het spel. Hij is klein, heeft geweldige specials en komt ver terug. Omdat er op veel van zijn aanvallen weinig lag zit, kan Meta Knight grote druk op zijn tegenstanders uitoefenen door snel veel aanvallen te combineren. Daarnaast reikt een aantal van zijn aanvallen bijzonder ver voor een manneke met een dergelijk postuur. Meta Knight heeft aldus de dubieuze eer om net niet de beste te zijn, maar mag met een doorgaans mooie tweede plaats absoluut niet klagen. Mr. Game & Watch De verrassing van Brawl is Mr. Game & Watch (G&W). Was het 2D-personage - gebaseerd op de oude Game & Watch handhelds - in Melee nog vrij slecht, in Brawl is hij één van de beste personages. Sterk verbeterd zijn bijvoorbeeld zijn luchtaanvallen, voornamelijk down air en back air, die respectievelijk sneller en sterker zijn geworden. Ook heeft zijn down smash plotseling grote KO potentie, omdat de knockback die erop zit groter is geworden. Daarnaast kan G&W in Brawl nog beter terugkomen dan in Melee, waar zijn recovery ook al verre van slecht was. Ook heeft hij sterke en verreikende tilts, hebben veel van zijn aanvallen weinig lag en kan G&W nog steeds veel projectielen opvangen in zijn emmer. Mr. Game & Watch blijft een vreemd personage om te spelen, maar kan in de juiste handen dodelijk zijn. King Dedede De bovenstaande drie personages worden over het algemeen in deze volgorde op voorlopige tier lists gezet. Vanaf hier wordt echter onduidelijk wie volgen. Een aantal personages wordt vaak genoemd, maar een eenduidige volgorde lijkt nog niet te bestaan. Om toch nog één personage wat uitgebreider te bespreken, heb ik gekozen voor een personage dat ik zelf speel in serieuze wedstrijden: King Dedede. ‘The King’ is één van de meest populaire personages in Brawl. Een goede verklaring hiervoor kan ik niet geven, maar mijn vermoeden is dat het hem in zijn charisma zit. Is het immers mogelijk om niet te houden van een te grote pinguïn in een bontjas die met hamers loopt te zwaaien? Mocht je van zijn design nog niet meteen ondersteboven zijn, laat King Dedede dan eens bukken, of probeer een willekeurige taunt, en je zult merken waarom ‘D3’ zo populair is. Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar waarom is King Dedede nou goed? Ten eerste heeft hij als grote voordeel dat hij een zwaar en moeilijk te KO-en personage is, maar toch een aantal zeer snelle en sterke aanvallen heeft. Zo heeft Dedede een aantal van de langste en sterkste luchtaanvallen uit het spel en heeft zijn snelle up tilt ongeveer evenveel knockback als zijn up smash. Hij heeft een goede recovery, een sterke spam aanval in de vorm van zijn Waddle Dee’s en kent bovendien één van de meest smerige (maar niet minder effectieve) chaingrabs uit het spel. Kortom; King Dedede is stoer, sterk en heeft een groot talent voor het aan de dijk zetten van zoden.
In deze video demonstreert Mew2King dat Dedede een verschrikkelijke tegenstander kan zijn.
En verder? Zoals gezegd zijn Snake, Meta Knight en Mr. Game & Watch de beste kandidaten voor de top drie. King Dedede is een personage dat vaak net onder deze drie genoemd wordt, maar er zijn meerdere personages die aansprak op de vierde plek maken. Personages die in dit verband vaak genoemd worden, zijn onder andere Lucario, Falco, ROB, Olimar, Wario, Marth en Donkey Kong. Mijn bespreking van King Dedede is een persoonlijke voorkeur en dus subjectief, zoals de meeste huidige opvattingen over de plaats van personages op de voorlopige tier list. Laat je hierdoor dan ook niet te veel beïnvloeden wanneer je aan het spel begint. Mocht je binnenkort in het bezit van Brawl komen, speel dan eerst de personages die je wilt spelen. Goed worden kan altijd nog en als je het eenmaal bent, wil je bepaalde personages absoluut niet meer spelen. Hoe tof ze ook zijn… Conclusie Ik moet nogmaals onderstrepen dat de huidige competitieve Brawl community slechts een klein kind is dat nog maar net kan lopen. De informatie die ik hier gepresenteerd heb, is sterk aan verandering onderhevig. Wat Brawl betreft is het onderste waarschijnlijk nog lang niet uit de kan gehaald. Iedereen die competitief Super Smash Bros. een warm hart toedraagt, roep ik dan ook op om de ontwikkelingen op het gebied van Brawl vooral te blijven volgen. Geen zin? Wellicht kun je weer up-to-date raken wanneer ik over een jaar of twee opnieuw onbeschaamd kom lopen pronken met mijn competitieve inzichten. Tot die tijd houd ik mijzelf - zoals de meeste smashers die Brawl al met de Freeloader spelen - bezig met het aan iedereen vertellen hoe goed ik wel niet ben in dit spel. Wie het tegendeel wil bewijzen, is welkom om mij uit te dagen voor een paar potjes online Brawl. Maar let op; ik speel zonder items! Voetnoot: Mochten bepaalde termen in dit artikel je niets zeggen, zoek ze dan op in de SmashWiki. Meedoen aan een Brawl toernooi? Houd dan SmashBoards in de gaten.

Gekoppelde games

Super Smash Bros. Brawl (Wii)