[Review] Geschreven door Marcel op 2008-06-29 00:48:09

Super Smash Bros. Brawl

Na een moeizaam lokalisatieproces heeft Super Smash Bros. Brawl eindelijk de Europese winkelrekken bereikt. Met name door de dagelijkse Dojo!! was de game al voor de release sterk in populariteit gestegen en ook de lovende berichten uit Amerika en Japan beloven veel goeds!

[img]files/brawlegm1680zg7.jpg[/img]
Super Smash Bros. Brawl grijpt terug naar het Smash Bros. concept dat we al van de Nintendo 64 en GameCube kennen en bouwt daar verder op uit met nieuwe spelopties en personages. De game begint spectaculair met een prachtige epische opening. Een voorproefje van het singleplayer avontuur dat veel voor handen heeft en een mooi voorbeeld van de presentatie van het spel. De Nintendo personages hebben voor Smash Bros. een metamorfose ondergaan. Een aantal subtiele veranderingen zoals een iets mindere felle kleur geel voor Pikachu vallen niet direct op. De nieuwe look van Mario daarentegen wel. Hij heeft zijn cartooneske uiterlijk ingeruild voor een meer realistische stijl. De meest opvallende details vinden we terug in zijn kleding. Hij draagt bijvoorbeeld een broek van echt spijkerstof. Subspace Emissary De singleplayer mode kan gezien worden als een spel op zich. In de Subspace Emissary slaan de Nintendo characters de handen ineen om samen een weergaloos avontuur te beleven. In tegenstelling tot wat je zult verwachten, worden er in de Subspace nauwelijks gebieden gebruikt uit bestaande Nintendo spellen. Het zijn veelal unieke platform werelden met grote hoeveelheden vijanden om te verslaan. Je zult daarnaast hier en daar sleutels moeten vinden en er zijn zelfs enkele geheime kamers te ontdekken. Nadat je een level hebt uitgespeeld, krijg een nieuw filmpje waarin de ontwikkelingen in het verhaal duidelijk worden gemaakt. Star Fox belandt na een mislukte aanval bij Diddy Kong en samen gaan ze een eindbaas te lijf. Het samenwerken is niet alleen van belang voor het verhaal. Je kunt de Subspace immers met twee spelers spelen!
[img]files/SSBB_Ice_Climbers_005.jpg[/img]
De levelstructuur zal vooral de Kirby fans bekend voorkomen. Het is overduidelijk dat Masahiro Sakurai de game ontworpen heeft. Aan de andere kant zijn er ook elementen uit andere Nintendo spellen gebruikt. We zien onder andere de tonnen uit Donkey Kong, Goomba's en het ‘darkworld’ principe uit Zelda terug in Smash Bros.. Het is leuk om te zien dat men goed gekeken heeft naar de Nintendo klassiekers van weleer, maar je krijgt vaak het gevoel dat je het allemaal al eens eerder hebt gezien. Het kleine aantal echt unieke levels zoals van het Fire Emblem en Kid Icarus thema kunnen daar weinig aan veranderen. De eindbaas gevechten zijn gelukkig wel de epische confrontaties waar je op hoopt met een aantal oude bekende badguys uit Nintendo’s roemrijke geschiedenis en nieuwe wezens die dood en verderf zaaien. Multiplayer pret! Het hoofdonderdeel van de game blijft natuurlijk de multiplayer optie voor maximaal vier spelers. Met een selectie van vijfendertig characters en meer dan dertig levels, is het één van de meest complete multiplayer ervaringen tot nu toe. Je kunt ieder gevecht naar eigen smaak aanpassen door een mode te kiezen of een tijdslimiet in te stellen. Daarnaast kun je elk voorwerp afzonderlijk aan - of uitzetten of een extra handicap instellen voor spelers die te goed zijn. Het is tevens mogelijk om CPU’s toe te voegen of een naam in te voeren om de score bij te houden. De interface van de game is bijzonder gebruiksvriendelijk met grote knoppen en duidelijke teksten. Het is tevens handig dat je de Classic Controller, Wii afstandsbediening, Nunchuk en zelfs de GameCube controller kunt gebruiken.
[img]files/SSBB_Besturing_001.jpg[/img]
De stages zijn net zo gevarieerd als de keuze van spelfiguren. Altijd al met Link, Pikachu, Mario en Fox willen vechten in de dieptes van Norfair? Smash Bros. maakt het mogelijk! Het gezellige Delphino Island en een aantal klassieke Melee stages vormen ook prima strijdtonelen. Het is helaas wel jammer dat er geen enkel Nintendo 64 level in het spel te vinden is. Wellicht waren deze te oud maar aan de andere kant had het een extra bijdrage geleverd aan het hoge nostalgiegevoel van Brawl. Daarnaast is de keuze van de Melee levels geen ‘best-of’ compilatie maar meer een aanvulling op de Brawl stages. Ik mistte persoonlijk een aantal van mijn favorieten zoals de Fountain of Dreams en Fourside. De stages zijn prachtig vormgegeven met zowel details in de achtergrond als grafisch spektakel op de voorgrond. Een onopvallend kanon kan omdraaien en de spelers bestoken en ook de objecten zien er tip top uit. Het blijft werkelijk spectaculair om de soepele en acrobatische bewegingen van Mario te aanschouwen terwijl hij op een bewegend platform door Delphino Island roetsjt. Een nadeel wat er bij al deze pracht en praal komt kijken, is het feit dat de achtergronden soms erg afleiden. Het spectaculaire schouwspel van Star Fox vliegtuigen die de vloot van Andross aanvallen trekt ongetwijfeld meer bekijks dan het knokpartijtje op de voorgrond. De grafische presentatie is overigens niet alleen imposant maar ook nog eens functioneel. In het eerder genoemde Norfair zul je moeten ontsnappen aan kolkende lava stromen en het level Skyworld kan afgebroken worden.
[img]files/stage04_070622b-l.jpg[/img]

Super Smash Bros. Brawl II

Solid Gameplay De gameplay van Smash Bros. zit solide in elkaar. De camera blijft constant vanaf een afstandje de actie prima volgen en de percentages onderin beeld tonen hoeveel schade iedere speler heeft. Wanneer het percentage oploopt, vergroot de kans dat je de arena uitvliegt door Smash attacks. Het is de bedoeling om de schademeter van je tegenstander zo hoog mogelijk te krijgen om hem vervolgens de ring uit te rammen. Een unieke eigenschap van Smash Bros. is het feit dat je na de genadeklap de kans hebt om terug de stage op te klimmen en wraak te nemen. Met de actieknoppen kun je tal van aanvallen uitvoeren. Mario gooit vuurballen terwijl Link met zijn zwaard alles kort en klein hakt. De aanvallen zijn op elkaar afgestemd, waardoor sommige moves andere kunnen blokkeren. Het voegt een stukje tactiek toe aan het spel dat extra versterkt wordt met het schild en de mogelijkheid om langs tegenstanders te rollen. Je kunt op deze manier een eigen speelstijl ontwikkelen en zelf combo’s bedenken om je vijanden mee af te troeven. Rol bijvoorbeeld met Mario achter een tegenstander, grijp hem vast en gooi hem de arena uit!

[img]files/SSBB_WiiRemote_HTU_005.jpg[/img]
De geheel nieuwe toevoeging is de Final Smash. In het level verschijnt soms een Smash Bros. logo. Wanneer je deze stuk slaat kun je de krachtigste aanval van je personage uitvoeren. Mario blaast zijn vijanden weg met een vlammenzee, Star Fox roept een Landmaster Tank op en Kirby pakt een grote pan om alles en iedereen in te koken. Alleen met perfecte ontwijkmanoeuvres kan de Final Smash ontweken worden. Wanneer de Final Smash wel in het bezit is van een speler maar nog niet geactiveerd is dan kunnen andere spelers de Final Smash krijgen door hem uit de drager te slaan.
Een goede vechtstrategie is niet de enige manier om te winnen. Je kunt voorwerpen gebruiken zoals laserpistolen, mijnen en rookbommen om op allerlei manieren je tegenstanders dwars te zitten. Daarnaast verschijnen er soms Pokéballs waarmee je Pokémon kunt oproepen om te helpen. Je weet nooit welke Pokémon je te hulp schiet. Een spetterende Goldeen kan het tij niet keren maar een legendarische Entei kan dat natuurlijk wel. De Assist Trophies werken hetzelfde als de Pokéballs maar in plaats van de zakmonstertjes schieten andere videogame figuren je te hulp. Een Hammer Bro. die uiteraard je tegenstanders bestookt met hamers of Dr. Wright die een complete stad laat herrijzen met alle gevolgen van dien. De voorwerpen maken iedere Smash Bros. match nog chaotischer en spannender. Wil je liever niet dat de plotselinge hulpmiddelen de competitie verstoren dan kun je ze altijd uitzetten voor de wedstrijd begint. Een echte klassieker De Subspace en Brawl-mode zijn niet de enige spelmodi. De Classic-mode bestaat uit een aantal gevechten en speciale levels waarbij je het onder andere tegen een reusachtige Donkey Kong moet opnemen en ook de evenementen zijn terug. De events zijn meestal gebaseerd op de eigenschappen en onderlinge relaties van de Nintendo figuren. Je moet bijvoorbeeld met Yoshi een ei beschermen of met Bowser het einde van een Super Mario wereld bereiken. Het zijn simpele doch leuke uitdagingen die veel vergen van je Smash Bros. talenten. De evenementen voor één speler worden aangevuld door speciale co-op events voor twee spelers. De Homerun challenge, waarbij je een grote zak zand zo ver mogelijk weg moet slaan met een honkbalknuppel, is ook in dit deel aanwezig. Even als de Multi-Man brawl waarbij je grote hoeveelheden vijanden moet verslaan binnen een beperkte tijd.
[img]files/various25_080130f-l.jpg[/img]
Een nieuwe speloptie is de Vault. He is je persoonlijke kluis van alle elementen die je vrijspeelt in het spel. Je kunt bijvoorbeeld stickers verzamelen en deze in een fotoalbum rangschikken en er plaatjes van schieten. De stickers vormen tevens een klein RPG element in de Subspace Emissary mode waarbij ze verschillende krachten toekennen. Een sticker van Kirby zorgt er bijvoorbeeld voor dat je minder snel wegvliegt terwijl een Excite Truck sticker wat extra kracht geeft. Je kunt een sticker maar één keer gebruiken en aangezien de effecten vrij gelimiteerd zijn zul je niet zo snel de zuurverdiende stickers opofferen. Je kunt in de game tevens een groot aantal trofeeën verzamelen met bijbehorende uitleg. Een beeldje van de Great Fox bijvoorbeeld of een sculptuur van een Metroid. Het is ook mogelijk om de trofeeën te fotograferen en van alle hoeken te bekijken. De Vault is tevens de plek waar je replays en zelf gemaakte screenshots terug kunt vinden. De camera mode is in dit spel niet meer aanwezig. In plaats daarvan kun je in bijna iedere mode in het pauzescherm screenshots maken op elk gewenst moment. Een plaatje van Bowser die Pikachu plet of een epische confrontatie tussen Link en Mario! De replays zijn overigens gelimiteerd tot drie minuten en aangezien de gemiddelde Smash Bros. match langer duurt is de replay optie in dat opzicht vrij gelimiteerd.
[img]files/SSBB_Vault_013.jpg[/img]

Super Smash Bros. Brawl III

Doe het zelf! De belangrijkste optie van de Vault is zonder twijfel de level builder waarmee je zelf eenvoudige stages kunt bouwen. Een aantal liften, blokken en speciale objecten die afhankelijk zijn van de gekozen achtergrond. Je kunt de levels evenals de replays en screenshots delen met de rest van de wereld door ze naar Nintendo’s server te sturen. Men kiest regelmatig een aantal van de beste en leukste plaatjes, replays en levels en verspreid deze via Nintendo WiFi. In de Vault kun je overigens een aantal demo’s vinden van Virtual console spellen. De nadruk ligt echter op het woord demo aangezien je ieder spel maar maximaal een half minuutje tot twee minuten kunt spelen. Je hebt net aan de tijd om het eerste level van de NES versie van Donkey Kong te halen of om de eerste eindbaas van Lylat Wars te bereiken. Daarnaast kun je al je creaties en foto’s delen met degene die je toegevoegd hebt met friendcodes.

[img]files/SSBB_Vault_009.jpg[/img]
En daarmee komen we toe aan het online onderdeel van Brawl! Het is ondenkbaar dat er nog steeds multiplayer games van dit kaliber zijn die je niet online kunt spelen. Super Smash Bros. Brawl heeft gelukkig wel online gameplay maar aangezien de game eigenlijk voor 2007 op de planning stond werkt het niet al te soepel. Je kunt ieder personage en ieder level kiezen en zowel met vreemden als met je vrienden online brawlen. Wanneer je moet wachten op een connectie of op iemand die er lang over doet om een level of personage te kiezen dan wordt je in een wachtruimte gezet. De interface werkt goed en een game opzetten is een fluitje van een cent. De problemen ontstaan wanneer het spel daadwerkelijk begint. De connectie fluctueert ontzettend waardoor je heel snel lag krijgt. Het ligt overigens bijna niet aan de kwaliteit van je internetaanbieder of aan het gekozen level. Een drukke stage zoals het Fire Emblem kasteel draait soms beter dan het simpele Battlefield. Het is duidelijk dat Nintendo’s nieuwe online systeem dat men sinds Mario Kart Wii gebruikt niet in Super Smash Bros. Brawl verwerkt is. Het is jammer dat Nintendo niet van het uitstel gebruik heeft gemaakt om de online gameplay soepeler te maken. Magnifieke composities Een extra vermelding verdient de geweldige muziek die je in dit spel zult vinden. De themesong is gecomponeerd door Nobuo Uematsu. Daarnaast zijn er nog dertig andere componisten die hun favoriete Nintendo nummers een andere draai hebben gegeven. Jun Senoue heeft speciaal voor Super Smash Bros. Brawl een Angel Island remix gecomponeerd en Crush 40 heeft een speciale 2007 versie van Live & Learn gemaakt. Een Mario liedje vervaardigt door de componist van Final Fantasy of een variant van een oud NES deuntje van de sound director van Killer 7. De muziek is subliem en met meer dan tweehonderd nummers zit er vast wel iets bij dat je mooi vind. Je kunt overigens per level kiezen welke muziek je het liefst en welke muziek je helemaal niet wilt horen. Het valt op dat ook de voice-acting van een hogere kwaliteit is dan we gewend zijn. Solid Snake wordt door zijn originele voice-actor, David Hayter van stemgeluid voorzien.
[img]files/MusicSmash003.jpg[/img]
Frustratie Je merkt dat Masahiro Sakurai en zijn team hun uiterste best gedaan hebben om van Super Smash Bros. Brawl de ultieme Smash Bros. game te maken. Sakurai kon echter niet voorkomen dat er nog steeds een aantal programmeerfouten in de game zitten. Een voorbeeld is het feit dat de game niet alles van te voren inlaadt. Je zult dus soms moeten wachten tot de volgende tegenstander op het beeld getoond wordt. Nu is dit niet zo’n groot probleem aangezien het hooguit een paar tellen duurt, maar wanneer je een uitdaging niet haalt omdat je vijanden niet snel genoeg verschijnen is het erg frustrerend. Een ander nadeel zijn de vrij lange laadtijden die de actie in de Subspace vaak onderbreken. Het is duidelijk dat Super Smash Bros. Brawl een stuk complexer en mooier is dan zijn voorgangers. Het duurt soms echter wel erg lang voor de game een stage en vier characters heeft geladen.
[img]files/compiwiids.jpg[/img]
Conclusie De lange laadtijden en de lag in de online mode nemen gelukkig niet weg dat Super Smash Bros. Brawl één van de meest complete multiplayer ervaringen is die je op de Wii kunt vinden. De Subspace Emmisary en de vele events houden ook de eenzame speler lang bezig en dan heb ik het nog niet eens over het overweldigende aantal liedjes, trofeeën en stickers dat je in het spel kunt verzamelen. Het enige dat de Smash Bros. ervaring wellicht een beetje teniet doet is het feit dat de game wel erg veel op zijn voorganger lijkt. Een revolutie op het gebied van Super Smash Bros. hoef je niet te verwachten maar het is wel de best spelende, klinkende en ogende Smash Bros. game die je ooit gespeeld hebt en tevens één van de allerbeste Wii titels.

N1 Score: 9.5

+

-

Gekoppelde games

Super Smash Bros. Brawl (Wii)