[Review] Geschreven door Johannes op 2008-07-22 21:32:16

Ninja Gaiden: Dragon Sword I

Het is donker. Er valt niets te zien. Slechts van één plek verschijnt er vanuit het midden een licht welke over twee schermen wordt verdeeld. Enkele minuten later wordt het duidelijk dat de gecreëerde situatie de beste is om het avontuur van de jonge ninja Ryu Hayabusa te ervaren. De enige overlevende van de Hayabusa clan lijkt door simpele bewegingen bijna over het scherm te vliegen om tussentijds diens vijanden welke onder het commando van Nicchae staan, in spetterende combo’s te werpen om ze vervolgens genadeloos naar het hiernamaals te sturen. Tecmo’s Team Ninja knalt inderdaad vanaf het begin met deze actievolle geweld(ad)ige Nintendo DS titel.

[img]http://www.wiids.nl/files/Ninja_Gaiden_Dragon_Sword.JPG[/img]
Woohoo! Xbox’ Ninja Gaiden revives! Ryu Hayabusa leeft al een tijd in de virtuele wereld. Twee decennia welteverstaan. In 2004 beleefde de dodelijke krijger wellicht zijn beste prestatie met de superieure Xbox titel Ninja Gaiden sinds diens gelijknamige geboorte op de NES. Het 3D avontuur was precies zoals een echte game hoort te zijn. Toen er voor Nintendo’s handheld een nieuw deel van deze serie aangekondigd werd welke op de elementen van het Xbox deel zouden leunen, leek dat misschien een te grote uitdaging voor zowel de Japanse vechtkunstenaar als het ontwikkelteam zelf. Niets is minder waar. Enkel en alleen de stylus zorgen ervoor dat Ryu de gewenste acties uitvoert en waar nodig á la Castlevania: Dawn of Sorrow ninpo krachten gebruikt bij het correct overtekenen van Japanse tekens op het touchscreen. De normale knoppen dienen slechts allen voor één doel; verdediging. Zolang je echter achter elkaar zo lang mogelijk vijanden aan je Dragon Sword elkaar probeert te rijgen, zal het slechts zelden het geval zijn dat je andere hand zal moeten ingrijpen. Daarmee lijkt ook gelijk de moeilijkheidsgraad naar beneden te zijn bijgesteld. Kennelijk waren er teveel mensen die het Xbox deel als te moeilijk ervoeren. Mijn inziens nogal overdreven, omdat het over het algemeen een gezonde portie tegenstand was. Hoe dan ook, het niveau is lager en dat is misschien met alle respect maar beter ook voor het Nintendo DS publiek. In de zes uurtjes waarin ik vol plezier Dragon Stones verzamelde, mijn zwaard liet opwaarderen, levensweerstand liet vergroten en nieuwe magische krachten leerde van de oude Muramasa – natuurlijk tegen verruiling ’s werelds bekendste ruilmiddel – kwamen bovenal de prachtige graphics goed tot hun recht. Vooral in een tijd als deze waarin games er te simpel uitzien en het publiek daar genoegen mee neemt, is het goed om te zien dat er tenminste nog één ontwikkelaar de moeite neemt om zowel de artwork – tijdens de conversaties als bij de tussenfilmpjes onder begeleiding van goede Japanse voice acting – als de 3D graphics meer dan goed op beide schermen te toveren.

Ninja Gaiden: Dragon Sword II

Vanaf het begin is duidelijk dat er qua opzet met een schuin oog naar Nintendo’s Brain Training is gekeken, want de Nintendo DS dient op haar kant te worden gehouden. Helemaal niet erg, want dit zorgt ervoor dat alles veel beter overkomt dan wanneer er kleine characters op het onderste scherm moesten worden gepropt. Doordat het verhaal zes maanden na afloop van het Xbox deel afspeelt kan dat voor sommigen een soort déjà vu opleveren al kan dat natuurlijk ook als een feest der herkenning opgevat worden. Ook de microfoonfunctie van de Nintendo DS wordt door Team Ninja niet onbenut gelaten al geldt deze optie slechts voor het opsporen van een bepaalde vijand in enkele gebieden als extra. Het enige nadeel in deze opeenvolging van speurtocht door verschillende werelden om op de klassieke manier na zo nu en dan simpele puzzels en side quests en vervolgens op spectaculaire wijze af te rekenen met eindbazen is dat het spel simpelweg helaas iets te kort duurt. Op het eind wordt je natuurlijk de mogelijkheid geboden om hetzelfde verhaal op een hogere moeilijkheidsgraad te spelen, maar dat verlengt niet de originele spelduur. De Nintendo WFC klassering misschien wel. Gedurende het hele spel worden je verzamelde punten bijgehouden. Des te sneller je een chapter uitspeelt, meer vijanden achter elkaar vermoordt, speciale aanvallen gebruikt en niet zelf het spreekwoordelijke loodje legt, des te hoger je Karma score. Deze valt vervolgens met spelers uit de hele wereld te meten waarna je kunt besluiten om het bij een nieuwe poging nog beter en in gewelddadig opzicht nog sensueler en passievoller de overload aan vijanden probeert te stoppen.

Conclusie Team Ninja weet het weer te flikken. Ryu Hayabusa ook. Het is logisch dat het epische Xbox deel niet behaald wordt, maar er dient ook te worden gekeken naar wat er mogelijk is op een handheld als deze. Met die zienswijze kan er geconcludeerd worden dat Ninja Gaiden: Dragon Sword een spel is wat simpelweg niet gemist mag worden in collecties van actie avontuur gerichte gamers doordat de gameplay, graphics en sound erg goed uit de verf komen.

N1 Score: 8.5

+

-

Gekoppelde games

Ninja Gaiden Dragon Sword (Nintendo DS)