[Review] Geschreven door Richard op 2003-12-09 16:51:32

Spiderman: The Movie

Bij een (succesvolle) film hoort tegenwoordig altijd wel een game. Meestal een slap aftreksel, soms ook niet. Welke van de twee is Spiderman geworden? Laat ik er maar meteen voor uitkomen. Ik ben fan van Spiderman, niet alleen van de tekenfilmserie, maar ook met de stripboeken heb ik vooral vroeger erg vermaakt. Toen ik hoorde dat er van de Marvel Comics held, Spiderman, een film werd gemaakt was ik ook aangenaam verrast. Toen ik hoorde dat er van de film ook weer een game van werd gemaakt wist ik eigenlijk niet goed wat ik moest denken. De games op de PC waren nochtans niet slecht, maar tot nu toe had ik slechte ervaringen met film-games. 'Ns zien wat Treyarch van deze game gebakken heeft.... De eerste keer Als je Spiderman voor het eerst speelt, is het zeker even wennen aan de besturingen omgevingen. Wat gebeurt als ik spring? Wat doet mijn mannetje als ik op deze knop druk? Het meeste gaat toch vanzelf. Aan muren kleven gebeurt soms zelf ongewenst, webslingeren doe je met één druk op de knop. Zelfs voor het vechten zijn er maar twee (later drie) knoppen. Heb je eenmaal door hoe alles werkt dan is het tijd om uit te zoeken wie Uncle Ben heeft vermoord. De game gaat niet helemaal gelijk op aan de film, hier moet je namelijk een hele bende oprollen wil je de dader vinden en je oom wreken. In het allereerste hoofdstuk wordt je meteen al geintroduceerd tot bijna alle aspecten van het spel. Buiten rondslingeren en bepaalde dingetjes zoeken, binnen rondsluipen en zorgen dat je niet gezien wordt, spoorzoeken, twintig baddies tegelijk uitschakelen...etc. Gelukkig kom je af en toe reuze vraagtekens tegen die hints geven over het vastwebben van baddies, het gebruik maken van voorwerpen in omgevingen en noem maar op. Lang....lang... Een van de elementen waardoor ik deze game wel mag, is de lengte van het spel. Nadat je het spel op de makkelijke mode hebt uitgespeeld, is er met Spiderman eigenlijk niet zoveel aan om het op een moeilijker niveau te doen. Naast wat unlockable skins, kun je ook de Green Goblin unlocken om ook daadwerkelijk mee te spelen. Om het vehaal niet al teveel te schaden speel je de zoon van Norman Osbourne, Harry. In plaats van "Who killed my uncle!" van Spiderman, hoor je nu: "What do you know about my father!!" van Harry. De levels zijn verder exact hetzelfde, maar de Green Goblin speelt heel anders dan Spiderman. Ten eerste heb je natuurlijk een hoverboard, webbetjes spinnen is niets voor jou. Ten tweede je aanvallen, naast schoppen, slaan en springen heb je ook een groot arsenaal aan bommen tot je beschikking. Deze lopen uiteen van doelzoekend, tot een mega krachtige die je maar een meter of twee ver kan gooien. Heb je het spel ook met de Green Goblin uitgespeeld? Dan heb je nog (of dat had je eigenlijk ervoor moeten doen...) meer dan genoeg trainingslevels tot je beschikking, waaronder combat training, zip line training, web sling training en ga zo maar door. Bovendien zijn er binnen deze categorieën ook nog verschillende niveaus, waarvan de levelopbouw soms ietsje anders is, waardoor er toch weer een leukere uitdaging is. Graphics In-game stelt de game grafisch niet veel speciaals voor. Alhoewel de stad (als de missie zich buiten afspeelt) groot genoeg is om je even bezig te houden, stellen de modellen niet veel voor, en textures zijn ook niet baanbrekend. Framedrops ben ik hier en daar tegengekomen als er veel op het scherm te zien is (vuur, water, baddies), maar deze zouden met een beetje werk makkelijk weggewerkt kunnen zijn. De tussenfilmpjes stellen echter veel meer voor. Prachtige graphics, scherpe textures, gewoon zoals het hoort. Deze vertellen gedeeltelijk het verhaal van de film, maar slaan later een andere weg in met de games eigen verhaal. Geluid Als je een film-game maakt, probeer je natuurlijk zoveel mogelijk acteurs te strikken voor de stemmen. De hoofdpersonen hebben allemaal hun eigen stem gekregen, maar de baddies hebben (op eindbazen na) allemaal dezelfde stem, welke niet veel voorsteld. Irritante alarmen kunnen je soms ook tot waanzin drijven, en geluidseffecten zijn verder ook niets bijzonders. Gameplay Makkelijke toegankelijke besturing, tientallen combo's, variërende levels. Spiderman moet het dan ook vooral van de gameplay hebben. Missies verschillen van het vernietigen van zoveel razorbats, achtervolgingen, stealth levels, maak alle bommen onschadelijk...en ga zo maar door. Spiderman heeft mij de eerste twee weken in ieder geval allesbehalve verveeld. Minpuntje is wel dat je niet zomaar op straat kunt lopen, je bent gelimiteerd tot een bepaalde hoogte, en ga je te laag krijg je beledigingen als "Freak!!" naar je hoofd geslingerd. Camera werk heeft soms ook nog wel een eigen wil, maar dit kon de pret bij mij zeker niet drukken. Replay Zoals ik al eerder zei heb me erg lang vermaakt met Spiderman. Of dit nu komt omdat ik fan ben, of omdat er gewoon genoeg te doen is, weet ik niet. Naast de vele trainingsmissies zijn er ook kostuums of test filmpjes te unlocken. Op dit gebied schiet Spiderman voor mij niets te kort. Conclusie Voor mij is Spiderman géén slap aftreksel van de film. Een eigen verhaallijn verteld door mooie tussenfilmpjes maken van Spiderman een leuke game, die zich niet laat beperken door de film. Alhoewel de game enkele bugs kent is dit niets ernstigs en al helemaal niets om rekening mee te houden bij een eventuele aankoop.

N1 Score: 7.9

+

-

Gekoppelde games

Spider-Man: The Movie (Nintendo GameCube)