[Review] Geschreven door Rutger op 2003-12-09 20:04:49

The Sum of all Fears

In principe review ik games omdat ik het leuk vind. Niet alleen om er over te schrijven, maar ook om ze te spelen. Jammergenoeg doet zich ook in het leven van een reviewer wel eens een dieptepunt voor, in dit geval heet dit dieptepunt "The sum of all fears"... Eigenlijk had The sum of all fears nog best wat potentie om een goede titel te worden. De PC versie werdt door de meeste recencenten goed ontvangen en ja, het is toch een Tom Clancy titel, niet de kleinste naam in "tactical-shooter land". En toch, ondanks een redelijke PC-versie, slaagt Red Storm er in om dit project domweg te verknallen. Normaal zou ik hier eerst even een klein verhaaltje neerzetten; Een stukje waardoor iedereen begrijpt waar het spel nou eigenlijk over gaat, maar dat is bij The sum of all fears nog best een hele opgave. Ik ben er zelf eigenlijk ook nog niet helemaal achter, want de verschillende missies hebben eigenlijk niets met elkaar te maken. In principe komt het er op neer dat er ergens een atoombom gestolen is en jij moet er, samen met een team van zeer intelligente AI's (de ironie stijgt de pan uit) achteraan. Lukt dit je niet, dan zal er een verschrikkelijke ramp plaats vinden (tenminste, daar gaan we maar even van uit). Maar, zoals ik eerder al zei, begrijp je helemaal niet waarom je met een missie bezig bent. Natuurlijk is er wel een doel (meestal is dit: Schiet alle terroristen dood en bevrijdt de gegijzelde), maar wat dat zo gauw te maken heeft met die verdwenen atoombom is mij een raadsel. De game heeft welgeteld drie modes: training, campaign en quick mission. Training is er natuurlijk om je kennis te laten maken met de basiscontrols van het spel. Eigenlijk helemaal overbodig, omdat iedere gamer binnen enkele seconde echt wel doorheeft dat je loopt met de control stick, schiet met R en acties uitvoert (zoals deuren openen) met A. Er zijn ook nog wat andere leuke functies, zoals bukken en night vision goggles, maar echt nodig zul je deze toch niet hebben om je einddoel te bereiken. Vervolgens kun je je "newly-aquired abilities" toepassen in 11 verschillende missies in de campaign mode. Helaas lijken alle missies op elkaar en is elke vorm van strategie die je voor de missies zou kunnen bepalen (in het geval van The sum of all fears eigenlijk alleen maar de verschillende wapenarsenalen) totaal nutteloos en overbodig. Want welk wapenarsenaal je ook kiest, de missie uitspelen zul je toch wel. Dan is er ook nog Quick mission, deze laat je een willekeurige missie een keer spelen, waarbij je elk wapenarsenaal kunt kiezen. Ookal z'on mode waar we echt niet zonder kunnen. Helaas helaas, maar alles wat ik verder nog over The sum of all fears zou kunnen vertellen (en dat is weinig) zou toch een aanhoudende lijn van negativiteit zijn. Ik, en jullie waarschijnlijk ook, kunnen maar tot een conclusie komen, en dat is dat The sum of all fears niets anders dan een rechtstreekse creatie uit het duivelsnest is en dat het daar snel weer naar teruggestuurd zou moeten worden. Vermijden, dit spel.

Conclusies

Graphics Wat een oog voor detail heeft dit spel toch! Ongelooflijk lelijke en eentonige kamers met helemaal niets er in. Bovendien kunnen de mensen niet normaal lopen en zijn de animaties ronduit slecht. De (weinige) cutscenes zijn dan nog redelijk, maar als je een zwak hebt voor details kun je beter de dichtsbijzijnde wc gaan bekijken. Sounds Ook voor de sounds is er niet erg veel lof. Er zijn nauwelijks back-ground themes en als ze er zijn zijn ze niet bepaald spannend te noemen. Bovendien is de voice-acting niet geweldig zijn de effecten bij het afschieten van een kogel niet om naar huis te schrijven. Zelfs het doorspoelen van een wc klinkt nog leuker. Replay Ook al kan ik me niet voorstellen dat iemand niet in slaap valt na missie 2, zal je als je er in slaagt het spel uit te spelen het zeker niet nog een keer uitspelen. Er mogen dan wel 3 moeilijkheidsgraden zijn, er is niemand die het spel wel uit zou willen spelen met betere tegenstanders. En er is geen eens een multiplayer! Kortom: je zou nog langer door kunnen brengen op de wc. Gameplay Als je houdt van onrealistisch schietende wapens, een lijntje op een kaart die precies aangeeft hoe je moet lopen en je begeleidt alsof je een kleuter bent en ongelooflijk slechte graphics en geluid, dan is The sum of all fears precies waar je naar opzoek bent. Nu kan ik me voorstellen dat de meeste mensen hier niet echt van gediend zijn en het lijkt me dan ook beter dat je dit spel links laat liggen. Je kan nog beter 30 euro neerleggen voor een nieuwe WC. Conclusie The sum of all fears is een schande voor het tactical-shooter genre en alle Tom Clancy games die daar in verschenen zijn. De developers hadden gewoon beter moeten weten, want op een of andere manier slagen ze er maar niet in om een goede PC-game om te zeten in een goede console-versie. En hoe onsirieus de vergelijking met het toilet ook lijkt, je zult sirieus nog meer plezier hebben van een wc. Rutgers advies: KOOP DIT NIET!

N1 Score: 2.1

+

-

Gekoppelde games

The Sum of all Fears (Nintendo GameCube)