[Review] Geschreven door Marcel op 2008-08-28 13:13:00

Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars

Uiteraard vraagt een Virtual Console recensie om een andere aanpak. In gedachte veranderen we het HD LCD of Plasma scherm met een bakbeest van tweeëndertig centimeter en met een beetje fantasie wordt de Classic Controller een klassieke SNES joypad. We blazen de stof van de cartridge connector en denken terug aan die oude grijze Super Nintendo. De cartridge gaat erin, de console gaat aan en we zijn terug in 1996. Tijd voor Super Mario RPG!

[img]files/SMRPG-Cover.jpg[/img]
Het wachten is voorbij! Super Mario RPG is het eerste RPG spel waarin Mario de hoofdrol speelt. Ondanks dat Nintendo dit feit jarenlang probeerde te verhullen voor ongeïnformeerde Europese gamers is het spel na 12 jaar uitstel alsnog hier uitgebracht. Super Mario RPG maakt gebruik van een isometrisch perspectief en 3D effecten. Het lijkt erop dat Squaresoft aan het trippen was toen men deze game maakte. Niet alleen is de wereld opgebouwd uit zoetsappige kleuren en lachen de bloemetjes je vrolijk toe ook de snelheid van de actie ligt erg hoog. Mario’s avontuur begint uiteraard met de ontvoering van Princess Peach. Daarnaast moet hij de wereld redden van de ondergang. Onderweg verzamel je een party van diverse spelfiguurtjes zoals Mallow the Frog die totaal niet op een kikker lijkt. Net zoals in Mario platformers ren je ook hier in een hoog tempo door levels heen op zoek naar paddestoelen. Uiteraard zul je regelmatig een babbeltje maken met bewoners van het Mushroom Kingdom. De Toads hebben in dit spel aardig aan de paddo’s gezeten. Eén van hen rent razendsnel rondjes. Terwijl een andere Toad hyperactief op zijn bed aan het springen is, nadat Mario hem vertelt dat hij na veel trainen net zo goed kan worden. Het platformen beperkt zich niet tot enkele heuveltjes. Je kunt in principe op ieder object in de spelwereld springen, zelfs op de Toads en andere figuurtjes. Het levert soms erg grappige situaties op en wellicht extra munten of een ander voorwerp. De spelwereld kent daarnaast nog enkele speciale elementen zoals tonnen om over water te springen of zwevende verplaatsende platforms. De levels zijn natuurlijk niet alleen gevuld met diverse platformpjes ook de vijanden zijn in groten getale aanwezig.
[img]files/mariorpgss1.jpg[/img]
Hectisch en creatief Het vechtsysteem is in iedere RPG een zeer belangrijk element. In de meeste Square games besteed je de meeste tijd in een ingenieus ontworpen Battle-system. Super Mario RPG is hierbij geen uitzondering maar brengt wel enkele veranderingen met zich mee. De nadruk op snelheid is ook in het vechtsysteem aanwezig. Met de Attack Command kun je een klap geven met je vuisten of een hamer en de Special Attacks zijn er om krachtigere vijanden te verslaan. De speciale aanvallen verbruiken echter Flowerpoints verglijkbaar met Mana of Magic. De defensieve spelers kunnen met het Defend Command wachten en op het juiste moment toeslaan en als laatste kan er met items kracht of flowerpower hersteld worden. Het eenvoudige Battle-menu heeft vier functies waarvan elke een eigen knop toegewezen heeft. De game brengt extra diepgang met zich mee door het timing systeem. Door op het juiste moment op een knop te drukken kan een normale aanval krachtiger worden en tevens is het mogelijk om vijandige aanvallen af te weren. Het tempo van de gevechten ligt echter dermate hoog dat het niet eenvoudig is om alles juist te timen. Het is daarom handig dat je soms van verslagen vijanden extra kracht krijgt. In de meeste gevechten sta je tegenover een grote groep vijanden.
[img]files/mariorpgss2.jpg[/img]
Na ieder gevecht krijg je Experience Points. Als je genoeg punten hebt gehaald stijg je een level en kun je één van je eigenschappen verbeteren. Je krijgt de keuze om je HP, aanvalskracht of Flowerpoints uit te breiden. Het is belangrijk om de juiste upgrades te kiezen voor ieder karakter. Mario is immers de allrounder met zijn sprongen en vuurballen maar je komt later in het spel ook magiërs en andere spelfiguren tegen. De vijanden in de game worden ook steeds beter en krachtiger. In het begin van het spel vecht je tegen een aantal Goomba’s terwijl je het later aan de stok krijgt met Shyguy’s op springstokken en er zijn ook diverse eindbazen om te verslaan. De creativiteit is niet alleen terug te vinden in de grafische presentatie en de vijanden. De gebeurtenissen in de game volgen elkaar rap op en je zult zelden een saai moment meemaken. De gevatte en grappige teksten geven het flinterdunne verhaaltje iets meer diepgang. Daarnaast heeft Mario een bijzondere manier gevonden om zijn avonturen uit te beelden. Als hij iets uitlegt aan ander personage speelt hij voorgaande scènes na. De muziek is net als in andere Squaresoft games van het Super Nintendo tijdperk van torenhoog niveau. De pakkende soundtrack maakt weinig gebruik van de bekende Mario tunes. De vrolijke muziek in de dorpjes en de spannende tunes zijn sfeerverhogend.
[img]files/mariorpgss3.jpg[/img]
Conclusie Super Mario RPG is na twaalf jaar nog steeds de moeite waard om te spelen. Het is leuk om te zien dat veel elementen later verwerkt zijn in de Paper Mario serie. Daarnaast is het spel door de tijdloze gameplay nauwelijks verouderd. Het grafische stijltje dat in 1996 nog indrukwekkend was is nog steeds in staat om de actie duidelijk in beeld te brengen. Het is tevens één van de weinige niet serieuze Square RPG spellen. Nintendo en Squaresoft leverden destijds een waardige afsluiting voor het SNES RPG tijdperk.

N1 Score: 8.7

+

-

Gekoppelde games

Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars (Wii Virtual Console)