[Review] Geschreven door Marcel op 2008-09-26 01:41:55

Wario Land: The Shake Dimension

Het 2D gamen is na de Super Nintendo en SEGA Saturn min of meer in verval geraakt. De klim - en - klautergames die veel van je behendigheid vergden, zijn in de loop der jaren grotendeels ingewisseld voor dertien in één dozijn schietspellen. De mascotte platformer van toen is de first person shooter van nu. Een aantal franchises heeft de overstap van 3D naar 2D gelukkig gedeeltelijk overgeslagen en met Wario Land: The Shake Dimension worden de deuren geopend voor een nieuwe generatie 2D platform spellen.

[img]files/WarioShakeLogoKlein.jpg[/img]
Het ontwikkelen van een waardig 2D spel voor een console is geen gemakkelijke klus. De EAD groep van Nintendo heeft hiervoor Good Feel ingehuurd. Een kleine gamestudio van ex-Konami ontwikkelaars die al veel ervaring hebben met 2D games. De mensen van Good Feel hebben op hun beurt een animatiestudio benaderd om te helpen met de ontwikkeling. Hierdoor is Wario van een simpele 2D platformer omgetoverd in een volwaardige Wii-titel met grafische pracht, animaties en gameplay dat niet mogelijk is via WiiWare of op de DS. Een nieuwe 2D-dimensie De animaties komen vooral naar voren in het uiterlijk van de game. Alleen Wario’s bewegingen bestaan al uit duizenden animaties waardoor alles erg vloeiend oogt. De vijf continenten waaruit ‘The Shake Dimension’ bestaat, zijn opgedeeld in verschillende levels. Ieder level heeft zijn eigen thema en geen enkele steen, muur of ander achtergrond wordt hergebruikt. Hierdoor krijgt ieder level zijn eigen stijl en sfeer. Je zult onder andere door jungles, grotten, woestijnen, piramides en tempels rennen. Er zijn tevens een aantal speciale levels zoals een rijdende trein en unieke eindbaasuitdagingen. De visuele kant van het spel is een verademing vergeleken met de andere 2D spellen die vooral een nostalgiegevoel proberen op te wekken. De frisse uitstraling van de game en de prachtige animaties zijn een lust voor het oog. De presentatie wordt afgerond met een leuk introfilmpje en een flinterdun verhaaltje omtrent een slechte piratenkoning, een zak geld en een prinses.
Wario is in iedere wereld op zoek naar munten om zijn bankrekening te spekken. Daarnaast moet hij in ieder level drie schatten weten te bemachtigen en speciale uitdagingen voltooien zoals het verslaan van bepaalde vijanden of het vermijden van stekels of water. De besturing van de game is vernuftig ontworpen. Met de D-Pad, Motion Sensor en de twee actieknoppen op de Wii Remote kan Wario al zijn befaamde moves uitvoeren. Twee van zijn bekendste speciale aanvallen zijn natuurlijk de schouderbeuk om stenen en vijanden te slopen en de buttstomp. De grootste vernieuwing zit hem echter in het schudelement. Een geldzak schudden levert munten op en het schudden van een vijandje wellicht extra kracht. Wanneer je een object vast hebt kun je het weggooien. Hierbij kun je door het kantelen van de Wii Remote de hoek van je worp bepalen. Ten slotte heeft Wario nog een vuistslag waarmee hij de grond laat schudden. Iedere move gaat gepaard met een bijpassend geluidseffect of kreetje van Wario. Met mijn persoonlijke favoriet: "Money-Money-Money-Money" wanneer hij een geldzak schud. Uiteraard bijgestaan door het geluid van kllinkende munten die overal naartoe vliegen. Het betere denkwerk Je hebt alle beschreven aanvallen en moves nodig om de Shake Dimension te trotseren. De puzzels vergen soms erg veel denkwerk en voor sommige problemen zijn creatieve oplossingen te verzinnen. Een rollend rotsblok dat in de eerste instantie een obstakel vormt kan wellicht gebruikt worden als stapsteen om een hoger gelegen gebied te bereiken. Uiteraard bevat de spelwereld ook laddertjes, springtouwen en andere klassieke 2D platform elementen. De opbouw van de levels is grotendeels gelijk aan dat van de eerdere Wario Land spellen. Je verplaatst je van scherm naar scherm en overal bevinden zich geheime doorgangen en optionele wegen. In Wario Land is de hoofdmoot het verkenningselement waarmee je het avontuur tot een goed einde brengt. De vijanden zijn hierdoor meer ontworpen als hulpmiddel dan als tegenwerking. Het spel kan daardoor soms iets te makkelijk zijn maar dat wordt ruimschoots goed gemaakt met stekels en vuur in de latere levels. Een dodelijke kuil zul je in Wario Land niet tegenkomen. De game is gebaseerd op het principe van ‘trial and error’ maar voorkomt de frustratie die het vaak met zich meebrengt door de plaatsing van terugwegen.
Wat je wel tegenkomt in bijna ieder level zijn mechanismen die je bedient met de Wii Remote. Een kanon om Wario door stenen te knallen, een karretje op rails of een machine om mee te rennen. Het geeft de levels meer diepgang en ook deze elementen moeten soms creatief benut worden. Aan het einde van ieder level zul je geen vlag of ster aantreffen maar een cel met daarin een klein wezentje. Wanneer je het bevrijdt begint een timer te lopen. Het is de bedoeling om binnen de tijd terug te zijn bij het begin van het level. Hierbij verandert de relaxte muziek die het avontuurlijke gevoel versterkt maar voornamelijk in de achtergrond blijft in een chaotischer deuntje om je op stang te jagen. Een nadeel is alleen dat geen enkel deuntje memorabel is zoals de klassieke Wario tunes. In sommige levels kun je de derde schat pas bereiken op de terugweg waardoor het gebruik van de ren-machines goed moet toepassen. De game houdt gelukkig rekening met de spelers die de uitdagingen willen halen door middel van een checkpoint voordat je de cel opent. Aangezien je oneindig veel levens hebt kun je het blijven proberen. Wanneer Wario al zijn levensenergie verloren heeft en hij nog niet het level heeft uitgespeeld met de benodigde munten, verliest hij het geld dat hij verzameld heeft. Je kunt een vroege dood voorkomen door in de shop van Captain Syrup levensdrankjes te kopen die Wario’s gezondheid herstellen. Extra uitdaging Nadat je de Shake Dimension hebt opgeschud en Wario de zak heeft gevonden die oneindig veel goud bevat heeft de game nog een aantal extra uitdagingen. Ten eerste zijn er natuurlijk de schatten waarvan je er wellicht nog een aantal mist. Daarnaast de verschillende uitdagingen die soms behoorlijk pittig zijn. De game bevat ten slotte nog een aantal extra levels die verstopt zitten in de standaard werelden. Het zijn de moeilijkste levels in het spel en brengen wederom nieuwe twists met zich mee. De uitdaging van Wario Land blijft echter verstopt in de puzzels en het afwerken van uitdagingen en minder in het levelontwerp zelf.
Conclusie Wario Land: The Shake Dimension bewijst dat platform games ook op de console de moeite waard zijn. De uitbreidingen van de bestaande Wario gameplay zijn erg geslaagd en voegen daadwerkelijk iets toe aan de ervaring. Daarnaast zijn de Wii elementen perfect geïntegreerd in de klassiek ontworpen platformwerelden. De speelduur van Wario hangt af van je eigen kunnen en doorzettingsvermogen om alles te verzamelen. De replay waarde van de game is echter dermate hoog dat ook de meest geoefende spelers lang plezier hebben van Wario’s nieuwe avontuur.

N1 Score: 8.7

+

-

Gekoppelde games

Wario Land: The Shake Dimension (Wii)