[Review] Geschreven door Marcel op 2008-10-04 01:21:00

Mega Man 9

Ik begin normaal gesproken met het schrijven van mijn recensie pas nadat ik een game heb uitgespeeld. De meeste spellen ren ik binnen een paar dagen tot hooguit een week doorheen en afgezien van wellicht een bonuswereld of laatste eindbaas heb ik dan alles al gezien. In Mega Man 9 kan ik gelukkig ieder level kiezen en een stukje spelen alvorens ik in het stof bijt en weer van voor af aan moet beginnen! Uitdagend is een sleutelwoord wat betrekking heeft tot Mega Man 9. De term hardcore komt bij mij ook direct boven borrelen. De verkopen van de Mega Man serie zijn desastreus ingezakt. De Mega Man Starforce en ZX games zijn net zoals Powered Up en Maverick Hunter X nauwelijks verkocht. Het plan om de moderne Mega Man series voort te zetten op de Wii ging de prullenbak in. In plaats daarvan wilde men de Mega Man fans van vroeger opnieuw benaderen. Het was duidelijk dat Mega Man zijn identiteit verloren was. Het cartooneske uiterlijk van de serie werd in de loop der jaren veranderd in een door animé geïnspireerde stijl. De games draaiden teveel om gadgets, speciale moves en oninteressante verhaallijnen en te weinig om de klassieke 2D actie.

Now you're playing with power! Mega Man 9 speelt en voelt als een game die meer dan vijftien jaar geleden is gemaakt. De grafische kant is hier het eerste voorbeeld van. De 8-bit visuals doen het spel echt eer aan en zijn minstens zo goed ontworpen als de andere Mega Man titels. De achtergronden zijn hierbij grotendeels versimpeld om het NES gevoel te versterken. De watervallen of stroommeters op de achtergrond bewegen mee met de nieuw gecomponeerde chiptunes. De muziek van de game is net zo catchy en memorabel als de liedjes van Mega Man 2 en de geluidseffecten zijn overgenomen van de eerdere delen. Om het NES gevoel nog meer te versterken heeft Capcom zelfs de limitaties van de NES hardware geëmuleerd met een Legacy optie. Zo zullen de objecten en sprites knipperen als er te veel op het scherm gebeurt en schuift het beeld soms houterig vooruit. De muziek wordt af en toe onderbroken door geluidseffecten en ook andere glitches zijn toegevoegd. Aan de kern van de game is zelfs na negen delen nauwelijks iets veranderd. Mega Man trotseert acht Robot Masters en neemt de wapens over van de eindbazen die hij verslaat. In Mega Man 9 is het erg moeilijk om een goed beginpunt te vinden. De levels verschillen nauwelijks van moeilijkheidsgraad en doen beroep op al je gamer-skills. In de wereld van Magma Man zijn vooral de perfect getimede jumps moeilijk uit te voeren terwijl je in het level van Concrete Man vooral sterke veldvijandjes te lijf gaat. De levels zijn opgedeeld in schermen met hierin een aantal ladders, vijanden en obstakels. Het levelontwerp van Mega Man 9 is fenomenaal. Niet alleen is het een herhaling van oude koek maar men heeft ook compleet nieuwe elementen geïntroduceerd. In iedere stage staat een bepaald object of spelprincipe centraal. Zo zijn er portalen, de aloude verdwijnende blokken, uitschuifbare platforms en nog veel meer nieuwe platformpret.
Frustratie Het is in Mega Man 9 net zoals andere 2D klassiekers de bedoeling om de levels net zo lang te proberen totdat je de locatie van iedere vijand, power up en stekel uit je hoofd weet. De gehaaide tegenstanders zullen je op de meest ongewenste momenten bestoken. Een vliegende robot probeert je bijvoorbeeld van een platform af te gooien terwijl je net op het punt staat om naar het volgende te springen. Je slaakt soms een diepe zucht als het spel je na een val wederom trakteert op een spijkerbed. Je moet constant op je hoede zijn en oppassen dat je niet door kleine helikoptertjes met grijphaak in stekels gegooid wordt. Wanneer je de robots van Dr. Wily aan gort schiet laten deze meestal een object vallen om of je levensmeter of de energie van je wapens bij te vullen. Om de game toch verdraagzaam te maken voor de wat minder hardcore speler zijn er diverse manieren om Mega Man’s avontuur simpeler dan wel minder frustrerend te maken. De eerste is zijn hond Rush die een springveer bij zich heeft waardoor je moeilijke platformstukken eenvoudig kunt overslaan. De tweede manier om de moeilijkere levels te trotseren is door gebruik te maken van items die je kunt kopen in de shop. Mega Man’s zusje Roll en haar robot Auto gebruiken het laboratorium van de gevangen genomen dokter Light om Mega Man te helpen. Je kunt onder andere extra energietanks kopen die je onder het spelen kunt activeren om je kracht bij te vullen of een item om de schade die je verliest voor een heel level te halveren. Een andere handig item is de Energy Adaptor waarmee de energie van de wapens automatisch gelijkmatig wordt bijgevuld als je een power up oppakt. De Mega Man kenners zullen vooral dit item een geschenk uit de hemel vinden. Normaal gesproken moet je constant tussen de powers van Mega Man wisselen en vervolgens met ieder wapen een item oppakken om het bij te vullen. De producten in de shop worden betaald met schroeven die je tijdens het spelen verzameld.
Attack its weakpoint for massive damage! De wapens in Mega Man 9 zijn uitzonderlijk goed uitgewerkt. In de oudere Mega Man delen had je één í twee sterke wapens in Mega Man 9 daarentegen heeft ieder wapen extra functies. De Hornet Chaser die een zwerm bijen loslaat kan ook gebruikt worden om items te verzamelen en de Blackhole Bomb slurpt alle vijanden op het scherm in een zwart gat. Wanneer je het juiste wapen tegen de juiste Robot Master gebruikt kun je hem of haar veel gemakkelijker verslaan. Het is in Mega Man 9 bijna onmogelijk om de Robot Masters zonder een speciaal wapen te vernietigen. In sommige levels vind je zelfs tussen eindbazen die eveneens een zwakte hebben tegen bepaalde wapens. In ieder level bevindt zich een checkpoint dat je in staat stelt om vanaf de helft van het level te beginnen. Daarnaast is er een checkpoint voor de eindbaas. Wanneer je het checkpoint niet gehaald hebt zul je het level van voor af aan moeten beginnen. Een welkome toevoeging aan Mega Man 9 is de optie om te saven. Iets wat 15 jaar geleden nog ontbrak! De game uitspelen levert je een ongekend gevoel van voldoening op. Je kunt echter nog een stapje verder gaan en de achievements, pardon challenges uitspelen. De uitdagingen variëren van het binnen een bepaalde tijd uitspelen van het spel tot aan het verslaan van de eindbazen in luttele seconden. Een aantal van deze uitdagingen zoals het spel uitspelen zonder ook maar één schot te missen of geraakt te worden zijn ronduit onmogelijk. Een andere manier om meer speelplezier uit Mega Man 9 te halen is de Downloadable content. De extraatjes kosten tussen de honderd en driehonderd Wii Points. Je kunt bijvoorbeeld met Proto Man het spel spelen of een extra level downloaden. Afgezien van het feit dat Mega Man 9 al een behoorlijke uitdaging biedt, is het jammer dat je voor de hogere moeilijkheidsgraden Wii Points moet betalen.
Conclusie De nieuwe toevoegingen van Mega Man 9 zijn zo goed verworven in de originele Mega Man gameplay dat Capcom er na 15 jaar in slaagt om de benodigde verbeteringen door te voeren. De torenhoge moeilijkheidsgraad zal vooral voor de wat jongere gamer even doorbijten zijn. Mega Man 9 weet de juiste nostalgische snaar te raken zonder dat het oubollig aanvoelt. Laten we hopen dat meer ontwikkelaars het voorbeeld van Capcom volgen en franchises terugbrengen naar hun roots dan kan Capcom wat mij betreft beginnen aan Mega Man X9 om het feestje compleet te maken.

N1 Score: 8

+

-

Gekoppelde games

Mega Man 9 (WiiWare)