[Review] Geschreven door Redactie op 2002-11-07 22:48:27

Metroid Fusion

In 1994 werd Super Metroid uitgebracht. Een schitterende platform-game sierde de SNES- collectie bij vele gamers. De goede graphics, mooie gameplay en geweldige sfeer zorgden ervoor dat Super Metroid een succes werd. Jaren later, terwijl de meesten de Metroid Trilogie waren vergeten, blies het spel Super Smash Bros. op de N64 Samus tijdelijk nieuw leven in. Gamers wachtten geduldig af... zou er nu eindelijk een vervolg op de Nintendo 64 komen? "Nee" was het antwoord... Op de 'Cube werden we weer verrast met Super Smash Bros. Melee waar je ook vrolijk met Samus tegen andere helden kon vechten! Nu, na al die jaren, er zijn er 8 verstreken sinds het vorige deel, komt Samus Aran wederom in de problemen en mogen wij gamers haar helpen! Samus is geïnfecteerd met het mysterieuze X-virus, zoals in het begin duidelijk wordt. In het intro wordt duidelijk dat het virus haar centrale zenuwstelsel aantastte en ze bewusteloos raakte. Ze vloog tegen een groep meteorieten en haar trouwe voertuig explodeerde... Gelukkig werd een ontsnappingscapsule gelanceerd en ze ontsnapte. Ze werd naar het laboratorium van Galactic Federation HQ gestuurd en werd onmiddelijk geopereerd. Haar bekende pak was volledig geïnfecteerd en moest verwijderd worden. Met een speciaal middel, gemaakt van een Metroid werden de X-parasieten in Samus vernietigd, maar ze zou nooit meer de oude zijn. Ze denkt terug aan de oorzaak van haar ongeluk... Ze was wederom met een onderzoeksteam op SR388 geland om op onderzoek uitgegaan toen ze opeens een monster zag en deze vernietigde. Er gebeurde echter iets vreemds... Uit het monster kwam een bolletje zweven en hoe ze ook schoot, er gebeurde niets. Het bolletje vloog naar Samus en ze raakte besmet met het X-Virus... Gelukkig dat de chirurgen snel genoeg ingrepen, want toen Samus was genezen, raakte ze immuun voor het virus en kon deze zelfs grijpen om energie en wapens bij te tappen. Eenmaal geland op het B.S.L. Research Station kon haar avontuur beginnen. In opdracht om de inslag te onderzoeken werd ze naar de Quarantine Bay gestuurd en ontdekte een vijandig wezen, het X-Virus bevattend. Toen het slechte nieuws gerapporteerd was, moest ze in opdracht van de computer, die ze naar haar ex-collega had genoemd, naar een andere ruimte waar veel van het X-Virus werd geconstateerd. Metroid Fusion heeft naast de vele overeenkomsten met voorgaande titels ook verschillen. Het draait in het spel allemaal om fuseren, wat min of meer inhoudt dat je tegen een X-parasiet moet aanspringen om met deze te fuseren en energie of wapens bij te laden. Het vervangt de oude paarse ‘healthcirkels’ en de missiles en bombs die in de lucht zweefden. Enig nadeel is dat X-parasieten na een tijd wegvliegen en constant zullen bewegen, van je af of naar je toe. Je ontdekt in de loop van het spel de verschillende functies van de verschillende parasieten. Het spel doet het meest aan het schitterende Super Metroid denken. Een groot pluspunt t.o.v. Super Metroid is dat Samus zich veel makkelijker, sneller en soepeler laat bewegen. In het begin zal het even wennen zijn aan Samus’ nieuwe kleurtje, maar de Metroid feeling blijft, al zijn Metroids zelf niet in grote getale aanwezig in deze game. De lay-out van de head up display is hetzelfde als in Super Metroid, met een getal van 0 tot 99 wat de energie van een tank aangeeft. De andere te verzamelen tanks zijn paars als ze nog vol zijn. Er zijn geen reserve-tanks in het spel. Handigheidjes uit Super Metroid (afgekort als M3), zoals de scope om geheime gangen te zien en de Grappling Beam zijn verdwenen. Er is nu geen overzicht van wapens bovenin beeld die met select te selecteren waren in M3. Nu heb je slechts de power-bomb en missiles die simpelweg te selecteren zijn door R in te houden als morphing ball of gewoon. Alle oude upgrades zijn terug te vinden en deze zijn te verkrijgen door ze te downloaden of door een eindmonster te verslaan. Eindbazen zijn in dit spel volop aanwezig en vervullen een belangrijke taak in het tot stand houden van het beklemmende sfeertje wat deze GBA topper uitstraalt. De verhaallijn is simpelweg geweldig uitgewerkt en laat je een wat meer lineair spel spelen dan in M3, maar met een verhaal waar je veel beter in kunt komen. De eindbazen zijn stukken moeilijker dan in M3 en er zijn waarschijnlijk vele pogingen nodig om zo’n baas te verslaan. Na enkele pogingen krijg je de techniek van het verslaan onder de knie. De laatste fase is altijd een beschermd schild met daarin een upgrade. Dan krijg je een van je upgrades terug en kun je nieuwe gebieden onderzoeken volgens het oude principe. De eindbazen zijn soms echter zo frustrerend moeilijk dat je niet wil opgeven en na vele pogingen zin hebt om je af te reageren. Lukt het wel, dan is de voldoening groots. De hele wereld bestaat uit een centrale wereld en 6 sectoren, die elk een ander thema hebben met een ander uiterlijk, zoals jungle, ijs, vuur, enz. Denk nu niet dat je die 6 sectoren zo een-twee-drie hebt gehaald, want al lijken de eerste 2 erg snel te gaan, het wordt steeds grootser en moeilijker en je zult door verwikkelingen en plotselinge gebeurtenissen soms terug moeten keren. Ook zijn er weer nieuwe energietanks, missilevoorraden en power-bombuitbreidingen te vinden om de totale capaciteit te vergroten, wat voor een goede replay waarde zorgt. De graphics zijn ook mooi uitgewerkt, met goede sprites en textures en achtergronden. De sfeer is net als in M3 weer tot in de puntjes uitgewerkt en door de passende muziek kan het voorkomen dat je met bezwete handen achter je GBA zit en wacht op het volgende spannende moment. Metroid Fusion speelt, net als M3, in op je gevoelens van angst en laat je een beklemmende sfeer proeven. Nadelen zijn er helaas ook. Het spel is bijvoorbeeld, door zonder wat op de energietanks e.d. uit te doen en alles in eens te halen redelijk snel uit te spelen (ongeveer zes a zeven uur). Ga je echter wat meer op zoek dan wordt deze spelduur verder uitgerekt. Ook vond ik de muziek wat minder sfeervol dan bij M3, maar op spannende momenten juist des te beter. Er is nu ook een optie waarbij je kunt kiezen of je het geluid uit de gba (mono) of via koptelefoon (stereo) wilt horen voor optimaal geluid. Er te weinig nadelen om het spel als slecht te becijferen, want dit spel laat je de Metroid-sfeer opnieuw proeven en laat je verlangen naar Metroid Prime dat later voor de ‘Cube zal worden uitgegeven. Conclusie is dat dit spel waarschijnlijk het beste is wat tot nu toe verkrijgbaar is voor de handheld. Als je Metroid-fan bent haal je deze game en als je er niets van kent is het ook zeker de moeite waard om deze te halen, want met de puike graphics, een geweldig uitgewerkte sfeer, goede muziek, lekkere gameplay en een hell-of-a-story is dit gewoon een topper. Nintendo heeft een juweeltje op de markt gebracht. Twijfel niet! KOPEN!!! (of importeren natuurlijk!) Graphics: 9.4 Geluid: 9.2 Verhaal: 10.0 Originaliteit: 8.9 Replay: 8.8 Eindcijfer: 9.9

Gekoppelde games

4x4 Off-Roaders (Game Boy Advance)