[Review] Geschreven door RutgerK op 2003-12-14 15:46:27

Timesplitters 2 - deel 1

Een paar jaar geleden kwam een groep van programmeurs van het goldeneye team, genaamd Free Radical Design met een FPS voor de playstation 2 genaamd Timesplitters. Dit was al geen onverdienstelijke game met een goede multiplayer maar het kon het juweeltje van Rare niet evenaren. Nu probeert Free Radical Design het nog een keer met het langverwachte Timesplitters 2. Een verhaal is eigenlijk niet echt aanwezig in dit spel, de makers hebben zich meer geconcentreerd op de gameplay. Het spel bestaat eigenlijk gewoon uit een stel op totaal verschillende plaatsen afspelende levels die met elkaar gebonden zijn door een mager verhaaltje. Het verhaal, dat dus tamelijk dun is, gaat als volgt: In de verre toekomst (het jaar 2401 om precies te zijn) is er een buitenaards ras, genaamd de Timesplitters dat om de een of andere reden als levensdoel heeft het menselijk ras uit te roeien. De laatste hoop van de mensheid zijn twee “space marines” die 9 speciale tijdskristallen moeten zoeken die de krachtbron van hun ruimte station is waarmee de Timesplitters vernietigd kunnen worden. Deze kristallen zijn verspreid over verschillende tijden in het verleden. Dus om deze terug te vinden zal je heen en weer in de tijd moeten reizen. Qua level zit er ontzettend veel afwisseling in dit spel. Het “verhaal” brengt je van een Notre Dame in 1895 wat vol met zombies en ander gespuis zit naar een Tokio wat doet denken aan het Chigago level uit Perfect Dark. Het is eigenlijk de bedoeling dat je niet te veel over het verhaal gaat nadenken aangezien er eigenlijk geen snars van klopt.

[img]http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=ts2_1.jpg width=400[/img]
De gameplay is zonder twijfel het sterkste punt van Timesplitters 2. Je hebt keuze uit verschillende spelsoorten waar je stuk voor stuk wel even mee bezig bent. Ten eerste heb je de “story mode” wat, zoals al eerder in deze review vermeld, niet echt een story mode is. Je gaat 9 verschillende levels af met de bedoeling de time cristals te veroveren. Op deze tocht door de tijd kom je allerlei tegenstanders tegen die willen voorkomen dat je deze hebbedingetjes in handen krijgt. Free Radical heeft flink wat Dan staat er een zombie in je nek te kauwen en dan moet je weer een alien aanval afslaan of gewoon wat vervelende mensen omleggen. De moeilijkheidsgraad van deze mode wordt gekozen aan het begin van de story mode, waarbij de keuze bestaat uit easy medium en hard. De easy mode zal je niet zolang bezig houden maar als je medium en hard wilt uitspelen en daarbij ook nog eens de extra opdrachten uit wil spelen mag je nog wel een poosje vrijstellen. Of je dit ook van plan bent is een tweede. Het leveldesign van de story mode is in een woord geniaal. Er is echt te zien dat het team dat ook verantwoordelijk was voor Goldeneye aan het werk is geweest. Sinds Goldeneye en Perfect Dark heeft geen spel zo’n levelopbouw getoond. Elk level is akelig groot en je merkt bij het spelen met hoeveel expertise het spel in elkaar gezet is. Als je bijvoorbeeld in neoTokyo een hacker moet achtervolgen heb je echt het gevoel dat je in een futuristische stad rondloopt en dat je zo kan verdwalen.
[img]http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=ts2_5.jpg width=400[/img]
Na de story mode zijn er nog spel modes voor meerdere spelers. Eerst heb je de 2 player cooperative mode, waarbij je samen de story mode afloopt. Het probleem is dat het aantal wapens en ammo hetzelfde blijft. Je zal dus met z’n tweeën moeten beslissen wie de ammo oppakt. Deze mode speelt hetzelfde als de gewone story mode, en afgezien van de framerate die nog wel eens wil zakken, is dit gewoon hetzelfde als de mode voor een speler.

Timesplitters 2 - deel 2

Naast de 2 player co-op heb je de arcade mode. Bij de arcade mode heb je de keuze uit 2 verschillende modes: arcade league en arcade custom. Bij de arcade league is het de bedoeling dat je voorgeprogrammeerde multiplayer levels speelt. Dit houdt in dat je afwisselend de verschillende modes van de multiplayer speelt, en dat zijn er flink wat. Als je een level wint wordt je beloont met extras voor de “gewone” multiplayer, zoals extra characters of nieuwe speel modi. De andere arcade mode, de custom, is beter bekend als de gewone multiplayer waarbij je zelf het level, character, wapens en speelmode uitkiest. Je hebt de keuze uit drie verschillende snelheden waarin je het spel speelt, namelijk chilled (spreekt voor zich zelf), normal en frantic. Hoe hoger je dit instelt, hoe meer adrenaline het kweekt. Daarna krijg je de keuze uit 15 verschillende levels, stuk voor stuk fantastisch in elkaar gezet, waarbij sommige zo goed dat ze de levels van Goldeneye overtreffen. Ondergrondse gangen, op afstand bestuurbare guns en meer dan genoeg objecten om je achter te verschuilen. Ben je alsnog niet tevreden over deze levels? Geen probleem, er is ook nog eens een uitgebreide mapmaker, waar we later op terug komen.

[img]http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=ts2_6.jpg width=400[/img]
Nadat je het level hebt ingesteld kan je de speelstijl instellen, het soort multiplayer, waarbij je de keuze hebt uit de gewone deathmatch, capture the flag, leech en 12 anderen. Je hebt ook de keuze uit een stevig arsenaal wapens en het aantal bots is ook niet mis. Het aantal characters waaruit je kan kiezen is ook erg indrukwekkend, waarbij elk character zijn eigen speciale kwaliteiten heeft. Als daar allemaal nog eens bijkomt dat de framerate nooit (of nauwelijks) zakt, is er als uitkomst dat Timesplitters 2 een van de beste multiplayer ooit heeft en wat dat betreft in een adem kan worden uitgesproken met Goldeneye, Perfect Dark en Halo. Daarna is er, zoals eerder vermeld, nog een mapmaker. Deze mapmaker is makkelijk om te gebruiken en zeer uitgebreid. Je kan verschillende verdiepingen, bruggen en gangenstelsels meken en je kan zelfs de verlichting bepalen en de stijl waar je het level in wilt spelen. Noemt het op en je kan het maken, en het leuke is dat het allemaal in no time gedaan is en je het door jezelf gebrouwde knutselwerk kan bespelen. Een nadeel van de mapmaker is dat je een beperkte grootte hebt waar je je aan moet houden en die grootte is niet echt gigantisch. Maar dat mag de pret niet drukken want wie daar over gaat zeuren zal nooit tevreden worden gesteld door een spel.
[img]http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=ts2_2.jpg width=400[/img]
Free Radical Design heeft het ook niet slecht gedaan bij de graphics. Het is allemaal in een cartoonstijl gemaakt, wat een humoristische indruk geeft. De sfeer is goed weergegeven in de bijzonder afwisselende levels. Zo heb je in de futuristische robot factory, een geheel andere sfeer dan in het duistere, onderwereldse Chicago van 1932. Deze sferen zijn bijzonder goed neergezet doormiddel van de goed uitgekozen muziek, omgevingen en tegenstanders. Zo vecht je in het notre dame level tegen zombies en monniken en schiet je in de meer futuristische levels robot voor hun achterste. De omgevingen zijn in het ene level duister en in de andere weer heel licht en vrolijk, wat ze heel verschillend maken. Een nadeel van de omgevingen is het gebrek aan detail. De muren zijn wat kaal en de meeste ruimtes zijn, op wat kastjes na, helemaal leeg. Dit is niet zo’n ramp wat het is bewust op deze manier gedaan zodat het spel zonder haperingen op een stevige 60 frames per seconde kan draaien. De characters hebben dankzij hun cartoonachtige stijl een humoristisch uiterlijk wat een heel anders is dan in andere shooters, waarbij de characters zo natuurgetrouw als mogelijk zijn. Dit neemt het realisme overigens over het algemeen niet weg want de rest van het spel ziet er gewoon goed uit. Er zijn weinig tot geen textures en je kan kijken zover als het oog reikt. De filmpjes zijn stuk voor stuk goed in elkaar gezet en draaien soepel. De filmpjes zijn allemaal met de ingame engine gemaakt, maar dat doet de kwaliteit alleen maar goed. De bewegingen gaan vloeiend en zijn realistisch. Gevechten (zoals in de intro van het NeoTokyo level) zijn prima geanimeerd en zitten vol met mooie bewegingen.
[img]http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=ts2_3.jpg width=400[/img]
Ook het geluid is prima verzorgd in Timesplitters 2, de muziek past prima bij elk level en is voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor de sfeer die bij elk level hoort. De jazzmuziek in het gangsterachtige Chigago, de orgel muziek in de notre dame en de western muziek in het wilde westen zorgen er voor dat je echt het gevoel hebt alsof je op die plaats en in die tijd bent. Als je een vijand neerschiet schreeuwt die het uit met een pijnlijke schreeuw of, in het geval van een robot, een bliepje van een computer die uit gaat. De voice acting, die veel gebruikt wordt is ook niet onverdienstelijk gedaan gedaan. De stemmen gaan gelijk met de bewegingen van de mond. Conclusie Dit is een van de beste first person shooters die er op dit moment beschikbaar is. Voor een speler is er genoeg te doen, als je klaar bent met de story mode is er nog de challenge mode, de arcade league en de multiplayer is ook wel oke voor de speler. De multiplayer is werkelijk de beste die ik ooit heb gespeeld. Met alle opties, levels, wapens en characters is dit de meest uitgebreide multiplayer ooit. Dit spel is verplicht voor iedereen die van first person shooters houdt, als je geen vrienden hebt om mee te spelen is dit nog niet erg (behalve dan voor je sociale leven) want er is genoeg singleplayer lol om jezelf een aardig poosje mee bezig te houden. Gewoon kopen dus, je zal er geen spijt van krijgen.

N1 Score: 9.4

+

-

Gekoppelde games

TimeSplitters 2 (Nintendo GameCube)