[Review] Geschreven door Marcel op 2008-12-20 23:17:45

Zubo

In een recensie verwacht men meestal een goed beeld van een game met daarbij een nette beoordeling. Wanneer de schrijver met zijn cijfer tekortschiet of juist overdrijft kan dat rekenen op veel tegenspraak. Met Zubo verwacht ik dergelijke reacties niet, aangezien ik twijfel of iemand überhaupt weet wat Zubo is. De marketing divisie van Electronic Arts heeft net zoals wij geen idee wat Zubo precies inhoudt. Wie de verpakking omdraait vind de krachtige termen: “Verken Zubalon!” en “Vecht!”. Een nogal directe omschrijving van wat je van Zubo kunt verwachten. Wanneer we verder lezen vinden we onder andere de tekst: “Maak vrienden met 55 Zubo’s en zet hen in om Dikkop en zijn kwaadaardige Zombo-leger te verslaan!". Ik besloot uiteindelijk om met die gedachte Zubo te spelen.

[img]files/Zubo_3.jpg[/img] [img]files/Zubo_4.jpg[/img]
What’s the point? Het begin van de game geeft wederom geen antwoord op de vragen hoe, wat, wie, waar en waarom. Je mag kiezen voor een jongen of meisje en vervolgens je naam invullen. Hierna betreed je de wereld van de Zubo’s. Zubalon is in 3D vormgegeven en ondanks dat de plaatjes achterop het doosje nogal korrelig zijn, is de game op de DS best mooi. Met name de subtiele details zoals de hekjes, vijvertjes, struikjes en ballonnetjes maken van Zubalon meer dan dat het is. Je beweegt je personage voort door de stylus over het scherm met hem mee te slepen. De knopjes van de DS worden op geen enkele manier gebruikt. Na een korte wandeling vind je de eerste Zubo. Het wezentje wil direct vrienden met je worden en gaan knokken tegen de Zombo’s. De game geeft geen enkele aanwijzing wie je bent of wat je uitspookt in Zubalon. Is het een droomwereld of de belevingswereld van een autistisch kind? We zullen er waarschijnlijk nooit achter komen. De Zubo hobbelt vrolijk achter je spelfiguurtje aan en onderweg tik je een paar ballontjes aan en open je een schatkist om wat muzieknootjes te vinden. Het doel hiervan is je op dit moment nog onbekend, maar op één of andere manier zorgt de gezonde verzameldrang en het camerastandpunt ervoor dat je nog even terugloopt om te zien of je niet een aantal nootjes gemist hebt. De camera van de game hangt namelijk vlak boven de grond. Je personage is groot weergegeven net zoals de Zubo’s. Een nadeel is dat je niet meer dan een paar centimeter om je heen kunt kijken. My First RPG [img]files/Zubo_5.bmp align=left width=144 height=610[/img]Ik en de Zubo genaamd Pinky vervolgen onze weg en komen een Zombo tegen. Na het schatkistje en de nootjes gokte ik dat Zubo een RPG zou zijn en wellicht krijg ik gelijk! De game laat je kennis maken met een nieuw soort vechtsysteem dat behoorlijk goed in elkaar steekt. We nemen even een sprong naar een later moment in het spel aangezien je in het begin nog niet alle opties ter beschikking hebt. Ik was vrij warm met de RPG gok, maar uiteindelijk denk ik dat ‘My First RPG’ een betere beschrijving is. Het battlesysteem draait namelijk om een hyperactief achtergrond muziekje en een dansende Zubo. De Zubo's zijn opgedeeld in verschillende klassen. Je hebt agressievelingen(fighters), uitslovers(performers) en mietjes(defenders). Je maakt al vrienden met een Zubo door hem of haar te ontmoeten. Hierdoor krijg je binnen een mum van tijd een groep meehobbelende Zubo’s ter beschikking. Het leuke hieraan is het feit dat de Zubo’s ontworpen zijn naar hun klasse. Ze hebben allemaal de basis van aan elkaar geplakte toiletrollen, maar worden getypeerd met accessoires en gezichtsuitdrukkingen. Je herkent vrij snel tot welke klasse je Zubo behoort. In het gevecht geeft de juiste klasse je de overhand. Je kunt kiezen uit je Zubo’s en een ‘+’ of ‘-‘ boven het hoofd van de Zubo betekent of ze een voordeel hebben tegen de klasse van de tegenstander. De volgende stap is het kiezen een aanval: de meeste Zubo’s hebber er vier. Hierna volgt er een animatie waarin er constant twee omlijningen naar elkaar toe bewegen. Het is de bedoeling om te tikken als de lijnen elkaar raken. Een goede timing levert je ‘powerpills’ op en brengt meer schade toe aan je tegenstander. Een ‘powerpill’ heb je nodig om de speciale aanvallen van de Zubo in werking te stellen. Het werkt in principe op dezelfde manier. Een leuke bijkomstigheid is dat het hyperactieve Zubo liedje van toon verandert als je de aanval goed uitvoert! Een ander onverwacht sterk punt van Zubo is het doorspoel knopje. Je hebt geen defensieve opties als de vijand aanvalt, waardoor je de beurt van je tegenstander kunt doorspoelen! Na een tijdje over en weer ‘dansen’ heb je de levensbalk van de Zombo leeggespeeld. Hierna rent hij of zij uit de vechtarena en win je de battle. De Zubo’s krijgen net zoals in een echte RPG ervaringspunten en misschien een bonus zoals een nieuwe aanval. Een gewonde Zubo kan hersteld worden met een appel of ander fruit. De Zubo’s hobbelen na het gevecht weer vrolijk achter het hoofdpersonage aan. Een tweede RPG element in Zubo zijn de puzzeltjes. De game maakt hierbij regelmatig gebruik van de microfoon van de DS. Wanneer je een slapende Zubo tegenkomt die niet wakker wil worden, hoef je slechts te schreeuwen in het microfoontje. Uiteraard zijn er ook momenten waarbij je moet blazen. Een meer klassiek voorbeeld is het vinden van een sleutel om een deur te openen of een missend object dat de Zombo’s gestolen hebben. De game kent tien verschillende gebieden waarin al deze gameplay elementen voorkomen. Het ontwerp van de wereld is simpel, maar ondanks dat heeft men toch een kaart op het tweede scherm geplaatst. Daarnaast kun je door op je rugzak te tikken de Zubo’s eten geven en de game opslaan en afsluiten. De game bevat ook shops waar je eten en andere items kunt kopen voor je Zubo’s. Ten slotte is er nog een multiplayer mode waar jij en een vriend kunnen Zubelleren. Een woord dat ik net verzin voor het duelleren met Zubo’s.
[img]files/Zubo_1.jpg[/img] [img]files/Zubo_2.jpg[/img]
Conclusie Al met al is Zubo een behoorlijk creatieve, unieke en ritmische ‘My First RPG’. Het spel mist diepgang en uitdaging, maar kan toch behoorlijk verslavend zijn. De doelgroep die bestaat uit kinderen van zeven jaar en ouder heeft een leuk avontuur voor de boeg en wij hebben eindelijk een betekenis voor het woord innovatie!

N1 Score: 7.5

+

-

Gekoppelde games

Zubo (Nintendo DS)