[Review] Geschreven door Randy1 op 2004-01-09 21:16:17

The Lord of the Rings: Return of the King

De film kraakt ondertussen kassen en de game maakt ook goud geld, maar maak jij jouw geld goud voor deze game? GameQube checkt het voor je. ''Randy, doe jij het effe'' Verklaar me voor gek, maar ik weet weinig tot niets van de hele Lord of the Rings hype. Ja, ik had weleens iets gehoord over Gandalf, Frodo en ook ik heb weleens iemand uitgescholden voor een ''gare Hobbit'', maar het verhaal, wat deze namen inhouden...ik heb nog steeds slechts mijn vermoedens... Het was op een Woensdag dat RutgerK mij informeerde dat de game gebaseerd op de derde film, Return of the King, mijn kant op kwam. ''Randy, jij maakt de review.'' ''Uhm, oké, dan mag ik wel snel de films gaan bekijken!''. Leuk als je dan de volgende dag wakker wordt met een briefje van je moeder; ''Randy, er is een grote enveloppe voor je gebracht''...nice, mag ik dus een game gaan reviewen zonder te weten wat het onderwerp eigelijk inhoud...

[url="http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=lortrk3.jpg"][img]"http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=lortrk3.jpg" width=400[/img][/url] ''Ik weet het meester Aragorn...geen bruine bonen meer voor mij...''
Dus met andere woorden, deze review komt van iemand zonder Lord of the Rings filmkennis. Ik weet het, ik weet niet wat ik mis. Kom echter niet aanzetten met ''Ulgh, hoe kun je een game reviewen waarvan je de afkomst niet kent''-commentaar op de review zelf, persoonlijk denk ik namelijk dat mijn cijfer een stuk meer telt dan die van menig andere reviewer...ik heb mijn kop namelijk niet in een filmhype-wolk, en mijn cijfer is dus 100% gericht op de game. Ben jij het niet met die gedachte eens, laat me dan in de waan...please. Surprise! Lord of the Rings: The Return of the Kings is niet als elke andere game. Hij begint namelijk met een surprise-start. Na de standaard ''made by EA Games''-style logo's komt er een filmpje die het verhaal van Lord of the Rings (3) een beetje uit de doeken doet, je krijgt te horen wat er allemaal is gebeurd, enzovoorts, enzovoorts. Het filmpje beweegt zich richting een slachtveld waar miljoenen Orcs het opnemen tegen iets minder mensen, Gandalf en een ton-tal andere paardrijdende ridders komen te hulp en als een vloedgolf veranderen de uit-de-film genomen beelden in in-game graphics en start je het begin van de game met Gandalf. Pluspunt! Ik vind het knap. Een originele manier om de game te starten, want al rammend op de startknop omdat ik geen zin had het hele filmpje te kijken (vanwege spoilers), was ik aardig verrast door de plotselinge ''vergaming'' van de filmknipsels. Na dit introductie stukje, een stukje dat je supersnel een lesje geeft waarin alle acties die je kunt uitvoeren geshowt worden, krijg je een rapport om te tonen hoe goed of slecht je het level klaarde, en kom je vervolgens in het hoofdmenu.
[url="http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=lortrk4.jpg"][img]"http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=lortrk4.jpg" width=400[/img][/url] Iemand heeft m'n schoenen gejat.
Vanaf hier kun je zowat alle kanten uit. Je kunt naar het options menu om het geluid, de videosettings of de moeilijkheidsgraad aan te passen, je kunt artwork en interviews met de acteurs uit de film bekijken in de gallery (als je iets unlockt hebt natuurlijk), maar boven alles kun je verder gaan met het single player avontuur...dus laten we daar maar mee verder gaan. Tsjakka! Je kan na de introductie missie kanten op. Je kunt kiezen voor het ''pad van de koning'', wat zeg maar de rechte weg richting het doel is. Naast dit pad zijn er 2 zijpaadjes, ''pad van de Hobbits'' en ''pad van de tovenaar''. Alle 3 de paden bieden een andere weg richting de top, maar ook andere characters. Zo speel je, zoals je al snapt, Gandalf als je het tovenaarspad kiest en speel je de 3 krachtpatsers Aragorn, Legolas en Gimli als je voor het pad van de koning kiest. Je zult bij het kiezen van de character die jij bestuurd in het team zien dat er ook nog andere characters gekozen kunnen worden bij de paden, maar om de paden te kunnen spelen als een van deze characters zul je die eerst moeten unlocken. Vervolgens kom je dan in een level. Alle levels hebben allemaal 1 ding met elkaar gemeen; Emile Ratelband. De uitroep ''Tsjakka!'' zal namelijk in alle levels supervaak voorkomen, want damn, ik heb nog nooit een game gezien waar je het tegen ZOVEEL tegenstanders tegelijkertijd opneemt als in deze Lord of the Rings game. Serieus, soms rennen er 100den orcs, undeads of andere gruwels op je af als varkens die niet kunnen wachten om aan het spit gespiest te worden. Gevarieerdheid onder deze wezens is ook erg groot, van wezens met schild, tot wezens zonder schild maar met 2 zwaarden, tot gigantische dikke orcs met hakbijlen, die je in één klap beroven van een kwart van je levensbalk.
[url="http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=lortrk5.jpg"][img]"http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=lortrk5.jpg" width=400[/img][/url] ''DAMN! Dus dat was de technische fout in m'n stoma waar de dokter het over had!''
Dan mag je je afvragen hoe je deze massa's moet afmaken, nou, simpel. Je let op wie er achter je staat, en voor de rest ram je met alle kracht op de A, Y of X knoppen. De grootste groep tegenstanders, die als een kip-zonder-kop op je af rennen zullen simpelweg aan stukjes worden geslagen, klaar voor een pakje Cora Kipnuggets. Bepaalde tegenstanders met schilden hebben echter iets meer precisie en aandacht nodig, maar geen zorgen, meestal zijn er daar 2 van, en van de rest 98. Soms kom je wat boogschutters tegen, die irritant op je staan te knallen van een afstand. Een auto-targetend pijltje afvuren doormiddel van L + A is daar een simpele manier tot dood voor. Wannabe-RPG Zojuist heb ik beschreven hoe een level eruit ziet. Het is vooral hakke-tsjakke-boem-boem met hier en daar een switchje en een schakelaartje, iedere gamer met de beschikking over een klein beetje oplettendheid kan het wel. Soms heb je dan nog een eindbaas, die je adventure-style moet afzoeken naar zwakheden voordat je 'em de put in-ragt, maar verder heeft de gameplay weinig van de hand, het is meppen, opstaan, meppen, opstaan en weer doorgaan, de hele gameplay is als een Bassie en Adriaan song, simpel, maar tot het einde vermakelijk. Als je een level tot een einde hebt gebracht kom je weer bij het hele rapport gebeuren, waar je cijfertjes krijgt. Tijdens het bashen en slashen in een level verdien je per neergehakte tegenstander een beetje experience. Experience laat, RPG-style, je level omhoog gaan en alhoewel het de krachtpoints (welke krachtpoints?) van je character niet doet stijgen, kun je met deze experience nieuwe moves kopen voor je character, waardoor ze toch sterker worden des te verder je vordert. Het geeft de game een snufje RPG, klein, maar voldoende om toch een anders-effect te plaatsen in level, en de game meer te laten zijn dan een naturel hack & slash game. Sound EA heeft altijd een voordeel in haar games; ze beschikken over genoeg geld om er gelicenseerde muziek in te proppen. Lord of the Rings: Return of the King is geen uitzondering op die regel en geeft je een officiele soundtrack met de muziek uit de film, en zoals we allemaal weten...of...nee wacht. En zoals iedereen behalve ik weet is die soundtrack in de film al een lust voor het oor...en in de game is dat ook zo.
[url="http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=lortrk6.jpg"][img]"http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=lortrk6.jpg" width=400[/img][/url] ''Kom op Harry, we stelen Gandalf's nikeys...''
Qua soundeffects ben ik ook tevreden. EA weet, ondanks dat zwaarden en knotsen constant tegen van alles en nogwat aankletteren prachtig elk geluidje prachtig neer te zetten. Honderden kletters per minuut galmen van het scherm af. Als je een bloedende snee in iemands nek tatoeërd hoor je een licht ''cut!''-effect en explosies klinken ook erg goed. Wel jammer is dat de voice-acting erg vaag in elkaar zit. Characters mompelen als 50 Cent in veel van zijn raps binnenmonds en dat de monden van de characters niet bewegen terwijl ze praten helpt nou ook niet echt mee het cijfer voor sound omhoog te wippen. Je moet het volume van de muziek omlaag zetten, om zonder al teveel moeite de voice-acting te kunnen verstaan...en da's nogal gaar. Co-Op Advance Dan hebben we nog de creme-de-la-creme van de game, de C-Op mode waarin je met een vriend kan spelen in teamverband. Het is simpelweg de single player mode, maar dan met z'n tweetjes en een computer partner, maar het is een stuk leuker dan in je eentje...en dat terwijl het in je eentje ookal erg vermakelijk is. Tot slot heb je nog de unlockables en de link-up met de GBA versie, twee features die samen zijn gesmolten als een klontje suiker in een kop koffie. Je kan door te linken met de GBA namelijk art en dergelijke extra's unlocken, leuk, maar niet noodzakelijk. Graphics Nu heb ik gehoord dat er ''veel discussie'' is rondom de graphics in Lord of the Rings: Return of the King. Ik snap dat niet. De game ziet er over het algemeen goed uit, al mogen de characters een stukje mooier in het vervolg en moeten wat van de kartels glad gestreken worden. Effecten zien er goed uit, veel tegenstanders zien er alleen erg ''wannabe-scary'' uit, dit kan VEEL en VEEL beter na een Resident Evil Zero zombie te hebben gezien.
[url="http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=LOTRScreen001.jpg"][img]"http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=LOTRScreen001.jpg" width=400[/img][/url] Mooi was de tijd, waarin Philips nog macht had.
Het discussiepunt is de frame-rate, die nogal dropt zodra er veel tegenstanders op het scherm lopen. Vooral in de Co-Op mode is dit het geval, maar om eerlijk te zijn is het niet speldodend of bederfend, het is alleen iets wat de goede looks van de game een stuk omlaag haalt. King of the Ring Lords? Lord of the Rings: Return of the King is een redelijk lang spel. Zo'n 10 a 11 uur gameplay in totaal, samengesmolten met een Co-Op mode die gewoon leuk blijft als je veel vrienden hebt die een keer willen spelen zorgen voor een game die je toch heel lang zult spelen, en belangrijker nog, zult terugpakken uit een stoffig hoekje. De gameplay zelf is best simpeltjes bedacht, hakke-tjakke-boem-boem, maar het verveelt niet. Er zijn kleine min-en-pluspuntjes die ik niet gemeld heb, zoals de nutteloosheid van bepaalde kapot-geslagen-kunnen-worden items, maar wat maken die kleinigheden uit? Het is een goede, leuke game, zowel voor mensen die de films hebben gezien, als voor mensen die er helemaal niets van afweten. Zoals member NetworX als eens zei; ''tussen de Max Havelaar koffie zit ook weleens een rotte boon en Jennifer Lopez laat ook weleens een scheet''. Ik voeg daaraan toe dat sommige gouden ringen ook weleens minder karaats zijn dan andere...dat maakt ze nog niet zilver.

N1 Score: 8

+

-

Gekoppelde games

The Lord of the Rings: The Return of the King (Nintendo GameCube)