[Review] Geschreven door Marcel op 2010-02-05 21:30:30

A Boy and His Blob

De Wii brengt een ware 2D renesaissance teweeg. Het is daarom niet verwonderlijk dat een aantal antieke spellen opnieuw wordt uitgevonden op de console. A Boy and his Blob is zo een dergelijk stukje gamehistorie uit een lang vergeten generatie. De legendarische programmeur en entrepeneur David Crane ontwikkelde A Boy and His Blob in zijn eentje voor de NES. De pionier maakte het spel in een kleine zes weken en het concept sloeg aan. In A Boy and His Blob voert de ‘boy’ jellybeans aan de Blob. De Blob eet de snoepjes op en transformeert afhankelijk van het snoepje in ladders, luchtbellen of andere hulpmiddelen. Na 20 jaar zijn de Boy en zijn Blob eindelijk terug in een nieuw magisch avontuur op de Wii, maar hebben de twee helden de tand des tijds doorstaan?

Take it easy Uit angst voor een slechte keizer vlucht Blob naar de aarde. Hij stort neer en de Boy vindt hem en zijn ruimteschip. De twee gaan samen op avontuur om Blob terug te brengen naar Blobolonia en de slechte keizer te verslaan. Het eenvoudige verhaal vertolkt men door middel van een filmpje in het begin van het spel. De rest van het verhaal wordt al spelenderwijs uitgebeeld door de Boy en zijn Blob. In het avontuur bouwen de twee een hechte vriendschap op. De game bestaat uit meer dan veertig levels. Het is een platform spel met een groot aantal puzzelelementen. Je zult Blob optimaal moeten benutten om de uitdagingen te trotseren. De game kent vele besturingsmogelijkheden. De Classic Controller Pro is voor dit spel een aanrader, maar aangezien je met de control-stick in plaats van de D-Pad loopt is het spel prima speelbaar met een Nunchuk en Wii Remote. De game maakt op geen enkele wijze gebruik van de pointer of bewegingsfunctionaliteiten van de Wii Remote en het Wii Balance Board, de Nintendo WiFi Connection of de Wii MotionPlus komen ook niet aan bod. Kortom, het is heerlijke old-school 2D pret in een nieuw modern jasje! De Boy en zijn Blob zijn prachtig vormgegeven en WayForward Technologies beweert dat men vierduizend animatieframes heeft gebruikt om de personages tot leven te brengen. De levels zijn tot in het miniscule detail met de hand getekend. De levels variëren van grotten tot aan bossen en steden. Naast de fleurige beelden zijn er tal van vijanden die allemaal donker en zwart getekend zijn. Het levert in de wereld van A Boy and His Blob een mooi contrast op tussen goed en slecht. De boomhut en andere woonlocaties die de Boy in zijn avontuur tegenkomt, vormen de portaal van waaruit de verschillende levels bereikt kunnen worden.
Be happy De speler dient in ieder level de Boy en zijn Blob van punt A naar punt B te loodsen. Een lastige klus, aangezien er overal gevaar schuilt in de spelwereld. De Boy heeft zelf geen krachten en kan alleen korte sprongen maken. Je moet Blob daarom jellybeans voeren, waardoor hij kan transformeren. Wanneer een platform te hoog is om te bereiken voer je hem een zwarte jellybean. Blob verandert in een ladder en je kunt het avontuur samen voortzetten. Blob keert terug naar zijn oorspronkelijke vorm als je hem roept met de daarvoor bestemde knop. De Boy roept zijn compagnon en als hij na drie keer roepen geen reactie krijgt dan fluit de Boy en verandert Blob in een ballon. De twee vrienden kunnen elkaar op deze manier altijd terugvinden. De samenwerking tussen de twee spelfiguren is het belangrijkste element in het spel. De Blob kan bijvoorbeeld je val breken wanneer je hem in een trampoline verandert op een lager platform. Je kunt de jellybeans met de controlstick in allerlei hoekjes en kiertjes gooien in de hoop dat je het gewenste resultaat bereikt. Het is een typisch trial en error principe, waarbij je moet ontdekken welke oplossingen wel en niet werken. Het aantal transformaties loopt naarmate het spel vordert in rap tempo op. Aangezien de game geen limiet aan levens heeft, zul je nooit game-over gaan. Het betekent echter niet dat het spel te gemakkelijk is. De Boy is nogal kwetsbaar en als hij van een te hoog platform valt of geraakt wordt door een vijand zul je het opnieuw moeten proberen vanaf een checkpoint. Het hoofddoel is om de gouden jellybean te vinden aan het einde van ieder level. Het is nog leuker om ieder hoekje en gaatje van de adembenemende wereld uit te pluizen om de verstopte schatkisten te verzamelen. In ruil voor drie schatkisten krijg je een extra bonuslevel. Al met al ligt het tempo van het spel vrij laag. De Boy heeft geen buitensporige krachten en afgezien van een aantal transformaties is zelfs de Blob enigszins gewoontjes. A Boy and His Blob is hierdoor heerlijk rustgevend en de mooie instrumentale muziek versterkt het rustige gevoel.
Don't freak out De rustiek van de game wordt echter diverse malen verstoord door frustratie. De acties dienen vaak te perfect uitgevoerd te worden. Neem bijvoorbeeld de bowlingbal-transformatie waarmee je vijanden kunt aanvallen. De meeste vijanden springen op en neer en wanneer je ze probeert te raken met een worp van de bal komt het vaak voor dat je hen mist. Een kleine ergernis die op zichzelf het spelplezier niet bederft, maar wanneer je regelmatig van dit soort momenten tegenkomt krijg je het gevoel dat het spel en Blob je tegenwerken. Om je frustraties kwijt te raken kun je Blob een knuffel geven. Het is geen grapje: dit spel heeft een zogenaamde ‘hug-button’. Een stuk minder knuffelbaar zijn de eindbazen van het spel. De grote wezens zijn vaak te sterk om te verslaan met alleen de krachten van Blob. Je zult optimaal gebruik moeten maken van de omgeving door bijvoorbeeld een gat in een brug te creëren, waardoor een vijand in het water valt. De eindbazen kennen meerdere aanvalspatronen en aangezien de Boy door het minste of geringste de strijd opgeeft is het vaak een beproeving van uithoudingsvermogen en geduld. De oplossing is soms zo ingenious dat een hintsysteem wellicht op zijn plaats was geweest voor de wat minder gevorderde spelers.
Conclusie A Boy and His Blob is een zeer vermakelijk spel dat bewijst dat retro games met de juiste insteek best een nieuwe kans verdienen. Met meer dan veertig levels en tientallen verborgen schatkisten biedt de game genoeg uitdaging en door de verschillende jellybeans zijn er vaak meerdere oplossingen mogelijk. De sfeervolle 2D beelden en muziek zijn de kers op de heerlijke taart die soms wat zuur smaakt door enkele frustraties. De ‘hug-button’ en old-school feel maakt veel goed, maar wie zoekt naar een game die optimaal gebruikt maakt van de bewegingssensoren en pointer van de Wii Remote zal elders zijn speelvoer moeten zoeken.

N1 Score: 8.4

+

-

Gekoppelde games

A Boy and his Blob (Wii)