[Preview] Geschreven door Marcel op 2010-02-16 20:44:10

Monster Hunter 3-Tri

Met Monster Hunter 3-Tri brengt Nintendo samen met Capcom een voorlopig exclusieve, maar bovenal kwalitatieve third party game naar de Wii. In theorie een prachtig gebaar naar de Europese en Amerikaanse gamers, maar in de praktijk sluit de titel wellicht niet aan bij onze wensen en verwachtingen. Het is geen geheim dat iedereen zijn eigen referentiekader heeft. Monster Hunter 3-Tri roept daarom bij iedereen andere beelden op. De ene ziet de titel als een Zelda-achtig action adventure spel, de andere verwacht een RPG-titel van Final Fantasy niveau. De fans van de serie weten maar al te goed dat de denkbeelden niet op de werkelijkheid berusten. Monster Hunter 3-Tri is geen RPG in de klassieke zin van het woord en al helemaal geen action adventure game. In de drie á vier uur die ik spendeerde met het spel kwam ik erachter dat Monster Hunter 3-Tri het meeste weg heeft van een MMORPG. Het is in principe niet meer dan een verzameling quests en opdrachten die je moet vervullen om een nieuw gebied vrij te spelen of een nieuw wapen dan wel armor te kunnen kopen. Het doel is grotendeels het spelen van de game en de verslavingsfactor die daar bij komt kijken en dat zal niet bij iedereen in de smaak vallen.

Bereid je voor op de jacht! In het spel kies je allereerst of je met een stoere meid of een koene krijger wilt gaan jagen. Daarnaast mag je het uiterlijk van het personage tot in de puntjes aanpassen. Je kunt daarbij denken aan de haarkleur, stijl van de ogen of de huidskleur. Nadat ik een schaarsgeklede chick had samengesteld en haar de naam ‘pikachu’ had gegeven ter ere van het eerste crewuitje van Pokémon-fan Benjamin, ging de wereld van Monster Hunter voor me open. Het begon allemaal in een riant stadje, alwaar mijn bed fungeerde als savepoint. Een belangrijk detail, aangezien het spel niet uit zichzelf opslaat. Daarnaast zijn er diverse shops aanwezig om wapens en armor te kopen. De economie van Monster Hunter 3 lijkt gebaseerd te zijn op geld, maar ruilhandel komt ook regelmatig om te hoek kijken. Al snel kreeg ik mijn eerste opdracht. Het herstellen van het Hunters camp even verderop in het bos. Het stulpje van de jagers bereiken bleek niet eenvoudig.
Monster Hunter safari De wereld is, zoals de titel al doet vermoeden, gevuld met tal van grote en kleine monsters. Al past de term ‘dieren’ wellicht beter bij de stijl en het gedrag van de wezens. Het is aan jou de taak om ieder Monster kapot te hakken met het wapen dat je bij je draagt. In eerste instantie een simpel zwaard met een enkele combo. Een nieuwe innovatie in de Europese titel versie van Monster Hunter 3-Tri is de bestuurbare camera. In voorgaande Monster Hunter-games was dit niet aanwezig en dat bewijst nogmaals de kloof tussen Monster Hunter en het gamende publiek in het niet meer zo rijke westen. De overige besturingselementen vergen eveneens gewenning. Je kunt bijvoorbeeld alleen rennen wanneer je geen wapen in je handen hebt. Het meest frustrerende was echter dat men meerdere acties onder één knop heeft ondergebracht. In titels als Zelda is dit geen probleem, aangezien het spel een duidelijk onderscheid maakt tussen de actieve en passieve houding, door middel van de Z-targeting. In Monster Hunter 3 dien je alles uit je losse pols te raken en is er geen targeting systeem aanwezig. De lijn tussen je aanvalshouding en neutrale houding is hierdoor wazig. Nintendo stelde tijdens de previewsessie Classic Controller Pro’s beschikbaar en de controller is zeker in dit spel geen overbodige luxe.
In mijn korte speeltijd viel vooral de grafische kant van het spel in positieve zin op. Capcom ziet de game graag als een paradepaardje voor het Wii-systeem. De mooie omgevingen zorgen ervoor dat Monster Hunter 3-Tri ontzettend strak oogt. Met de kabbelende beekjes, bomen en andere elementen heeft men een interessante wereld tot leven geroepen. De Hunter zelf oogt in vergelijking met de omgevingen echter nogal basic. Daarnaast pronkt Capcom met het feit dat men de gedragingen van dieren bestudeerd heeft. Het doel van het onderzoek was om de gedragingen van de monsters zo realistisch mogelijk te maken. In een aantal opzichten is men hier zeker in geslaagd, maar wanneer we verder kijken dan de ogenschijnlijk mooie presentatie, zien we vooral veel herhalende animaties. Toegegeven, het is muggenziften, maar aangezien de titel vaak wordt geprezen om de graphics is een punt van kritiek wel op zijn plaats. De gebieden worden aan elkaar geregen met laadschermen om een dergelijke grafische presentatie op de Wii mogelijk te maken. (in)ruilhandel Monster Hunter 3-Tri bevat naast de zeer mooie look een behoorlijk sfeervolle soundtrack. Het orkestrale hoofdnummer kwam in de versie die ik speelde wel erg vaak terug. Aangezien men in Japan een soundtrack heeft uitgebracht van het spel is de muziek in de volledige versie ongetwijfeld gevarieerder. De geluidseffecten zijn goed in het spel verwerkt om een mooie ambiance te creëren. De kreten van de monsters zijn allemaal verschillend en er zijn tevens achtergrondgeluiden aanwezig, zoals het geluid van stromend water of krekels.
Met de robuuste technische kant als basis heeft men een behoorlijk grote game gebouwd. Nintendo beloofde ons bij voorbaat al meer dan 50 uur gameplay en het getal zal niet veel afwijken van de werkelijkheid. De quests zijn echter niet allemaal even interessant. Je mag zelf de volgorde bepalen en je kunt later zelfs de moeilijkheidsgraad van de quests die je wilt spelen kiezen. De eerder genoemde ruilhandel is erg belangrijk en daarom richt een aantal opdrachten zich voornamelijk op het vinden van bepaalde paddestoelen, bloemen of vissen. Het is gelukkig niet zo dat je hierdoor veel tijd besteedt aan het plukken van bloemetjes, aangezien de monsters ook dergelijke objecten bij zich dragen. Wanneer je een monster verslagen hebt, kun je het beest met je mes slachten om items te vergaren. De bijkomende animatie is hierbij nogal karig, want je personage stapt zonder pardon door het beest heen waarna een homp pixels verdwijnt. De items verkoop je na het succesvol afronden van de quest. Je kunt met het verdiende geld of de waardevolle materialen nieuwe wapens kopen of laten maken. Het blijft in Monster Hunter 3-Tri niet alleen bij zwaarden. Al snel heb je fantasierijke vuurwapens, hamers en bijlen tot je beschikking. Ieder wapen heeft zijn voor - en - nadelen. Met de vuurwapens heb je een extra optie om te richten, maar moet je telkens reloaden. De grote zwaarden zijn log, zwaar en langzaam, maar bieden tegelijkertijd veel aanvalskracht. Een ‘ultiem’ wapen ben ik in de preview versie nog niet tegengekomen.
Voorlopige conclusie Monster Hunter 3-Tri oogt strak, klinkt goed en biedt bij voorbaat al veel content. Het is nog maar de vraag of de Europese en Amerikaanse gamers in staat zijn om de gamecultuurverschillen over het hoofd te zien. Monster Hunter 3-Tri wordt gedreven door quests en gameplay en niet door het verhaal, waardoor het veel lijkt op een veelal eenzame MMORPG.

Gekoppelde games

Monster Hunter 3-Tri (Wii)