[Special] Geschreven door Marcel op 2010-04-25 14:33:24

Monster Hunter Geschiedenis

Monster Hunter 3-Tri is momenteel de meest gewilde en populairste third party titel op de Wii. Het is haast onbegrijpelijk dat een franchise die slechts zes jaar bestaat al zoveel bekendheid heeft gekregen. In Europa staat Monster Hunter nog in de kinderschoenen, maar in Japan is het een waar fenomeen. De Monster Hunter queeste begon op de Playstation 2. Ken Kutaragi, de toenmalige CEO van Sony begreep destijds hoe belangrijk Xbox Live was voor gamers. Hij zag niet Nintendo als zijn grootste rivaal, maar wees Microsoft aan als de vijand van de Japanse game-industrie en had daardoor grootse plannen om van de Playstation 2 een online platform te maken. Het duurde lang voordat Square-Enix, Namco, Capcom en Konami gehoor gaven aan zijn wensen. Als eerste verscheen in 2002 Final Fantasy XI van Square-Enix. Diverse andere franchises werden vervolgens uitgerust met online componenten, maar buiten Final Fantasy XI werd het succes van Xbox Live niet geëvenaard.

Une In 2004 brak Capcom designer Ryozo Tsujimoto de kettingen van Capcom Production Studio 1 en werd Monster Hunter losgelaten in Japan. De titel genoot direct succes door de gelijkenis met het eerder bewezen Phantasy Star Online. Monster Hunter was echter verre van een kloon, maar eerder een evolutie van de voorgaande online RPG’s. Het doel van het spel was om de sterkste Monster Hunter van de wereld te worden. Een klus die je pas kon klaren als je de sterkste uitrusting had verkregen met het jagen op zwakkere monsters. De singleplayer-mode bleef beperkt tot het verslaan van monsters en het verzamelen van objecten. De Japanners speelden Monster Hunter uren achter elkaar om op gezette tijden online mee te doen met de Monster Missions van Capcom. Vier man tegelijk kon de aanval inzetten en bewijzen dat zij de sterkste Monster Hunter waren. De game had een voor westerse begrippen moeilijk controleschema, maar de Japanners wisten wel raad met alle knoppencombinaties en de houterige manier van besturen. Monster Hunter was succesvol, maar was niet de grote hit waar Capcom op hoopte. Het bedrijf had te kampen met de nasleep van het falen van de GameCube-software en rode cijfers hingen hen boven het hoofd. Capcom maakte een aangepaste versie van Monster Hunter, getiteld Monster Hunter G. Het was een broodnodige uitbreiding aangezien de Japanse gamers alle Monsters gemakkelijk hadden verslagen terwijl men in Amerika en Europa naarstig op zoek was naar de ontbrekende lock-on functie. Capcom voegde onder andere verschillende moeilijkheidsgraden toe aan de Monster AI, zodat de gevechten dynamischer werden. Daarnaast vormde Monster Hunter G de bouwsteen voor het echte Monster Hunter-succes dat spoedig volgde. In 2005 bracht Capcom Monster Hunter Freedom naar de PSP. De belangrijkste feature van Monster Hunter was wederom het online-component. Het online netwerk van de PS2 bleek al snel niet voldoende populair te zijn om Monster Hunter verder te laten groeien: men moest op een andere manier de gameplay aan de man brengen. De PSP was net zoals de DS uitgerust met lokale multiplayer functionaliteiten. De verwachtingen waren hoog, maar zelfs Capcom had niet voorspeld dat Monster Hunter Freedom uiteindelijk in één adem genoemd kon worden met Final Fantasy en Pokémon. De Japanners reizen veel met de trein en menig coupé veranderde in een gevechtsarena voor Monster Hunter-spelers. De andere jaloerse treinreizigers volgden de pioniers en al snel zaten alle Japanse studenten in de trein Monster Hunter te spelen!
Dos Een vervolg op Monster Hunter verscheen in 2006 op de PS2. Monster Hunter 2-Dos bracht met name grotesque en spectaculaire monsters ten tonele. Wanneer je de sterke monsters versloeg kreeg je Gems en met de Gems kon de uitrusting verbeterd worden om nog grotere Monsters te verslaan. Monster Hunter 2 kon niet tippen aan de groeiende community van Monster Hunter Freedom. De Japanners wilde Monster Hunter veel liever met elkaar in de trein spelen in plaats van thuis alleen op de bank of via een online netwerk. Monster Hunter 2 werd door de slechte ontvangst in Japan niet eens in Amerika of Europa uitgebracht. Capcom sleutelde verder aan de serie in de vorm van Monster Portable Freedom 2. Het aantal wapens werd vertienvoudigd en men voegde nieuwe klassen en elementen toe. De game werd tevens voorzien van Boss Monsters en was wederom een stuk moeilijker. De hardcore Monster Hunter-community wist nog meer mensen te porren om Monster Hunter ook in huis te halen. In totaal verkocht Capcom wereldwijd 2.15 miljoen exemplaren van Monster Hunter Freedom 2, waarvan 1.7 miljoen in Japan. Monster Hunter was eindelijk het grote commerciële succes waar Capcom sinds de creatie van de serie op hoopte.
Tri De toekomst van de game-industrie was onzeker. De Playstation 2 bleek geen goed platform voor de groeiende Monster Hunter-serie. Capcom kondigde in 2006 Monster Hunter 3 aan voor de Playstation 3 en bracht een verbeterde versie van Monster Hunter 2 Freedom op de markt. Monster Hunter 2 Freedom: Unite is tot op heden de best verkochte Monster Hunter-game. In totaal zijn er 3.5 miljoen exemplaren van de game verkocht. Monster Hunter Freedom: Unite liet in Japan zelfs Pokémon Platinum achter zich. Een ondenkbare ontwikkeling en het was duidelijk dat Monster Hunter geen tijdelijke hype of rage was.
[img]files/43mh3.jpg[/img]
In 2007 verwijderde Capcom Monster Hunter 3-Tri van de releaselijst. Men verwachtte een grootste aankondiging op de Tokyo Game Show of wellicht de E3, maar zelfs dat bleef uit. In oktober 2007 lieten Nintendo en Capcom weten dat Monster Hunter 3-Tri een exclusieve Wii-titel betrof. Een korte teaser maakte toen al grote indruk op het Japanse publiek. Het lange wachten begon en het duurde nog tot 2009 tot de game in Japan verscheen. Monster Hunter 3-Tri brengt grootste vernieuwingen. De landmonsters worden voor het eerst bijgestaan door zeemonsters en Capcom maakt optimaal gebruik van de Nintendo WiFi Connection mogelijkheden. Monster Hunter 3-Tri werd in Japan met een stijlvolle zwarte Wii en Classic Controller Pro uitgebracht en Capcom verkocht in totaal één miljoen exemplaren van het spel. Als extra steun verscheen er voor de release van Monster Hunter 3-Tri in Japan een port van Monster Hunter G. We schrijven nu 2010, het jaar waarin Monster Hunter niet alleen Japan, maar hopelijk ook de wereld gaat veroveren. Nintendo en Capcom hebben grootse verwachtingen van de Amerikaanse en Europese versies van de game. In de eerste plaats omdat men de gameplay enigszins aan 'onze wensen' heeft aangepast ten opzichte van de Japanse release. Zo bevat de Europese Monster Hunter 3-Tri een duidelijke tutorial en een robuuste singleplayer-mode. Daarnaast is er een mooie Collectors Edition beschikbaar voor de echte verzamelaar. Nintendo ziet Monster Hunter 3-Tri echter niet alleen als een zeer waardevolle toevoeging voor het Wii-platform, maar ook als een 'bedreiging'. Satoru Iwata liet in 2009 weten dat het Zelda-team onder hoge druk staat om een grafische presentatie van dezelfde kwaliteit als Monster Hunter 3-Tri te leveren.
Wat wij van Monster Hunter 3-Tri vinden, zul je komende vrijdag te weten komen. Dan verschijnt namelijk onze recensie van de game.

Gekoppelde games

Monster Hunter 3-Tri (Wii)