[Review] Geschreven door Quint op 2010-05-02 23:29:10

Monster Hunter 3-Tri

Monster Hunter 3-Tri gaat terug naar de roots. Terug naar de roots van de mensheid wat betreft het jagen en verzamelen en terug naar de roots van games. Geen gezwiep, geen vrolijke werelden, maar realistische graphics, bloed en dinosaurussen. Dát is Monster Hunter 3-Tri. Rawr? RAWR! Jij bent een jager. Al zij het een man, al zij het een vrouw: je bent een stoere jager. Je geeft jezelf wat lichamelijke details en bedeelt jezelf een stem toe. Om te beginnen ben je half naakt. Met een zakdoekje om je middel stort je je in het avontuur en leer je de beginselen van de game. In third person bestuur je je personage dat gek genoeg niet in staat is minder dan twee voetstappen tegelijk te zetten. Met dit wat onhandig werkende mechanisme verplaats je jezelf door de wereld van Monster Hunter 3-Tri. Deze wereld begint met een dorpje, wat voor de rest van het spel je thuisbasis zal zijn. In dit dorpje kun je allerlei dingen doen zoals wapens kopen, items kopen, armor kopen, slapen, saven, maaltijden eten, matrozen op zee sturen, groentes oogsten, ruilen, praten met dorpsbewoners, het wezentje Cha-Cha inhuren, spelen met een varkentje en een quest beginnen. Voordat je al deze mogelijkheden hebt vrijgespeeld, ben je minimaal drie uur verder. Het spel begint namelijk met een ellenlange tutorial. Je zult je echt door deze tutorial heen moeten worstelen. Hij is langdradig, saai, niet spannend en vooral: niet verslavend. Nu begrijp ik waarom de eerste indruk van Monster Hunter 3-Tri bij Nintendo zo teleurstellend was: we speelden daar enkel de tutorial. Ik stel dan ook voor om deze drie uur te skippen, want die tijdsduur omvat niets anders dan de uitleg over de besturing, die in ons Classic Controller Pro & Monster Hunter 3-Tri-artikel al is uitgelegd.

[url=/files/MHtri34.jpg][img]/files/MHtri34.jpg width=540 border=0[/img][/url]
Structuur Voordat we Monster Hunter 3-Tri uitdiepen, is het belangrijk te weten wat de exacte structuur is van de game. Zoals gezegd, is het dorp je thuisbasis. Vanuit dit dorp kun je zonder problemen de wijde wereld in lopen, waarna je in een freeroaming-omgeving á la Grand Theft Auto je gang kunt gaan. In deze wereld kun je allerlei spullen verzamelen zoals botten, vissen, groentes, planten, insecten en andere rotzooi. Ook kun je voor de lol wat monsters afslachten die je onderweg tegenkomt waarna je ze kaal plukt. Echter, alles wat je gedurende dit ‘freeroamen’ doet, heeft geen direct doel. Je zult het spel door deze bezigheden dan ook niet uitspelen. Het is de bedoeling dat je quests aanneemt en deze voltooit. Deze quests neem je aan in je dorpje en variëren van het verzamelen van paddenstoelen tot het afslachten van een reusachtige draak. Indien een quest geaccepteerd is, kun je niet langer op eigen houtje de wijde wereld in trekken. Je zult naar een jagerskamp getransporteerd worden en van daaruit je quest uitvoeren. Het type wereld waar je dan in terecht komt, is afhankelijk van de quest en naar mate het spel vordert zul je nieuwe omgevingen aandoen. Deze werelden zijn ieder opgedeeld in kleine gebiedjes. Ieder gebiedje kent zijn eigen oppervlakte en typeringen. Zo heb je in gebiedje nummer één veel monsters van de ene soort en vind je in gebiedje acht veel water met vissen, om maar twee willekeurige voorbeelden te noemen. Je map is hierbij onmisbaar en geeft je, waar je ook bent, duidelijkheid over hetgeen je aan zult treffen door middel van kleur-, structuur- en textuurgebruik. In totaal bestaat een wereld uit ongeveer tien gebiedjes. Het verplaatsen van gebiedje naar gebiedje geschiedt door met je personage naar een pad op de rand van het speelveld te lopen. Indien dit pad is bereikt, word je door middel van een laadscherm automatisch overgeplaatst naar het aangrenzende gebied. Deze laadschermen zijn te vergelijken met de fade-outs die we kennen van Hyrule Field uit The Legend of Zelda: Ocarina of Time. De laadschermen in Monster Hunter 3-Tri kennen een prentje in plaats van een fade-out, maar zijn gelukkig van een dusdanig korte duur dat ze de voortgang in het spel niet belemmeren.
[url=/files/MHtri35.jpg][img]/files/MHtri35.jpg width=540 border=0[/img][/url]
Cruciale items Laten we even een stapje terug nemen. Je hebt net een quest geaccepteerd en zit in je jagerskamp. In dit kamp vind je een kist en deze kist is cruciaal voor het uitvoeren van je quest. Hier zitten items in die je nodig zult hebben om de quest te voltooien. Denk hierbij aan een val om een bepaald monster te vangen of aan een verfbal om een monster na aanraking te kunnen volgen. Zo zitten er diverse context-gevoelige items in de game die de gewenste diepgang bieden. Hier komt ook nog eens de beperking bij kijken dat je geen onbeperkt aantal items mee kunt nemen. Hierdoor moet je je van tevoren goed bedenken welke items je van de kist in je tas stopt. Ga je voor potions om te healen, voor vlees om sneller te kunnen rennen of neem je toch liever je vishengel mee om tussendoor nog wat te vissen? Soms bevind je je in ijskoude gebieden waardoor je jezelf warm moet houden met een speciaal drankje en de andere keer is het juist bloedheet en moet je jezelf afkoelen. Daarnaast moet je altijd wat ruimte in je tas overlaten voor de voorwerpen die je tijdens je quest vindt. Al deze omstandigheden spelen een rol en moet je in het achterhoofd houden voor je aan je quest begint. Andere voorbeelden van cruciale items zijn stenen voor het slijpen van je wapen, een fakkel voor licht in donkere gebieden, een insectennet om beestjes mee te kunnen vangen en een pikhouweel om edelstenen mee te verzamelen. Stuk voor stuk kennen ze een eigen functionaliteit die door geen enkel ander item overgenomen kan worden. Andere type items dienen voor zaken als een tijdelijke krachtboost, het genezen van een vergiftiging, etc. Het moge duidelijk zijn dat zorgvuldig je items kiezen nog nooit zo belangrijk was. Come again! De mogelijkheden gaan nog veel verder. Zo kun je tientallen soorten bessen verzamelen, tientallen soorten botten, tientallen soorten visvoer, tientallen soorten huiden enzovoorts. Alsof het verzamelen an sich niet genoeg is, kun je de items ook nog eens combineren om tot betere en sterkere spullen te komen. Al gauw raakt je tas vol en dan moet je keuzes maken: gooi ik dit weg of dat weg? Gelukkig kun je na een quest de overgebleven items dumpen in een allesomvattende kist die in zijn totaliteit van jou is en waar niemand anders aan kan komen. Doordat deze kist enkel buiten quests om te bereiken is, zijn de hierin aanwezige items slechts toegankelijk voor zaken binnen het dorp, tenzij je de items overplaatst naar je tas.
[url=/files/MHtri33.jpg][img]/files/MHtri33.jpg width=540 border=0[/img][/url]
In het dorp kun je spullen upgraden of kopen zoals nieuwe armor of nieuwe wapens. Enkel geld voldoet niet altijd: soms vraagt een verkoper om bepaalde botten of huiden om het gekozen wapen of armor voor je klaar te maken. Door deze nieuwe speeltjes word je personage sterker en kun je quests aangaan die eerder niet beschikbaar waren. Deze quests behaal je vervolgens, waarna je als beloning wat geld en voorwerpen krijgt, waarna je weer nieuwe uitrusting kunt kopen, waarna je weer sterker wordt, waarna weer nieuwe quests beschikbaar komen, waarna je die quests weer haalt, etc. De vicieuze cirkel is rond. Gek genoeg is deze cirkel enorm verslavend. De quests zijn stuk voor stuk erg leuk om uit te voeren, kennen veel afwisseling en vergen veel inzicht. Het verkrijgen van een nieuwe uitrusting zorgt hierbij voor meer dan voldoende stimulatie om door te gaan. Oosters De quests zijn in te delen in drie categorieën: verzamelen, jagen en vangen. Mijn persoonlijke favoriet is het jagen, waarbij de in-game manier van vechten typisch Japans is. Afhankelijk van je wapen val je of heel traag of heel snel aan. Enkele voorbeelden van wapens zijn een heel groot zwaard, een hamer, een klein zwaard, een hakbijl, een speer en een geweer. Je mag voorafgaande aan een quest slechts één wapen kiezen, mits je die in je bezit hebt, en je mag gedurende je quest niet veranderen van uitrusting. De wapens kennen geen van allen een lock-on systeem, waardoor je in het wilde weg op beesten inhakt. De monsters bewegen zeer natuurgetrouw naargelang hun soort, maar kennen verder geen vast patroon in hun loopjes. Een bijkomend fenomeen is dat een monster regelmatig net weg stapt wanneer jij hem wilt meppen. Je slagen bestaan doorgaans uit meerdere uithalen achter elkaar waarbij het annuleren van de actie niet mogelijk is. Hak je dus één keer in het niets, dan zal de rest van de aanval ook in het niets plaatsvinden. Ook monsters zie je vaak zat in het niets bijten of slaan, doordat jijzelf net wegstapte. Dit oogt op het begin behoorlijk knullig en zelfs frustrerend, maar na wat uren spelen zal je dit niets meer kunnen schelen. Het is een charme die het spel tekent. Na verloop van tijd begin je door te hebben dat het slaan in het niets volledig van je zelf afhangt en je dus zorgvuldiger om moet gaan met je aanvallen.
[url=/files/MHtri32.jpg][img]/files/MHtri32.jpg width=540 border=0[/img][/url]
QUEST COMPLETED! Maar wat maakt het spel dan zo leuk? Waarom zou je in hemelsnaam uren steken in het behalen van quests? Welnu, het is de euforie die je raakt na het succesvol voltooien van een moeilijke quest dat het spel zo fantastisch maakt. Stel jezelf een gevecht voor tegen een reusachtige dinosaurus, dat plaatsvindt in een erbarmelijke winteromgeving. Je hakt een paar keer op hem in en de rode bloedstrepen vloeien rijkelijk. Je wordt zelf ook flink geraakt, waardoor je genoodzaakt bent meerdere malen terug te trekken en potions in te nemen. Vervolgens ren je weer terug, maar dan, in het heetst van de strijd, begeeft je zwaard het bijna. Weer terugtrekken en bijslepen die hap. En weer ren je achter het beest aan en begin je te meppen. Tussendoor slacht je een paar van zijn minions af en neem je nog een slokje van dat hete drankje om staande te blijven. Dan vlucht het beest, maar gelukkig heb je hem getagd met een verfbal waardoor je hem zonder problemen op de map kunt volgen. Je neemt een hap van een stuk vlees waardoor je uithoudingsvermogen weer is aangevuld. Rennen maar! Eenmaal opnieuw aangekomen bij het monster begin je weer te hakken en te slaan, net zolang tot hij mank loopt. Dan ontwijk je net iets te laat en krijg je een flinke zwiep van de dino zijn staart in je gezicht. Je bent bijna dood en je hebt geen items meer. Terugtrekken en op zoek naar helende bladeren! Aan de compleet andere kant van de wereld vind je wat herbs die je leven weer aan vullen en je trekt er weer op uit om dat gedrocht eens en voor altijd uit te schakelen. Uiteindelijk, na een hoop bloed, zweet en tranen, zal het beest met een grote plof neervallen en staat er met dikke koeienletters: QUEST COMPLETED! in beeld. Een vreugdedansje van genot kan haast niet uitblijven. Zo’n gevecht kan soms – en dit overdrijf ik niet – een uur duren. Als je dan eenmaal het beest neerhaalt en de quest voltooid hebt, is het bijbehorende gevoel onbeschrijflijk. Het klinkt wellicht egocentrisch, maar je hebt in zo’n geval het behaalde resultaat compleet aan jezelf te danken: van tevoren heb je (precies) de juiste items in je tas meegenomen, je bent op de juiste momenten teruggetrokken en precies die ontwijkingsmanoeuvres uitgevoerd wanneer nodig. Je mag terecht trots zijn op jezelf. Echter, je kunt jezelf vast ook voorstellen hoe je je voelt indien je in de 60ste minuut het loodje legt en opnieuw kunt beginnen…
[url=/files/MHtri31.jpg][img]/files/MHtri31.jpg width=540 border=0[/img][/url]
Online multiplayer Het is echter veel leuker wanneer je deze euforie kunt delen met andere mensen. Met maximaal vier spelers in totaal kun je online quests uitvoeren. Dit gaat geheel zonder lag en levert je een ongekende ervaring. Met zijn vieren krijg je toegang tot unieke quests waarvan sommigen het uiterste eisen van elke persoon. Gelukkig is het hierbij mogelijk om met elkaar te communiceren door middel van typen en praten. Hoe dat precies in zijn werk gaat, lees je in ons Wii Speak & Monster Hunter 3-Tri-artikel en ons Cordless Keyboard for WIi & Monster Hunter 3-Tri-artikel. Samenspelen met drie vrienden maakt van Monster Hunter 3-Tri een eindeloos avontuur en verlengt de speellengte aanzienlijk. Met Nintendo's en Capcom's belofte dat er na verloop van tijd nieuwe online-quests - kosteloos - beschikbaar worden gesteld, kan iedereen zijn lol op voor de komende maanden zo niet jaren. Graphics De werelden van Monster Hunter 3-Tri ogen zeer mooi voor Wii-begrippen en zitten vol met flora en fauna. Daarnaast kent elke wereld een reikwijdte zo ver als je kunt kijken. Hierbij kijk je niet uit op statische omgevingen, maar op bijvoorbeeld grasvelden waar je een kolonie herbivoren over ziet struinen. Negen van de tien keer zijn deze gebieden niet te bereiken, maar ze geven je wel het idee in een bruisende wereld rond te lopen. Het water is van een zeer hoge kwaliteit en ook de monsters kennen veel detail. Het wordt nooit HD-gaming, maar desondanks is Monster Hunter 3-Tri één van de mooiste Wii-games. De ophemeling van de graphics in de media is wellicht misplaatst, want mijn mond heeft geen enkele keer open gestaan van verbazing. Het is functioneel realistisch, maar kent ook zijn beperkingen. Zo zijn de personages in het dorp simpel weergegeven en kent het spel soms lelijke afwerkingen in de vorm van onzichtbare muren of onafgewerkte textures. Geluid Het geluid in Monster Hunter 3-Tri is meer dan prima. De monsters kennen zeer overtuigende geluiden en ook de personages maken realistische schalken. De achtergrondmuziek zorgt voor de juiste toon en zorgt regelmatig voor een verhoogde hartslag. Wat dat betreft doet de soundtrack dan ook wat hij moet doen. De ene keer zorgt het gekletter van een waterval ervoor dat je lekker tot rust komt en de andere keer weet je dat je zo snel mogelijk weg moet zien te komen doordat je zware voetstappen in de verte hoort.
[url=/files/MHtri30.jpg][img]/files/MHtri30.jpg width=540 border=0[/img][/url]
Conclusie Monster Hunter 3-Tri wordt in Europa uitgegeven door Nintendo en dat is niet zonder reden. Nintendo ziet wel brood in deze titel en dat is meer dan terecht. Monster Hunter 3-Tri is een spel dat uniek is op een Nintendo-console en kent honderden uren aan uitmuntend speelplezier. De besturing werkt niet altijd even vlekkeloos en de Japanse benadering is wellicht even slikken, maar na een tijdje maakt het je niets meer uit. De voldoening die je krijgt na het succesvol behalen van moeilijke quests is onbeschrijflijk en dat je dit tot vier spelers – gratis – online kunt doen, maakt de game tot een klassieker. De in-game beloningen zorgen ervoor dat je door blijft spelen, waardoor het spel een zeer hoge verslaafdheidfactor kent. De mooie graphics en het meer dan prima geluid maken het geheel naar wens af. Monster Hunter 3-Tri is absoluut een aanschaf waard voor elke Wii-bezitter die flink wat tijd voor handen heeft en weer eens zin heeft in een ouderwetse hardcore-game.

N1 Score: 9.2

+

-

Gekoppelde games

Monster Hunter 3-Tri (Wii)