[Review] Geschreven door RutgerK op 2004-01-19 18:56:59

Need for Speed: Underground

Een poosje later dan verwacht is hier dan toch de review van de jongste telg uit de Need for Speed familie. Is het een waardige toevoeging aan de reeks, of is het een opgeblazen hype? Je leest het in deze review. Need for Speed is al jaren een respectabele race serie. Hoewel niet bij iedereen in de smaak vallend, weten veel race-fans zichzelf altijd wel bezig te houden met deze games. Ikzelf ben een van die fans die EA’s dure bolide race festijn al sinds het begin digte. Een klein jaar geleden, enkele weken voor de E3, werd een nieuw deel uit deze reeks aangekondigd; Need for Speed Underground. Na het ietwat teleurstellende NFS: Hot Pursuit had deze game meteen mijn volle aandacht. Niet alleen omdat EA de door mijzelf geliefde serie van plan was uit te breiden, maar ook om het feit dat de bekende Need for Speed formule volledig omgeslagen was. Van het “racen met wagens waar je in het echt alleen maar van kan dromen” idee was weinig overgebleven en om in te spelen op de successen van de welbekende films “The Fast and the Furious” deel 1 en 2 besloot EA over te gaan op het straatrace concept. Een goede en verwachtbare keuze als je het mij vraagt. EA staat sowieso bekend om het meeliften met andermans successen dus is deze ommekeer niet vreemd. Bovendien was er nog niet echt een echt goede ver-gaming van het straatrace concept en dus zou het de honger hiernaar van vele gamers kunnen stillen. Mits het goed uitgevoerd zou worden natuurlijk. En op dat punt kan ik jullie geruststellen – dat is met vlag en wimpel gelukt. Need for Speed: Underground is een van de beter echte racers die er op dit moment op de Cube verkrijgbaar is. Natuurlijk zijn er verschillende modi om je in uit te leven, maar de mode waar de game in wezen om draait luistert naar de naam Underground. In deze mode ga je uitdaging na uitdaging aan al geld en upgrades verdienend op je weg naar de top. Deze uitdagingen bestaan uit 5 verschillende soorten krachtmetingen: circuit, sprint, lap knock-out, drift en drag, welk ik later in deze review nader verklaar. Door deze uitdagingen te winnen verdien je een zak geld en unlock je verschillende upgrades om je auto mee op te peppen. Dit “tunen” is een van de aspecten die deze game maken tot wat het is. EA heeft hierop duidelijk haar best gedaan, want er zijn weinig dingen die je niet aan de auto kan veranderen. Er zijn twee verschillende soorten upgrades, te weten de visual upgrade en de performance upgrade. Zoals de namen al aangeven omvat de ene soort alle dingen die je aan het uiterlijk van de auto kan veranderen, als bumpers, spoilers, hood scoops en uitlaten, terwijl de andere de upgrades omvat die het rijgedrag van de auto aanpassen.

Need for Speed: Underground deel 2

Hoewel de performance upgrades wat beperkt zijn, zijn er genoeg visuele upgrades om dit te compenseren. Er is zoveel aan de auto te bewerken dat je vaak langer bezig bent met het opkrikken van het uiterlijk van je auto dan dat je bezig bent met een gemiddelde race. Dit is op de een of andere manier niet zo vervelend als bij andere games waarbij je je eigen character kan maken en daar eerst verplicht een kwartier jezelf mee moet irriteren wat dan meestal resulteert in een snel afgeragd poppetje. In tegenstelling zelfs, met Need for Speed: Underground bekijk je graag nog even alle verschillende soorten special paints om te kijken welke jouw auto het meest in de smaak bij de toeschouwers zal doen vallen. Dit is namelijk ook van belang bij de voortgang van het spel. Je racet namelijk niet alleen om eerste te worden, maar ook om zoveel mogelijk stijlpunten te scoren. Deze punten krijg je wanneer je iets opmerkelijks doet, als een bocht nemen met een drift, of vlak langs een tegenliggende auto razen. Met deze stijlpunten vul je een stijl balkje die, wanneer gevuld, toegang geeft tot een nieuwe visuele upgrade. Niet alleen unlock je visuele en performance upgrades, maar EA heeft ook voor een arsenaal aan wagens gezorgd die je tegenkomt wanneer je jezelf een weg baant door de maar liefst 111 challenges. Mitsubishi Lancer, Toyota Supra, Toyota Celica, Golf GTI, noem het maar op, zo’n beetje elke goed tunebare auto zit erin. Zoals in elke race game begin je met een crappy auto als een Dodge Neon, welke je door gebrek aan geld alleen een andere kleur kan geven. Als je met die vernederende vertoning toch een paar keer hebt gewonnen, kom je al de eerste upgrades tegen. Het blijkt vervolgens magistraal hoe veel beter een saaie everyday car er uit kan zien wanneer er een spoilertje of bumpertje op getimmerd is en er een special paint overheen gekwakt is. Dit is dan ook een van de drijfveren om je door de game heen te helpen; de auto creëren die het best bij jou past en die al de anderen laat zien wie er de baas is. Ik noem dit een drijfveer omdat het race element alleen niet genoeg in huis heeft om je bezig te houden. Dit gaat na een poosje namelijk vervelen wat deels tot geheel te danken is aan de tracks waarop je racet. Hoewel prima ontworpen, race je maar in een stad, waarbij de routes door de stad steeds wijzigen. Dit betekent dus dat je de hele tijd de zelfde punten tegenkomt, maar toch via een andere weg van a naar b rijdt, wat op den duur toch gaat vervelen. Een grimmige duistere sfeer creëren is EA met de vochtige wegen, omgeven met volgespoten muren goed gelukt, maar het ontbreekt toch flink aan variëteit, wat een van de weinige grote minpunten aan de game is. Naast dit gebrek aan afwisseling zijn er echter wel genoeg verschillende rijstijlen ter compensatie. Zoals ik al aan het begin van deze review meldde, zijn er 5 verschillende soorten race stijlen om de beste in te worden. Ik zal deze in vogelvlucht met jullie doornemen: Circuit Deze mode spreekt voor zich. Je racet tegen 3 tegenstanders in een afgezet parcours door de stad, waarbij de eerste die over de eindstreep komt weggaat met de zak geld. Sprint Praktisch hetzelfde als de circuit mode, alleen race je nu van punt A naar B en dus is het maken van een fout een stuk fataler dan bij de circuit mode. Drag De mode waar eigenlijk het hele street race gebeuren om draait. Laat op een kort stukje weg zien dat jij de beste zenuwen hebt door op tijd naar de volgende versnelling te schakelen. Op tijd schakelen is echter niet het enige waar je jezelf mee bezig moet houden, ook moet je de juiste timing hebben om je nitro te gebruiken en er voor zorgen dat je geen tegenliggers raakt. Vooral met twee spelers is deze speelmode leuk. Spanning verzekerd! Drift Een mode die je leuk vindt of niet, afhankelijk van hoe goed je erin bent. De bedoeling is dat je zoveel mogelijk door de bochten heen drift. Hoe langer de drift is, hoe meer punten je krijgt en dat heb je nodig als je op het moeilijkste niveau speelt. Er is zogenaamd olie op de weg gelegd zodat de wagen heel anders reageert dan bij gewone races. Dit is tevens dé manier om stijlpunten te verdienen aangezien dit aantal flink oploopt als je een drift van een paar seconden uitvoert. De drift is dus een goede manier om zo snel mogelijk onder andere allerlei nieuwe paints te unlocken. Lap Knock-out De lap knock-out is niet veel anders dan de circuit mode. Je rijdt 3 rondjes en het is de bedoeling om op de eerste plaats te eindigen. Er is echter een groot verschil: de laatste die de finish/lap lijn bereikt valt af. Het is dus zaak dat je op geen moment in de race laatste rijdt, want het zou goed kunen zijn dat de race dan voor jou snel gereden kan zijn…. Uiteraard heeft ieder zijn eigen favorieten, dus kan ik niet aan gaan wijzen welke het leukste is. Ik kan wel zeggen dat de gewone modi (circuit, lap knock-out en sprint) mij op een gegeven moment begonnen te vervelen maar dat ik de drag en drift mode nog steeds met plezier speel. Als ik de levensduur moet beoordelen zit ik dus met een dilemma. Aan de ene kant zijn er de saaie tracks, die je niet uitdagen nog een potje te spelen, maar aan de andere kant zijn er de vele manieren waarop je jouw zeepkist kan tunen en de verschillende speelmodi. Toch denk ik dat de game al met al wel genoeg drijfveren heeft om een het een hoge replay waarde toe te kennen.

N1 Score: 8.9

+

-

Gekoppelde games

Tony Hawk Downhill Jam (Nintendo GameCube)