[Preview] Geschreven door Marcel op 2011-01-26 00:34:00

Resident Evil The Mercenaries 3D

Het Nintendo 3DS-event had een markante aankleding. Het meest opvallende element in de hal was een witte Nintendo 3DS bus. In de claustrofobische omgeving maakten we kennis met Resident Evil The Mercenaries 3D. Een game die door de toegestroomde pers niet heel enthousiast ontvangen werd. Resident Evil Revelations belooft een nieuwe standaard te zetten voor Resident Evil op handhelds. Aangezien de game nog lang niet af is, heeft Capcom een gat te vullen. Het actievolle Resident Evil The Mercenaries 3D brengt de gelijknamige bonus-mode uit Resident Evil 4 en Resident Evil 5 naar de Nintendo 3DS. Met een aantal toevoegingen en een nieuw likje 3D-verf probeert Capcom het extraatje op te leuken tot volwaardige game.

Left 4 Resident Evil De interface en besturing van Resident Evil The Mercenaries 3D werkt als een trein. Je kiest een personage, een level en gaat de strijd aan met een horde zombies. Claire Redfield leek met een sniper en een automatisch pistool ogenschijnlijk de beste wapens op zak te hebben waardoor de character-keuze voor deze speelsessie snel was gemaakt. Ze werd gedropt in Ganado Village van Resident Evil 4 en ze had direct een behoorlijke aantrekkingskracht. Als dronken Oost Europeanen sukkelden de zombies richting de lenige Claire. Je drukt de schouderknop in om te richten en in een gedetailleerde first-person view kun je de ledematen van je belagers één voor één doorzeven. Het was geen spannende overlevingsstrijd, maar een geanimeerde schiettent. Zodra één van de vijanden naar zijn pijnlijke arm of been greep, sprintte Claire naar voren en schopte ze hem naar het hiernamaals. De besturing van de game werkte te snel en te goed in vergelijking met de zombie-dreiging. In de GameCube-versie van Resident Evil 4 was Leon een stoere knaap, maar geen slanke den die zich door de meute zombies kon wurmen. In de demo werden de iconische chainsaw Ganado en de gestoorde priesters met gemak verslagen. Een gevoel van medelijden voor de eens zo gevreesde monsters kon niet onderdrukt worden.

Aangezien Resident Evil The Mercenaries 3D niets meer is dan een action-game, is er geen verhaallijn. Je kunt het spel niet uitspelen, maar wel goede prestaties leveren. Zo is er in ieder level een tijdslimiet. Je krijgt extra secondes door speciale power-ups te verzamelen en zombies snel achter elkaar neer te schieten. De drie minuten kunnen zo uitgebreid worden tot vijf, tien of zelfs vijftien minuten. Het concept staat als een huis en een groot aantal fans zal de game ongetwijfeld halen als ze horen dat Jack Krauser, Chris Redfield en Special Agent Hunk speelbaar zijn. Bovendien heeft men een level-up systeem in het spel verwerkt, waardoor je jouw favoriete personage steeds sterker kunt maken. Daarnaast wordt er op dit moment aan een multiplayer-modus gesleuteld, waaronder een co-op modus. Desondanks blijft Resident Evil The Mercenaries 3D een minigame, bonus-mode of hoe je het ook noemen wil. Het is geenszins een volwaardige Resident Evil-game en de 3D-visuals kunnen daar weinig aan veranderen. Resident Evil The Mercenaries 3D is best imposant. De gebieden van Resident Evil 4 en Resident Evil 5 worden moeiteloos op het scherm getoond. Echter, de zombies hebben in vergelijking met Resident Evil 5 minder detail. Hier staat tegenover dat alles nu voorzien is van 3D-effecten. Het is niet mogelijk om te ontkennen dat het een mooie illusie is en dat je meer betrokken raakt bij spellen die voorzien zijn van 3D-functies. Het is cool om te zien hoe de scope van je sniper daadwerkelijk de diepte in kijkt en hoe de bijlen en messen die worden gegooid door de zombiemeute op je afkomen. Aan de andere kant is het effect niet bijzonder genoeg om van Resident Evil The Mercenaries 3D een must have-titel te maken. Het blijft een game die lauter gebaseerd is op actie en niets te bieden heeft op het gebied van de andere elementen die Resident Evil groot hebben gemaakt zoals exploratie, het verhaal en de puzzels.

Voorlopige conclusie Resident Evil The Mercenaries 3D brengt de bonus-modes uit Resident Evil 4 en Resident Evil 5 met succes naar de Nintendo 3DS. De besturing werkt beter dan ooit te voren en de 3D-beelden zorgen voor een betere ervaring, maar het spel heeft niet genoeg gameplay-variatie om uit te blinken. Het is tot dusver een vermakelijke zombieschiettent die alleen een voorproefje geeft van waar de Nintendo 3DS toe in staat is.

Gekoppelde games

Resident Evil: The Mercenaries 3D (Nintendo 3DS)