[Review] Geschreven door Quint op 2011-03-27 17:28:00

Super Street Fighter IV: 3D Edition

Street Fighter IV werd in 2008 uitgebracht op de Xbox 360, PlayStation 3 en PC. In 2010 kreeg de game een upgrade in de vorm van een DLC, maar al gauw bleek de DLC te groot te zijn om er geen prijskaartje aan te hangen. Om kritiek op de digitale download te voorkomen werd besloten de update als retail-game uit te brengen onder de naam Super Street Fighter IV. Veranderingen betroffen onder andere tien nieuwe personages en nieuwe Ultra Moves. Nu, in 2011, is Super Street Fighter IV overgezet naar de Nintendo 3DS met exact dezelfde inhoud als haar grote consolebroer, maar met opnieuw wat extra’s. De nieuwe naam? Super Street Fighter IV: 3D Edition. Super Street Fighter IV: 3D Edition draagt een grote last op haar rug. Het is een Nintendo 3DS-launchgame van een third party-uitgever en daarbij de eerste fighter die de Nintendo 3DS rijk is. Gelukkig lijkt Capcom haar taak serieus te hebben genomen en dat zie je gelijk bij het opstarten van de game. Na een indrukwekkend introductiefilmpje krijg je een simpel doch zeer overzichtelijk menu voorgeschoteld. Je kunt kiezen uit acht verschillende game-opties, welke ieder kort behandeld zullen worden in deze review. Daarbij in het achterhoofd houdend of het goed werkt, de moeite waard is en je als speler ook vast weet te houden aan de Nintendo 3DS.

Arcade De optie die je als eerste tegenkomt, is de Arcade. Hier kun je de modus spelen die de Street Fighter-serie vanaf het eerste uur kenmerkt. Je hebt de keuze uit 35 personages die ieder hun eigen beweegredenen hebben om het opkomende vechttoernooi te winnen. Deze beweegredenen worden weergegeven door middel van korte animatiefilmpjes die per character verschillen en er indrukwekkend authentiek uitzien. Het geeft je meer achtergrondinformatie over de vechter en probeert je hun gedachtegang te laten snappen om een band tussen de speler en de vechter te laten ontstaan. Gezien de filmpjes vrij kort zijn en geskipt kunnen worden, wordt het nooit hoogstaand, maar het is voldoende om een motivering voor een fighting-game op gang te zetten. In het verschiet staan dan zeven random wedstrijden met tussendoor twee bonus stages ter afwisseling. Het voltooien van de Arcade-mode duurt niet langer dan een half uur, maar wanneer je de modus met alle 35 personages wil voltooien en dat ook nog eens in de hoogste moeilijkheisgraad, ben je tientallen uren verder. Bij het kiezen uit de 35 personages zul je je mogelijk eerst achter het hoofd krabben. De keuze is overweldigend en het is volledig afhankelijk van de speler waar voor gekozen wordt. De vechters die bijvoorbeeld in de SNES-klassieker Street Fighter II zaten, zoals Ryu, Ken, Chun-Li, Blanka, Dhalsim en Zangief worden allen vertegenwoordigd en zullen de wat meer oldschool-spelers onder ons aanspreken. Spelers die pas bij Street Fighter IV zijn ingehaakt, komen ook bekenden tegen in de vorm van onder andere C. Viper, El Fuerte, Rufus, Seth en Hakan. Er is voor ieder wat wils en de personages zijn ieder bizar goed gebalanceerd. Daar zit ook gelijk de kracht van Super Street Fighter IV: 3D Edition achter verscholen: elke speler kan met elk personage de ander verslaan, ook al heeft hij belachelijk lange ledematen als Dhalsim of een bijzonder groot gestalte als Rufus of Hakan. Daarbij komt ook nog eens kijken dat ieder personage erg goed binnen het Street Fighter-universum past, zelfs wanneer je hem of haar aankleedt met de aanwezige kostuums.

Versus en 3D Versus In de eerdergenoemde Arcade-mode kun je voordat je begint met rossen, filteren op een hele hoop opties zoals de moeilijkheidsgraad, het aantal rondes, de tijdslimiet en het wel of niet toevoegen van de bonus stages. Een compleet nieuwe filtermogelijkheid is het wel of niet aanzetten van de Dynamic View. Indien je dit aanzet, zal het gevecht plaatsvinden met de camera geplaatst over de schouder van jouw fighter. Op deze wijze krijg je een compleet nieuw beeld van het gevecht en speel je Street Fighter als nooit tevoren. De modus is speciaal toegevoegd vanwege het aanwezige 3D-beeld op de Nintendo 3DS. Doordat het nieuwe camerastandpunt het een stuk lastiger maakt om de afstanden ten opzichte van je tegenstander in te schatten, wordt dit probleem wat opgevangen door de 3D-beelden aan te zetten. Helaas was dat in mijn geval niet voldoende en had ik nog steeds regelmatig moeite met het anticiperen op afstanden binnen het gevecht. Het 3D-effect helpt, maar biedt helaas niet de gameplay-verandering die het had moeten brengen. Hierdoor voelde de Dynamic View wat onwennig en werd de klassieke zijmanier van spelen al gauw boven deze optie verkozen. Het 3D-effect kent ook in dit zijaanzicht geen cruciale toevoeging, maar het zorgt wel voor een mooiere presentatie. Er ontstaat een duidelijker contrast tussen de vechter en de achtergrond, waarbij de personages wat meer naar de voorgrond treden en daarmee een voorzichtig diorama-effect met zich meebrengen. Het mooiste van alles is dat de framerate totaal geen last heeft van het aan of uitzetten van het 3D-effect, wat Super Street Fighter IV: 3D Edition een genot maakt om te spelen met de brilloze 3D-functie. Wil je snel een potje tegen iemand of de computer spelen in de eerdergenoemde Dynamic View, dan kies je voor 3D Versus. Wil je snel een potje spelen zonder Dynamic View, dan kies je voor Versus. In de Versus-mode is het ook mogelijk om te kiezen voor 'Channel Live', waarin je als spectator kunt kijken naar andere wedstrijden die lokaal plaatsvinden.

Internet Match De ware kracht van Super Street Fighter IV: 3D Edition komt naar boven in de modus Internet Match. Hier kun je over het wereldwijde web ook daadwerkelijk wereldwijd tegen andere spelers spelen en daarbij filteren op bijna alles waar het spel je een keuze in geeft. Denk hierbij onder andere aan de eerdergenoemde Dynamic View die je de mogelijkheid biedt enkel te selecteren op spelers die ook die modus aan hebben staan. De keuzemogelijkheden gaan hier echter verder. Zo kun je kiezen voor mensen die uit dezelfde regio als jij komen voor een betere internetconnectie of voor mensen die een gelijkwaardige of hogere skill hebben dan jij. Een compleet nieuwe functie is de selectiemogelijkheid op het besturingstype. Je kunt er hier voor kiezen dat je enkel tegen spelers met een ‘Lite’ of een ‘Pro’-besturing wil spelen. De Lite-besturing zorgt ervoor dat er in een gevecht vier aanvallen, die ieder een erg lastige knoppencombinatie vergen om normaliter uit te voeren, een snelkoppeling krijgen op het touchscreen in de vorm van een vlak. Dit is een buitengewoon prettige toevoeging en de filtermogelijkheid is de perfecte uitkomst om niemand dwars te zitten. Nieuwelingen of mensen die niet graag op hun Nintendo 3DS-knoppen rammen, kunnen hierdoor in het gevecht zonder moeite één van de vier vlakken aantikken waarna de desgewenste aanval wordt uitgevoerd. De vier vlakken zijn daarbij ieder groot genoeg om met je vinger aan te tikken, zodat je niet in het heetst van de strijd op zoek hoeft te gaan naar je stylus. Ook de Super Combo en de Ultra Combo worden toegevoegd aan de touchscreen-vlakken, zodat elke speler met het gemak van een simpele aanraking de meest indrukwekkende aanvallen op het scherm kan toveren. Eenmaal gekozen voor je preferenties, kun je aan de slag. Afhankelijk van de regio van je tegenstander zal het spel al dan niet zonder lag-problemen verlopen. Binnen Europa is de ervaring dat alles loopt als een zonnetje, maar een Japanner kan wel eens roet in het eten gooien. Hoe dan ook, het tot stand komen van een online-wedstrijd gebeurt bijzonder snel. Na het kiezen van de online modus sta je binnen 30 seconden in een arena, wat de ervaring van Super Street Fighter IV: 3D Edition op de handheld een ontzettend prettig maakt. Na elke wedstrijd krijg je een kort rapport te zien met cijfers voor je aanvallen, je verdediging en je techniek. Daarbij krijg je afhankelijk van de uitkomst van het gevecht en de skill van je tegenstander een aantal punten toegekend. Deze punten worden bij je totaal opgeteld en worden gebruikt om jouw eigen skill te bepalen bij het zoeken van andere tegenstanders. Op deze wijze blijft Super Street Fighter IV: 3D Edition online ten alle tijden uitdagend competitief.

Challenge en Training In de challenge-modus kun je de bonus stages die eventueel ook in de Arcade-mode verwerkt zaten opnieuw spelen voor diverse highscores. De bonus stages komen direct uit voorgaande Street Fighter-delen: je ramt een auto aan gort of trapt een aantal naar beneden vallende tonnen kapot. Het is de truc dit zo snel en efficiënt mogelijk te doen, want die factoren bepalen je eindscore. Het is een leuke manier van tijd verdrijven naast het standaard vechten, gezien elke vechter weer een andere uitwerking kent op de bonus stage. Een goede vergelijking om de ervaring te beschrijven is de Home Run Contest uit de Super Smash Bros.-serie. Een andere optie binnen de Challenge-modus is om door het spel bepaalde aanvallen uit te voeren met de knoppen. Zodra je de aanval goed hebt uitgevoerd, kun je de volgende aanval proberen. Op deze wijze probeert het spel je wegwijs te maken met de knoppencombinaties en je als het ware te trainen tot een goede vechter. Hetzelfde geldt voor de modus ‘Training’: hier kun je oneindig veel rammen op een tegenstander die je via een menu geheel onder controle hebt. Het probleem in beide modi is echter dat de aanvallen enorm lastig te leren zijn en de weergegeven knoppencombinaties daar niet echt bij helpen. Wanneer je de move-list van jouw personage er bij pakt, word je niet veel wijzer van de gebruikte icoontjes. Ze zijn onnodig onduidelijk en daardoor is het een hele kunst om een gewenste aanval uit te voeren. Dit is gelijk het grootste minpunt van de game, omdat een hoop mensen op deze wijze ongetwijfeld veel moeite zullen hebben met het ‘goed’ worden in het spel. Dat je daarbij ook nog kunt kiezen tussen het gebruik van de vierpuntdruktoets of de Circle Pad voor het voortbewegen van je personage, maakt het er niet gemakkelijker op. Het zal per persoon verschillen waar de voorkeur naar uitgaat, maar soms is een aanval simpelweg gemakkelijker uit te voeren met de Circle Pad dan met de vierpuntdruktoets, waardoor sommige spelers benadeeld kunnen worden.

Player Data In de modus Player Data kun je op je gemak al je behaalde records nog eens terugkijken en dat per personage. Voor de strevers onder ons een meer dan welkome toevoeging. Wat ook interessant is, is de aanwezige Medal List. Dit is een Achievement-systeem: bij het voldoen aan bepaalde voorwaarden, wordt hier een Medal toegevoegd. Denk hierbij aan zaken als ‘win vijf online-wedstrijden achter elkaar tegen dezelfde speler’ of ‘speel de Arcade-mode minimaal één keer uit op Very Hard’. De modus zorgt voor een extra motivatie en kan daarom absoluut geen kwaad. Verder kun je in de Player Data je Rival List zien waarin spelers te vinden zijn die je meerdere keren hebt bevochten. Als laatste heb je de mogelijkheid je ingame nickname te veranderen. Allemaal welkome opties die je ervaring met Super Street Fighter IV: 3D Edition enkel ten goede komen. Figure Collection De modus Figure Collection is zo’n beetje de grote Nintendo 3DS-troef. Deze modus draait volledig om de aanwezige StreetPass-functie. Tijdens het spelen van Super Street Fighter IV: 3D Edition behaal je na ieder gevecht een aantal Figure Points. Deze Figure Points kun je vervolgens omzetten in een Figure in de Figure Collection-modus. Ook Game Coins, munten die in de Nintendo 3DS zelf worden verzameld door het zetten van voetstappen met de Nintendo 3DS, kunnen worden omgezet in Figure Points om deze weer om te ruilen voor Figures. Bij het ‘kopen’ van zo’n Figure, verkrijg je een statische ingame action figure van een bepaald personage met een bepaald level. Deze action figures kun je vervolgens in je ‘StreetPass-team’ zetten. Je StreetPass-team bestaat uit vijf verschillende action figures waarbij het totale level niet boven level 20 uit mag komen. Gezien de action figures maximaal level vijf kunnen zijn, zul je ook zwakkere action figures toe moeten voegen aan je team. Elk figuur kent unieke eigenschappen zoals aanvalspunten en verdedigingspunten. De truc is om een dusdanig divers team samen te stellen om zo andere teams te kunnen verslaan. Hoe je andere teams uitdaagt? Dat gebeurt automatisch via StreetPass. Zodra je je team hebt samengesteld, StreetPass hebt geactiveerd voor Super Street Fighter IV: 3D Edition en je Nintendo 3DS in haar slaapstand zet, zal je Nintendo 3DS automatisch op zoek gaan naar andere spelers die hetzelfde hebben gedaan. Indien je binnen een straal van ongeveer 30 meter een andere speler tegen komt, zullen de action figure-teams tegen elkaar vechten zonder dat jij daarbij ook maar iets hoeft te doen. Bij thuiskomst kun je de Nintendo 3DS erop naslaan hoeveel mensen je tegen bent gekomen en hoeveel wedstrijden je gewonnen hebt. Een gewonnen wedstrijd leidt tot meer Figure Points of vult je Medal List aan.

De gehele Figure Collection-modus is een bijzonder leuke toevoeging en werkt vlekkeloos. Ook al valt het RPG-achtige extraatje wellicht niet binnen de interesses van menig fighter-liefhebber, mensen die meer zoeken in een game krijgen op deze wijze meer waar voor hun geld. Het is ook een wijze om de verzamelaar in je naar boven te brengen, waarbij de mogelijkheid om onderling Figures te ruilen kan leiden tot Pokémon-achtige taferelen. Daarbij is het gehele systeem meer dan prima uitgewerkt en een extra stimulans om je Nintendo 3DS mee te nemen. Win-win! Download Play en SpotPass Super Street Fighter IV: 3D Edition ondersteunt ook nog twee andere opties die de Nintendo 3DS rijk is. Allereerst is daar de Download Play. Wanneer je binnen het Versus-menu van Super Street Fighter IV: 3D Edition kiest voor Download Play, kun je verbinding maken met andere spelers die het spel niet hebben. Je laat ze een demo downloaden van Super Street Fighter IV: 3D Edition waarna je alsnog tegen ze kunt spelen, al zij het met minder opties en mogelijkheden. Sterker nog, je kunt twee mensen die het spel helemaal niet hebben de demo van jouw volledige versie laten downloaden, waarna zij tegen elkaar kunnen spelen zonder dat jij daar tussenkomt. De opties zijn dan echter wel ontzettend beperkt, zoals de mogelijkheid van het enkel kunnen spelen met Ryu, maar de resultaten zijn verbluffend. Een betere toepassing van de ‘spread the word’-techniek kan ik mezelf niet indenken. Dan is daar nog de SpotPass-ondersteuning. Het is mogelijk dat Capcom in de toekomst extra informatie of updates uitbrengt voor Super Street Fighter IV: 3D Edition. Denk hierbij aan extra kostuums of zelfs extra speelbare personages. Indien deze extra’s beschikbaar komen, kun je ze binnenhalen via SpotPass. SpotPass is niets anders dan het automatisch binnenhalen van updates na het maken van een draadloze internetverbinding. Mocht je je Nintendo 3DS in de slaapstand hebben staan en een draadloze, onbeveiligde WiFi-verbinding passeren, dan zal je Nintendo 3DS automatisch via SpotPass nagaan of er updates aanwezig zijn. Is dat zo, dan zullen deze binnen gehaald worden. Op deze wijze bestaat de mogelijkheid dat Super Street Fighter IV: 3D Edition constant ondersteuning krijgt door middel van toekomstige updates. Wie kan hier nu op tegen zijn?

Graphics en Geluid De graphics en het geluid van Super Street Fighter IV: 3D Edition verdienen ieder een aparte melding. Producer Yoshinoro Ono deed eerder de uitspraak dat het spel grafisch niet onderdoet aan de grote consolebroers en die opmerking was meer dan terecht. Mede doordat het spel gebruik maakt van een mix tussen een realistische en een cartoony look, kan de Nintendo 3DS het geweld zonder enige moeite aan. De combo’s worden vol allure gepresenteerd en de animaties zijn daarbij ontzettend soepel. Hier en daar is echter wel een minpunt te bespeuren. Zo komt het meer dan eens voor dat een tegenstander in een Ultra Combo tot stilstand wordt gebracht door een onzichtbare muur aan de zijkant van het level. Dit brengt gelijk een ander minpunt met zich mee en dat is de levelopbouw. Ook al zijn de levels ieder zeer gedetailleerd weergegeven, zijn ze in groten getale aanwezig en geven ze ieder een eigen vibe af, op gameplay-gebied hebben ze totaal geen invloed. Dit is iets wat de Street Fighter-reeks al vanaf het begin kenmerkt, maar het was een welkome verfrissing geweest indien er een paar dynamische levels tussen waren gestopt. Anders dan dat zijn de beelden verbluffend, zeker in combinatie met het 3D-effect dat je net over de streep trekt om te watertanden. Ook het geluid is noemenswaardig. Er wordt optimaal gebruik gemaakt van de surround-mogelijkheid die de Nintendo 3DS biedt. Indien je bijvoorbeeld online een fighter kiest, zul je de selectie-geluidjes horen in het oor dat overeenkomt met de plek van jouw personage in het level. Staat je personage rechts, dan zul je de geluiden ook van rechts horen komen, zelfs wanneer je enkel de Nintendo 3DS-speakers gebruikt. Hetzelfde geldt tijdens een gevecht: wanneer het gevecht wat meer naar rechts of naar links afwijkt ten opzichte van het midden, zal het geluid ook voor het betreffende oor wat duidelijker klinken. Daarbij komt kijken dat alles ontzettend goed verzorgd is, inclusief de voice-overs van alle vechters die langskomen in de eerdergenoemde animatiefilmpjes.

Conclusie Super Street Fighter IV: 3D Edition kan zonder moeite het paradepaardje van de Nintendo 3DS genoemd worden. Het maakt bijzonder goed gebruik van alle nieuwe functies in de vorm van de 3D-beelden, indrukwekkende graphics, surround-geluid, StreetPass-functies, SpotPass-functies, online-mogelijkheden, lokale multiplayer-opties en besturingsopties. Op het spel zelf is in principe niets aan te merken gezien het qua opzet staat als een huis en ontzettend gebalanceerd is. Desondanks is hier en daar een minpuntje te bespeuren in de soms wat vreemde Dynamic View, de levelopbouw en de onnodig moeilijke knoppeninstructies. Toch doet dat niet onder voor hetgeen wat hier is neergezet op handheldgebied. Super Street Fighter IV: 3D Edition doet totaal niet onder voor haar consolebroer en voegt zelfs dingen toe die het tot een completer en volwaardiger product maken. Super Street Fighter IV: 3D Edition mag met recht één van de meest indrukkende launchgames van een systeem ooit genoemd worden.

N1 Score: 9.3

+ ["Perfect gebalanceerde fighter met erg veel personages","Het 3D-beeld zorgt ervoor dat het spel er nog mooier uitziet","De online-functies werken uitstekend en de filtermogelijkheden zijn eindeloos","De StreetPass-functies werken vlekkeloos en zijn erg uitgebreid","De Touchscreen-besturing is een meer dan welkome toevoeging"]

- ["De Dynamic View werkt niet zo fijn als het klassieke zijaanzicht","De levels zijn op geen enkele wijze dynamisch","De mogelijkheid om echt goed te worden in de game wordt beperkt door een lastige knoppeninstructie"]

Gekoppelde games

Super Street Fighter IV: 3D Edition (Nintendo 3DS)