[Review] Geschreven door Marcel op 2011-05-30 09:44:00

Dead or Alive: Dimensions

De Dead or Alive-serie bestaat vijftien jaar en is met Dead or Alive: Dimensions voor het eerst verschenen op een Nintendo-handheld. De serie die voornamelijk beroemd is geworden door het uiterlijk van de Dead or Alive-dames mag wederom een nieuwe videogame-generatie inluiden. Dead or Alive: Dimensions (afgekort: DOAD) is min of meer een compilatie van Dead or Alive, Dead or Alive 2, Dead or Alive 3, Dead or Alive: Ultimate en Dead or Alive 4. De Chronicle Mode legt alle features van het spel uit en vertolkt tevens het verhaal van de game. In Dead or Alive: Dimensions loop je de belangrijkste verhaallijn uit de serie door: de verhaallijn van DOATEC en de Henshi Ninja Clan. De twee groepen staan recht tegenover elkaar in de verscheidene Dead or Alive-Tournaments die DOATEC organiseert. Het verhaal wordt op veel verschillende manieren uitgebeeld. Zo heeft men CG-filmpjes uit Dead or Alive 4 en Dead or Alive: Ultimate uit de kast getrokken om sommige personages te introduceren of belangrijke plottwists uit te beelden. Op andere momenten zijn het in-game filmpjes die geanimeerd of statisch zijn. Al met al is de uitwerking van het verhaal hierdoor wat rommelig. Het ene moment zie je hoe Ayane drie messen richting haar rivaal gooit met bijbehorende 3D effecten en het andere moment bewegen haar lippen niet eens tijdens het praten. De voice-acting is gelukkig een stuk consistenter van kwaliteit, hoewel sommige personages behooorlijk irritante piepstemmen hebben of een vreemd accent.

DOA 101 Een verhaalscène loopt uiteindelijk altijd uit tot een gevecht. Voorafgaand aan iedere match krijg je een korte tutorial en zo leer je stukje bij beetje alle facetten van Dead or Alive kennen. Aan de ene kant is het een leuke manier om de tutorial en de story te combineren tot één mode, aan de andere kant is de Chronicle Mode hierdoor gelimiteerd tot één verhaallijn die bestaat uit vijf chapters en is de moeilijkheidsgraad aanzienlijk lager in vergelijking met andere Dead or Alive-delen. Dead or Alive past typisch bij de uitspraak "easy to learn, hard to master". Het principe waar het fighting-game genre op gebouwd is, keert letterlijk terug in DOAD. Het is een dynamische en snelle fighter. Je kunt met knoppen rammen een behoorlijk eind komen en daarmee verschilt DOA van de meer technische fighters, zoals Soul Calibur. Het gaat voornamelijk om het uitvoeren van combo’s. Je hebt low-kicks, high-kicks en low-punches en high-punches. In combinatie met de analoge stick of D-Pad kun je de meest verbluffende moves uit je mouw schudden. Al met al kom je in DOA een heel eind door zelf te experimenteren met knoppencombinaties. Als de move die je in gedachte hebt niet lukt dan zijn er tientallen andere moves die min of meer dezelfde knoppencombinatie vereisen en wel werken. Wanneer je niet zo bedreven bent in fighting games dan kun je bovendien iedere move activeren door simpelweg de gewenste aanval aan te tikken op het touchscreen. Je kunt op deze manier de game spelen zonder enige kennis van fighting games. Het technische element van DOA zit hem voornamelijk in de grabs, criticals, jugglers en counters. De grabs zijn de standaard paktrucjes, waarmee je een tegenstander beet pakt en hem of haar tegen de grond werkt. In Dead or Alive is het mogelijk om zelfs van je grabs een combo te maken. De criticals zijn lastiger uit te voeren. De moves van DOA zijn als een steen-papier-schaar schema op elkaar afgestemd. Een low-punch is bijvoorbeeld sneller dan een high-kick en wanneer je je tegenstander tijdens het schoppen raakt dan is de kans groot dat je hem of haar een stomp in de maag verkoopt. Je vijand is nu tijdelijk versuft, waardoor je meerdere rake klappen kunt uitdelen. De jugglers vergen iets meer moeite, want hierbij is het de bedoeling om je rivaal zo lang mogelijk in de lucht te houden. Met een high-kick of high-punch kun je iemand de lucht in beuken om ze vervolgens met extra aanvallen zo lang mogelijk achter elkaar te blijven raken. In DOA kun je vrijwel niet geraakt worden wanneer je op de grond ligt of wanneer je de aanvallen van je tegenstander blokkeert. Je kunt een combo bovendien afweren met een counter-move. Zo kun je tijdens een kick het been van je belager vastpakken en breken of je tegenstander slim ontwijken door op het juiste momenten te bukken.

De console-ervaring in je handen Afgezien van de standaard moves heeft ieder personage zijn of haar eigen vechtstijl. Hitomi is een sterke Karate chick die gespecialiseerd is in krachtige, snelle aanvallen. Kasumi kan haar rivalen op allerlei manieren te slim af zijn door salto’s te maken en Bayman gebruikt zijn spierballen om vijanden in één klap op de grond te krijgen. De characters hebben allemaal een eigen specialiteit. Zo is Tina, de Amerikaanse pro-wrestler, een kei als het aankomt op grabs en counters, maar nauwelijks effectief wanneer je zelf de aanval inzet. Je zult afhankelijk van je eigen personage en je tegenstander razendsnel een tactiek moeten toepassen, aangezien een gevecht binnen luttele seconden beslecht kan worden. In totaal zijn er 24 personages die ieder een eigen unieke move-set hebben. Dead or Alive: Dimensions is op de Nintendo 3DS een genot om naar te kijken. De game is op de eerste plaats op de Nintendo 3DS uitgebracht, omdat de Nintendo 3DS de pracht en praal van consoles kan evenaren. De stages zijn op één na allemaal afkomstig uit eerdere Dead or Alive-spellen. De achtergronden zijn geanimeerd met beekjes, sneeuw, computers en/of vuur in de achtergrond. De stages zijn bovendien interactief. Zo kunnen sommige personages tegen muren oprennen om zich af te zetten voor een sterke aanval. Bovendien bestaan de arena’s uit meerdere lagen die je kunt bereiken door je opponent van een berg af te schoppen of door een raam te gooien. Zo is de Dojo-stage eigenlijk drie stages in één en kun je zelfs in de tuin of op het dak van de Dojo vechten. De 3D-effecten van de Nintendo 3DS maken het schouwspel nog intenser, maar het nadeel is dat de framerate bij het inschakelen van de 3D stand halveert. Het spel draait aanzienlijk sneller als de 3D-mode van de Nintendo 3DS uitschakeld is en aangezien het in fighting games vaak draait om snelheid en timing zul je er sneller voor kiezen om het 3D-effect niet te gebruiken. Dead or Alive: Dimensions mist bovendien een aantal iconische Dead or Alive-stages. Met name de jungle en pro-wrestling ring zijn weggelaten. Het heeft overduidelijk te maken met technische redenen, want dat waren in DOA4 zonder twijfel de meest imposante arena’s.

Grafisch hoogstandje De Nintendo 3DS laat op andere punten slechts een aantal steekjes vallen als het op de graphics aankomt. Zo is het haar van de DOA-chicks een stuk minder gedetailleerd en zijn sommige kostuums wazig. De 24 personages zijn allemaal volwaardige 3D-modellen en dit spel geeft een goed beeld van de kracht van de Nintendo 3DS. Zo zijn Kasumi’s blauwe ogen losse elementen en geen plakplaatjes en heeft de broek van Hitomi de juiste structuur. De jurk van Leifang waait mee met de sneeuwstorm en iedere vechter heeft een dynamische schaduw. De befaamde boob-physics van Team Ninja zijn niet achterwege gelaten en bij elke beweging bouncen de borsten van de dames afzonderlijk van elkaar. Men maakt al met al gebruik van een groot aantal grafische technieken die niet mogelijk waren op de Nintendo DS en Wii. Om het gemis van enkele lichteffecten en de eerder genoemde details te compenseren, heeft men bovendien voor het eerst special-effects toegevoegd aan de moves. De muziek en geluidseffecten zijn allemaal gerecyled uit eerdere DOA-titels. De muziek is voor het overgrote deel instrumentaal, waarbij men techno en electric gemixt heeft met klassieke instrumenten om een soort van futuristische vibe te creëren. Het is geen muziek die je lang bij blijft en het valt totaal niet in de categorie meezingers, maar het is afdoende om de actie te ondersteunen. Aangezien er veel variatie zit in de nummers verveelt de muziek niet en dat is voor een fighting game met een hoge verslavingsfactor een groot voordeel. De geluidseffecten van de punches en kicks klinken goed en door te spelen met het volume en het tempo heeft men ervoor gezorgd dat je duidelijk het verschil hoort tussen een harde en een zachte klap. De voice-acting kan ingesteld worden in Japans of Engels.

Waar voor je geld De technische basis staat als een huis, maar Dead or Alive: Dimensions blinkt vooral uit in content. Het is één van de meest goed gevulde cartridges sinds jaren. Je hebt naast de beschreven Chronicle Mode, een Arcade Mode en een Tag Mode. De Arcade Mode bestaat uit meerdere courses. Het is min of meer een serie van gevechten dat ieder personage kan doorlopen. De Tag Mode is in Dead or Alive: Dimensions behoorlijk veranderd en niet in positieve zin. In Tag Mode kies je twee personages en moet je het opnemen tegen twee andere tegenstanders. Met de switch knop kun je tijdens het vechten wisselen tussen je vechters, maar het grote nadeel is dat je het tweede personage in tegenstelling tot in iedere andere DOA, niet zelf mag besturen. Hierdoor is het na de switch altijd maar afwachten of je computer gestuurde vriend of vriendin net zulke goede resultaten boekt als jij. Aangezien de Tag Missions behoorlijk pittig worden, leidt het tot veel onnodige frustraties. De Tag Mode is verpest, maar ondanks het zwarte schaap zijn de rest van de extra’s beter uitgewerkt. Zo kun je het online opnemen tegen spelers uit je Nintendo 3DS-friendslist of tegen willekeurige tegenstanders. Met een filter kun je kiezen of je tegen Europese DOA-spelers wil vechten of dat je het aandurft om ook tegen Aziaten en Amerikanen te knokken. De verbinding en connectie zijn over het algemeen goed genoeg, maar de actie is vaak trager dan in de singleplayer modes. Met name wanneer de afstanden groot zijn, draait het niet allemaal soepel. Zo kan een gevecht ontaarden in een diavoorstelling of de verbinding kan zonder enige reden verbroken worden. De online-ervaring is daarbij behoorlijk karig, want ondanks dat je een grade hebt die met punten aantoont hoe goed je bent, zijn er verder geen leaderboards of andere extra’s te bespeuren. Je wordt daarnaast na ieder potje terug gezet in het hoofdmenu, want er is geen rematch-optie.

Spotpass, Streetpass en Showcase Dead or Alive: Dimensions maakt vrijwel van iedere Nintendo 3DS-feature gebruik. Het is tevens één van de weinige titels die de Spotpass-functie benut. Als je Nintendo 3DS verbonden is met het internet en aanstaat of in de sleep-mode verkeert, dan wordt er momenteel iedere dag een speciaal kostuum gedownload. Daarnaast worden er iedere vrijdag speciale throwdown challenges aangeboden. Het zijn extra moeilijke uitdagingen van de hand van Team Ninja en je krijgt één kans om ze te voltooien en daarmee je online rank op te krikken. Je kunt de Streetpass van Dead or Alive activeren en daarmee ongemerkt je beste fighting records met andere DOA-spelers uitwisselen. Je ontgrendelt in Dead or Alive: Dimensions niet alleen modes, personages, missions, kostuums en stages, maar ook figurines. In de Showcase Mode kun je vervolgens de figurines bekijken en er 3D-foto’s van maken. Het is een leuke toevoeging die bovendien gebruik maakt van de gyrosensor van de Nintendo 3DS om de in-game fotocamera te bedienen. In combinatie met het 3D-effect van de handheld kun je grappige kiekjes maken of proberen om de vrouwelijke vormen zo mooi mogelijk op beeld te krijgen. Dead or Alive: Dimensions is behoorlijk seksistisch: het spel is in sommige Europese landen zelfs niet uitgegeven vanwege het feit dat alle minderjarige DOA-chicks minstens cupmaat D hebben waar je vervolgens foto's van kunt nemen vanuit alle hoeken.

Conclusie Dead or Alive: Dimensions brengt de Dead or Alive-console ervaring overtuigend naar de Nintendo 3DS. De game bevat een groot aantal stages en personages en biedt met de vele modes en online-gameplay uren speelplezier. Het is bovendien dankzij het uiterlijk van de vrouwelijke DOA-personages en de kracht van de Nintendo 3DS één van de meest imposante handheld-games tot nu toe. Ondanks alle lof zijn er enkele minpunten te bespeuren. Zo heeft men de Tag Mode verprutst en is de online-ervaring niet optimaal. Bovendien halveert de framerate bij het inschakelen van de 3D-stand van de Nintendo 3DS. Het blijft ondanks enkele missers een verslavende titel die gebruik maakt van alle Nintendo 3DS-features, inclusief het downloaden van nieuwe content via Spotpass.

N1 Score: 8.8

+ ["De DOA console-ervaring op een handheld","Geadvanceerde grafische technieken zorgen voor een dynamische look","Veel personages, modes, unlockables en stages","Online gameplay","Downloadable content via Spotpass"]

- ["De online-ervaring is niet altijd optimaal","De Tag Mode is slecht uitgewerkt","De framerate halveert bij het gebruik van de 3D-stand"]

Gekoppelde games

Dead or Alive Dimensions (Nintendo 3DS)