[Nieuws] Geschreven door Quint op 2011-06-10 20:20:00

Iwata en Sakurai praten uitgebreid over Super Smash Bros. 3DS en Wii U

De aankondiging van een nieuwe Super Smash Bros. voor de Nintendo 3DS en de Wii U deed velen deugd, maar veel is er nog niet over bekend. Satoru Iwata en Masahiro Sakurai delen wat informatie met je. In de nieuwste 'Iwata Asks' zit Nintendo-president Satoru Iwata aan tafel met Project Sora's Masahiro Sakurai om vooral veel over de Super Smash Bros.-aankondiging te praten. Deze nieuwe versie is nog niet in het Engels/Nederlands te lezen, maar de informatie is dusdanig interessant dat we de informatie voor jullie vertaald hebben samengevat. De 'Iwata Asks'-feature begint met Satoru Iwata die stelt dat tegen de tijd dat mensen de feature lezen, ze Sakurai's tweede game van Project Sora aangekondigd zal hebben. Sakurai verbetert hem door te zeggen dat hij zijn tweede én derde game aangekondigd zal hebben: Super Smash Bros. voor de Nintendo 3DS én de Wii U. Uit het gesprek blijkt dat er intern al werd gesproken over een nieuwe Super Smash Bros. kort nadat Super Smash Bros. Brawl in de winkels lag. Nintendo benaderde Sakurai in eerste instantie om enkel een nieuwe Nintendo 3DS-versie van de Super Smash Bros.-serie te maken, want Iwata wist dat fans dat graag zouden zien gebeuren. Echter, hij was er niet zeker van om Sakurai zo snel te vragen aan een nieuwe Smash Bros. te werken nadat de laatste Smash Bros. pas net in de winkels lag. Hierdoor werd uiteindelijk Kid Icarus: Uprising de eerste titel van Project Sora om aan te werken, waarbij een nieuwe Super Smash Bros. de tweede titel zou worden. Sakurai gaf aan dat dat ook beter was, want hij wilde graag meer ervaring op doen met de Nintendo 3DS door middel van een eerdere titel voordat hij aan een nieuwe Super Smash Bros. zou beginnen voor de nieuwe handheld. Sakurai voegt er aan toe dat het lastig is om ontwikkelaars te verzamelen voor zo'n groot project. Er werden ook nieuwe ontwikkelaars aangenomen voor Super Smash Bros. Brawl waarbij duidelijk werd gezegd dat er nieuwe ontwikkelaars werden gezocht voor een nieuwe Super Smash Bros. In het geval van Super Smash Bros. voor de Nintendo 3DS begon Project Sora echter nieuwe mensen aan te nemen voor een 'geheim project' dat geleid zou worden door Sakurai. De plannen voor Kid Icarus: Uprising waren toen ook al begonnen, maar dat project stond intern bekend als een 'shooter-ervaring voor de Nintendo 3DS'. Nintendo wilde de nieuwe Super Smash Bros.-titel graag geheim houden voor de nieuwe Nintendo-ontwikkelaars: enkel Iwata en Sakurai wisten dat er een nieuwe Super Smash Bros. aan zat te komen.

Links: Satoru Iwata. Rechts: Masahiro Sakurai

Toen Nintendo de Wii U aan Sakurai liet zien, wist hij het al gelijk: Nintendo zou ook graag een Wii U-versie willen zien van de nieuwe Super Smash Bros.-game. Echter, Iwata had dat niet in zijn hoofd zitten. Hij wilde Sakurai vragen óf een Super Smash Bros.-game te maken voor de Nintendo 3DS óf voor de Wii U. Sakurai kon hier niet direct antwoord op geven en begon na te denken over wat hij wilde doen met de nieuwe Smash Bros. terwijl hij werkte aan Kid Icarus: Uprising. Sakurai bedacht al gauw dat het niet goed zou zijn om simpelweg een uitbreiding op Super Smash Bros. Melee en Super Smash Bros. Brawl te maken. Hij vond ook niet dat hij simpelweg de volume kon uitbreiden met meer speelbare personages, stages en betere graphics. Hij vond daarnaast ook dat het slecht zou zijn om een nieuwe Super Smash Bros. voor de Wii U te maken enkel om de 'performance' beter te maken. Hij wist echter wel zeker dat hij er één wilde maken voor de Wii U. Sakurai keek tevens al een tijdje uit naar een draagbare versie van Super Smash Bros. nadat een paar nieuwe dingen mogelijk werden op technologie-gebied. Echter, hij wist ook dat er grenzen zouden zijn die op sommige gebieden in zijn nadeel zouden werken wanneer het aankomt op het genieten van sommige omgevingen in Super Smash Bros. Hij voegt er aan toe dat hij denkt dat een handheld de gaming-ervaring meer 'individueel' maakt. In tegenstelling tot op een console is het volgens hem gemakkelijker om verbonden te raken met de data die je gecreëerd en verzameld hebt op een handheld. Het meenemen van de Nintendo 3DS maakt het meer een persoonlijke ervaring volgens hem. Echter, de Super Smash Bros.-titels hebben nooit geleund op het krijgen van beloningen, het verdienen van geld of het levelen van je personages. Iwata gaat op dit punt in door te zeggen dat er inderdaad geen element van 'ervaring' in de game te vinden is om je personage sterker te maken. Sakurai stelt dat dat klopt, maar dat het toevoegen hiervan voor een dilemma zou zorgen: sommige spelers zouden hier heel veel oor naar hebben, maar anderen weer niet. Iwata voegt er aan toe dat hij denkt dat een focus op het opdoen van ervaring voor je personage ook het 'instant play'-gehalte van de game niet ten goede zal komen. Echter, Sakurai wil met de Nintendo 3DS-versie toch meer gaan doen met beloningen. Hij wil dat spelers hun characters sterker kunnen maken door middel van gevechten/beloningen op de Nintendo 3DS om vervolgens hun custom character te gebruiken in de Wii U-versie. Sakurai denkt dat op deze manier de 'persoonlijke' handheld-ervaring en de stadium-achtige 'publiekelijke' ervaring van de console goed bij elkaar passen. Iwata geeft van dit idee een kleine samenvatting: je spendeert tijd op je Nintendo 3DS om je character/verzameling op te bouwen en toont vervolgens je skills op de Wii U. Sakurai legt hierbij uit dat de Wii U een HD-systeem is dat ervoor zorgt om 60 frames per seconde op het beeld te toveren, hoge kwaliteits graphics weer kan geven, dynamische effecten kan tonen en soepele personage-bewegingen tentoon kan stellen. Hij begrijpt dat het nodig is om beide versies plezierig te maken, maar de verbinding tussen de twee zal de ervaring volgens hem nog leuker maken. Op de Nintendo 3DS wil Sakurai spelers een iets andere ervaring meegeven dan we gewend zijn van de Super Smash Bros.-titels. Hij vindt het belangrijk dat zowel goede als slechte spelers samen kunnen spelen waardoor één nadruk in het spel zal liggen op het helpen van elkaar. Een groot gedeelte van de Kid Icarus: Uprising-medewerkers zal aan de nieuwe Super Smash Bros. beginnen. Er zijn echter meer medewerkers nodig gezien de grootte van het project. Zo zijn er planners nodig die zich bezighouden met de balans in de game, waarbij vooral gekeken wordt naar de kracht-settings van de personages, hetgeen Sakurai zelf deed bij de vorige Super Smash Bros.-games. Hij heeft echter ook nieuwe programmeurs nodig: Sakurai wil zich vooral richten op het soepel maken van de basis-dingen van de game gezien het lastig is om twee spellen tegelijk te maken. Daarom zullen de medewerkers eerst de basis gameplay-elementen van Super Smash Bros. Brawl overzetten naar de Nintendo 3DS en de Wii U. Sakurai eindigde het gesprek met een grap. Hij zei dat wanneer hij niet de juiste ontwikkelaars kan vinden, hij slechts één nieuwe Super Smash Bros. zal maken voor één platform of dat hij een kleine groep ontwikkelaars zal gebruiken en het vervolgens vijf jaar laat duren om de twee games te maken.

Gekoppelde games

Super Smash Bros. for Wii U (Wii U)

Super Smash Bros. for Nintendo 3DS (Nintendo 3DS)