[Review] Geschreven door Benjamin op 2011-07-05 21:30:00

Resident Evil: The Mercenaries 3D

De Resident Evil-serie staat altijd garant voor de benodigde dosis horror. De laatste paar delen gingen echter meer de actie-kant op, waar niet iedere Resident Evil-fan al te blij mee was. De fans van de traditionelere Resident Evil-games kunnen maar beter uit de buurt blijven van Resident Evil: The Mercenaries 3D, want deze titel is de meest actievolle Resident Evil tot nu toe.

Actie De laatste twee delen van de Resident Evil-serie, deel vier en deel vijf, bevatten een compleet nieuw besturingssysteem. In plaats van de vaste camera, bevindt deze zich in deze twee delen achter de schouder van je personage. Dit bracht een ander soort sfeer met zich mee, maar dit ging gelukkig niet automatisch ten koste van de aanwezige horror- en schrikmomenten. Een ander nieuw aspect in deze twee titels was te vinden in een nieuwe mode, de Mercenaries-mode. In plaats van het doorlopen van een angstaanjagend avontuur was het hier de bedoeling om zoveel mogelijk zombies en ander gespuis overhoop te knallen voordat de tijd verstreken was. Capcom besloot om deze mode, wellicht als voorproef op de 'echte' Resident Evil voor de Nintendo 3DS, Resident Evil: Revelations, als hele game uit te brengen met hier en daar wat toevoegingen en uitbreidingen. Het besturingsschema van Resident Evil 4 en 5 heeft Capcom voor Mercenaries 3D compleet overgenomen, welke meer dan prima werkt op de Nintendo 3DS. Echter, er zit een kleine aanpassing in: tijdens het richten op de L-knop verplaatst het beeld naar een first-person view, al kun je dat in de opties alsnog aanpassen naar de normale third person view. Beide opties zijn prima speelbaar, waardoor het volledig afhangt van je eigen smaak welke je voorkeur heeft. Een nieuwigheid in de besturing is dat je nu tegelijk kunt schieten en lopen. Hiervoor druk je eerst de L-knop in om te richten waarna je de R-knop indrukt om je vizier vast te zetten. Vervolgens loop je met de Cirlcle Pad naar achteren, voren of opzij. In het begin vergt dit wat gewenning, maar in bepaalde situaties kan dit erg goed van pas komen. Op het onderste scherm bevindt zich je complete uitrusting, wat de actie ten goede komt. Door een simpele tik op het touchscreen selecteer je je wapens of gebruik je een herb om je leven mee op te krikken. Die laatste is echter ook direct te gebruiken met de A-knop. Dit alles werkt daardoor een stuk sneller dan in eerdere Resident Evil-games, waarin het vaak via een klein menuutje tevoorschijn kwam. De melee-combats zitten ook in deze game, waardoor je je vijanden met een trap of stoot af kunt maken. Het voelt heerlijk om het grote gespuis overhoop te knallen en jezelf door de vele vijanden te worstelen. Ook het beklemmende gevoel van eerdere Resident Evil-games komt zo nu en dan naar boven als je bijvoorbeeld achterna gezeten wordt door en boom van een kerel met een hamer waar je u tegen zegt.

Afwisseling De game bevat vijf verschillende levels, die elk ingedeeld zijn in verschillende missies en oplopen in moeilijkheidsgraad. Bij de eerste missies van het eerste level leer je de basiszaken onder de knie te krijgen en in het tweede level komen er steeds meer basiszaken beschikbaar, zoals het maken van combo's. Het wordt pas echt interessant vanaf level drie, waar het serieuze werk op gang begint te komen. Het is spijtig te noemen dat dit zo laat gebeurt, want de game komt zo wat moeilijk op gang. Het merendeel van deze levels verloopt via hetzelfde principe: maak zoveel mogelijk vijanden binnen de gegeven tijd af. Je kunt daarbij de tijd verlengen door tijdpilaren kapot te meppen die verspreid staan over de levels. Hoe lastiger deze verstopt zijn, hoe meer secondes er bij je tijd opgeteld worden. In totaal zitten er acht verschillende locaties in de game, allemaal afkomstig uit Resident Evil 4 en Resident Evil 5. Het is jammer dat er geen exclusieve nieuwe levels voor deze Nintendo 3DS-versie gemaakt zijn, maar met dat gemis valt te leven. De beschikbare levels zijn afwisselend en groot genoeg: van een compleet kasteel tot een containercomplex met kleine gangetjes waar je al gauw de weg kwijt kunt raken. Ook de vijanden zijn afwisselend genoeg: elk level kent zijn eigen soort ondode. Ook de vijanden die lastiger te verslagen zijn, zijn aanwezig. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de freak die met een zak over zijn hoofd jouw hoofd er met een kettingzaag af probeert te zagen. Unlockables Om de replaywaarde wat op te krikken, heeft Capcom acht verschillende personages in de game gestopt, waarvan er zes vrij gespeeld dienen te worden. Al deze characters hebben hun eigen wapens en melee-aanvallen. Elk personage heeft zijn eigen voor en nadelen, maar over het algemeen zijn ze goed uitgebalanceerd. Om alle levels met de hoogste ranking met elk personage te behalen is dan ook een hele klus, maar erg vervelend is dat zeker niet. Dat is tevens het belangrijkste aspect van de game: je eigen scores blijven verbeteren. Aan het eind van elk level word je beoordeeld met een ranking. Om een missie succesvol te volbrengen zul je ten minste een B-ranking moeten halen, waarmee je vervolgens nieuwe levels en missies vrijspeelt. Het vrijspelen van allerlei zaken speelt een grote rol in deze game. Naast de personages en missies, kun je je personages ook een drietal vaardigheden meegeven waardoor ze beter presteren. In totaal bevat de game 30 verschillende vaardigheden, waarmee je bijvoorbeeld je controle over een handgun kunt verbeteren of je levensbalk kunt verhogen. Elke vaardigheid kent ook nog eens drie niveaus die je kunt behalen door zogenaamde vaardigheidspunten te halen bij het spelen van de levels. Bij sommige levels kan het uitstippelen van een tactiek dan ook van belang zijn. Een keuze van een bepaald personage met bepaalde type vaardigheden kan je bijvoorbeeld makkelijker door een missie loodsen dan een ander personage. Daarnaast kun je door het gebruik van Play Coins wapens van andere personages vrijspelen voor je eigen personage. Voor de speler die graag veel zaken unlockt en er geen bezwaar tegen heeft om levels vaak opnieuw te doen, is Resident Evil: The Mercenaries 3D een geschikte titel.

Gemis Als je graag je scores verder wil verbeteren, maar het in je eentje niet lukt om van een A- naar S-ranking te gaan, kun je de game altijd nog met twee man spelen. Dit kan op twee verschillende manieren: lokaal met twee gamecards van Resident Evil: The Mercenaries 3D of online tegen vrienden of onbekenden. Online loopt de game als een zonnetje en werkt het allemaal prima. Wel is het jammer dat er geen vorm van communicatie mogelijk is tussen beide spelers. Vreemd genoeg ontbreekt er ook een mogelijkheid om je scores online in te sturen en deze te vergelijken met de rest van de wereld. Voor een game als deze zijn online-ranglijsten een must en het is daarom erg zonde dat dat in deze titel ontbreekt. Het is verder jammer dat de game geen gebruik maakt van StreetPass of SpotPass. Zeker de mogelijkheid om extra levels toe te voegen, al dan niet betaald, was welkom geweest. Graphics & geluid Een zeer positief aspect van de game zijn de graphics. Deze Nintendo 3DS-titel ziet er voor een draagbare game meer dan prima uit en door het relatief kleine scherm lijkt de game erg dicht in de buurt te komen van de grote broer Resident Evil 5. De omgevingen zijn zeer gedetailleerd en de zombies zien er goed uit. Wel is het jammer dat de zombies die in de verte weergegeven worden wat houterig en stotterig bewegen, waardoor je merkt dat dat net even te veel vergt van Nintendo’s handheld. Desalniettemin ziet het er, met name met het zeer aangename 3D-effect, prima uit. Die extra 3D-laag voegt meer diepte toe, waardoor het nog realistischer oogt. Ook het geluid klinkt met een goed volume uit je boxjes en het blijft een naar gevoel geven als je in de verte de man met de kettingzaag al aan hoort komen lopen. Qua muziek is het een combinatie van de wat actievollere tunes uit Resident Evil 4 en Resident Evil 5: het doet prima zijn werk.

Conclusie Ben je op zoek naar een hardcore-titel voor de Nintendo 3DS en hou je wel van een actievolle horror-shooter en speel je graag een hoop dingen vrij? Dan is Resident Evil: The Mercenaries 3D een game voor jou. Hoewel de game op het eerste oog weinig content bevat, valt er achter de schermen een hele hoop vrij te spelen zoals personages en verschillende vaardigheden om je speler mee op te krikken. Toch valt het aantal levels wat tegen en had dit uitgebreid mogen worden. Grafisch gezien ziet de game er prima uit en het geluid is ook goed verzorgd. Extra’s zoals de (online) co-op mode zijn een aardige afwisseling, maar toch zijn er ook een aantal zaken die minder zijn, zoals het ontbreken van een online-ranglijst of andere functies zoals StreetPass of SpotPass. Resident Evil: The Mercenaries 3D is echter een prima 'voorproef' op Resident Evil: Revelations, dus laat al het zombiegespuis maar komen!

N1 Score: 8

+ ["Heel veel vrij te spelen","Online en offline co-op modus","Game ziet er erg goed uit","Speelt lekker weg"]

- ["Te weinig missies","Geen nieuwe locaties","Geen online ranglijsten"]

Gekoppelde games

Resident Evil: The Mercenaries 3D (Nintendo 3DS)