[Preview] Geschreven door Benjamin op 2011-07-19 16:20:00

Mario Kart 7

Elke Mario Kart levert een hoop plezier. Toch lijkt Nintendo bij elk deel op zoek te gaan naar nieuwe aspecten om de serie fris te houden. Deze keer beschikt je kart over een zweefvliegtuigje en een onderwater-propellertje. Brengt dit genoeg nieuwigheid met zich mee of voelt het aan als oude koek? De demo die Nintendo ons voorschotelde kende een drietal verschillende banen en een keuze uit acht standaard personages: Mario, Luigi, Peach, Yoshi, Donkey Kong, Bowser, Toad en een Koopa. De uiteindelijke versie zal ongetwijfeld meer inwoners uit he Mushroom Kingdom bevatten, maar voor deze demo moesten we het met deze acht personages doen. Ook ontbraken de race-statistieken die bij de personages horen, waardoor de keuze tijdens het racen voor weinig verschil zorgde. Direct nadat een personage is gekozen, dienen er keuzes gemaakt te worden op het gebied van drie eigenschappen van het voertuig: de body van je kart, de grootte van je banden en de soort zweefvlieger. In de demo bestond de keuze uit de standaard body, de body in de vorm van een Yoshi-ei en een wat buggy-achtige kart. Daarna was er de keuze uit drie verschillende grootte banden. Helaas was bij het zweefvlieg-gedeelte slechts de standaardkeuze beschikbaar. Wel viel op dat bij alle onderdelen een hoop vraagtekens stonden. Het lijkt er daardoor op dat er een hoop valt vrij te spelen wat de uiteindelijke replay-waarde van de game waarschijnlijk enkel ten goede komt.

Zweven In de eerste baan stond een grote berg centraal waarbij het begin van de race leek op Koopa Cape uit de Wii-versie van Mario Kart. Mede door de complete opzet van deze baan kwamen twee aspecten goed naar voren: het 3D-effect en de toevoeging van het zweefvliegtuigje. Halverwege de baan race je van een enorme schans af en word je in de lucht gelanceerd. Op dat moment verschijnt automatisch het zweefvliegtuigje uit je kart zodat je, mits je deze goed bestuurt, ver weg over de baan kunt laten zweven en wellicht nog wat extra racers in kunt halen. Wat jammer is, is dat dit zweefvliegtuigje automatisch ingezet wordt in plaats van handmatig met een druk op de knop. Als deze functie onder een knop geplaatst werd, was er wat meer tactiek vereist waardoor het nog meer in je voordeel had kunnen werken. Desalniettemin voelde het erg goed om over de baan te zweven en zachtjes te landen om direct weer verder te crossen. Tegen het einde van de baan klim je weer op de berg, terwijl er van boven allerlei rotsblokken naar beneden rollen. Het 3D-effect is met name hier erg fijn, omdat je precies in kunt schatten hoe ver weg je zit van de rotsblokken die naar je toe komen rollen. Hierdoor kun je ze beter ontwijken. Daarbij zag de gehele demo er erg netjes uit, zowel met het 3D-effect aan als uit. De tweede baan speelde zich af rondom een tropisch strand en het werd al gauw duidelijk dat het propellertje hier ter sprake zou komen. Al na de eerste bocht werd je kartracer door middel van een kleine schans in de zee gedumpt en kwam het minipropellertje tevoorschijn. Tijdens het rijden onder water voelde de game compleet anders, maar wel in de positieve zin van het woord. Tijdens het rijden was een vorm van gewichtloosheid te bespeuren, waardoor de bochten ruimer genomen dienden te worden dan je normaal gewend bent. Het was ook een leuke bijkomstigheid om je kart op twee wielen door de bocht heen te kunnen racen. Het rijden onder water geeft daarmee daadwerkelijk een ander gevoel mee en vereist ook een andere racetechniek, waardoor de game fris en nieuw aan voelt.

In de derde baan was de invloed van ontwikkelstudios Retro Studios direct te merken. De Metroid Prime- en Donkey Kong Country Returns-ontwikkelaar helpt mee bij het ontwerpen van de banen en bij deze derde baan was de Donkey Kong Country Returns-inspiratie duidelijk te merken. De baan kende de deuntjes en omgevingen uit Donkey Kong’s laatste game en zelfs de Tiki's waren op de baan te vinden. Het is leuk om te zien dat zulke games op één of andere manier in een Mario Kart-titel verwerkt worden en het is nog even afwachten of ditzelfde lot voor andere Nintendo-titels te wachten staat. Muntjes verzamelen Een andere zaak die opviel in de demo, was de terugkeer van de muntjes. Door het verzamelen van muntjes gaat je kart iets sneller rijden waardoor een oud en geliefd element terugkeert naar de raceserie. Ook het 'snaken', het zelf creëren van boosts, is opnieuw vertegenwoordigd in dit deel in de bekende vorm. Een nadeel aan de demo was dat de beschikbare items slechts beperkt waren. De demo kende enkel de standaard items, zoals het rode en groene schild, de banaan en de blooper, waardoor het nog even een raadsel blijft welke items er zullen terugkeren en of er überhaupt nieuwe items aan zitten te komen. Tot slot is het spijtig te noemen dat het aantal spelers weer teruggebracht is naar een totaal van acht, in tegenstelling tot de twaalf racers in de Wii-versie van de game.

Voorlopige conclusie Mario Kart 3DS lijkt weer een echte Mario Kart-topper te worden. Alle vertrouwde elementen zijn aanwezig en de game bestuurt wederom als een zonnetje. De game lijkt echter ook punten te scoren op de vernieuwingen: het propellertje en het zweefvliegtuigje. Beide vernieuwingen lijken daadwerkelijk wat toe te voegen aan de ervaring en zorgen voor een andere manier van spelen. Bovendien ziet de game er prima uit en is het 3D-effect in sommige situaties zelfs functioneel. Het is nog even afwachten hoeveel banen de game in totaal zal kennen en welke items aanwezig zullen zijn in de volledige versie, maar dat we niet kunnen wachten totdat de uiteindelijke versie de winkels in racet, zegt genoeg!

Gekoppelde games

Mario Kart 7 (Nintendo 3DS)