[Preview] Geschreven door Marcel op 2011-07-21 23:40:00

Super Mario 3D Land - Marcel

Met Super Mario 64 zette Nintendo’s mascotte in 1996 zijn eerste stap in de wereld van 3D-gaming. Het was een revolutie op spelgebied en jaren later gebruiken Nintendo en andere ontwikkelaars nog steeds de basis van Super Mario 64 bij de ontwikkeling van moderne games. Met Super Mario 3D begint Mario aan een nieuwe vorm van 3D-avonturieren op de Nintendo 3DS. De demo van Super Mario 3D bestond uit vier volledige levels met als afsluiter een eindbaas. De game bevatte een greep van wat we van de uiteindelijke titel kunnen verwachten. Het eerste dat opvalt aan Super Mario 3D is dat alles ontworpen is voor relatief kleine ruimten. De spelgebiedjes waaruit de demo bestond, waren kleiner dan de Galaxies uit Super Mario Galaxy. De korte uitdagingen zijn aan elkaar gekoppeld met warppipes en andere teleportatie-elementen en daardoor voelt het spel compact aan. Men heeft daarbij gebruik gemaakt van de grafische stijl van de Super Mario Galaxy-serie. Met felle kleuren, grote objecten en mooie ondergronden krijg je al snel het vertrouwde Mario-gevoel, maar toch zijn er dingen veranderd in Mario’s 3D uitstapje.

My first Super Mario Je bestuurt Mario met de Circle Pad en ondanks dat het geen verrassing is dat Nintendo hiervoor gekozen heeft, is het wel opmerkelijk dat je alleen kunt rennen door een knop in te houden. Het idee van een analoge besturing was altijd dat je met de stick de snelheid kunt bepalen, maar met Super Mario 3D wordt dit principe achterwege gelaten. Mario kent een groot deel van zijn befaamde acrobatische trucjes en na enige gewenning kun je hem moeiteloos door de wereld laten huppelen. Al snel maak je korte metten met de Goomba’s en Koopa’s die je sporadisch tegenkomt in de kleine platformwereld. De game is over het algemeen te gemakkelijk, want door het compacte karakter van het spel zul je nooit meer dan twee tot drie vijanden tegelijk moeten trotseren. Met liftjes, gaten en andere elementen probeert men de uitdaging iets op te voeren, maar het wordt nooit zo moeilijk als Super Mario Galaxy of Super Mario Galaxy 2 en dat is opvallend, want die games staan niet bepaald bekend vanwege een hoge moeilijkheidsgraad. De beste omschrijving van de speelbare demo was ‘My First Mario Game’. De 3D-mode van de Nintendo 3DS voegt best leuke effecten toe, zoals uitstekende blokken en munten, puzzels die gebruik maken van gezichtsbedrog of een beter inzicht qua diepte. De mini-speeltuintjes die zich voor je neus uitvouwen zijn leuk om te doorlopen mede door de vrolijke Mario-midi’s op de achtergrond en Mario's iconische kreetjes. Al met al was deze demo echter te simpel en te oppervlakkig. Om de eindbaas van de demo te bereiken moest Mario een luchtschip trotseren. In combinatie met het blaadje dat hem voorziet van het Raccoon Suit uit Super Mario Bros. 3 was dit klusje snel geklaard en stond Mario oog in oog met zijn rivaal. De vijand deed een spin-aanval en probeerde Mario tevergeefs een klap te verkopen. Met drie rake sprongen werd de tegenstander geveld en was de demo ten einde.

Voorlopige conclusie De demo van Super Mario 3D had een hoog fun-gehalte, maar miste de nodige uitdaging. Het spel was in de huidige vorm te eenvoudig en door te kiezen voor kleine en compacte uitdagingen krijg je niet het gevoel dat je met een spannend avontuur bezig bent. We verwachten in de uiteindelijke versie van het spel meer creativiteit, want met name de 3D-effecten kunnen behoorlijk leuke toevoegingen opleveren. Met de midi-muziek en de hergebruikte Super Mario Galaxy-graphics in het achterhoofd is het echter duidelijk dat Super Mario 3D in vergelijking met New Super Mario Bros. Wii en Super Mario Galaxy 2 een veel lager budget toegekend heeft gekregen. Mario’s eerste Nintendo 3DS avontuur valt niet tegen, maar zal ook zeker geen Super Mario 64-revolutie teweeg brengen. Op de volgende pagina vind je Quint zijn eerste indruk over Super Mario 3D.

Super Mario 3D Land - Quint

Uit Marcel’s stuk blijkt dat niet iedereen zich meteen kan vinden in de nieuwe aanpak van Super Mario 3D. Echter, er zijn ook mensen die dat zeker wel kunnen. Sta me toe deze kant van het verhaal te belichten. Uniek Bij het spelen van Super Mario 3D viel als eerste op dat de gameplay wat traag was. Het rennen met een knop was een flinke gewenning in de driedimensionale wereld en zorgde ervoor dat er uit automatisme vaak gewandeld werd. In combinatie met de wat lagere moeilijkheidsgraad zorgde dit voor een krab over de bol, maar al gauw bleek dit onterecht door het grote pleziergehalte. De vier speelbare demo’s barsten van de creativiteit. Dit was bijvoorbeeld te merken aan de verschillende camera-aanzichten: de ene keer werd het beeld van de zijkant getoond, de andere keer van bovenaf en weer een andere keer van schuinboven. Dit camera-aanzicht veranderde afhankelijk van het type level. Het zijaanzicht werd gebruikt voor het bekende schiplevel, zodat je inkomende Bullet Bills gemakkelijk kunt ontwijken. Het aanzicht van boven betrof een knipoog naar The Legend of Zelda-reeks en het camera-aanzicht van schuinboven is wat doorgaans gebruikt zal worden in de levels. In alle gevallen staat de camera vast: de speler kan deze niet aanpassen. Dit heeft aanzienlijke gevolgen voor de game, omdat het spel bepaalt hoe jij de actie in beeld ziet. Dit werkt doorgaans perfect en zorgt ervoor dat de gehele game een zeer eigenzinnige feel meekrijgt. Het voelt aan als een mix tussen New Super Mario Bros. Wii, Super Mario 64 en Super Mario Galaxy. Je kunt de diepte inlopen zoals in de driedimensionale Super Mario-games, maar tegelijkertijd kom je binnen die werelden ook zijwaartse stukken tegen zoals in de New Super Mario Bros.-reeks. Dit loopt vlekkeloos in elkaar over en voelt nooit geforceerd of vreemd aan. Om het gevoel van diepte nooit kwijt te raken, kan Mario vrijwel altijd achter blokken verdwijnen. Gezien de camera dan niet om Mario heen draait, krijg je als speler simpelweg de schaduw van Mario achter het blok te zien. Een perfecte oplossing om het spel overzichtelijk te houden en om tegelijkertijd de feel van de game niet kwijt te raken. Dat elk level eindigt met een vlaggenstok maakt de mix van nostalgie af: Super Mario 3D lijkt het beste van alle Mario’s te worden en zo een unieke handheld-ervaring te bezorgen.

Plezier Binnen de levels was er genoeg variatie om het geheel boeiend te houden. Zo was er een speciale puzzel te vinden die je pas kon oplossen wanneer het 3D-effect aanstond. Pas dan kon je zien dat één van de aanwezige vraagtekenblokken wat meer naar voren stond dan de anderen, hetgeen een zeer belovend gegeven is wat betreft de toepassing van het 3D-effect. Kennelijk kan het wel degelijk een directe invloed op de gameplay hebben. Daarnaast waren er gameplay-toepassingen te vinden die we al eens eerder gezien hadden, maar daardoor niet minder leuk waren: paden die voor een gelimiteerde tijd voor je neus uitklappen, diverse power-up suits, verplichte wall-jumps, baasgevechten en nog veel meer. Wat wel gezegd mag worden, is dat de aanwezige vier levels vrij kort waren en binnen no-time waren uitgespeeld. Echter, in deze korte tijd werd er wel van alles op je af gegooid om je te overtuigen van wat er je straks allemaal te wachten staat in de volledige versie. Wat dat betreft hebben we dan ook maar weinig gezien en dat is juist het mooie. Bij het spelen van slechts vier levels werd meteen duidelijk dat Nintendo de magie nog steeds in zich heeft en dat Super Mario 3D wel eens één van de beste Super Mario-games ooit kan worden. Het ‘ik wil meer’-gevoel was overduidelijk aanwezig en dat kan straks alleen maar sterker worden wanneer er meer informatie vrijkomt over bijvoorbeeld een mogelijke overworld, hub, verschillende power-ups, andere 3D-toepassingen en ga zo maar door.

Voorlopige conclusie Super Mario 3D brengt ongetwijfeld een glimlach op je gezicht. De game lijkt het beste van alle Super Mario-games te combineren om zo een unieke handheld-ervaring te bieden die men niet snel zal vergeten. Verwacht geen groteske levels zoals in Super Mario Galaxy, maar levels van een wat compacter niveau zoals in New Super Mario Bros. DS en dat in een driedimensionale wereld: ideaal voor de handheld-gamer, maar wellicht een teleurstelling voor degenen die een voorkeur hebben voor de console-versies van de Super Mario-games. Met een grote dosis creativiteit en een tot nu toe ongekende 3D-toepassing lijkt het helemaal goed te komen met de game. Het zal voor sommige spelers echter wel wat gewenning kosten: het vaststaan van de camera en het rennen met de knop zullen niet voor iedereen prettig aanvoelen. Desondanks staat het vast dat Nintendo een absoluut pareltje zal afleveren met deze game. Een topper in spe voor elke Nintendo 3DS-bezitter!

Gekoppelde games

Super Mario 3D Land (Nintendo 3DS)