[Preview] Geschreven door Quint op 2011-07-25 03:00:00

Luigi's Mansion 2

In 2002 stond de wereld op zijn kop: Mario bezorgde geen launchgame voor een Nintendo-console; het was zijn broer Luigi die met een stofzuiger in de hand zijn broer moest redden uit een groot spookhuis. Luigi’s Mansion voor de GameCube werd kritisch goed ontvangen, maar voelde voor de meesten niet aan als een ‘echte’ Mario-game en stelde daarmee voor sommigen teleur als launchtitel. Op de Nintendo 3DS is dit lot onmogelijk, gezien Super Mario 3D voor Luigi’s Mansion 2 in de winkels verschijnt. Luigi staat er hierdoor alleen voor en moet zijn potentiële kopers als non-launchtitel op eigen houtje overtuigen. Gaat dit lukken?

Verschillende spookhuizen Professor Elvin Gadd heeft opnieuw Luigi zijn opzuigkunsten nodig en bewapent de groengemutste snorremans daarom met zijn oude vriend: de Poltergust. In de E3-demo werd duidelijk dat een spookhuis opnieuw geleegd dient te worden van allerlei spookachtig gespuis. De achterliggende reden hiervoor werd vooralsnog in mysterie gehuld, maar reken niet op een diepgaand verhaal. Al gauw bleek dat Luigi dit keer meer spookhuizen aan zal doen dan slechts één grote. Alvorens het huis werd betreden, werd er het één en ander onderzocht in de voortuin en de omvang van het spookhuis was daarbij alles behalve imposant. Eenmaal binnen bleek alles dan ook compacter met een stuk minder kamers dan in het GameCube-deel. In de E3-demo was slechts één spookhuis beschikbaar en dat oogde gelijkwaardig aan wat we gewend zijn: duister, veel donkere kleuren en objecten die goed passen bij een griezelige sfeer zoals kandelaren, schilderijen en grote spiegels. Het is afwachten of Nintendo de verschillende spookhuizen ieder een eigen gevoel mee zal geven of dat het allemaal dertien in één dozijn optrekjes worden.

Nieuw! De gameplay in de E3-demo van Luigi’s Mansion 2 voelde zoals vanouds. Je loopt met Luigi voorzichtig rond en staat klaar om op elk moment een spook op te zuigen met de Poltergust. Tussendoor kun je jezelf vermaken met het verzamelen van geldstukken en het opzuigen van zaken als tafelkleden en spinnenwebben. Om beter zicht te krijgen, kun je wederom Luigi’s zaklamp gebruiken om rond te kijken. Daarnaast wordt de zaklamp opnieuw gebruikt om de aanwezige spoken te laten schrikken. Indien dat lukt, kun je beginnen met het opzuigen van de gruwels. Het is afhankelijk van het spook hoe lang je er over doet om hem volledig op te zuigen. Hoe sterker het spook, hoe langer het duurt. Daarbij verloopt het zuigen niet geheel vlekkeloos: de spoken proberen los te komen en slingeren je tegen meubelstukken aan om zichzelf los te trekken. Hierdoor komt er ook tactisch gestuur bij kijken, wat het spel een pittige moeilijkheidsgraad meegeeft. Nieuw dit keer is dat je de Poltergust een extra krachtstoot kunt geven vlak voordat het spook definitief wordt opgezogen. Op die wijze wordt de frustratie dat een spook vlak voor zijn vangst ontsnapt, aanzienlijk minder. Een andere nieuwigheid is dat Luigi dit keer tot drie spoken in één keer kon opzuigen. Dit werkte zonder problemen: laat drie spoken in één zaklampstoot schrikken en ze blijven allemaal aan je stofzuiger plakken. In de E3-demo was het maximum drie, maar in de uiteindelijke versie moet dit aantal zelfs nog groter worden. Een leuke extra die binnen de beperkte gameplay-mogelijkheden van het Luigi’s Mansion-principe toch voor de nodige vernieuwing zorgt. Het origineel kende hetzelfde principe in zekere mate, maar daar konden maximaal twee spoken tegelijkertijd worden opgezogen en er lag geen focus op. Als laatste was daar de toevoeging van het touchscreen. Deze werd ingezet om een kaart te tonen zodat je altijd precies wist waar je was en waar je heen moest. Een handig gegeven om de overzichtelijkheid van de game ten alle tijden op peil te houden.

Herhalend Ondanks de vernieuwingen, viel Luigi’s Mansion 2 al gauw in herhaling. Er waren maar weinig kamers beschikbaar en de kamers die er waren, boden qua interieur niets nieuws ten opzichte van het GameCube-origineel. De originaliteit was ver te zoeken: er moest opnieuw gezocht worden naar een sleutel om een deur te openen ter progressie en dit gebeurde in een eetkamer die we ook al in Luigi’s Mansion tegenkwamen. De kracht van het origineel zat hem in de originele aanpak van de diverse kamers, maar uit de E3-demo bleek niet dat dit opnieuw zal gebeuren. Een andere teleurstelling was dat dezelfde soort spook je om de oren vloog, waardoor het opzuigen al gauw aanvoelde als een saaie verplichting in plaats van als een leuke uitdaging. Er werd een poging gedaan om meer variatie bieden door de spoken te bepantseren tegen je zaklamp, maar doordat je om de paar seconden een spook tegenkwam, had deze variatie weinig tot geen invloed op de eentonigheid van de gameplay. Een sterker spook dat lastiger te vangen was dan normaal, creëerde daardoor meer frustratie dan plezier. Gelukkig eindigde de demo met een eigenzinnige bossfight, dat toch een sprankje hoop gaf voor een origineel eindproduct.

Imponerend Een opvallend, positief aspect van Luigi’s Mansion 2 dat vrijwel onmiddelijk in het oog springt, is de grafische kwaliteit. Het spel oogt zowaar als een kijkdoosje waar je met het 3D-effect en de gyroscoop allerlei geheimen kunt ontdekken en details kunt bekijken. Door de Nintendo 3DS te kantelen zijn er bijvoorbeeld opeens muntjes zichtbaar op een hoger gelegen balk, die eerder niet zichtbaar waren. Daarnaast is het oog voor detail opmerkelijk: verschillende soorten voedsel zijn goed te onderscheiden op tafel en de meubels in de diverse kamers komen zeer overtuigend over. Effecten als schaduwen en gedimd licht werken daarnaast zeer overtuigend wat de sfeer enkel ten goede komt. Ook de muziek was meer dan prima: het zorgt voor een griezelige doch enigszins vriendelijke sfeer en is daarmee bijzonder functioneel.

Voorlopige conclusie Luigi’s Mansion 2 kent ten opzichte van het GameCube-origineel een paar kleine vernieuwingen in de vorm van de Poltergust-krachtstoot, de mogelijkheid om drie of meer spoken in één keer op te zuigen en de constant zichtbare kaart op het touchscreen. Daarnaast worden er dit keer meerdere, kleine spookhuizen aangedaan in plaats van één grote. Echter, helaas was de E3-demo qua gameplay niet overtuigend: het opzuigen van de spoken werd door de eentonigheid in het design en de opduikfrequentie van de spoken al gauw herhalend. Daarbij was de originaliteit van de verschillende soorten kamers die het eerste deel zo sierde, amper te bekennen. Gelukkig was het spel qua graphics zeer imponerend, wat het geheel toch prima te versmaden maakte. Desondanks lijkt ontwikkelaar Next Level Games nog veel te moeten sleutelen aan het spel voordat het een respectabel, opzichzelfstaand product wordt dat mensen kan overtuigen om tot een aanschaf over te gaan. De solide basis is er, maar de Nintendo-magie miste vooralsnog.

Gekoppelde games

Luigi's Mansion 2 (Nintendo 3DS)